شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
روضہ مبارک حضرت عباس علیہ السلام میں زیارت اربعین کے حوالے سے تعلیمی و فکری لیکچرز کا انعقاد کیا گیا۔

حوزه/ پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران در مقاله‌ای که در اولین همایش بین المللی "اربعین تجلی گاه ارزش های آسمانی و بشری" دانشگاه محقق اردبیلی، به چاپ رسیده است، جایگاه اربعین و زیارت اربعین در کلام مقام معظم رهبری را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، براساس مقاله ارائه شده فاطمه محمدزاده، پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران و طلبه سطح ۳ رشته تفسیر و علوم قرآن مدرسه عالی الزهرا(س) اردبیل که در اولین همایش بین المللی "اربعین تجلی گاه ارزش های آسمانی و بشری" دانشگاه محقق اردبیلی منتشر و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز نمایه شده است، موضوع «جایگاه اربعین و زیارت اربعین در کلام مقام معظم رهبری» را مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است.

وی در چکیده این مقاله آورده است:

مفهوم اربعین از مفاهیم ارزشی شیعه است. اربعین یک نگاه تاریخی صرف نیست؛ بلکه نگاهی معرفت شناسانه است. اربعین واژه لغوی به معنای عدد چهل در عربی کاربرد دارد؛ اما پس از واقعه تاریخی کربلا اولین بار اربعین برای امام حسین علیه السلام استفاده شد. در واقع اربعین بستری برای وحدت امت اسلام تهیه و تدوین شد.

اربعین و زیارت اربعین و مجالس عزای امام حسین علیه السلام بهترین محل و بهترین بستر برای آموزش دین است. بر این اساس است که پس از شهادت امام حسین علیه السلام اربعین به عنوان یک فریضه مستحب موکد از طرف امامان معصوم علیهم السلام، فقها و اندیشمندان شیعه در میان اهل تشیع پایه گذاری گردید، تا هر سال زائران در مکان کربلا میثاق خود را با امامت و دین تازه گرداندند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در مناسبت ها و موقعیت های مختلف، علی الخصوص در ایام محرم و صفر بر اهمیت و ضرورت اربعین و زیارت اربعین تاکید داشته و فرموده اند «اربعین در حادثه کربلا یک شروع بود و یک آغاز بود».

پژوهش انجام یافته بر آن است تا نظرات و سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه اربعین و زیارت اربعین و تأثیرات آن در دین اسلام و زندگی افراد جامعه را ارائه بدهد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha