جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
طلال عتریسی

حوزه/ دکتر طلال عتریسی تحلیلگر مسائل خاورمیانه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان گفت: امام خمینی اساس و پایه ها را تاسیس کردند و امام خامنه ای ضمن حفظ این اصول، اقدام به توسعه و پیشبرد آن علیرغم تمام فشارها و تحریم های خارجی و مشکلات داخلی کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، طرح ویژگیهای بارز امام خمینی (ره) و بازخوانی راه و روش ایشان به عنوان جهاد تبیین از اهمیت بسزایی برخوردار است. یکی از مصادیق جهاد تبیین که مقام معظم رهبری فرمان آن را صادر کردند، «تبیین شخصیت امام» است، اگر واقعیت امام به درستی تبیین نشود، این شخصیت بزرگ دچار تحریف خواهد شد و راه و روش این شخصیت بزرگوار از سوی جریان‌های داخل و خارج به گونه‌ای دیگر بیان می‌شود.

در همین راستا با دکتر «طلال عتریسی» تحلیلگر مسائل خاورمیانه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان به گفت و گو پرداختیم. ترجمه گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: چگونه امام خمینی مردم را به مقابله با هژمونی غرب و شرق و پایان دادن به وابستگی جهان موسوم به جهان سوم به استکبار دعوت کردند؟

انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر چند مسأله بود؛ نخست اینکه آمریکا شیطان بزرگ است و همه فتنه ها زیر سر آن است. بنابراین هر نوع تغییر در جوامع باید متوجه رهایی از شیطان بزرگ باشد. مسأله دوم با سر دادن شعار نه شرقی نه غربی و ایجاد دولت های مستقل برای رهایی از وابستگی بوده است و این نمونه، به کشورهای دیگر ارائه گردید. پیروزی در گرو استقلال بود و هویت انقلاب اسلامی فرهنگی بود نه اقتصادی و طبقاتی.

حوزه: چرا امام خمینی تأکید کردند که «قدس» در مسائل اسلامی و عربی باید قطب نما قرار گیرد؟

امام خمینی دائما میان وابستگی رژیم شاه با موساد و استکبار آمریکایی ارتباط ایجاد کرد و از همان ابتدا تاکید می کردند که اسرائیل رژیم نامشروع است و بر همین اساس سفارت اسرائیل را به سفارت فلسطین تبدیل کرد و سپس روز قدس را نامگذاری کرد تا مسلمانان پیرامون قدس متحد شوند و همه مستضعفین با پروژه سلطه گران مقابله کنند.

حوزه: مواضع و رویکرد رهبری آیت الله خامنه ای و امام خمینی را چگونه مقایسه می کنید؟

رهبری کنونی ایران تداوم روش امام خمینی است؛ امام خمینی اساس و پایه ها را تاسیس کردند و امام خامنه ای ضمن حفظ این اصول، اقدام به توسعه و پیشبرد آن علیرغم تمام فشارها و تحریم های خارجی و مشکلات داخلی کرد. رویکرد اصلی، مقابله با آمریکا و حمایت از مقاومت و مستضعفین بوده است.

حوزه: آیا انقلابی که امام خمینی شروع کرد، توانست به اهداف و شعارهای خود برسد؟

تحولات کنونی جهان در حوزه های مختلف نتیجه انقلاب اسلامی بوده و پس از پیروزی انقلاب، جهان شروع به تفکر درباره آن و نحوه رهبری امام خمینی و تاثیرات آن بر جهان کرد. بر همین اساس پژوهش هایی در خصوص نحوه تعامل با نظم جدید صورت گرفت. امروز شاهد تشدید مقاومت در منطقه و عقب نشینی سلطه گران در جهان هستیم که نتیجه انقلاب و اهداف آن است. ایران نقش زیادی در عقب نشینی سلطه گران و بازدارندگی در برابر اسرائیل از طریق حمایت از مقاومت داشته است و در حوزه های مختلف نیز پیشرفت های زیادی حاصل کرده که جزو اهداف ساختن ایران قوی بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha