جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دوره آموزشی مهارتی جهاد تبیین در جنگ روایت ها

حوزه/ اولین دوره آموزشی مهارتی «جهاد تبیین در جنگ روایت ها» از سوی گروه تبلیغی جهادی «منتجبین» و با همکاری «انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم» به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، اولین دوره آموزشی مهارتی «جهاد تبیین در جنگ روایت ها» با ارائه حجت‌الاسلام محمدعلی رنجبر مدیر «حلقه جهاد تبیین انجمن مطالعات اجتماعی حوزه» و نویسنده کتاب جنگ سرد ایران و آمریکا از سوی گروه تبلیغی جهادی «منتجبین» و با همکاری «انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم» به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام رنجبر ضمن بیان چرایی جهاد تبیین در شرایط امروزی و اهمیت روایت در برساخت واقعیت، به کلان روایت‌های دشمن و فرآیند تثبیت آن‌ها و کلان روایت‌های ما و فرآیند تثبیت آن‌ها در جهاد تبیین اشاره کرد و در خصوص مسائل اولویت‌دار جهاد تبیین و شاخصه‌ها و ویژگی‌های جهادگر جهاد تبیین به بیان نظرات خود پرداخت.

وی افزود: دشمن یک کلان روایت از خود، از دشمن خود، از منطقه با حضور آمریکا، از منطقه بدون حضور آمریکا تعریف می‎کند اما مدام این کلان روایت را تکرار نمی‎کند بلکه از خرده روایت‎های روزانه برای تثبیت کلان روایت‎های خود بهره می‎گیرد.

مدیر حلقه جهاد تبیین انجمن مطالعات اجتماعی حوزه تأکید کرد: ما هم متقابلاً باید کلان روایت خودمان از انقلاب اسلامی، از منطقه با حضور ایران و منطقه بدون حضور ایران، کلان روایتِ ما از آمریکا و حضور و عدم آمریکا در منطقه داشته باشیم و از خرده روایت‎های روزانه برای تثبیت آن بهره بگیریم.

حجت‌‎الاسلام رنجبر تاریخ‎شناسی، زمانه‎ شناسی و اسلام‌‎شناسی را به عنوان ارکان شناختیِ جهاد تبیین ضروری دانست و اضافه کرد: تحلیل‎گر جهاد تبیین باید به سطح کلانی از تحلیل برسد و استراتژیک تحلیل کند، راوی خوب کسی است که مسائل را ماهواره‎ای و بلکه فراتر از آن به صورت استراتژیک تحلیل کند و بررسی‎های میدانی و خرد و جزئی را ذیل یک نگاه کلان و راهبردی تعریف کند.

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به تغییر نظم منطقه خاورمیانه متأثر از معاهده سایکس‎پیکو بعد از جنگ جهانی اول و استقرار نظم آمریکایی‌ جهان و منطقه بعد از جنگ جهانی دوم، بر شناخت جهادگران تبیین نسبت به عقبه تاریخی منطقه و جهان تأکید کرد و گفت: جهادگر جهاد تبیین اگر اطلاع از تأثیرات و پیامدهای جریانات تاریخی نداشته باشد، نمی‎تواند مسائل را برای مردم خوب تبیین کند.

گفتنی است: حلقه «جهاد تبیین» و گروه و تبلیغی جهادی «منتجبین» اسفند ماه سال گذشته با مدیریت حجت‌الاسلام رنجبر و با حضور برخی طلاب دغدغه‌مند با هدف توانمندسازی طلاب و فضلای حوزه علمیه و شبکه‌سازی فعالان «جهاد تبیین» تاسیس شد و درصدد است با برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی، تدوین درسنامه و متون آموزشی، تهیه محصولات چند رسانه‌ای و شبکه‌سازی در بستر پلتفرم‌های مجازی به کنش‌گری در خصوص روایتگری انقلاب اسلامی بپردازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha