یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دشتی

حوزه/ احساس ناکارآمدی در کشور بسیار بیشتر از خود ناکارآمدی است؛ در این میان نباید از ضعف بنیه‌های رسانه ای داخل و پمپاژ یاس و ناامیدی رسانه های دشمنان غافل بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمد تقی دشتی، رئیس مرکز پژوهشی مبنا، در نشستی که به منظور معرفی کتاب «کارآمدی نظام» برگزار شد، کارآمدی را از مهمترین دغدغه های مقام معظم رهبری دانست و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی پژوهش در حوزه کارآمدی نظام را مطالبه کردند که بعد دینی، فرهنگی و اجتماعی آن بر عهده مرکز پژوهشی مبنا نهاده شد.

وی با بیان این که این مرکز با بهره گیری از تیم پژوهشی برجسته و مبتنی بر روش تحقیق مسئله محور راهبردگرا، پژوهش‌های فرهنگی را پیش می‌برد، اظهار داشت: کارآمدی عصاره بیانیه گام دوم انقلاب است؛ چرا که با اجرای کامل بیانیه گام دوم انقلاب، کارآمدی نظام به حد اعلای خود خواهد رسید.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا، در ادامه کارآمدی را تلفیقی از کارایی و اثر بخشی توصیف کرد و ابراز داشت: این که یک سیستم کار درست را به درستی انجام دهد و در برایند کلی اثربخش باشد، کارآمد تلقی خواهد شد.

وی به شاخص‌های کارآمدی اشاره کرد و ابراز داشت: در بحث کارآمدی باید در گام نخست اهداف را به درستی تعریف نماییم؛ در نظام اسلامی بحث قسط، عدل، امنیت، رفاه و... از جمله اهداف است که رضایت مخاطبان و زینفعان نیز از شاخصه های سنجش کارآمدی است.

دکتر دشتی بحث هزینه فایده را از دیگر سنجه‌های کارآمدی دانست و با بیان این که غلبه فایده بر هزینه از شاخص هایی است که باید در کنار پیامدهای مثبت امور مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: کارآمدی با مشروعیت نظام گره خورده است؛ چرا که بر اساس سنجش و پردازش اختلالات، رابطه دین‌داری جامعه، کارآمدی نظام و آینده کشور با هم گره خورده است.

وی هدررفت سرمایه های ملی و انسانی را از دیگر مولفه های ناکارآمدی برشمرد و با بیان این که احساس ناکارآمدی و ناکارآمدی در جامعه دو مقوله جدا از هم هستند، خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، احساس ناکارآمدی در کشور بسیار بیشتر از خود ناکارآمدی است؛ در این میان نباید از ضعف بنیه‌های رسانه ای داخل و پمپاژ یاس و ناامیدی رسانه های دشمنان غافل بود.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا، بر اهمیت کاهش احساس ناکارآمدی در میان مردم تصریح کرد و یادآور شد: نظام اسلامی در برخی از عرصه ها کارآمد و ناکارآمد بوده، دچار اختلال در کارآمدی شده و راهبردها و راهکارهای متقن و عملیاتی توسط مرکز پژوهشی مبنا ارائه شده است.

وی به علل و عوامل ناکارآمدی نظام اشاره کرد و اذعان داشت: ریشه های فرهنگی ایرانیان دچار اختلالاتی است که هر کسی حکمرانی کند، با چالش های ناکارآمدی روبرو خواهد شد؛ پایداری فرهنگ زندگی ایلی و عشیره‌ای از جمله موانعی است که ترجیح منافع فردی، گروهی، ایلی و قبیله‌ای را گسترش می دهد.

سخنران نشست، نگاه خان و رعیتی را از دیگر علل و عوامل ریشه‌ای موثر بر ناکارآمدی حاکمیت توصیف کرد و یادآور شد: مصرف گرایی و کاهش ارزش فرهنگ کار، گرفتاری در مدگرایی و جولان فرهنگ حکومت ستیزی و فرهنگ استبدادگرایی از جمله مولفه‌های فرهنگی است که بسیار موثر است.

وی با تاکید بر این که آنگونه که باید فرهنگ اصیل و ثمره دین در جامعه نهادیه نشده است، اظهار داشت: فرهنگ صبر، گذشت و فرهنگ کار و مباحث اخلاقی، امانت داری، صداقت، غیبت نکردن و... آنگونه که باید در ذات خود نهادینه نکرده‌ایم و نمی‌توانیم دانسته‌های خود را در عرصه اخلاق اجتماعی به کار گیریم.

دکتر دشتی عدم رعایت اصول حکمرانی شایسته را از دیگر عوامل ناکارآمدی توصیف کرد و اذعان داشت: مدیر نباید در حجاب قرار گیرد؛ حتما مردم باید دسترسی آسان و مستقیمی با مدیر داشته باشند.

وی در ادامه ضمن تبیین فرازهایی از نامه مولی الموحدین علی علیه السلام به مالک اشتر به کلیدواژه‌های کارآمدی نظام اشاره کرد و اذعان داشت: فساد و نیز اختلالات خارجی‌ها و تحریم‌ها، کلیدواژه‌ای کشنده در دامن زدن به ناکارآمدی‌هاست؛ این قدرت مردم ایران است که علی رغم چنین توطئه‌ها و نفوذهایی، کشور در مسیر توسعه و رشد قرار دارد.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا منظومه کارآمدی نظام اسلامی و احصا یازده مسئله مادر کشور توسط مرکز پژوهشی مبنا را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: نظام اداری کشور در مرکز این اختلالات وجود دارد؛ متاسفانه نظام اداری کشور به عنوان دست‌های نظام فشل است و اگر تحول بنیادین نظام اداری اتفاق نیافتد در دراز مدت نمی‌توان اقدامات در خور توجهی رقم زد.

دکتر دشتی تحولات بنیادین نظام اسلامی را از الزامات حرکت برای تقویت کارآمدی نظام اسلامی توصیف کرد و اذعان داشت: چاره‌ای جز این نداریم که اصول حکم رانی شایسته را در کشور نهادینه کنیم؛ شایسته سالاری نقطه آغازین تحقق حکمرانی شایسته در کشور است و مرکز پژوهشی مبنا تحقیقات متقنی را ناظر به سنجه های علمی این موضوع ارائه و بر انتخاب نخبگان در مناصب مدیریتی تاکید دارد.

وی با بیان این که سیستم گزینشی ما ایرادات اساسی دارد، خاطرنشان کرد: در موضوع شفافیت، حدود ۱۶ راهبرد عملیاتی به دولت ارائه شده است؛ در کنار تقویت مهارت‌ها، باید سیستم جانشین پروری را در ادارات نهادینه نمایم؛ هر مدیر باید جانشینی تربیت و این موضوع در ارزش یابی مدیران لحاظ گردد.

سخنران این نشست تشکیل دولت در سایه را از دیگر راهکارهای نظارت بر دولت موجود و تقویت کارامدی ها دانست و اذعان داشت: نتیجه محوری نخستین کلید طلایی کارآمدی است؛ در سنجه‌های ارزش‌گذاری و گزارش عملکردها باید به موضوع نتیجه محوری تاکید داشته باشیم.

دکتر دشتی، بر اهمیت مسئول سازی در امورات کشوری تاکید کرد و اذعان داشت: در بحث خانواده متاسفانه نهاد مسئول نداریم و هیچ کدام از نهادهای درگیر در این موضوع مسئولیت پذیر نیستند؛ مسئول سازی یکی از مهمترین کلیدهای طلایی کارآمدی است.

وی مسئله محوری و حرکت برای حل مسائل برتر را از دیگر رویکردها برای تقویت کارآمدی برشمرد و ابراز داشت: نظام واره جامع مسائل کشور در مرکز پژوهشی کشور تدوین شده است؛ لذا از دولت‌مردان تقاضا داریم به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا، ترسیم اهداف عینی را از دیگر الزامات حرکت به سمت کارآمدی توصیف کرد و یادآور شد: طراحی اهداف عینی برای سازمان‌ها از آب خوردن هم واجب‌تر است.

وی در بخش پایانی سخنان خود، به روش مسئله محور راهبردگرای مبنا اشاره کرد و ابراز داشت: در این روش تمام پژوهش‌های پیشین فرا تحلیل شده، اسناد بالادستی بررسی و در هم آوردی آن‌ها، گره اصلی احصا و در ادامه راهبردها و راهکارهای نخبگانی و شرح وظایف نهادها مبتنی بر گره اصلی ارائه می گردد.

دکتر دشتی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تشریح روش pdia یا همان انطباق مداوم مسئله محو، تصریح کرد: دراین روش تحقیقاتی، با مشارکت و همگامی نهادهای مسئول در تک تک فرایندها، پژوهش‌های علمی و راهبردها و راهکارهای نخبگانی عملیاتی می‌شوند.

مرکز پژوهشی مبنا با مطالعه بر روی مولفه های بنیادین نظام اسلامی، در حوزه فرهنگ دینی نهادهای دینی و مردم سالاری دینی پژوهش های خود را در اختیار نهادهای تصمیم کشور قرار داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha