سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نشست

حوزه/ دکتر عطاء الله رفیعی آتانی، حضور حداکثری نمایندگان مرکز در کمیسیون های تخصصی، تولید و تدوین خروجی های پژوهشی مفید و هدفمند، توجه جدی به بررسی طرح ها و لوایح، تهیه پیش نویس های قانونی، انجام پژوهش های نظارتی و بنیادین را از راهبردهای اصلی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ذکر کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در نشست رؤسای شورای گروه های علمی این مرکز بیان داشت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای پشتیبانی فقهی و دینی از تصمیمات مجلس شورای اسلامی باید حضور حداکثری، مفید، کیفی و تاثیرگذار در مجلس شورای اسلامی داشته باشد.
وی انجام خروجی های پژوهش های کوتاه، کم حجم ولی مفید در راستای کار مجلس شورای اسلامی را از رسالت های مرکز تحقیقات اسلامی ذکر کرد و گفت: گروه های علمی باید هر اندازه که می توانند نسبت به تهیه توصیه های سیاستی روشن برای پیوست طرح ها و لوایح و کمک فکری به نمایندگان محترم مجلس اقدام نمایند.
دکتر رفیعی آتانی یادآورشد: باید حرف منطقی و علمی خود را به خوبی به جامعه هدف منتقل کنیم و این کار می تواند حتی جهت دهنده پژوهش های حوزوی نیز باشد.
وی، استفاده از ظرفیت پایان نامه و مقالات حوزوی در راستای کار مجلس شورای اسلامی را نیز خواستار شد و گفت: باید ظرفیت های حوزه های علمیه را برای کمک به دستگاه قانونگذاری کشور به صحنه بیاوریم، یکی از بهترین راه ها این است که با حوزه گفت وگو کنیم تا تهیه توصیه های سیاستی جزو ملحقات ضروری پایان نامه های حوزوی قلمداد شود.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین وجه تمایز کار مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با سایر مراکز تحقیقاتی را چنین بیان کرد: تمایز کار ما با همه مراکز تحقیقاتی این است که در کنار مختصر نویسی، توصیه های سیاستی روشن و کاربردی برای مجلس داشته باشیم، این تجربه می تواند نسل جدیدی از مراکز پژوهشی را به هدف انجام پژوهش های سیاستی، حکمرانی و کاربردی به وجود آورد.
دکتر رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: موضوع اصلی کار ما باید طرح ها و لوایحی باشد که با آن درگیر هستیم، طرح ها و لوایح اصلی ترین جایی است که ما می توانیم حرف حوزه علمیه را در آنجا به کرسی بنشانیم.
وی ادامه داد: یکی از امتیازهای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس این است که می تواند پیش نویس قانونی پیرامون خلاء های تقنینی داشته باشد یعنی در حقیقت می تواند از طریق پیش نویس های قانونی به مجلس برای تدوین قانون، پیشنهاد دهیم.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، نظارت علمی را یکی دیگر از کارکردهای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای کمک به قوه مقننه دانست و گفت: ما قانون خوب کم نداریم به خصوص از منظر مبانی دینی، نظارت معنادار تر می شود، نظارت، ابزار رسمی مجلس است و این حد یقف ندارد، ما می توانیم ورود جدی داشته باشیم، ولی این نیاز به دانش دارد و ما بازوی مشورت علمی مجلس هستیم.
وی انجام پژوهش های بنیادی را امری مهم برای سیاستگذاری و قانونگذاری ذکر کرد و گفت: گاهی پژوهش روی یک موضوع می تواند دهها مساله را حل کند، باید کاری کنیم که کیفیت این نوع مطالعات ارتقا پیدا کند، بنابراین هر اندازه این مرکز ارتقا پیدا کند به اداره کشور بیشتر کمک خواهد کرد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: هدف اصلی ما باید حضور حداکثری دین در قانونگذاری باشد و تنها با مغایرت و عدم مغایرت قانع نشویم، درست است که فقه وزن بالایی دارد ولی مطالعات و تحقیقات خود از سایر دانش های اسلامی غافل نیستیم.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خطاب به مدیران گروه های علمی گفت: افق ما باید یک مرکز تحقیقات اسلامی قوی و تاثیرگذار در عرصه قانونگذاری باشد و تحقق این مهم به تلاش های همه ما بستگی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن میرمعزی، رئیس شورای علمی گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز طی سخنانی گفت: باید اولویت های کاری مشخص باشد و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای اینکه بتواند از ظرفیت حداکثری حوزه های علمیه استفاده کند، باید بیشتر تقویت شود.
همچنین، تلاش در راستای مساعدت و کمک به مجلس شورای اسلامی در جهت قانون گذاری مبتنی و منطبق با مبانی اسلامی، ارتقاء سطح علمی مرکز تحقیقات اسلامی و توجه به تمامی حوزه های علوم انسانی اسلامی با اولویت فقه در امور علمی و پژوهشی از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha