شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حاج قاسم سلیمانی

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ترامپ وعده عفو عمومی داد

«دونالد ترامپ»، روز جمعه عملکرد کمیته تحقیقات پیرامون حمله به کنگره را زیر سوال برد و ادعا کرد که این کمیته آگاهانه روایتی جعلی و ساختگی را ارائه می‌کند. ترامپ در اولین حضور علنی خود از زمان آغاز جلسات تلویزیونی، ادعا کرد که هیئت مجلس نمایندگان با استفاده از فیلم‌های مونتاژ شده و ویرایش مورد نظر اهداف خود را دنبال می‌کند. ترامپ همچنین با رد ادعای مطرح شده به نقل از او درباره قلدری مایک پنس، معاون سابقش در دوران ریاست جمهوری، در گردهمایی محافظه کاران مذهبی در نشویل گفت: «من هرگز مایک پنس را یک آدم حیله گر خطاب نکردم. مایک پنس فرصتی برای عالی بودن داشت، صادقانه بگویم که او این شانس را داشت که تاریخی باشد، اما مایک شهامت عمل را نداشت.» تلاش‌های ترامپ برای باقی ماندن در قدرت پس از شکست در انتخابات، توسط کمیته منتخب تحقیق در مورد حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره دوباره در کانون توجه قرار گرفت. هیئت تحقیق به طور روشمند این موضوع را مطرح می‌کند که حمله به ساختمان کنگره آمریکا یک کودتا بوده و ترامپ در مرکز توطئه بوده است. روز پنجشنبه، شنیده شد که این حمله جان پنس را به خطر انداخته است. این یافته‌ها می‌تواند وزارت دادگستری را به تعقیب کیفری علیه ترامپ وادار کند. ترامپ در سخنان خود با عصبانیت انتخابات قبلی آمریکا را به عنوان یک انتخابات دزدیده شده یاد کرد و جلسات کمیته تحقیق را به عنوان یک «فریب» نامید که یادآور تحقیقات در مورد روابط کمپین انتخاباتی او با روسیه است. ترامپ در طی یک سخنرانی پرمخاطب خود گفت: «چپ های آمریکایی آدم‌های کلاهبرداری هستند. آنها کلاهبردار هستند هر یک از آنها از همه شما متنفرند، حتی بیشتر از شما از من متنفرند، اما من فقط سعی می‌کنم به شما کمک کنم.» ترامپ همچنین گفت که اگر دوباره رئیس جمهور شود، «بسیار بسیار جدی» عفو کسانی را که در این شورش دخیل بودند در نظر خواهد گرفت. او گفت: «آنچه در ۶ ژانویه اتفاق افتاد یک اعتراض ساده بود که از کنترل خارج شد.» او مدعی شد که «هیچ کس کشته نشده است» به جز «اشلی بابیت»، حامی ترامپ، که هنگام تلاش برای بالا رفتن از پنجره شکسته داخل ساختمان کنگره هدف گلوله قرار گرفت. ترامپ همچنین گفت: «بیایید واضح بگوییم، این یک تحقیق کنگره نیست، این وضعیت وحشتناکی است که وقت همه را تلف می‌کند. این یک تولید تئاتری از داستان‌های سیاسی حزبی است.»

منبع: مهر

«مایک پمپئو» از جنایت ۱۳ دی دفاع کرد

مایک پمپئو مصاحبه با شبکه العربیه (وابسته به قاتلان جمال خاشقجی) به دفاع از اقدام ایالات متحده آمریکا در ترور سردار سلیمانی پرداخت و مدعی شد: برخی می گفتند که اگر ژنرال سلیمانی را ترور کنید، جنگ اتفاق خواهد افتاد. با این حال، ما چنین کاری کردیم و جنگی هم رخ نداد! به نظر می رسد که وزیر خارجه سابق آمریکا در این بخش از اظهارنظر خود پیرامون ترور سردار سلیمانی به حربه فرافکنی متوسل شده است تا شاید بتواند بر روی پیامدهای ترور جنایتکارانه شهید سلیمانی برای آمریکا و متحدانش، سرپوش بگذارد. آمریکایی ها خود نیک می دانند که هدف اصلی و اساسی از ترور شهید سلیمانی، تضعیف گروه های مقاومت در منطقه به ویژه در سوریه، عراق، فلسطین، یمن و ... بود. با این حال، پس از ریخته شدن خون پاک شهید سلیمانی، نه تنها گروه های مقاومت در منطقه تضعیف نشدند، بلکه منافع و مصالح واشنگتن در سراسر منطقه با شدیدترین تهدیدات رو به رو شد. امروز تروریست ها در سوریه آخرین نفس هایشان را می کشند، داعش در عراق از بین رفته است، عربستان در یمن ناگزیر تن به برقراری آتش بس می دهد و مقاومت فلسطین، معادلات جدیدی را در نبرد با صهیونیستها حاکم می سازند. تمامی این دستاوردها به مثابه ضربات مهلکی هستند که پس از ترور شهید سلیمانی به آمریکایی ها و متحدانشان وارد شد؛ دستاوردهایی که پمپئو تحت تأثیر لابی صهیونیسم، همچون گذشته سعی در کتمان آنها دارد. وی همچنین مدعی شد: ژنرال سلیمانی تصمیم داشت طرح کشتن ۵۰۰ آمریکایی را عملیاتی سازد. ما این طرح را خنثی کردیم و اجازه ندادیم عملیاتی شود! هدف پمپئو از این دروغ بزرگ، فریب افکار عمومی و مشروعیت بخشیدن به یک جنایت واضح و آشکار است. از آنجایی که مقامات آمریکایی به خوبی نسبت به موضع گیری افکار عمومی در منطقه و جهان در قبال جنایت ترور سردار سلیمانی واقف هستند، در حال حاضر تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا با اتهام زنی به این شهید و دروغگویی در رابطه با فعالیت های وی، به نوعی به جنایتشان مشروعیت بخشند. در واقع، شخصیت های آمریکایی از این رهگذر به دنبال آن هستند تا در نزد افکار عمومی، جای جلاد و شهید را با یکدیگر عوض کنند. این تلاش های مذبوحانه در شرایطی انجام می شود که هرچقدر از زمان شهادت سردار سلیمانی می گذرد، حجم خدمات وی به جبهه مقاومت و محورِ ضد آمریکایی - صهیونیستی بیش از گذشته آشکار می گردد. وی در رابطه با انتقام گیری ایران از عاملان ترور شهید سلیمانی نیز گفت: ایرانی ها تلاش دارند مقامات کنونی آمریکا را متقاعد کنند که آنها مانند امثالِ من رفتار نکنند. این شیوه همیشگی آنها بوده است. در واقع، آنها به واشنگتن پیام می دهند که مراقب رفتارتان با ما نباشید، شما را می کُشیم! این اظهارنظر فرافکنانه درحالی است که جمهوری اسلامی ایران از زمان ترور شهید سلیمانی، گرفتن انتقام خون این شهید والامقام را از ایادی آمریکا در منطقه در دستور کار خود قرار داده است و تاکنون هیچ تهدیدی را مبنی بر ترور مقامات رسمی واشنگتن مطرح نکرده است. بنابراین، واضح است که این بخش از اظهارنظر پمپئو و دروغ پراکنی های وی علیه تهران با هدف تشدید پروژه قدیمی ایران هراسی در نزد افکار عمومی، مطرح شده است. اگر بخواهیم از زاویه ای دیگر به اظهارنظر پمپئو درباره اقدامات انتقام جویانه جمهوری اسلامی ایران پس از شهادت شهید سلیمانی نگاه کنیم، درخواهیم یافت که خودِ او شخصا به شدت از این انتقام جویی در هراس است.

منبع: مهر

انگلیس تصمیم به استرداد آسانژ گرفت

در پی تصمیم دولت انگلیس در تحویل جولیان آسانژ، خبرنگار افشاگر جنایات دولت‌های غربی به آمریکا، تارنمای ویکی لیکس این اقدام دولت انگلیس را روزی سیاه برای آزادی رسانه‌ها و دموکراسی بریتانیا نامید.در پی تصمیم دولت انگلیس در تحویل جولیان آسانژ، خبرنگار افشاگر جنایات دولت‌های غربی به آمریکا، تارنمای ویکی لیکس (WikiLeaks)، این اقدام دولت انگلیس را روزی سیاه برای آزادی رسانه‌ها و دموکراسی بریتانیا نامید. پریتی پاتل (Priti Patel)، وزیر کشور انگلیس امروز جمعه اعلام کرد به درخواست آمریکا، جولیان آسانژ را به آمریکا تحویل خواهد داد. اکنون بنیانگذار تارنمای افشاگر ویکی لیکس ۱۴ روز فرصت خواهد داشت تا برای تغییر این تصمیم اقدام کند. در سال ۲۰۱۰ پایگاه اطلاع رسانی ویکی‌لیکس هزاران سند مربوط به جنگ عراق از جمله ویدیوی کشتار غیرنظامیان در عراق توسط بالگردهای ارتش آمریکا، و جنگ آمریکا در افغانستان را منتشر کرد که برخی از آن‌ها اسناد محرمانه بوده‌اند. در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۰ ویکی‌لیکس و پنج همکار مطبوعاتی اشپیگل، نیویورک تایمز، لوموند، گاردین و ال پایس شروع به انتشار اطلاعات حاصل از شنود مکالمات دیپلماتیک آمریکا و نیز افشای اسناد دیپلماتیک آمریکا کردند. جولیان آسانژ برنده و نامزد چندین جایزه، از جمله جایزه برای انتشار اسناد کشتارهای غیرقانونی در کنیا و برگزیده خوانندگان برای شخصیت سال ۲۰۱۰ مجله تایم بوده‌است جولیان اسانژ سردبیر پایگاه افشا گر ویکی لیکس حدود ۱۲ سال پیش ۲۵۰ هزار سند محرمانه از جنایات امریکا و متحدانش از جمله در کشتار غیر نظامیان در عراق و افغانستان منتشر کرد و از همان زمان از بیم جانش با پناه بردن به سفارت اکوادور در لندن به مدت حدود هفت سال از بیم دستگیری نتوانست از انجا خارج شود، اما پس از تغییر دولت در اکوادور دولت این کشور به پلیس انگلیس اجازه داد وارد سفارت شود و اسانژ را دستگیر کند وبا خود ببرد و اکنون حدود ۳ سال است که اسانژ برغم وضعیت جسمی نا مناسب به گزارش رسانه‌ها در انگلیس در بلمارش، امنیتی‌ترین زندان انگلیس محبوس شده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده اگر این شهروند ۵۰ ساله استرالیایی در دادگاهی در آمریکا به اتهام آنچه دولت آن کشور جاسوسی می‌نامد مجرم شناخته شود، به ۱۷۵ سال زندان محکوم خواهد شد تا دیگر افرادی که حقایق جنایات جنگی آمریکا را منتشر می‌کنند، به هراس افتند. شماری از کارشناسان نیز احتمال اعدام جولیان آسانژ را مطرح کرده اند.

منبع: شبکه خبر

فرانسوی ها در نیجر دست به قتل عام زدند

مقامات ارتش فرانسه اعلام کردند که نیروهای نظامی این کشور نزدیک به ۴۰ شبه‌نظامی را در نیجر در نزدیکی مرز بورکینافاسو کشته‌اند. مقامات نظامی فرانسه روز پنجشنبه اعلام کردند که حمله «نیروهای عملیات بورخان» در کنار نیروهای «نیجر» با استفاده از نظارت هوایی در پاسخ به حمله به ژاندارم‌های نیجر به درخواست دولت محلی انجام شد. به گزارش خبرگزاری آرتی، نیروهای فرانسوی پس از خروج در اوایل سال جاری میلادی از کشور مالی، جایی که مردان مسلح آخر هفته گذشته بیش از ۱۰۰ غیرنظامی را در نزدیکی مرز نیجر به قتل رساندند، مورد استقبال قرار گرفتند. چندی پیش، نیروی هوایی نیجریه اعلام کرد در حملات هوایی به مناطق مرزی در شمال این کشور بیش از ۷۰ تروریست وابسته به داعش به هلاکت رسیدند. اواخر فروردین‌ماه به اعلام نیروی هوایی نیجریه، در عملیات هوایی علیه تروریست‌ها در مرز نیجریه با نیجر، جنگنده‌های هر دو کشور شرکت داشتند. گروهی از تروریست‌های کشورهای غرب آفریقا (ISWAP) که از سال ۲۰۱۶ در منطقه «دریاچه چاد» حضور داشتند، در حملات هوایی نیجریه به هلاکت رسیدند.

منبع: خبرنگاران جوان

رژیم صهیونیستی حریم دریایی لبنان را نقض کرد

ارتش لبنان بیانیه ای را در خصوص تداوم نقض حریم آبی این کشور توسط رژیم صهیونیستی، منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: در دو روز گذشته قایق‌های جنگی دشمن صهیونیستی، حریم دریایی لبنان را نقض کردند. بر اساس این گزارش، ارتش لبنان در بیان جزئیات نقض حریم آبی این کشور توسط صهیونیستها اعلام کرده است: در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۷:۱۰ صبح الی ۷:۳۰ قایق های جنگی رژیم صهیونیستی، حریم آبی لبنان در منطقه رأس الناقوره را نقض کردند. ارتش لبنان همچنین عنوان کرده است که مسأله نقض حریم آبی خود توسط رژیم صهیونیستی را با نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان (یونیفل) مطرح کرده و آن را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد. این درحالی است که چندی پیش نیز ارتش لبنان از گفتگوی مقامات لبنانی با یونیفل در ارتباط با تجاوزات مکرر زمینی، دریایی و هوایی رژیم صهیونیستی خبرداده بود. با تمامی این ها، رژیم صهیونیستی همچنان بر نقض حریم دریایی لبنان اصرار می ورزد.

منبع: مهر

رئیس جمهور وارد پیشوا شد

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی صبح شنبه و همزمان با اولین سالروز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری وارد پیشوا در جنوب شرق استان تهران شد. رئیس جمهور ایران با سفر به شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران از مشکلات و مسائل این شهرستان‌ها بازدید و با اقشار مختلف مردم دیدار می‌کند. همچنین قرار است رئیسی در نشست مشترک شورای اداری شهرستان‌های پیشوا، ورامین و قرچک به منظور بررسی مشکلات و تصویب مصوبات شرکت کند.

منبع: مهر

روسیه پایگاه آمریکایی «التنف» را مورد حمله هوایی قرار داد

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع نظامی آمریکایی گزارش داد که نیروهای روسیه طی ماه جاری میلادی سلسله عملیاتی را علیه نیروهای ائتلاف ائتلاف آمریکایی در سوریه انجام داده اند. به گفته این منابع و در چارچوب عملیات مذکور، پایگاه نظامی «التنف» در شرق سوریه هفته گذشته هدف حملات هوایی روسیه قرار گرفت. در این حمله، دو جنگنده «سوخو» روسیه یک مقر در پایگاه التنف را هدف قرار دادند. منابع نظامی آمریکایی افزودند: حملات روسیه این نگرانی را در آمریکا ایجاد کرده است که احتمال تقابل بین واشنگتن و مسکو در سوریه شدت خواهد گرفت. آنها تصریح کردند: روسیه به آمریکا هشدار داده بود که به حملات به نیروهای دولتی سوریه پاسخ خواهد داد. به گزارش منابع مذکور، روسیه قبل از حمله به آمریکایی‌ها اطلاع داده بود که محل مورد هدف را تخلیه کنند و این اقدام مسکو به منظور جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها صورت گرفت. گفتنی است که رسانه‌ها پیشتر خبر داده بودند که پهپادهای ناشناس، چهارشنبه‌شب گذشته مقر عناصر تروریستی «مغاویر الثوره» در داخل پایگاه آمریکایی «التنف» را که از مهم‌ترین مراکز حضور نظامیان اشغالگر آمریکایی در سوریه به شمار می‌رود، هدف قرار دادند. مقام‌های دفاعی آمریکا در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان خبر دادند که این حمله را روسیه انجام داده و پیش از انجام حمله به واشنگتن هشدار داده است که نیروهای خود را از محل دور کند. هنوز گزارشی از تلفات ناشی از این حمله منتشر نشده است. با این حال، بروز خسارات مادی در محل مورد نظر دور از واقعیت نیست.

منبع: مهر

چندین انفجار «کابل» پایتخت افغانستان را لرزاند

شاهدان عینی از وقوع چندین انفجار و تیراندازی در مقابل عبادتگاه هندوها در منطقه کارته پروان شهر کابل خبر می‌دهند. این انفجارها در ساحه پروان سه، از مربوطات حوزه چهارم امنیتی شهر کابل رخ داده است. به گفته شاهدان پس از انفجار صدای تیراندازی نیز شنیده شده است. تاکنون از تلفات این انفجارها جزئیاتی در دست نیست. مسئولیت این انفجارها را نیز تاکنون کسی و یا گروهی به عهده نگرفته است. مسئولان امنیتی طالبان در کابل تاکنون در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند.

منبع: مهر

غریب‌شاهی قهرمان جهان شد

مسابقات آزاد قهرمانی آسیا و اقیانوسیه وزنه برداری ۲۰۲۲ به میزبانی کشور کره جنوبی در حال برگزاری است و امروز شنبه بیست و هشتم خرداد ماه سامان رضی و علی‌اکبر غریب‌شاهی پوشان در دسته ۱۰۷ کیلوگرم کشورمان به عنوان نمایندگان ایران به روی تخته رفتند. سامان رضی در حرکت اول وزنه ۲۲۵ کیلوگرمی مهار کرد. ملی پوش کشورمان همچنین در حرکت دوم وزنه ۲۳۳ کیلوگرمی را بالای سر برد. نماینده وزنه برداری ایران در حرکت سوم خود از مهار وزنه ۲۳۴ کیلوگرمی بازماند و توانست ۲ مدال نقره و عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کند. همچنین رضی ملی پوش کشورمان در مجموع با رکورد ۴۵۸ کیلوگرم در جایگاه پنجم مجموع در قسمت مسابقات آسیا-اقیانوسیه و مسابقات آزاد ایستاد. علی اکبر غریب شاهی دیگر نماینده کشورمان در حرکت اول خود وزنه ۲۴۵ کیلوگرمی را مهار کرد. او در دومین حرکت خود وزنه ۲۵۳ کیلوگرمی را بالای سر برد تا رکورد جهان را که پیش از این در دست خود بود، ۲ کیلوگرم دیگر ارتقا دهد. نماینده کشورمان در حرکت سوم خود نتوانست وزنه ۲۵۴ کیلوگرمی را مهار کند. غریب شاهی با شکستن رکورد جهان، ۲ مدال طلا و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد همچنین غریب شاهی در مجموع با رکورد ۴۹۸ کیلوگرم توانست ۲ مدال برنز مجموع در قسمت مسابقات آسیا-اقیانوسیه و مسابقات آزاد را بدست آورد. باتوجه به اینکه رقابت‌ها به صورت آزاد و آسیا_اقیانوسیه برگزار می شود، برای هر سری از رقابت‌ها ۲ مدال برای انفرادی و مجموع اهدا می شود.

منبع: مهر

آلمان رسیدگی به شکایت بانک ملی ایران را به تعویق انداخت

دادگاه عالی هامبورگ آلمان بار دیگر رسیدگی به شکایت بانک ملی ایران را برای مدتی نامعلوم به تعویق انداخت. بانک ملی ایران چهارسال پیش در هامبورگ به خاطر قطع تلفن و اینترنت خود علیه شرکت تلکوم آلمان شکایت کرده بود و طی این چهار سال هر بار به بهانه‌ای شکایت بانک ملی ایران از شرکت ارتباطات آلمان به تعویق افتاده است. در حال حاضر نیز بیماری یکی از وکلا رسیدگی به شکایت بانک ملی به عنوان بهانه لازم برای تعویق رسیدگی به شکایت این بانک ایرانی تا مدت زمان نامعلوم اعلام شده است. در عین حال منابع قضائی آلمان گفته‌اند که در صورت پیروزی بانک ملی ایران در این شکایت قضائی، شرکت تلکوم آلمان شاید تا نیم میلیون یورو جریمه مالی شود. پس از خروج یکجانبه آمریکا در ماه مه سال ۲۰۱۸ از برجام، شرکت‌های اروپایی نیز در تحریم ایران با واشنگتن همراه شدند و در نتیجه بسیاری از شرکت‌های اروپایی مناسبات خود را با شرکت‌های ایرانی قطع کردند و شرکت تلکوم آلمان یکی از این شرکت‌ها بود. این شرکت اندکی پس از خروج آمریکا از برجام، بدون اخطار قبلی به صورت ناگهانی خط تلفن و اینترنت بانک ملی ایران در هامبورگ را قطع کرد و سبب اختلال کامل در ارتباطات این بانک شد و اکنون بانک ملی در پرونده شکایت خود خواستار جبران خسارات مالی و مادی به دلیل اقدام ناگهانی شرکت ارتباطی آلمانی شده است. دادگاه عالی منطقه‌ای هامبورگ برای رسیدگی به شکایت بانک ملی ایران پیشاپیش نظر دیوان عالی اروپا را در مورد مقررات اتحادیه اروپا را جویا شده بود و دیوان عالی اروپا می‌گوید، قطع روابط تجاری به صرف ترس و نگرانی از تحریم‌های آمریکا مجاز نیست.

منبع: مهر

حال سومین توله یوز «ایران» رو به بهبودی رفت

معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به بهبود وضعیت توله‌یوز سوم در چند روز اخیر از رسمی نشدن نام «پیروز» برای این توله خبر داد. حسن اکبری درباره وضعیت توله‌یوز سوم گفت:تقریبا در سه روز گذشته وضعیت توله یوز به نسبت بهتر شده‌است و امیدواریم کم‌کم بتواند کمبود وزن نسبت به حالت استاندارد را جبران کند و به شرایط پایدارتری برسد. معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست به شرح حال توله‌یوز سوم از زمان انتقال او به سازمان مرکزی محیط‌زیست در تهران پرداخت و توضیح داد: از زمان انتقال توله‌یوز اتفاقاتی در حوزه سلامت او رخ داده‌است. وی افزود: با جمع‌بندی تمام اتفاقات رخ داده و نظر دامپزشکان به‌ویژه با مشورت دکتر کالدول -دامپزشک آفریقای جنوبی - روند درمان و تغذیه را ادامه داده‌ایم.اکبری افزود: در دنیا هیچ شیر خشک مناسب و ویژه‌ای برای یوزپلنگ وجود ندارد و تمام شیر خشک‌های ساخته شده می‌توانند مشکلاتی را برای یوزپلنگ ایجاد کنند. معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان محیط‌زیست درباره وضعیت شیر خشک توله‌یوز سوم گفت: تا به امروز چهار نوع شیرخشک متفاوت استفاده کرده‌ایم که اولین نوع مارک ایرانی و سه نوع دیگر مارک خارجی بوده است اما تقریبا با هر چهار نوع در هضم و دفع مشکل داشته‌است. وی خاطرنشان کرد: یوزپلنگ گونه بسیار حساسی در مقایسه با سایر گربه‌سانان است و توله‌ یوز سوم به علت ویژگی‌های فیزیولوژیک به مراتب حساسیت و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه از تمام ظرفیت‌ها برای درمان و تغذیه توله‌یوز سوم از زمان انتقال آن به تهران استفاده شده است، گفت: بنابر نظر رییس سازمان حفاظت محیط زیست از تمام ظرفیت‌ها، گروه‌ها و سلیقه‌های مختلف در این راستا استفاده کردیم. بعضا افرادی با اختلاف سلیقه‌های جدی حاضر به کار تیمی با همدیگر نبودند اما همگی با سازمان همکاری کردند. وی با اشاره به اقدامات علیرضا شهرداری و دکتر عمالویی در نگهداری توله‌یوزها و دکتر باستانی - دامپزشک دفتر حیات‌وحش - گفت: در طول حدود یک ماه گذشته که توله‌یوز به تهران منتقل شده‌است آنان به صورت شبانه روزی برای حفظ توله یوز سوم تلاش کرده‌اند. اکبری به کار تحقیقاتی و فاقد مدلی ثابت در این روند اشاره کرد و توضیح داد: همه افراد در این راه خطاهایی داشته‌اند حتی دکتر کالدول بعضا تجویز انجام شده را اصلاح می‌کرد بنابراین کاری تحقیقاتی و فاقد مدل ثابت است و بر اساس شرایط، پروتکل‌ جدیدی را تعریف کردیم و ادامه‌ می‌دهیم. پروتکل‌های جدید تعریف شده حتما خطاهایی خواهند داشت که بعضا برای توله مشکلاتی ایجاد می‌کنند. وی درباره اقدامات انجام شده برای توله‌یوز سوم گفت: در این مدت بارها توله‌یوز را سونوگرافی و یا از اندام‌های آن گراف تهیه کرده‌ایم و با داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و مکمل‌های مختلف تغذیه و با روش‌های مصنوعی دفع جانور تسهیل شده است. اکبری تاکید کرد: با این روش‌ها، پروتکل‌ خاص و در نهایت با مشورت دکتر کالدول توله‌یوز سوم توانسته در شرایط وزنی بسیار کم و ضعیفی زنده بماند و به مرحله‌ تغذیه با پیش‌غذا یا کنسرو مخصوص برسد. معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره محل اقامتگاه توله‌یوز سوم توضیح داد: درحال‌حاضر بالاجبار به علت دسترسی به امکانات، درمان و دارو توله‌یوز سوم را تا حدود چهار ماهگی در «پردیسان» نگهداری خواهیم‌ کرد چراکه امکان نظارت سازمان نیز خیلی بهتر فراهم است و در صورت سالم و زنده ماندن توله‌یوز، برنامه انتقال توله را به سایت تکثیر یوزپلنگ آسیایی خواهیم داشت.اکبری درباره وضعیت سایت "توران" اظهارکرد: براساس الگوهای موجود و توصیه‌های ارایه شده در بازدید دکتر کالدول و بررسی همکاران، باید تغییراتی را برای ایجاد فضای مناسب‌تر جهت نگهداری و تکثیر یوزپلنگ در این سایت انجام دهیم. وی باتوجه به تدوین برنامه عملیاتی حفاظت از یوزپلنگ در زیستگاه‌های کشور و برگزاری جلساتی گفت: درحال‌حاضر این برنامه را به شکل اجرایی‌ خلاصه کرده‌ایم و جلساتی نیز برای نهایی کردن آن برگزار شده‌است. بخشی از اقدامات حفاظتی در زمینه زیستگاه طبیعی یوز مانند افزایش تجهیزاتی نظیر موتورسیکلت و نیروی حفاظتی و... را شروع کرده‌ایم اما با اعتبارات موجود نگران هستیم نتوانیم آنچه نیاز است را در حد کافی برای نجات یوز انجام دهیم.

منبع: ایسنا

تسلا فرصت‌های شغلی را کاهش داد

تسلا فرصت‌های شغلی خود را پس از هشدار اقتصادی ایلان ماسک کاهش می‌دهد.کارگران تسلا به احساس عدم اطمینان در مورد نحوه اجرای کاهش مشاغل خود اشاره کردند. دستور ماسک در اوایل ماه جاری مبنی بر بازگشت آنها به دفتر و توقف کار از راه دور، موقعیت آنان را اشغال نشدنی کرده بود. دامنه کامل کاهش مشاغل و اینکه تا چه حد این کاهش‌ها با استخدام‌های اضافی جبران شده‌اند فوری مشخص نیست و تسلا همچنان یک کارفرمای مورد توجه با ماموریتی متمرکز بر آب و هوا و سابقه نوآوری است. تسلا در پایان سال گذشته حدود ۱۰۰هزار کارمند در سراسر جهان داشت. این شرکت سه رویداد استخدام آنلاین چین که در این ماه برنامه‌ریزی شده بود را نیز لغو کرد. تسلا به استخدام در برخی مناطق ازجمله آلمان ادامه داده است؛ جایی که تسلا در حال افزایش تولید کارخانه خودروهای الکتریکی در نزدیکی برلین است. وزیر اقتصاد منطقه‌ای براندنبورگ، ایالتی که کارخانه در آن قرار دارد اوایل این هفته گفت که تسلا ۵۰۰ تا ۶۰۰ کارگر جدید در ماه استخدام می‌کند و تاکنون حدود ۴۵۰۰ نفر را استخدام کرده است.

منبع: ایسنا

احمد مهدوی دامغانی درگذشت

احمد مهدوی دامغانی، نویسنده و محقق پیشکسوت، امروز (جمعه، ۲۷ خردادماه) در ۹۵ سالگی از دنیا رفت. اکبر ایرانی، مدیر عامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب، با تأیید این خبر به ایسنا، گفت: بله متأسفانه خبر صحت دارد و دختر او این خبر را به من داد. همچنین نسیم محمدی، نوه احمد مهدوی دامغانی، در صفحه خود نوشت: «بابا احمدم رفت.» احمد مهدوی دامغانی متولد ۱۳ شهریور ۱۳۰۵ مشهد بود. او علوم متداول قدیم و جدید را در شهر مشهد فراگرفت و سپس در تهران اقامت گزید. در سال ۱۳۲۷ از دانشکده معقول و منقول (بعداً الهیات) دانشگاه تهران و در سال ۱۳۳۳ در رشته ادبیات فارسی از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران لیسانس گرفت. در سال ۱۳۴۲ از دانشگاه تهران هم درجه دکتری در زبان و ادبیات فارسی گرفت. موضوع رساله دکتری او تصحیح کتاب «کشف‌الحقایق» عزیزالدین نسفی به راهنمایی محمدتقی مدرس رضوی بود. پس از گذراندن دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی به عنوان استاد دانشگاه تهران به تدریس در دانشکده‌های ادبیات و الهیات دانشگاه تهران پرداخت. از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۴ در دانشگاه مادرید به تدریس ادبیات عرب و فارسی و فقه اسلامی اشتغال داشت. مهدوی دامغانی چندین سال سردفتر اسناد رسمی در تهران و از سال ۱۳۵۴ رئیس کانون سردفتران اسناد رسمی بود. احمد مهدوی دامغانی از سال ۱۳۶۶ مقیم آمریکا و در دانشگاه هاروارد و دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به تدریس در مقطع دکتری و پست دکتری بوده‌ است. رشته‌های تدریس او در آمریکا شامل معارف اسلامی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، فقه، تفسیر و برخی علوم اسلامی بود. از آثار مهدوی دامغانی به «از علی آموز اخلاص عمل»، »رساله درباره خضر»، «شاهدخت والاتبار شهربانو»، «در باغ روشنایی» «گزیده حدیقة الحقیقه»، «گزیده‌ای از شعر سعدی به زبان عربی»، «کشف الحقائق نَسَفی _ تحقیق و تحشیه»، «المَجدی فی أنساب الطّالبیّین» (تحقیق)، «نَسمةالسَّحر بذکر من تشیَّع و شعر» (تصحیح،تحقیق)، «دیوان خازن (عبداللّٰه بن احمد خازن)» (تصحیح و تحقیق) و «الوحشیات (ابوتمام)» (تصحیح) می‌توان اشاره کرد. «حاصل اوقات» به اهتمام علی محمّد سجّادی، «مقالاتی در حدیث دیگران»، «یاد یاران و قطره‌های باران» به کوشش علی محمّد سجّادی و سعید واعظ، «یاد عزیزان در برگریزان» به همّت علی محمّد سجّادی و سعید واعظ و «در برف پیری» جمع‌آوری علی محمّد سجّادی و سعید واعظ از مجموعه مقالات او هستند.

منبع: ایسنا

برترین دانشگاه‌های اروپا معرفی شدند

نظام رتبه‌بندی "کیواس" (QS) اخیرا دانشگاه‌های جهان را برای سال ۲۰۲۳ میلادی رتبه‌بندی کرد که بر این اساس لیست برترین دانشگاه‌های اروپا نیز به‌روزرسانی شده است. این رتبه‌بندی برای سال ۲۰۲۳ میلادی بر اساس ۸ شاخص است که امسال شامل تقریبا ۱۵۰۰ مؤسسه آموزش عالی و دانشگاه از سراسر جهان می‌شود. بالاترین جایگاه‌های این رتبه‌بندی مربوط به دانشگاه‌هایی از اروپا، آسیا و آمریکای شمالی است. رتبه‌بنـدی کیو اس توسط مؤسسه "کاکارلی سیموندز" در کشور انگلستان انجام می‌گیرد و عملا از سال ۲۰۱۰ به صورت مستقل دانشگاه‌های دنیا را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی کیو اس بر اساس دامنه گسترده‌ای از فعالیت‌های دانشگاهی طراحی شده است. دانشگاه‌ها توسط ۶ شاخص در قالب ۴ حوزه کلی آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین‌المللی سازی ارزیابی می‌شوند. در رتبه‌بندی جهانی کیو اس بررسی شهرت دانشگاه با وزن ۴۰ درصد، ارزیابی کارفرمایان با وزن ۱۰درصد ، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی با وزن ۵ درصد، نسبت دانشجویان بین‌المللی با وزن ۵ درص، میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی با وزن ۲۰ درصد و نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو با وزن ۲۰ درصد جهت ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها بهره برده شده است. نکته قابل توجه در این رتبه بندی این است که بهترین عملکرد مربوط به انگلیس است و تعداد دانشگاه‌های نماینده این کشور در میان ۱۰ دانشگاه برتر اروپا بیشتر از دیگر کشورهای اروپایی است. در این رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان به تفکیک قاره و کشور نیز رتبه بندی می‌شوند که نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های اروپا نیز به شرح ذیل است:

۱- دانشگاه کمبریج (انگلیس) دانشگاه کمبریج در سال ۱۲۰۹ میلادی تأسیس شده و دومین دانشگاه قدیمی در انگلیس و سومین دانشگاه قدیمی در جهان به شمار می‌آید. این دانشگاه همواره در رتبه‌بندی‌های گوناگون جزو برترین‌های جهان است. تأسیس دانشکده‌های دانشگاه کمبریج کاملاً اتفاقی بود و از روز اول قرار بر تأسیس چنین دانشگاهی نبود. بنابراین، عمر هیچ‌کدام از دانشکده‌های موجود در کمبریج به اندازه عمر خود دانشگاه کمبریج نمی‌رسد.

۲- دانشگاه آکسفورد (انگلیس) دانشگاه آکسفورد که در شهر آکسفورد در منطقه آکسفورد شایر انگلستان قرار دارد، قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی‌زبان جهان به شمار می‌رود. با اینکه تاریخ دقیق تأسیس این دانشگاه معلوم نیست، اما قدیمی‌ترین اسناد باقی‌مانده از گذشته نشان می‌دهد که از سال ۱۰۹۶ فرایند آموزش در آکسفورد جریان داشته است. رشد آکسفورد زمانی شروع شد که "هنری دوم" تحصیل دانشجویان انگلیسی را در دانشگاه پاریس ممنوع کرد. قطعاً می‌توان گفت آکسفورد از برترین‌های جهان است.

۳- کالج سلطنتی لندن (انگلیس )کالج سلطنتی لندن یا امپریال کالج لندن یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی بریتانیا و جهان بر چهار شاخه‌ اصلی علوم، مهندسی، پزشکی و کسب‌وکار متمرکز است و به دلیل عملی کردن این مهارت‌ها در صنعت و تجارت شناخته‌شده است. این دانشگاه در مرکز لندن واقع است و هر ساله بیش از ۶۷۰۰ دانشجو از کالج امپریال لندن فارغ التحصیل می‌شوند. کالج سلطنتی لندن یک اجتماع بین‌المللی است و از بیش از ۱۲۵ کشور دنیا دانشجو جذب می‌کند. ممتاز بودن در آموزش، هسته و روح امپریال کالج لندن را تشکیل می‌دهد که انعکاس آن به‌خوبی در رتبه‌بندی‌های داخل کشور و بین‌المللی دیده می‌شود. امپریال کالج لندن بزرگترین مرکز پژوهشی تاثیرگذار در بین تمام دانشگاه های اصلی بریتانیا است.

۴- کالج دانشگاهی لندن (انگلیس) این دانشگاه یک کالج مستقل و قدیمی‌ترین بخش دانشگاه لندن بوده است. یوسی‌ال در ۱۸۲۶ میلادی تحت نام دانشگاه لندن و به عنوان جایگزینی سکولار برای دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج تأسیس شد. لذا پذیرش در این دانشگاه بدون توجه به دین و اعتقاد دانشجویان صورت می‌گرفت. شعار دانشگاه یوسی‌ال نیز بر این سیاست تأکید دارد: «بگذارید همه آنانی بیایند که با شایستگی خود، سزاوار بهترین پاداش‌ها هستند.»

۵- مؤسسه فناوری فدرال زوریخ (سوئیس) این دانشگاه که در سوئیس قرار دارد، در سال ۱۸۵۴ میلادی پایه‌گذاری شد و در سال ۱۸۵۵ به عنوان انستیتو پلی تکنیک شروع به کار کرد. رشته‌های تحصیلی این دانشگاه عبارتند از: علوم مهندسی، علوم پایه، علوم و فناوری‌های نوین، مدیریت و علوم سیاسی. این دانشگاه عضویت برنده ۲۱ جایزه نوبل را در لوح افتخارات خود دارد.

۶- دانشگاه ادینبرو (اسکاتلند) دانشگاهی بسیار مطرح و پرسابقه در ادینبرو در اسکاتلند است. این دانشگاه در سال ۱۵۸۳ تأسیس شده‌است. این دانشگاه از لحاظ برندگان نوبل موفق‌تر از دانشگاه استنفورد عمل کرده‌است! دانشگاه ادینبرو با حدود ۴۷ هزار متقاضی در سال، عنوان سومین دانشگاه محبوب بریتانیا با توجه به تعداد متقاضی را دارد.این دانشگاه دارای پردیس است و پردیس‌ها در نقاط مختلف شهر و اکثر آنها در حاشیه شهر قدیمی و تاریخی قرار گرفته‌اند.

۷- اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان (سوئیس) اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان یکی از دو دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال سوییس است که در شهر لوزان واقع شده‌است. این دانشگاه در منطقه فرانسوی زبان لوزان قرار دارد. این دانشگاه تحقیقاتی دولتی در حوزه علوم طبیعی و مهندسی تخصص دارد و با ۳ ماموریت اصلی آموزش، تحقیق و نوآوری فعالیت می‌کند.

۸- دانشگاه علوم و ادبیات پاریس (فرانسه) دانشگاه تحقیقاتی PSL پاریس با عنوان کامل " Paris Sciences et Lettres" به معنای دانشگاه علوم و ادبیات پاریس، یک دانشگاه شامل مراکز پژوهشی و آموزشی در فرانسه است. این دانشگاه در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد و ۱۰ همکار دارد که از سوی ۳ بنیاد ملی و پژوهشی در فرانسه حمایت می‌شود. هدف این دانشگاه این است که خود را به عنوان یکی از موسسات تحقیقاتی برتر دنیا معرفی کند. دانشگاه تحقیقاتی PSL همچنین پیوندهایی با سایر موسسات برتر در سراسر جهان از جمله دانشگاه کمبریج، دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه پکن و دانشگاه ملی تایوان ایجاد کرده است. در مجموع ۲۸ جایزه نوبل در فیزیک، شیمی، ادبیات، فیزیولوژی و پزشکی و اقتصاد به محققان این دانشگاه اعطا شده است. برترین دانشگاه فرانسه(دانشگاه PSL ) متشکل از ۲۵ موسسه تحقیقاتی و آموزش عالی در پاریس و سه منطقه تحقیقات ملی است.

۹- دانشگاه منچستر (انگلیس) این دانشگاه در سال ۱۸۲۹ تأسیس شده‌است و پردیس اصلی ان در شهر منچستر قرار دارد. دانشگاه منچستر در رده بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های انگلستان و اروپا قرار گرفته‌است.این دانشگاه دارای بیشتر از ۲۰ جایزه نوبل بوده که بیشتر در رشته شیمی و فیزیک است. پردیس مهندسی و کالج مدیریت دانشگاه منچستر بسیار معروف بوده و بسیاری از فارغ التحصیلان آن جزو دارندگان نوبل هستند.

۱۰- دانشگاه کینگز لندن (انگلیس)

دانشگاه کینگز لندن یا کینگز کالج لندن با بیش از ۲۰ هزار دانشجو بزرگ‌ترین و پرسابقه‌ترین کالج دانشگاه لندن است. کینگز کالج لندن در رده‌بندی دانشگاه‌های انگلیس در رده‌های درجه اول و پایین‌تر از دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج قرار دارد و یکی از ۲۰ دانشگاه برتر اروپا است. دانشگاه کینگز در سال ۱۸۲۹ بنا شد و نام آن به جرج چهارم پادشاه انگلستان بازمی‌گردد.

منبع: ایسنا

ترامپ درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

رئیس جمهور سابق آمریکا بار دیگر به انتقاد از دولت فعلی کشورش پرداخت و هشدار داد که اقدامات دولت کنونی آمریکا در قبال اوکراین ممکن است جرقه جنگ جهانی سوم را روشن کند.دونالد ترامپ، رئیس جمهور جمهوری خواه سابق آمریکا با بیان اینکه درگیری کنونی در اوکراین می‌تواند منجر به جنگ جهانی سوم شود، تاکید کرد که تمام تلاش ها باید در جهت انجام مذاکرات برای پایان دادن به آن باشد. ترامپ در یک گردهمایی در وایومینگ گفت: "اوکراین اکنون ویران شده است و دلیل آن حرف‌ها و کارهای احمقانه ما است. حرف‌ها و کارهایی که می‌کنیم، ممکن است به جنگ جهانی سوم ختم شود. "وی گفت:"ما باید مراقب باشیم، زیرا شیوه مدیریت این مساله می‌تواند به جنگ جهانی بعدی ختم شود. ما ۴۰ میلیارد دلار به اضافه ۱۶ میلیارد دلار دیگر اختصاص می‌دهیم، یعنی ۵۶ میلیارد دلار".ترامپ گفت که در مقام مقایسه، اروپا تنها به بخش کوچکی از آنچه که ایالات متحده به مساله اوکراین تخصیص داده، کمک می‌کند. وی همچنین بر لزوم مذاکره طرف‌های درگیر جنگ اوکراین تاکید کرد و گفت: "اوکراین در حال تکه تکه شدن است. هیچ یک از ما ندیده‌ایم که این همه انسان در یک درگیری کشته شوند. این وحشتناک است. هیچ برنده‌ای در این جنگ وجود نخواهد داشت. آنها باید به میز مذاکره برگردند."

منبع: ایسنا

پمپئو خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای شد

وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه جدید خود ضمن انتقاد شدید از دولت جو بایدن، خواستار توقف مذاکرات هسته‌ای شد. «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در مصاحبه با شبکه العربیه ضمن انتقاد از رویکرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مورد ایران گفت: «ما نباید با ایران مذاکره کنیم تا بخواهیم این مسئله را در نظر بگیریم که در ازای وعده‌ای زودگذر برای کُند کردن برنامه غنی‌سازی و تسلیحاتی، چه میزان پول باید به آن‌ها بپردازیم.» گفتنی است این پول، اموال بلوکه شده دولت ایران است که در زمان‌های مختلف و به بهانه‌های مختلف از دسترس کشورمان خارج شده است. پمپئو مدعی شد: «رژیم ایران از حاکمان شیطانی تشکیل شده که قصد نابودی آمریکا و اسرائیل را دارند.»گفتنی است ادعای پمپئو در حالی مطرح می‌شود که کشورمان نیم قرن است که در پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای یا «ان‌پی‌تی» حضور دارد و اقدامات بسیاری را ذیل آن انجام داده است. نصب دوربین‌های آژانس و بازرسی‌های مکرر نمایندگان از جمله اقدامات ایران در این پیمان بوده است. وزیر خارجه سابق آمریکا از پاسخ صریح درباره احتمال در نظر گرفتن گزینه نظامی علیه ایران سر باز زد و گفت: «من نمی‌خواهم چیز زیادی در این مورد بگویم. من رئیس سیا و وزیر خارجه وقت بودم. بهتر است در مورد بخش نظامی این موضوع [نظری] ندهم.» وی همچنین گفت اگر مقامی در دولت کنونی آمریکا داشت از پرداخت پول به ایران صرف نظر می‌کرد.وزیر خارجه سابق آمریکا گفت کشورش در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ در «آستانه موفقیت بزرگ» قرار داشته و موفق شده با اعمال تحریم‌های حداکثری ذخایر ارزی کشورمان را کاهش دهد. پمپئو خواستار اعمال تحریم‌ها علیه ایران شد و گفت نه تنها باید تحریم‌ها علیه ایران اجرا شود، بلکه مشابه ۱۸ ماه آخر ریاست‌جمهوری ترامپ، چین، روسیه و تمام کشورهایی که سعی می‌کنند تحریم‌ها را دور بزنند نیز باید تحت تحریم قرار بگیرند. وی در نهایت گفت: «اگر این تحریم‌ها به شدت اعمال و اجرا می‌شد ایران در موقعیت بسیار دشواری قرار می‌گرفت. اما الان وضعیت به شکلی است که ممکن است تولید ناخالص داخلی ایران سال جای میلادی بیش‌تر از آمریکا رشد کند.» گفتنی است دونالد ترامپ سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه آمریکا را از توافق بین‌المللی هسته‌ای خارج کرده و کمپین فشار حداکثر علیه ایران را اجرا کرد. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چندی پیش این کمپین را یک «شکست فاحش» خوانده و گفت هر چیزی که ترامپ وعده داده بود، در نهایت خلاف آن به واقعیت تبدیل شد.

منبع: خبرنگاران جوان

وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی برای کرونا هشدار شیوع مجدد داد

وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی هشدار داد موج جدید کرونا در این رژیم درحال شروع شدن است و احتمال اجبار ماسک نیز وجود دارد. وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی نسبت به شروع موج جدید کرونا در این رژیم هشدار داده و اعلام کرد در حال بررسی بازگشت اجبار به استفاده از ماسک پزشکی به دلیل افزایش مبتلایان است. براساس گزارش آناتولی پیش از این نیز ناشمان آش، از مقامات وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی طی گزارشی اعلام کرد که تنها در ۲۴ ساعت ۷۱ هزار و ۵۹۳ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در این رژیم ثبت شده بود. این مقام صهیونیست اعلام کرده که احتمالا آمار ابتلای واقعی روزانه نزدیک به ۲۰۰ هزار تن است. سیستم الکترونیکی آمار مربوط به کرونا در این رژیم چندی پیش به دلیل «فشار زیاد خارج از ظرفیت» مختل شده بود. براساس تازه‌ترین داده‌ها در جدول جهانی پاندمی کرونا، آمریکا با بیش از ۸۷.۸ میلیون مبتلا و بیش از یک میلیون قربانی همچنان درصدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد و هند نیز با آمار بیش از ۴۳.۲ میلیون مبتلا، پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی جای گرفته است. آمار مبتلایان به ویروس کرونا در برزیل هم از ۳۱.۶ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است. در اروپا نیز فرانسه با ثبت بیش از ۳۰ میلیون مبتلا هم اکنون رکورددار ابتلا در بین کشورهای این منطقه و نیز چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است. روسیه هم با گذشتن از آمار ۳۸۰ هزار قربانی، هم اکنون بالاترین رقم مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای اروپایی دارد و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است.

منبع: خبرنگاران جوان

صدای انفجار از الحریر به هوا برخواست

منابع عراقی اعلام کردند از پایگاه الحریر که تحت اشغال نظامیان آمریکایی است صدای انفجار شنیده شده است. منابع عراقی از شنیده شدن شدن صدای چندین انفجار در پایگاه تحت اشغال نظامیان آمریکایی در نزدیکی اربیل موسوم به پایگاه الحریر، خبر دادند. شبکه السومریه در این خصوص اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی «C-ram» در داخل پایگاه فعال شده و اقدام به شلیک کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا حمله‌ای به پایگاه صورت گرفته یا یک تمرین نظامی در حال انجام است. ساعتی بعد مدیر منطقه الحریر اربیل اعلام کرد صدای انفجارهایی که در این پایگاه شنیده شد، نتیجه رزمایش آموزشی ارتش آمریکاست. پس از آنکه نیروهای آمریکایی سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی سپاه قدس را به همراه ابومهدی المهندس، نایب رئیس الحشدالشعبی در خاک عراق به شهادت رساندند پارلمان این کشور قانونی را تصویب کرد که نظامیان آمریکا باید هرچه زودتر خاک عراق را ترک کنند، با این حال آمریکا علی‌رغم خواست مردم و مقامات عراقی، همچنان به حضور غیرقانونی خود در عراق ادامه می دهند. درپی تداوم حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در عراق گروه‌های مقاومت در این کشور بارها به کاروان‌ها و پایگاه‌های تحت اشغال آمریکای حمله کرده و خواستار خروج این نظامیان از کشور خود شدند.

منبع: خبرنگاران جوان

سپاه کانال های متخلف امنیتی را بست

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از اقدام سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات این نهاد در دستگیری ادمین‌های سه کانال تلگرامی نیمه‌محرمانه، سرائر و سایه‌نویس به‌اتهام انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده و تشویش اذهان عمومی خبر داد.در دستگیری ادمین‌های سه کانال تلگرامی به‌اتهام انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده و تشویش اذهان عمومی، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اطلاعیه‌ای صادر کرد. متن اطلاعیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به استحضار ملت شریف، قهرمان و همیشه در صحنه ایران اسلامی می‌رساند: با یاری خداوند متعال و مجموعه اقدامات فنی و اطلاعاتی چندماهه سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ادمین‌های (مدیران) کانال‌های "نیمه‌محرمانه"، "سرائر" و "سایه نویس" به‌اتهام انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده و تشویش اذهان عمومی دستگیر شدند. افراد بازداشت‌شده درصدد بودند با انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده، اعتماد بخشی از مخاطبین را جلب کرده و سپس با انتشار اخبار گزینشی و کذب، در میان مسئولین کشور ایجاد شکاف و اختلاف نمایند. دستگیرشدگان سه نفر هستند که در مدت فعالیت خود، با سوءاستفاده از خلأ قانونی موجود در مدیریت فضای مجازی کشور و از بستر پیام‌رسان تلگرام، اقدامات مذکور را دنبال می‌کردند. در پایان، ضمن درخواست از اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی جهت پرهیز از هرگونه گمانه‌زنی پیرامون این پرونده، تأکید می‌شود اخبار تکمیلی متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

منبع: تسنیم

بایدن ارسال پهپادهای آمریکایی به اوکراین را متوقف کرد

طرح دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای ارسال پهپادهای نظامی به اوکراین به دلیل نگرانی از دسترسی روسیه به فناوری نظارتی این پهپادها متوقف شده است. مقامات آگاه اعلام کردند، نگرانی‌ها از دسترسی روسیه به فناوریی راداری و نظارتی پهپادهای ‌ام کیو - ۱ سی در طول بازبینی ارائه این تجهیزات به اوکراین در پنتاگون مطرح شده است. اکنون مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا درحال بررسی ارسال این پهپادها به اوکراین هستند. پهپادهای پیشنهادی می‌توانند تا ۳۰ ساعت در هوا بمانند، داده‌های اطلاعاتی زیادی جمع‌آوری کنند و تا هشت موشک هل فایر را حمل کنند. طبق اسناد ارتش آمریکا، ارزش هر پهپاد حدود ۱۰ میلیون دلار برآورد شده است. در این گزارش آمده است که مقامات در حال بررسی تعویض تجهیزات راداری و حسگرهای فعلی پهپادها با فناوری قدیمی‌تر و آسانتر هستند اگرچه انجام چنین اقدامی ممکن است ماه‌ها طول بکشد. مقامات آگاه در ماه جاری اعلام کردند که آمریکا قصد دارد پهپادهایی به اوکراین تحویل دهد که می‌توانند به موشک‌های موسوم به "هل فایر" مسلح شوند و علیه نیروهای روسیه مورد استفاده قرار گیرند. دان گتینگر یک کارشناس در شرکت "ورتیکال فلایت سوسایتی" گفت: پهپادهای‌ام کیو- ۱سی معمولا بسیار بزرگ‌تر از پهپادهای بایراکتار-تی بی‌۲ بوده و دارای ظرفیت، برد و پایداری بیشتری هستند. مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست نانسی پلوسی دموکرات، در آخرین اقدام برای جنگ اوکراین، بودجه‌ ۴۰ میلیارد دلاری را با هدف تقویت ظرفیت نظامی ارتش این کشور در مقابله با روسیه، تصویب کرد. به گزارش تارنمای نیوزویک، از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه، واشنگتن حدود ۵۳ میلیارد دلار به کی‌یف کمک کرده است که از این میان ۳. ۸ میلیارد دلار مربوط به کمک‌های نظامی واشنگتن به اوکراین می‌شود. آمریکا تاکنون بیش از ۷۰۰ فروند پهپاد انفجاری موسوم به "سویچ بلید" را در بسته‌های نظامی ارائه شده به نیروهای اوکراینی قرار داده است. از سوی دیگر پنتاگون ۱۲۱ فروند پهپادهای "فونیکس گوست" را در اختیار اوکراین قرار داده است. این پهپادها قابلیت‌های مشابهی با نوع"سویچ بلید" دارند اما آمریکا آن‌ها را با توجه به خواسته‌های اوکراین طراحی و تولید کرده است. همچنین تاکنون، آمریکا بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ موشک جاولین به اوکراین تحویل داده است. موشک‌های جاولین یک نوع موشک قابل حمل و هدایت شونده ضد تانک هستند که می‌توانند توسط سربازان حمل شده یا بر روی یک خودروی زرهی نصب شوند. واشنگتن بیش از یک هزار و ۴۰۰ موشک استینگر که یک سامانه موشکی ضدهوایی است را به اوکراین تحویل داده است. علاوه بر این موشک‌ها، پنتاگون تعداد نامشخصی سامانه موشکی هدایت شونده لیزری و سامانه‌های هوایی کنترل از راه دور پوما، ۱۷ هزار رادار ضد توپخانه، ۴ رادار ضد خمپاره و ۲رادار نظارت هوایی را به اوکراین ارسال کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه و ارسال تسلیحات به این کشور همچنان ادامه دارد. مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می‌دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

منبع: ایرنا

مقاومت عسقلان را زیر حمله موشکی برد

منابع خبری بامداد شنبه از شلیک ۲ فروند موشک از نوار غزه به سمت عسقلان اشغالی واقع در شمال نوار غزه خبر دادند. ۲ فروند موشک از نوار غزه به سمت عسقلان اشغالی واقع در منطقه موسوم به غلاف غزه شلیک شده است. بر اساس این گزارش، همزمان با شلیک موشک‌ها از غزه صدای آژیر خطر حمله موشکی در عسقلان اشغالی به صدا درآمده است. هنوز جزئیات بیشتری گزارش نشده است. این در حالی است که هواپیماهای رژیم صهیونیستی روز جمعه «بیت حانون» در شمال باریکه غزه را بمباران کرده بودند. روز پنجشنبه هم سه ماهیگیر فلسطینی بر اثر حمله نیروی دریایی رژیم صهیونیستی به آنها در باریکه محاصره شده غزه زخمی شدند. در همین حال، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس از فلسطینیان کرانه باختری خواست به مقابله مسلحانه با ارتش اشغالگران بپردازند. جنبش حماس روز جمعه در بیانیه‌ای خطاب به فلسطینیان اعلام کرد که توقف تجاوز اشغالگران به شهرک‌های فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی، منوط به دست گرفتن سلاح و مقابله مسلحانه با صهیونیست‌ها است. یورش و حملات ارتش و نظامیان رژیم صهیونیستی به فلسطینی در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی سحرگاه جمعه با یورش به شرق جنین، به سمت یک خودرو حامل ۳ جوان فلسطینی تیراندازی کردند که هرسه نفر آنان در دم به شهادت رسیدند. همزمان هزاران فلسطینی ساعات پیش در آئین باشکوه تشییع پیکرهای این سه جوان شرکت و جنایت‌های صهیونیست‌ها را محکوم کردند.

منبع: ایرنا

عملیات الشباب در سومالی شکست خورد

نیروهای الشباب پس از انجام عملیات انتحاری در یک مرکز نظامی در ایالت «جلمدج» به آن حمله کردند و با نیروهای نظامی درگیر شدند.بر اساس این گزارش، در درگیری‌ها در این مرکز نظامی که در ۱۲۲ کیلومتری شهر طوسمریب واقع شده، ۶۰ تن از نیروهای الشباب کشته شدنداین در حالی است که گروه تروریستی الشباب با تائید این حمله مدعی شده است که دستکم ۲۷ تن از نیروهای نظامی را در این حمله کشته‌اند. الشباب یک گروه مسلح تروریستی وابسته به شبکه القاعده است و بسیاری از عملیات‌ تروریستی را که منجر به جان باختن صدها نفر در آفریقا شده، پایه‌ریزی کرده است. الشباب بارها به نظامیان دولتی و نیروهای صلح‌بان اتحادیه آفریقا در موگادیشو پایتخت سومالی یورش برده‌ و چند عملیات‌ خونبار را هم در سایر نقاط آفریقا اجرا کرده است. گروه الشباب قصد حمله به واحدهای اتیوپی در نیروهای مأموریت اتحادیه آفریقا در سومالی «AMISOM» داشته است و نیروهای هوایی اتیوپی علیه گروه الشباب در سومالی بارها دست به حمله زدند. نیروهای اتحادیه آفریقا در سومالی تحت پشتیبانی سازمان ملل متحد است و نزدیک به ۲۰ هزار سرباز که اتباع اوگاندا، اتیوپی، بوروندی و کنیا هستند در آن فعالیت می‌کنند.

منبع: ایرنا

کولیوند وارد ژنو شد

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای حضور در نشست مجمع عمومی جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر وارد شهر ژنو شد.دکتر «پیرحسین کولیوند» رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای حضور در بیست‌وسومین نشست مجمع عمومی جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر وارد شهر ژنو شد. اولین ملاقات رسمی آقای کولیوند با دکتر حمید بقایی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو خواهد بود. در بیست‌وسومین نشست مجمع عمومی، رئیس، نواب رئیس و جمعیت‌های ملی عضو هیأت حاکمه انتخاب خواهند شد. در این نشست موضوعاتی همچون توسعه جمعیت‌های ملی، تغییرات اقلیمی و محیط زیستی و مهاجرت مورد بحث و تبادل قرار خواهد گرفت. علاوه بر این موضوعات طرح‌شده در کمیته میانجی‌گری و انطباق، گزارش کمیسیون‌ها و کمیته‌ها شامل کمیسیون جوانان، کمیسیون خطر، حسابرسی و کمیسیون انطباق و میانجی‌گری نیز در اولویت بررسی قرار می‌گیرد.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha