پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ نشست مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه و جبهه مردمی با دستیار رئیس جمهور

حوزه/ امروز اعضای مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در نشست "جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی" با سید احمد عبودتیان، دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت و هیئت همراه در این مرکز دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین احمد علی یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه امروز در نشست جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی با سید احمد عبودتیان، دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت و هیئت همراه، ضمن تبریک انتصاب دستیار رئیس جمهور به بیان گزارشی از مرکز راهبری و جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی و ظرفیت ها، طرح ها و ایده ها پرداخت و اظهار داشت: پس از ابلاغ الگوی اقتصاد مقاومتی و بر اساس کارهای کارشناسی صورت گرفته، تنها الگوی عملیاتی بر اساس موازین اسلامی، فقهی و اخلاقی، الگوی اقتصاد مقاومتی است و تلاش ما در تبیین، تفسیر صحیح و صیانت از این الگو، اولویت اول بود؛ به همین جهت مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی به دستور آیت الله حسینی بوشهری تأسیس شد.

* مردم بنیانی اقتصاد مقاومتی، مقدمه کارآمدی اصول اقتصاد مقاومتی

وی مطابق با بررسی ها، یکی از مهمترین اصول اقتصاد مقاومتی را مردم بنیانی اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: اگر مردم بنیانی به نحو درست و بر اساس تفسیر رهبری تبیین و پیگیری و الگو سازی نشود، سایر مولفه ها و اصول اقتصاد مقاومتی مثل عدالت محوری، دانش بنیانی، مولد، پیشرو و... امکان تحقق ندارند.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه وظایف و ماموریت های مرکز راهبری را در سه حوزه علمی و تولید محتوا، گفتمان سازی و راهبری عملیاتی برشمرد و افزود: تحقق این سه ماموریت در دو محور مخاطبی بدنه اصلی مردم، گروه های جهادی و تشکل های مردمی و محور نهادها و تشکل های حاکمیتی و تشکل های واسط ترسیم شد.

* مجلس شورای اسلامی بازوی توانمند مردمی سازی جریان اقتصادی کشور

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی با اشاره به شیوه مردمی شدن نهادهای حاکمیتی در حوزه اقتصاد خاطرنشان کرد: جایی که می تواند جریان اقتصادی کشور را به سمت جریان مردمی اصلاح کند، مجلس قانون گذاری است؛ برای مثال ۴ بار لایحه تعاون از ناحیه دولت گذشته به مجلس ارجاع داده شد و در هر بار به حلقه های ما واصل شد و پس از تحلیل و بررسی، مجلس نسبت به کناره گذاری این طرح قانع شد.

وی ادامه داد: در مرتبه پنجم بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی با رفتاری ایجابی به نقد قانون بانک مرکزی در شورای حوزوی بانک پرداختیم؛ پس از آن نامه ای به سران کشور ارسال شد که قانون بر اساس اصول متخذ از الگوی اقتصاد مقاومتی است و باید به عنوان لایحه در مسیر تصویب قرار گیرد.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه گفت: خلق پول توسط بانک های خصوصی، بنگاه داری بانک های خصوصی، رباخواری و سوری سازی، عدالت محوری و توزیع عادلانه ثروت و اموری از این قبیل خط قرمز های ما در عرصه اقتصاد مقاومتی هستند.

* «نقشه راه تشکل های مردم بنیان» را به منظور تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی طراحی کردیم

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی با اشاره به فعالیت های مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی در محور مردمی تصریح کرد: با توجه به اتفاقات سال ۹۶ و ۹۷ ضمن دیدار با آیت الله اعرافی بیان کردیم که ما می توانیم در جنگ اقتصادی با اقتضائات اقتصادی تبدیل به یک جبهه دفاعی اقتصادی شویم و نقشه راه تشکل های مردم بنیان را به منظور تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی در دفاع از مرزهای اقتصادی را طراحی کردیم.

وی بیان کرد: در ابتدا ۱۲۰ تشکل فعال مردم بنیان در قلمرو ملی، اعم از علمی، گفتمانی و عملیاتی را کشف کردیم و پس از اجتماع، تاکنون ۵ مجمع عمومی داشتیم؛ همچنین پس از تنظیم قسم نامه در مجمع اول، در مجمع دوم نقشه راه را به تصویب رساندیم و در مجمع سوم مدل عملیاتی را بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی در چارچوب نقشه راه مذکور استخراج کردیم و در مجمع چهارم، کلیات برنامه عملیاتی طراحی و تصویب شد و در مجمع پنجم چگونگی درکنار هم قرار گیری تشکل ها برای تشکیل جبهه ملی و فراملی مورد بحث قرار گرفت.

* «عاملیت»، «مدیریت» و «مالکیت» سه عامل مردمی ساز اقتصاد

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه در تبیین مردمی سازی دولت بیان کرد: مردمی سازی زمانی اتفاق می افتد که مردم «عاملیت»، «مدیریت» و «مالکیت» داشته باشند و اگر این سه عنصر برای مردم اتفاق افتد، مردمی سازی اکمل در حوزه اقتصاد اتفاق افتاده است.

* یکی از خروجی های مردمی سازی دولت این است که مردم احساس کنند در حوزه اقتصادی متولی هستند

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی ادامه داد: در مردمی سازی اقتصاد، نقش و جایگاه دولت هدایت گری، حمایتگری و تسهیل گری است؛ اکنون تلقی مردمی این است که در بن بست ها بار را بر دوش مردم بگذاریم و مبنایی در این میان وجود ندارد؛ خروجی مردمی سازی و دولت مردمی باید این باشد که مردم احساس کنند در حوزه اقتصادی متولی هستند و ضرر و منفعت تابع «عاملیت»، «مدیریت» و «مالکیت» خودشان است، در این موضع گله ای نخواهند کرد.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه رویکردهای اقتصادی را سه دسته دولت سالاری اقتصادی، سرمایه سالاری اقتصادی و مردمی سالاری اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: اسلام بر هر دو نحله دولت و سرمایه سالاری اقتصادی مخالف است و بیانات رهبری و مراجع حاکی از این مطلب است.

وی بیان کرد: مدلی را طراحی کرده ایم که سه ویژگی «عاملیت»، «مدیریت» و «مالکیت» می تواند در سطح ملی و فرا ملی در قالب تعاونی های فراگیر عملیاتی شود؛ اما می توان بگونه ای عمل کرد که اگر یکی از این سه ویژگی نباشد، موارد دیگرش باشد، تعاونی های فراگیر ملی مثالی برای این مورد است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی را دارای طرح ها و ایده های مشخص برای اقتصاد مقاومتی خواند و بیان کرد: در مدل عملیاتی مردم سالاری اقتصادی دینی، تعاونی های فراگیر ملی و در بخش مسکن از شیوه های نوین مشارکت مردمی طرح داریم؛ در جریان حذف یارانه های نان، واگذاری بنگاه ها، مبارزه با مفاسد اقتصادی، احیای سهام عدالت، تاسیس صندوق انفال مردمی و توزیع مالکیت طرح هایی را داریم.

نیازمند به یک تحول اساسی در ساختار مدیریت و اقتصاد کشور هستیم

دکتر سید مهدی زریباف، رییس شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی در این جلسه گفت: به لحاظ داخلی و بین المللی در آستانه تحولات مهمی قرار داریم و راه طی شده در انقلاب اسلامی بسیار پرفراز و نشیب بوده است و اگر تجربه های کنونی را اول انقلاب داشتیم، قدرت حاکم بر جهان بودیم؛ و ضعف اصلی ما عمدتا در حوزه اقتصاد و مدیریت بوده است.

دکتر سید مهدی زریباف بیان کرد: ساختارهای متکفل دو حوزه مهم اقتصاد و مدیریت بدون تحول مانده و به قهقرا رفته است، و بر خلاف نظام سیاسی ولایی، این دو حوزه ولایی نشده و همراه تفکر ولایت نیستند.

پژوهشگر حوزه اقتصاد اسلامی جریان تحول مردمی سازی در حوزه نظام مدیریت و نظام تصمیم گیری کشور را جریان مهمی دانست و افزود: فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری و ساختارهای مدیریتی ما در حوزه نظام ولایت نیستند و معطل کننده نظام ولایتند و بدنه نظام اگر مخالفت و معانده نکند، همراه تفکر ولایت نیست.

وی با اشاره به مبحث یارانه ها و واردات گندم در شرایط بحرانی بیان کرد: در زمان جنگ جهاد سازندگی با جمع کردن تشکل ها و مردم، به دنبال رفع نیاز مردم بوده و پشتیبان سپاه و مردم بوده است اما امروز این نهاد در وزارت جهاد به عامل واردات گندم و محصولات کشاورزی در شرایط ناامنی اقتصادی تبدیل شده است.

وی مطابق با مطالعات، خودکفایی در تولید گندم و صادرات را امری ممکن دانست و ادامه داد: ما در یک پیچ تاریخی و نگاه به آینده و گام دوم بوده و قطعا نیازمند به یک تحول اساسی در ساختار مدیریت و اقتصاد کشور هستیم.

وی دولت سیزدهم را دولت بیم و امید خواند و تصریح کرد: بیم از آن جهت که وضعیت موجود نگران کننده است و امید دولت به آینده است؛ و در حال حاضر نقش جنابعالی به عنوان دستیار رییس جمهور و حکم شما بسیار مهم و امید به آینده است و در این گلوگاه باید بازی را به نفع مردم سالاری دینی برگرداند.

رییس شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی تنها راه حکمرانی دینی و دینی سازی حکومت را وحدت نظری و عملی حوزه، دانشگاه و دولت دانست و گفت: مردم هنوز در حوزه اقتصاد و مدیریت بخصوص بعد از جنگ نقشی ندارند.

وی بیان کرد: پیشنهاد دارم که مجمع عالی اقتصاد مقاومتی با جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی یکدست شود تا از انرژی ها بهره بیشتر برده شود.

بر روی افزایش اعتماد دولت به مردم تمرکز شود

همچنین دبیر کل جبهه اقتصاد مقاومتی در این نشست تخصصی گفت: بیش از تلاش برای افزایش اعتماد مردم به دولت، اعتماد دولت به مردم را افزایش دهید و در طول جنگ، زمانی پیروز شدیم که مردم به دولت اعتماد کردند.

دکتر مهدی چمن زاده بیان کرد: سند تحول اقتصادی بر مبنای یک نظام سرمایه داری نوشته شده است و شاهد این هستیم که نویسندگان سند تحول دوباره بر مبنای نظام سرمایه داری سندنویسی می کنند.

وی محل تحول اساسی را فکر متصدیان امر دانست و بیان کرد: عدم اعتماد در چهل سال انقلاب شکل نگرفته است و شاید ناشی از فاصله گرفتن از روحیه انقلابی گری بوده است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع فرهنگ اقتصاد و اقتصاد مردمی یک موضوع اساسی است و باید از اشرافی گری فاصله گرفته شود.

منظور از مردمی سازی می تواند نگاه بازتوزیع و برگشت منافع به مردم باشد

مسئول حلقه مردمی سازی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: مطابق تحقیقات در اقتصاد مقاومتی و نظام اقتصادی اسلام به این نگاه رسیدیم که در یک کلمه «نظام مردم سالاری اقتصادی دینی» نظام اقتصاد اسلامی را از بقیه نظام های اقتصادی جدا می کند و اشتراک آنها در عدم دخالت دادن مردم در اقتصاد است.

حجت الاسلام و المسلمین مادرشاهی در تبیین مردمی سازی اقتصادی گفت: یکوقت منظور از مردمی سازی، آوردن اموال مردم در اقتصاد است و نظام های سرمایه داری نیز همین اقدام را می کنند یا منظور از مردمی سازی می تواند نگاه بازتوزیع و برگشت منافع به مردم باشد.

وی خاطرنشان کرد: در جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی اقتصاد را به ۵ مرحله تقسیم کرده و برای هر کدام الگویی طراحی کردیم؛ ابتدا گلوگاه های مردمی سازی اقتصاد را در توزیع نخستین منابع، تولید، باز توزیع، مبادله و مصرف شناسایی کرده و سپس چیستی و چگونگی و ابعاد الگوهای عملیاتی را روشن کردیم و فرهنگ مصرف را نیز مورد بررسی قرار دادیم.

وی ادامه داد: در تحقیقات تنها به مبنا و اهداف اکتفا نکرده و در مقام چگونگی نیز، مباحث خود را طرح کردیم؛ گاهی به نام مردمی کردن اقتصاد دچار اشتباهاتی شدیم همانند داستان بورس.

تمرکز بر جبهه سازی صاحب نظران اقتصادی شود

دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت در این جلسه بیان کرد: باید تمرکز بیشتری به جبهه وارگی اساتید و صاحب نظران حوزه اقتصاد مقاومتی بدهیم.

سید احمد عبودتیان بیان کرد: در اوایل دهه ۷۰ به جای اینکه در جریان غرب تمرکز کنیم به نقد نظریه ها پرداختیم و حرف های ما از میدان داری افتاد.

وی ضمن درخواست تمرکز بر معرفی و تبیین الگوی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: مجمع حاضر با توجه به قوه راهبردی و اتصالش به بدنه حوزوی و مبانی برای جبهه وارگی اساتید حوزه اقتصاد طراحی عملیاتی کند.

وی خاطرنشان کرد: تمرکز بر روی شناسایی و معرفی الگوهای موفق کوچک و ایجاد تصویر عملیاتی از جبهه اقدام دیگری است که می شود پیگیری کرد.

دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت رویداد های اقتصادی موثر که نتیجه های عملیاتی داشته باشند را امری مفید دانست و افزود: یکی از توقع هایی که از جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی داریم، رویکرد شبکه سازی با تکیه بر موسسات خرد یا تعریف عملیات های گفتمان ساز یا بستر ساز است.

وی بخشی از گفتمان سازی مشترک اتحاد حوزه و دانشگاه را با کرسی های آزاداندیشی دانست.

قریب به ۳۰ نشست تبیینی در مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی برای دانشگاه ها و مجامع مختلف صورت گرفته است

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در این نشست بیان کرد: کنار گذاشتن روحیات شخصی و سازمانی موجب شکل گیری جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی شد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی ضمن بیان اینکه مدل های اقتصادی این مرکز در تشکل های مختلف اجرا شده و نتیجه داده اند، گفت: قریب به ۳۰ نشست تبیینی برای دانشگاه ها و مجامع مختلف صورت گرفته است.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم مدل عملیاتی در دست را به یک عملیات مشترک قابل قبول که تشکل ها و مردم شاهد اثر آن باشند، تبدیل کنیم خود به خود جبهه شکل می گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دانشجو IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    0 0
    سلام از انتشار سخنان دکتر زریباف و عبودتیان که حرف دل مردم متشکریم