پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان

حوزه / امام جمعه زاهدان گفت: دو قطبی سازی چه بر اساس مذهب، چه بر اساس اقوام و سایر بهانه‌های دیگر برای جامعه اسلامی سم مهلک است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان ضمن تبریک سالروز ولادت امام رضا(ع)، یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی را برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف متعالی و استفاده بهینه از همه فرصت‌ها دانست و اظهار داشت: برای دستیابی انسان به اهداف مد نظر در تمامی عرصه‌های علمی، فرهنگی، انقلابی، اقتصادی و اجتماعی لازم است ابتدا درست برنامه ریزی کرده و سپس از همه فرصت‌ها در راستای آن اهداف استفاده شود.

امام جمعه زاهدان افزود: لازم است به گونه‌ای مراقبت شود تا دچار غفلت و روزمرگی نشویم، چرا که انسان در مواقعی دچار آسیب شده که از وقت خود به درستی استفاده نکرده و یا به گونه‌ای نادرست استفاده کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محامی به بیان خصوصیات اخلاقی امام خمینی(ره) در استفاده بهینه از فرصت‌ها پرداخت و یادآور شد: امام خمینی(ره) از زمان پهن شدن سفره تا زمان حضور همسرشان برای صرف غذا استفاده و در همین مدت زمان کوتاه نیز به قرائت قرآن مشغول می‌شدند

وی یادآور شد: حتی مقام معظم رهبری نیز فرمودند که یک دوره ۳۰ جلدی کتاب را در اتوبوس و از مسیر خانه تا محل تحصیل مطالعه نموده‌اند، بنابراین ضروری است تا بررسی کنیم که چه مقدار از این فرصت‌ها را می‌توانیم استفاده کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان به اشاره به فرازی از دعای بیستم صحیفه سجادیه، گفت: یکی از ویژگی‌های این دعا درخواست امام(ع) از خداوند متعال جهت فرستادن درود بر پیامبر خاتم(ص) و اهل بیت(ع) و ویژگی دیگر این است که باید همیشه نگاهمان به نقطه هدف باشد و تلاشمان برای رسیدن به هدف متمرکز شود.

امام جمعه زاهدان افزود: امام سجاد(ع) دو معیار برای کار و هدف اصلی را برای ما بیان فرموده‌اند و عبارتند از اینکه ابتدا از خداوند درخواست می‌کنند که مرا در اموری به کار گیر که فردای قیامت در ارتباط با آن از من بازپرسی می‌کنی و معیار دوم در کلام حضرت نیز اینگونه است که خداوندا روزگار و زندگی مرا در مسیر عبادت که مرا به خاطر آن به وجود آوردی قرار ده، زیرا هدف خلقت، همین عبادت کردن است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی، اقتدا به پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، درس گرفتن و عمل به فرمایشات آن‌هاست.

امام جمعه زاهدان با اشاره به سالروز میلاد امام رضا(ع)، افزود: اسم به معنای نشان است، اما پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) وجودشان اسم و نشان است و برای خداوند متعال و امام(ع) می‌فرماید ما اسما حسنی خداوند هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از القاب امام هشتم، رضا می‌باشد، تصریح کرد: در روایت آمده که امام رضا(ع) مظهر رضایت الهی است و در روایات شریفه دیگری نیز آمده است که علامت مومن این است که راضی به قضای الهی باشد و انسان هر چقدر شناخت و معرفتش به خداوند بیشتر شود، رضایتش به مقدرات الهی نیز بیشتر خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان به بیان ویژگی‌های امام رضا(ع) پرداخت و عنوان کرد: علم امام رضا(ع) شهره آفاق بود و حضرت با نگاه جهانی و بلند همگان را به حضور می‌پذیرفت و با همگان سخن می‌گفت و حتی با مخالفان مذهبی و علمای سایر ادیان نیز در جلسات با استدلال، از معارف ناب اسلام دفاع می کردند.

نماینده ولی‌فقیه درسیستان‌وبلوچستان با اشاره به اینکه اخلاق و مردمی بودن از دیگر ویژگی‌های امام رضا(ع) بود، یادآور شد: بر حسب روایات، در تاریخ، مأمون زرنگ‌ترین سیاستمدار بنی عباس بود و با تجربه‌ای که پیشینیان او در مقابله با اهل بیت(ع) داشتند، مأمون سیاست دیگری را در پیش گرفت و ابتدا خلافت را تعارف و سپس ولایت عهدی را به امام پیشنهاد کرد تا هم بر حکومت خود صحه بگذارد و هم امام را در دستگاه دربار بیاورد، تا هم بتواند نهضت علویون را کنترل و امام را محدود کند و هم به سلطنت دنیا مشغول شود، اما با لطف الهی امام رضا(ع) این بحران و فتنه را مدیریت کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی گفت: گاهی مأمون مباحثات علمی را تشکیل می‌داد تا شاید بتواند نقطه ضعفی از امام(ع) بگیرد تا از آن به عنوان سوژه تبلیغاتی استـفاده کند، اما امام رضا(ع) چه در مناظره با علمای سایر مذاهب اسلامی و حتی فراتر از آن در مناظره با سایر علمای ادیان دیگر به خوبی از اسلام دفاع کردند.

وی گفت: علمیت، اخلاق، نگاه بلند، سعه صدر و گفتمان امام رضا(ع) با علمای سایر مذاهب همه جا نقل و مأمون روز به روز گرفتارتر شد و سرانجام مجبور شد امام رضا(ع) را به شهادت رساند.

امام جمعه زاهدان افزود: امام رضا(ع) یک الگوی بزرگ برای درس گرفتن است و مایی که خود را به عنوان شیعه و پیرو امام رضا(ع) و امیرالمومنین(ع) معرفی می‌کنیم باید در علم خواهی، علم جویی و سایر عرصه‌های زندگی از جمله اخلاق از دیگران پیشتاز باشیم و همچون ائمه اطهار(ع) در برخورد با مخالفان مذهبی و دینی سعه صدر داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از پیروان راستین که توانست از ائمه اطهار(ع) و امام رضا(ع) و صفات ایشان درس بگیرد، امام خمینی(ره) بود که در علم اصول، فقه، تفسیر، فلسفه و عرفان نظری پیشتاز و در اخلاق و معنویت پیشرو بود، گفت: حضرت امام(ره) با جامعیت در کمالات مختلف توانست شمع جمع مردم باشند و دل‌های آنان را جذب و در نفوس مردم تحول ایجاد کند و حرکت انقلاب را شروع و به پیروزی برساند.

نماینده ولی‌فقیه درسیستان‌وبلوچستان خاطر نشان کرد: جامعیت و توفیق علمی، اخلاقی، ایمانی، عرفانی، معرفتی، مدیریتی و قاطعیت امام خمینی(ره) اینقدر بالاست که اگر برای نسل‌های بعدی بیان شود باور نکرده و گمان می‌کنند که در خصوص ایشان اغراق شده است، در حالی که آنچه بیان می‌شود و ما شنیده‌ایم، تنها درصدی از کمالات ایشان است و اگر ما امام خمینی(ره) را خوب بشناسیم قطعا به راه و کار ایشان افتخار خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز نمونه دیگری از شیعیان و پیروان راستین ائمه اطهار و با همه کمالات و جامعیت ویژه، هستند و زمانی که پس از ارتحال حضرت امام(ره) ایشان به عنوان رهبر انقلاب انتخاب شدند، فرزند امام خمینی(ره) جمله‌ای حکیمانه بیان داشتند که "هیچ اتفاقی نیفتاده جز اینکه امام ۴۰ سال جوانتر شده است".

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی با اشاره به گلایه اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران حج خاطر نشان کرد: گلایه اخیر مقام معظم رهبری نشأت گرفته از نگاه جامع و بین المللی و تلاش ایشان برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است و اینکه بیان می‌کنند ما اینقدر از وحدت جهان اسلام سخن می‌گوییم اما باز یک نفر از جایی بلند شده و بحث شیعه و سنی را مطرح می‌کند.

امام جمعه زاهدان یادآور شد: این یک نکته مهم برای جهان اسلام به طور عمومی و کشور ایران به طور خصوصی و یک نکته حیاتی، حساس و راهبردی برای استان ماست که هر کس دل در گرو ولایت دارد باید مراقب باشد و حرفی نزند که دو قطبی شیعه و سنی را ایجاد کند.

وی تصریح کرد: دو قطبی سازی چه بر اساس مذهب، چه بر اساس اقوام و بهانه‌های دیگر برای جامعه اسلامی یک سم مهلک است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha