چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
جلسه بنیادقم‌پژوهی

حوزه/ آیت الله فیض همواره در فکر توسعه حوزه علمیه قم بود لذا از شیخ عبدالکریم حائری یزدی دعوت کرد تا به قم مشرف شوند و با ورود شیخ عبدالکریم حائری حوزه علمیه قم رونق دوباره گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جلسه این هفته بنیاد قم پژوهی (نشست ۴۲۱) با موضوع «یک‌صدمین سال ورود شیخ عبدالکریم حائری یزدی به قم و نقش آیت الله العظمی میرزا محمد فیض قمی در تأسیس حوزه علمیه قم» برگزار شد .
در این نشست به معرفی آیت الله میرزا محمد فیض و آثار و تألیفات و سیره زندگی وی پرداخته شد.
حجت‌الاسلام انصاری در ابتدای این نشست مرحوم آیت الله فیض را برخاسته از خاندانی مشهور دانست و گفت: ایشان در سال ۱۲۹۲ دیده به جهان گشود و مدتی در شهر سامرا زندگی می کرده و بعد از مدتی به دعوت بعضی از افراد به قم مراجعت نمود.
وی افزود: مرحوم آیت الله فیض در سال ۱۳۳۳ قمری وارد قم شد و در آن زمان که آقای سید صادق قمی و سید فخرالدین قمی و دیگر علما و مشاهیر در قم حضور داشتند، آیت الله فیض خوش درخشید و مرجعیت قم و مناطق اطراف را حائز گردید و می‌توان دلیل این مرجعیت از بین علمای به نام آن زمان را درس منظم و بیان خوبی که او داشت، بیان کرد که این باعث شده بود او طرفداران زیادی از اهالی قم پیدا کند.
حجت‌الاسلام انصاری در بیان امتیاز دیگر آیت الله فیض عنوان کرد: او مرجع احتیاطات مرحوم میرزا محمد تقی شیرازی و آ سید ابوالحسن اصفهانی بود و این بخاطر این بود که بیش از ده سال شاگرد میرزا محمد تقی شیرازی بوده است.
وی یاد آور شد: با وفات میرزای قمی و از رونق افتادن حوزه علمیه قم و عدم وجود طلاب غیر قمی، حوزه علمیه قم مندرس شده و با توجه به اینکه آقایان دیگری هم به فکر احیا و رونق حوزه قم بودند، ولی ایشان بیشتر به فکر احیا و رونق حوزه مندرس قم بود و با ورود آیت الله فیض به قم سعی بر آن داشت که به حوزه علمیه قم سر و سامان و نظم بخشد.

حجت‌الاسلام انصاری افزود: او از سال ۱۳۳۳ تا ۱۳۴۰ تمام تلاش خود را به کار گرفت تا مدارس فیضیه و دارالشفا را پاکیزه و آباد کند و از دست غاصبان رها نماید؛ لذا درس خود را در آن مکان مقدس و سپس در مسجد امام برپا کرد.
وی در پایان عنوان کرد: آیت الله فیض همواره در فکر توسعه حوزه علمیه قم بود و همین علتی برای دعوت از شیخ عبدالکریم حائری یزدی بود و با توجه به اینکه شیخ عبدالکریم حائری در اراک حضور داشت و حوزه ای در آنجا تشکیل داده بود معتقد بود اگر او به قم بیاید، طلاب حوزه نیز به قم مهاجرت می‌کنند و با استقبال گرم علما و مشاهیر قم شیخ عبدالکریم حائری وارد قم شد و این مرد بزرگ در قم حضور پیدا کرد.

در بخش دیگر این نشست، مهندس محمود فیض و دکتر جواد فیض به بیان خاطراتی از آیت الله فیض پرداختند.
محمود فیض مشکلات و مسائل مردم قم را یکی از دغدغه های آیت الله فیض دانست و گفت : آیت الله فیض با درخواست از مسئولین وقت خواستار ایجاد سد در دو طرف رودخانه قم برای جلوگیری از جاری شدن سیلاب در شهر شد و درخواست تأمین آب آشامیدنی سالم برای اهالی قم را داشت که این نشان دهنده دغدغه مندی او دارد.
جواد فیض در بخش دیگری به بیان سایر خدماتی که توسط آیت الله فیض در قم صورت گرفته و تالیفات ایشان اشاره کرد و گفت: از تألیفات ایشان می توان به شرح منظومه سید بحرالعلوم، حاشیه ای بر کتاب انیس التجار مرحوم نراقی، تقدیم الصلاة، تقویمی با عنوان شکیات نماز، حاشیه بر عروةالوثقی، حاشیه بر وسیلةالنجاة، الفیض و دیگر آثار او که بعضی مخطوط و بعضی به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha