جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
المصطفی

حوزه/ نشست علمی "وحدت و تقریب از دیدگاه امام خمینی(ره)" به همت انجمن فقه و اصول با همکاری گروه علمی تربیتی فقه واصول و معاونت پژوهش نمایندگی جامعة المصطفی گلستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی و شهدای والامقام انقلاب اسلامی ،عظمت شخصیت امام امت را مستغنی از توصیف دانست و عنوان کرد: آنچه امام را محبوب قلوب آحاد ملت کرد ، مردم شناسی امام و درک درست و واقع بینانه ایشان از جامعه و همدلی و همراهی آن وجود مبارک با مردم بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان گفت: نگاه نافذ و تشخیص درست که از ابزار لازم هدایت و رهبری جامعه بشمار می رود، از جمله خصائص و ویژگی های شخصیتی حضرت امام ره می باشد که این امر آن رهبر کبیر را نمونه بارز و تبلور عینی کیاست سیاسی و درایت اجتماعی معرفی می کند.

وی در ادامه، تفوق بر اقران از حیث جامعیت علمی و شجاعت مثال زدنی و نیز بلند نظری و نگاه کلی به جامعه پیرامونی را از دیگر مولفه های شخصیتی امام راحل ره برشمردند و اظهار داشت: حضرت امام علاوه بر آنکه در حدیث، اصول، فقه، تفسیر و ادبیات استاد مبرز و کم نظیر بوده اند، در عرفان نظری و عملی نیز پیشتاز و بی مانند بوده اند.

حجت الاسلام و المسلمین محامی با اشاره به آیات شریفه "قَالَ أَصْحَابُ مُوسَیٰ إِنَّا لَمُدْرَکُونَ قَالَ کَلَّا ۖ إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهْدِینِ" تصریح کرد: حضرت امام راحل در بحبوحه ی جنگ و در آن هنگامی که ابرقدرتهای شرق و غرب کمر به نابودی اسلام و ایران بسته بودند با ایمان و باور عمیق و مثال زدنی به قدرت لایزال الهی ، هرگز ترسی به خود راه نداده و شجاعانه و بی محابا بر دشمنان فائق آمدند.

وی در خصوص وحدت و تقریب از دیدگاه امام خمینی(ره) عنوان کرد: وحدت و تقریب از دیدگاه امام خمینی(ره) دارای مبانی و قواعد خاص بوده و حضرت امام برای حفظ این مبانی تاپای جان ایستاد و برای اجرای درست آن مبارزه نموده است.

حجت الاسلام و المسلمین محامی افزود: تقریب و و حدت از نظر امام دارای مولفه های متعددی است که حفظ احترام متقابل ، توجه به ارزشهای اخلاقی ، اعتقاد به اینکه اهل قبله و شهادتین مسلمان اند ، توجه به مصالح و اعتبارات عقلی و عدم تنزل از مبانی دینی و مذهبی از جمله مولفه های تقریب و و حدت از نظر امام راحل قدس الله نفسه الزکیه بشمار می رود.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان اعتقاد واقعی به تعامل میان مذهبی، صداقت و شفافیت در حوزه تقریب مذاهب ، سعه صدر و انصاف و اخلاق و عاطفه را از شروط کسب توفیق در نهادینه سازی اخوت اسلامی و تقریب بین مذاهب دانست و افزود: اینکه ما برخورد عاطفی و اخلاق مدار را بعنوان شروط تقریب و وحدت معرفی می کنیم برگرفته از منابع اصیل دینی است همانگونه که در آیه شریفه آمده است : "فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم ۖ وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلیظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِکَ" . و باید بدین امر توجه داشته باشیم که در فضای عاطفی تأثیر کلام بیشتر است و در فضای مقابله هیچ گونه تاثیر وجود ندارد و این مسأله در زندگی اولیاء دین علیهم السلام مشهود است و دلیل توفیق امام (ره) رعایت نکات فوق بوده است و باید از آن به عنوان یک الگو بهره برد.

وی، اندیشه تقریب را میراث حضرت امام (ره) برای نسل های آینده خواندند و اظهار داشت: هم اکنون وحدت امت اسلام از ضروری ترین نیاز هاست و همه باید بدانیم که تقریب تاکتیک اقلیت ها نیست، بلکه نیاز واقعی همگان برای داشتن همزیستی مسالمت آمیزاست که نتیجه این تعامل برد برد است، و برای همه ضرورت دارد.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان تعبیر "انفسنا" برای اهل سنت از سوی آیت الله سیستانی را از نمونه های بارز و عینی تقریب معرفی و افزود: پیش از حضور در استان سیستان و بلوچستان و در دیدار با مقام معظم رهبری، نظر ایشان را در خصوص رشد علمی، اقتصادی و نیز حقوق شهروندی اهل سنت استان جویا شدم و حضرت ایشان فرمودند که همه استان اعم از شیعه و اهل سنت به گونه ای برابر زیر چتر حمایت شما (به عنوان نماینده ولی فقیه) باشند؛ که این بیانگر مساوات و برابری در میان آحاد ملت فارغ از مذهب و قومیت آنان می باشد.

وی در پایان تصریح کرد: حسن تعامل به معنی تنزل از مبانی نیست، بلکه پرهیز از دامن زدن به اختلافات و عدم تکیه بر فروعات کم اهمیت و دوری از اندیشه مصلحانه تقریب است.

در این نشست حجت الاسلام حسینی، رئیس نمایندگی جامعة المصطفی گلستان، طی سخنان کوتاهی به تشریح برخی از دستاوردها در عرصه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پرداخت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha