پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جمعیت

حوزه/ حجت الاسلام نیکنام گفت: بیشترین تعداد دختران کشور ما متولد نیمه اول دهه ۶۰ هستند؛ این افراد تا ۳ سال آینده به شکل ناگهانی وارد چرخه ناباروری می شوند و این یک بحران جدی در مسئله جمعیت کشور ایجاد می کند.

حجت الاسلام محمد نیکنام سلمی فعال حوزه جمعیّت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن برشمردن عوامل مهم رشد اقتصادی در جوامع مختلف گفت: اقتصاددانان می گویند رشد اقتصادی منوط به نیروی مولد، منابع و سرمایه و مواد اولیه است؛ در اقتصاد هر کشوری مهمترین این اضلاع نیروی تولید کننده یعنی نیروی انسانی می باشد.

وی افزود: با توجه به مسائل مختلف نظام جمهوری اسلامی ایران راهبردی ترین آن ها مسئله جمعیت است؛ اگر با همین وضعیت کنونی پیش برویم تا ۳ سال آینده دچار تله جمعیتی می شویم.

حجت الاسلام نیکنام خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد دختران کشور ما متولد نیمه اول دهه ۶۰ هستند؛ این افراد تا ۳ سال آینده به شکل ناگهانی وارد چرخه ناباروری می شوند و این یک بحران جدی در مسئله جمعیت کشور ایجاد می کند.

وی سیاست های جمعیتی را نقطه امیدی در جلوگیری از بحران جمعیت دانست و گفت: در سال های اخیر با پیگیری این سیاست ها شتاب وقوع تله جمعیتی کاهش یافته است.

این فعال حوزه جمعیت تصریح کرد: یکی از باورهای غلط در میان مردم ما این است که سن باروری زنان تا ۴۴ سال می باشد؛ این عدد از سوی سازمان ملل نیز مطرح شده است.

وی با اشاره به تصریح بر ۴۹ سالگی به عنوان بالاترین سن باروری در کتاب ویلیامز که از مهمترین منابع علم پزشکی محسوب می شود، افزود: وزارت بهداشت جدیداً در اقدام بسیار خوبی سن ۵۴ سال را بالاترین سن باروری زنان اعلام نموده است؛ اما این موضوع که تاکنون در جلسات غیرعمومی مطرح بوده باید به کمک رسانه ها به مردم اطلاع داده شود.

حجت الاسلام نیکنام بیان داشت: از یک سال و نیم گذشته به عرصه جمعیت ورود داشته ایم در قالب گروهی با عنوان «خاکریز امنیت» به دنبال تربیت چریک برای حوزه جمعیت هستیم؛ دوره تربیت چریک به صورت ۵۶ ساعت آموزشی برگزار می گردد؛ چریک یعنی کسی که بتواند مجموعه ای را تشکیل دهد که چند نفر دیگر را مانند خودش درگیر مسئله جمعیت نماید.

وی گفت: دوره آموزشی که از سوی گروه خاکریز امنیت برگزار می شود، بسیار کارآمد بوده و طی آن سرفصل هایی همچون آشنایی کلی با مسائل جمعیت، مفاهیم و کلیات، ابعاد اقتصادی، مسئله سقط جنین، ریشه یابی عوامل کاهنده آمار باروری، نگاه اسلام به باروری، مباحث کلامی، راهکارهای پیش رو و ابعاد اقتصادی چندفرزندی مورد بحث و بررسی قرار می گیرند؛ این دوره مهمترین دوره آموزشی در زمینه جمعیت در سطح کشور است.

مدیر گروه خاکریز امنیت در پایان اظهار کرد: به همه علاقه مندان تبلیغ در عرصه جمعیت مطالعه نشریه «نسل ششم» را توصیه می کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha