یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: وحدت امت اسلام از ضروری ترین نیازهاست و همه باید بدانیم که تقریب تاکتیک اقلیت ها نیست، بلکه نیاز واقعی همگان برای داشتن همزیستی مسالمت آمیز است و نتیجه این تعامل برد، برد و برای همه ضرورت دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه زاهدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی محامی، نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در نشست علمی "وحدت و تقریب از دیدگاه امام خمینی(ره)" که در محل جامعه المصطفی العالمیه گلستان برگزار شد، گفت: مردم شناسی، درک درست و واقع بینانه، همدلی و همراهی امام خمینی(ره) با مردم ایشان را محبوب قلوب مردم ایران کرد.

امام جمعه زاهدان، نگاه نافذ و تشخیص درست را از ابزار لازم هدایت و رهبری جامعه و از جمله ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی(ره) برشمرد و افزود: امام(ره) نمونه بارز و تبلور عینی کیاست سیاسی و درایت اجتماعی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی، جامعیت علمی، شجاعت، بلند نظری و نگاه کلی به جامعه پیرامونی را از دیگر مولفه های شخصیتی امام خمینی(ره) برشمرد و بیان کرد: امام خمینی(ره) در حدیث، اصول، فقه، تفسیر و فلسفه استادی کم نظیر و در عرفان نظری و عملی نیز پیشتاز بوده است.

وی با اشاره به آیه شریفه " قَالَ أَصْحَابُ مُوسَیٰ إِنَّا لَمُدْرَکُونَ قَالَ کَلَّا إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهْدِینِ" تصریح کرد: امام خمینی(ره) در دورانی که ابرقدرتهای شرق و غرب کمر به نابودی اسلام و ایران بسته بودند با ایمان و باور عمیق و مثال زدنی به قدرت الهی، هرگز ترسی به خود راه نداده و شجاعانه بر دشمنان فائق آمدند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: وحدت و تقریب از دیدگاه امام خمینی(ره) دارای مبانی و قواعد خاص بوده و ایشان برای حفظ و اجرای درست این مبانی تلاش بسیاری داشته است.

امام جمعه زاهدان گفت: تقریب و وحدت دارای مولفه‌های متعددی است که‌ حفظ احترام متقابل، توجه به ارزشهای اخلاقی، اعتقاد به اینکه اهل قبله و شهادتین مسلمان اند، توجه به مصالح و اعتبارات عقلی و عدم تنزل از مبانی دینی و مذهبی از جمله مولفه‌های تقریب و وحدت به حساب می‌آید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی، اعتقاد واقعی به تعامل میان مذهبی، صداقت و شفافیت در حوزه تقریب مذاهب، سعه صدر، انصاف، اخلاق و عاطفه را از شروط کسب توفیق در نهادینه سازی اخوت اسلامی و تقریب بین مذاهب دانست و افزود: اینکه ما برخورد عاطفی و اخلاق مدار را به عنوان شروط تقریب و وحدت معرفی می‌کنیم برگرفته از منابع اصیل دینی است همانگونه که در آیه شریفه آمده است "فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم ۖ وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلیظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِکَ" و باید بدین امر توجه داشته باشیم که در فضای عاطفی تأثیر کلام بیشتر است و در فضای مقابله هیچگونه تاثیری وجود ندارد و این مسأله در زندگی اولیاء دین مشهود است و دلیل توفیق امام خمینی(ره) رعایت این نکات بوده است و باید از آن به عنوان یک الگو بهره برد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان، اندیشه تقریب را میراث امام خمینی(ره) برای نسل های آینده دانست و اظهار داشت: هم اکنون وحدت امت اسلام از ضروری ترین نیازهاست و همه باید بدانیم که تقریب تاکتیک اقلیت ها نیست، بلکه نیاز واقعی همگان برای داشتن همزیستی مسالمت آمیز است و نتیجه این تعامل برد، برد و برای همه ضرورت دارد.

امام جمعه زاهدان اظهار کرد: پیش از حضور در سیستان و بلوچستان و در دیدار با مقام معظم رهبری از ایشان سوال کردم که آیا برای رشد علمی، اقتصادی، مدیریتی و حقوق شهروندی اهل سنت استان حد خاصی مد نظر است که ایشان در پاسخ بیان فرمودند این موارد چیزی نیست که بتوان برای آن حدی قائل شد و مهم این است که‌ شیعه و اهل سنت زیر چتر نماینده ولی‌فقیه باشند و جایگاه نماینده ولی‌فقیه چنین اقتضا می‌کند و بیانگر مساوات و برابری در میان آحاد ملت فارغ از مذهب و قومیت آنان می‌باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی در پایان خاطر نشان کرد: حسن تعامل به معنی تنزل از مبانی نیست بلکه این تعامل به معنای تکیه بر مشترکات، پرهیز از دامن زدن به اختلافات و بر اساس مبانی دینی و مذهبی و است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha