یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مرکز فقهی سید الساجدین علیه السلام

حوزه/ مرکز فقهی سیدالساجدین(ع) جهت تحصیل در مقطع سطح ۲و ۳ ثبت نام می کند . داشتن پرونده جاری در حوزه علمیه برادران، اتمام پایه ششم حوزه علمیه و حداکثر ۲۴ سال سن برای ورودی پایه هفتم از جمله شرایط پذیرش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد ابن الرضا، مؤسس و رئیس مرکز فقهی حضرت سیدالساجدین(ع) در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه این مرکز فقهی در سال ۱۳۹۶ تأسیس شده است، گفت: همانطور که می دانید، در حوزه علمیه ۱۰ پایه درسی داریم و پس از آن دوره‌ای تحت عنوان «درس خارج فقه و اصول» برای طلاب دنبال می‌شود. دروس پایه های یک تا شش نظم و نسق خاصی داشته و تمام فرایند تحصیل طلاب در این پایه‌ها طبق برنامه از قبل ارائه شده از سوی مرکز مدیریت در مدارس علمیه پیش می‌رود.

وی ادامه داد: پس از این دوره با ورود طلبه به سطوح عالی شاهد یک خلأ در روند آموزشی هستیم؛ چراکه دانش پژوهان با توجه به آزادی عملشان در انتخاب برنامه های درسی، به نوعی در فضای باز حوزه رها شده و در بسیاری از موارد با مشکل جدی مواجه می شوند؛ بر همین اساس وجود مدارس و مراکزی که عهده دار امر هدایت علمی و تربیتی آنها شوند، ضروری به نظر می رسد.

رئیس مرکز فقهی حضرت سیدالساجدین(ع) اظهار کرد: ما هم با عنایت به وجود این خلأ و آفت بر آن شدیم مرکزی فقهی با رویکردی مجتهد پرور، همراه با تعلیم و تربیت دینی متناسب با دیدگاه‌های علمای سلف و منطبق با آرمان‌های نظام مقدس راه اندازی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین ابن الرضا با بیان اینکه هدف ما اجتهاد است، افزود: گرچه پایه و اساس مراکز فقهی بر تقویت بنیه علمی طلاب است و لکن از آنجا که علم بدون عمل فایده ای بر آن مترتب نمی شود لذا در کنار مباحث علمی برنامه‌های فوق‌العاده‌ با موضوع «اخلاق و تهذیب نفس» برای طلاب تدارک دیده شده است؛ البته در کنار امور اخلاقی، برنامه های تربیتی و پژوهشی نیز در دستور کار این مرکز قرار دارد.

مؤسس مرکز فقهی حضرت سید الساجدین(ع) گفت: از اقدامات ویژه این مرکز، مدیریت زمان و برنامه ریزی برای تعطیلات ناخواسته ای است که در ایام تحصیلی با آن مواجه هستیم، لذا با افزایش تعداد جلسات درسی موفق شدیم همه ساله کل محدوده درسی که از طرف مرکز تعیین شده را به اتمام برسانیم.

نگاهی بر فعالیت های مرکز فقهی سیدالساجدین (علیه السلام)

* کتاب «منتخب الحواشی»، از ابتکارات مرکز فقهی سیدالساجدین(ع)

رئیس مرکز فقهی حضرت سید الساجدین(ع) اضافه کرد: یادگیری، تثبیت و عمق‌بخشی به درس سه مرحله ای است که مورد عنایت مسئولین آموزشی مدرسه است و این مهم حاصل نمی شود مگر با حضور اساتید جوان و با نشاط که از غنای علمی لازم برخوردار باشند.

وی بیان داشت: ارزیابی هفتگی و مباحثات با حضور استاد و ناظر علمی نیز از مواردی است که به تثبیت درس در ذهن طلاب کمک زیادی می‌کند.

رئیس مرکز فقهی حضرت سیدالساجدین(ع) تصریح کرد: ذهن طلبه باید نقاد و جوال بار بیاید و در این راستا یک سری از حواشی نوشته شده بر کتاب رسایل مکاسب و کفایه از کتب مختلف استخراج شد و جزواتی تحت عنوان منتخب الحواشی تدوین گردید تا طلاب پس از مطالعه و فهم دقیق، نکات آن را برای دوستان خود بیان کنند و این گام مهمی در راستای عمق بخشی دروس در این مرکز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابن‌الرضا ادامه داد: تقریر نویسی از دیگر برنامه‌های این مرکز است و در این راستا کارگاه‌های مقاله نویسی، روش تحقیق و نویسندگی را در طول سال در چندین نوبت برگزار می کنیم.

وی با اشاره به پژوهش محور بودن آموزش در مرکز حضرت سیدالساجدین(ع) گفت: همیشه تعلیم باید همراه و در کنار مباحث تربیتی باشد؛ به همین جهت تشکیل کلاس‌های اخلاق و توسل به اهل بیت(ع) در مناسبت های مذهبی و عطر آگین کردن فضای مدرسه با برگزاری مراسم ختم صلوات در هر هفته از برنامه‌های روزمره این مرکز آموزشی است.

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنانش گفت: در کنار مباحث علمی و تربیتی‌، جلسات بصیرتی نیز در راستای رسیدن به منویات مقام معظم رهبری و حوزه انقلابی انجام می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از فرصت اردوهای زیارتی و تفریحی برای ارتباط بیشتر با طلاب، عنوان کرد: چون هدف، تربیت طلاب نخبه است، به دنبال افزایش تعداد طلاب در این مرکز نیستیم و هم اینک با همین رویکرد تعداد محصلین ما حدود ۶۰ نفر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابن‌الرضا ادامه داد: مرکز فقهی سیدالساجدین(ع) جهت تحصیل در مقطع سطح ۲و ۳ ثبت نام می کند که داشتن پرونده جاری در حوزه علمیه برادران، اتمام پایه ششم حوزه علمیه و حداکثر ۲۴ سال سن برای ورودی پایه هفتم از جمله شرایط پذیرش است.

رئیس مرکز فقهی حضرت سیدالساجدین(ع) در پایان گفت: طلاب علاقه مند جهت ثبت نام در این مرکز باید اطلاعات خود را به مدیر کانال hsajedin@ در پیام رسان ایتا ارسال کنند و پس از مصاحبه علمی می‌توانند در این مدرسه ادامه تحصیل داشته باشند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha