دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مهدی نجم - سمنان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان در گردهمایی خادمیاران رضوی گفت: گرچه خدمت به زوار سبب حظ معنوی بیشتری می‌شود، ولی کسب معرفت به جایگاه اهل‌بیت(ع) مهمتر است و باید ما نسبت به این جایگاه، معرفت بیشتری نسبت به مردم داشته‌باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، گردهمایی کانون خادمیاران رضوی سمنان به همت مجتمع حوزوی الزهرا(س) سمنان با حضور مدیران مدارس علمیه خواهران استان، خادمیاران، اساتید و طلاب در این مجتمع حوزوی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی نجم، در این گردهمایی در سخنانی، ضمن تبریک دهه کرامت گفت: امام رضا علیه السّلام فرمودند: مَن سَألَ اللّه التَّوفیقَ و لَم یَجتَهِد فَقَدِ استَهزَأَ بِنَفسِهِ؛ کسی از خدا توفیق بخواهد و تلاش نکند، خودش را استهزاء کرده است. معنا ندارد کسی از خدا چیزی بخواهد ولی برای آن تلاش نکند. اینکه ما جزو خادمیاران رضوی در سیستم باشیم، اهمیتی ندارد، بلکه مهم این است که امام رضا(علیه السلام) ما رابه عنوان خادم و محب و دوستدارانش بداند و اعتقاد بنده این است که ما به عنوان کسی هستیم که باید ازحریم اهل بیت(ع) دفاع کنیم، یعنی معارف اهل بیت(ع) را بیاموزیم و آن را نشر دهیم.

وی تصریح کرد: اگرچه پوشیدن لباس خادمی و خدمت به زوار سبب می شود که ما حظ معنوی بیشتری ببریم، ولی مهمتر، کسب معرفت به جایگاه اهل بیت(علیهم السلام) است. باید تفاوتی بین طلاب و عوام باشد. اینکه مانند عوام بخواهیم خودمان را به ضریح بچسبانیم، گرچه ما این را قبول داریم و رد نمی کنیم، (چنانکه مراجع در و دیوار و ضریح را می بوسیدند) ولی باید معرفت ما به مقام و جایگاه ائمه با دیگران فرق داشته و ما نسبت به این جایگاه معرفت بیشتری داشته باشیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان به خاطره ای ازعلامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: علامه طباطبایی بیان می کنند که یک بار با آیت الله بهاء الدینی به زیارت حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) مشرف شدیم. ایشان با عینک ته استکانی خود به گنبد و ضریح نگاه کردند. علامه طباطبایی بیان می کند که آیت الله بهاء الدینی از پنجره فولاد و نگاه ایشان به حرم چند دقیقه بیشتر طول نکشید،کار ما انجام شد و دو وسه روز مشهد بودیم. ایشان دیگر به حرم نیامد. باید توجه ما بیشتر باشد از کسانی که زیارت معمولی دارند. یکی از بزرگان در حرم بست نشست که طی ارض کند، در عالم رویا امام رضا علیه السلام رادید که چیز بی ارزشی برای او پرت کرد و فرمود: همین را می خواستی؟ در حالی که خواستۀ امام رضا(علیه السلام) برای ما اهل علم و معرفت خیلی بیشتر ازاینهاست. وقتی شخص به عشق امام رضا(علیه السلام) کار تبلیغ، تدریس، و... انجام می دهد، مانند این است که دارد به خاندان اهل بیت(ع) خدمت می کند و آنها خاندان کرم هستند و این را می پذیرند.

وی در پایان بیان کرد: در کنار ائمه معصومین(ع) کسانی را داریم که تالی معصوم بوده و نزدیک به معصوم هستند، مانند حضرت ابوالفضل(ع)، حضرت زینب(س)، ام البنین(س)، رقیه(س)، خدیجه(س)، احمدبن موسی شاهچراغ(ع)، و... دلیل جایگاه والای ایشان، معرفت آنان به جایگاه والای امام معصوم بود. مانند امامزاده علی بن جعفر صادق(ع)، عموی امام رضا(ع)، با اینکه پیرمردی بود و محاسن سفید داشت و در مسجد می نشست و مباحث علمی را انجام می داد، ولی امام جواد علیه السلام که کودک بود را اکرام بسیار می کرد. دیگران بر او اشکال می گرفتند که شماهم امامزاده هستید و سنتان بالاتر از اوست و چرا این قدر به امام جواد اکرام می کنید، ایشان گفتند: خدا این محاسن رابرای امامت قابل ندانستند و امام جواد را برای امامت قابل دانست. احمد بن موسی، برادر امام رضا علیه السلام که برادر بزرگ امام بود، وقتی که به ایشان گفتند شما برادر بزرگ هستید و بعد از پدر لیاقت جایگاه امامت را دارید، احمد بن موسی گفت: خدا این مقام امامت را برای علی بن موسی در نظر گرفته و برای من در نظر گرفته نشده است، درحالی که اگر ادعای امامت می کرد مانند جعفر کذاب، مریدان زیادی پیدا می کرد. از این رو امام رضا(علیه السلام )در روایتی می فرمایند: «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها».

حجت الاسلام والمسلمین نجم، شناخت و معرفت جایگاه امامت امر بسیار ضروری دانست و اظهار داشت: اگر امام معصوم در زمین نباشد، زمین اهل خود را نگه نمی دارد، امام زمان علیه السلام می فرمایند: اگر مردم به اندازۀ آب خوردن برای آمدن ما احساس نیاز می کردند، ظهور این قدر به تأخیر نمی افتاد! خوب است طلاب خواهر و خادمیاران به این سخن امام زمان(عج) بیندیشند که چه قدر به جایگاه امام شناخت و معرفت دارند.

در ادامه این گردهمایی، ارائه گزارش از فعالیت های خادمیاران توسط خانم محمدتقی، مسئول کانون بانوان و خانواده رضوی، مدح خوانی مداح اهل بیت(ع) آقای تقوی،و اجرای سرود سلام فرمانده توسط نوگلان مهد رضوان از دیگر برنامه های این مراسم بود.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha