جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
همتی

حوزه/ با تأکید بر اینکه در فضای مجازی کشور شاهد قتل عام فرهنگی هستیم، گفت: فضای مجازی حیا را در جامعه، به ویژه در میان نوجوانان دریده است و مراقبت از جوانان مقابل تهدیدهای این فضا موضوعی حیاتی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام همتی، طی سخنانی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت، فرزندان را از مهمترین ثمرات زندگی انسان دانست و با بیان این که بچه‌ها امتداد وجودی ما هستند، خاطرنشان کرد: پدر و مادر باید بچه‌ها را از منظرهای مختلف دینی، علمی، اخلاقی، اقتصادی و بنیه‌های روانی تربیت کنند تا فرزندان بتوانند در زندگی موفق عمل نماید.

وی با بیان این که علم باید علم نافع باشد و همواره دغدغه این را داشته باشیم که بچه‌ها را درست تربیت کنیم، اظهار داشت: همه آسیب‌های اجتماعی از اوقات فراغت شکل می‌گیرد؛ متاسفانه اوقات فراغت بچه‌ها را به اوقات بطالت تبدیل نموده‌ایم و بچه را در فضای مجازی رها ساخته‌ایم. در بسیاری از مواقع فرزندانمان در این اقیانوس عظیم غرق می‌شوند.

حجت الاسلام همتی با اشاره به اینکه دختران نوجوان از بستر فضای مجازی درگیر عشق‌های خیالی شده و به راحتی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، اظهار داشت: متاسفانه به بهانه حفظ عزت نفس فرزندان و دوری از عقده حقارت هر وسیله و گوشی که بچه‌ها می‌خواهند را به قیمت گمراهی فرزندان فراهم می‌سازیم.

وی دوره نوجوانی را دوره پیچ زندگی دانست و با تأکید بر اینکه اگر حواسمان به نوجوانان نباشد به راحتی در وادی گمراهی قرار می‌گیرند، ابراز داشت: نوجوان درگیر افسانه شخصی است و گمان می‌کند شکست ناپذیر و منحصربه فرد شده و ریسک‌پذیری بالایی دارد. اگر پدر و مادر حواسشان نباشد، نوجوان در گردنه نوجوانی چپ می‌کند.

سخنران حرم کریمه اهل بیت سلام الله علیها بر اهمیت مدیریت اوقات فراغت بچه‌ها تأکید کرد و یادآور شد: متاسفانه فضای مجازی ما با ولنگرانی بی‌وصفی مواجهه شده است؛ در کشورهای اروپایی اینترنت بچه‌ها و بزرگسالان متفاوت بوده، در صورت عدم صیانت از فرزندان حضانت را از پدر و مادر می‌گیرند.

وی با تأکید بر اینکه در فضای مجازی کشور شاهد قتل عام فرهنگی هستیم، خاطرنشان ساخت: فضای مجازی حیا را در جامعه، به ویژه در میان نوجوانان دریده است؛ بی‌حجابی کانون خانواده را از هم می‌پاشد و با ایجاد رقابت جلوه‌گری در میان دختران، اضطرابی که ریشه بسیاری از اختلالت رفتاری است را افزایش می‌دهد.

حجت الاسلام همتی با بیان این که بدحجابی آمار خیانت در جامعه را افزایش می‌دهد، یادآور شد: اگر دینداری را همچون موجود زنده فرض کنیم، حیا و عفاف سر دینداری خواهد بود؛ متاسفانه برنامه‌ریزی درستی از اوقات فراغت برای رشد معنوی فرزندان نداریم. باید باورهای دینی فرزندان را به درستی شکل داده، تقویت کنیم، تا بتوانند در مقابل هجمه عظیم فرهنگی فضای مجازی، رسانه‌ها و… بی‌سلاح نباشند.

وی تبیین درست و دقیق فلسفه حجاب را از نخستین گام‌های تربیت نوجوانان برشمرد و با بیان این که هورمون مردانه و زنانه در بدن نوجوانان ۴ برابر بزرگسالان ترشح می‌شود، اذعان داشت: این که نوجوان در دوران بیداری غرائض و ترشحات هورمونی، در معرض تحریک شدید بدحجابی قرار می‌گیرد، آسیب‌های بیشمار روانی را در فرد ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام همتی با بیان این که اگر مردان جامعه ریزه خوار شوند کانون خانواده سست خواهد شد، اظهار داشت: بی‌حجابی با سست کردن کانون خانواده‌ها، مار طلاق را افزایش و ازدواج را کاهش می‌دهند؛ در این شرایط مردان به راحتی زیربار پذیرش مسئولیت خانواده قرار نمی‌گیرند.

وی ضمن اشاره به دل‌های پاک نوجوانان، به روایت «بَادِرُوا أَوْلاَدَکُمْ بِالْحَدِیثِ قَبْلَ أَنْ یَسْبِقَکُمْ إِلَیْهِمُ اَلْمُرْجِئَةُ» از امام صادق علیه السلام اشاره کرد و گفت: به فرزندانمان کلام اهل بیت علیهم السلام را بیاموزیم، پیش از آن که افکار انحرافی به سوی آنان بشتابند.

حجت الاسلام همتی بر اهمیت تاثیر فعالیت‌های فرهنگی و فعال‌سازی ظرفیت حوزه‌های علمیه بر تقویت باورهای نوجوان و استفاده بهینه از اوقات فراغت تاکید کرد و اذعان داشت: برای توانمندسازی نوجوانان در رویارویی با آسیب‌ها و چالش‌های زندگی باید برنامه‌های درست عملیاتی طراحی گردد، « النفس ان لم تشغله شغلک » اگر تو نفس را به کاری مشغول نکنی، او تو را به خودش مشغول‌ می‌کند.

وی ضمن اشاره به روایتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله با بیان این که بی‌کاری‌ام الفساد بوده، خداوند بنده بیکارش را دوست ندارد، خاطرنشان کرد: ۷ سال دوم، هفت سال تعلیم و مهارت آموزی است، در این دوران دگرپروری اخلاقی شکل گرفته، نوجوان پذیرش بالایی دارد. در هفت سال سوم نوجوانان در دوره گذار قرار گرفته عزت نفس آن شدیدا تحت تاثیر قرار می‌گیرد. باید فرصت طلایی ۷ سال دوم را دریابیم؛ هر اندازه توانمندتر باشد، فرزندمان عزت نفس بالایی خواهند داشت.

سخنران حرم کریمه اهل بیت سلام الله علیها با بیان این که عزت نفس شکل گرفته در دوره نوجوانی او را از درگیری در اختلالات نجات می‌دهد، تصریح کرد: باید نسبت به انرژی شکل گرفته نوجوانان سرمایه گذاری کرده به آن جهت داد، در بسیاری از موارد لازم است تا پدر نوجوان را با خود همراه سازد و شب هنگام نوجوان از فرط خستگی خوابش ببرد.

حجت الاسلام همتی در پایان سخنان خود به آیه « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا …»( آیه ۶ سوره تحریم) اشاره کرد و ابراز داشت: «الرجل سید اهله»؛ پدران وظیفه سنگینی در قبال خانواده دارند، پدران نباید شانه از بار تربیت فرزندان خالی کنند. باید سعی کنیم تا خود و خانوادمان را از اتش جهنم حفظ نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha