جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
زیردریایی

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کی یف کاردار کانادا را احضار کرد

مقامات منطقه خرسون در شرق اوکراین از انفجار یک انبار نیترات در نوا کاخوفکار درپی حمله نیروهای اوکراینی خبر دادند. «ولادیمیر لئونتیف» رئیس اداره نظامی-شهری گفت که انبارهای حاوی نیترات درپی حمله نیروهای اوکراین در نوا کاخوفکار در منطقه خرسون منفجر شد. بر اساس این گزارش، در این انفجار چندین نفر کشته و زخمی شدند و یک بیمارستان و ساختمان‌های مسکونی نیز آسیب دیده اند. لئونتیف افزود: انبارهای حاوی نیترات براثر این حمله منفجر شدند و تلفاتی بر جا مانده است. انفجارها ادامه دارد. ساختمان‌های مسکونی، یک بیمارستان و یک بازار آسیب دیده اند. از سوی دیگر، ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از احضار کاردار کانادا در کی یف در پی تصمیم اوتاوا برای بازگرداندن توربین‌های تعمیرشده خط لوله نورد استریم به آلمان خبر داد. زلنسکی همچنین افزود که این تصمیم کانادا، در مسکو به عنوان نشانه ضعف برداشت خواهد شد. وی گفت: کسی کوچک‌ترین شک به خود راه ندهد که روسیه نه تنها سعی خواهد کرد صادرات گاز به اروپا را تا حد ممکن کاهش دهد بلکه آن را در سخت‌ترین شرایط به صورت کامل قطع کند .در همین راستا، وزارت امور خارجه اوکراین هم اعلام کرد که با احضار کاردار کانادا مراتب نارضایتی اوکراین از این تصمیم کانادا به وی ابلاغ شده است. دولت آلمان هم پیش از این با بیان اینکه از انتقادات اوکراین در خصوص این توربین مطلع شده است، اعلام کرده بود که تحویل توربین تعمیرشده خط لوله نورد استریم ناقض تحریم‌های اقتصادی اروپا علیه روسیه نیست.

منبع: مهر

هیولای روس تمام فناوری‌های روز جهان را بلعید

ارتش روسیه به تازگی طولانی‌ترین زیردریایی جهان موسوم به "بلگورود"(Belgorod) را که می‌تواند اژدرهای قاره‌پیمای خودران مجهز به کلاهک هسته‌ای را حمل کند و تمام فناوری‌های روز را در اختیار دارد، تحویل گرفته است. زیردریایی "بلگورود" با نام کامل "K-۲۳۹ Belgorod" که حامل پهپادهای قاره‌پیمای هسته‌ای خودران موسوم به "دومزدی"(doomsday) به معنی "آخر الزمان" است، به تازگی به ارتش روسیه تحویل شده است و پیش از آن که در اقیانوس آرام عملیاتی شود، در یک عملیات مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. نیروی دریایی روسیه اکنون طولانی‌ترین زیردریایی جهان را که به هوش مصنوعی مجهز است و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد، در اختیار دارد. این زیردریایی ۱۸۴ متر(۶۰۰ فوت) طول دارد و وزن آن در روی آب ۱۴ هزار و ۷۰۰ تن و زیر آب ۲۴ هزار تن است. "بلگورود" دارای یک سیستم پیشران رآکتور دوقلو برای انجام تحقیقات زیردریایی با قابلیت حمل شش اژدر مجهز به سلاح هسته‌ای موسوم به "پوزایدون"(Poseidon) طراحی شده است که آن را به سنگین‌ترین کشتی تحقیقاتی در جهان نیز تبدیل می‌کند. هر کدام از رآکتورهای دوقلوی این زیردریایی ۱۹۰ مگاوات انرژی تولید می‌کنند."بلگورود" اولین زیردریایی است که قابلیت حمل اژدرهای قاره‌پیمای هسته‌ای"پوزایدون" را که در نوع خود منحصر به فرد هستند، دارد. این اژدر برای حرکت تا ۵۰۰۰ مایل دریایی(۹۲۶۰ کیلومتر) با سرعت ۵۰ تا ۱۰۰ گره دریایی(۹۳ تا ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت) و منفجر کردن کلاهک هسته‌ای طراحی شده است. اثرات فوری چنین انفجاری، شدید و وخیم خواهد بود، اما هدف واقعی، پوشش مناطق وسیعی از خط ساحلی با تشعشعات رادیواکتیو خواهد بود که یک خطر پایدار و غیرقابل جبران بر اثر انفجارهای هسته‌ای زیر آب است. گفتنی است که روش شلیک این سلاح توسط زیردریایی "بلگورود" می‌تواند قابلیت‌های دفاع موشکی آمریکا را دور بزند.

منبع: ایسنا

نتانیاهو قول توافق صلح داد

رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اگر مجددا نخست وزیر شود توافق صلح با عربستان و کشورهای عربی دیگر امضا می‌کند.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و رئیس اپوزیسیون این رژیم گفت: اگر مجددا نخست وزیر شوم قصد دارم توافق صلح با عربستان و کشورهای عربی دیگر امضا کنم. من از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به خاطر نقشش در تحقق توافق‌های تاریخی صلح "ابراهیم" قدردانی می‌کنم. این اولین باری است که یک مسئول اسرائیلی با این شفافیت و وضوح از نقش محمد بن سلمان در امضای توافق‌های عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی صحبت می‌کند. اظهارات نتانیاهو قبل از سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اراضی اشغالی و عربستان صورت می‌گیرد. وی قرار است با مسئولان فلسطینی و اسرائیلی دیدار کند. منابع پیشتر اعلام کردند قرار است بایدن با نتانیاهو نیز دیدار کند. رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که هواپیمای موساد برای مقدمه چینی برای سفر بایدن وارد ریاض شده است. رسانه‌های اسرائیلی نوامبر ۲۰۲۰ از سفر نتانیاهو به همراه یوسی کوهن، رئیس موساد به عربستان و دیدار با محمد بن سلمان در شهر نیوم با حضور مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در آن زمان خبر دادند. امارات، بحرین، مراکش و سودان توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با نظارت آمریکا امضا کرده‌اند.

منبع: ایسنا

جنگنده های اوکراین سقوط کردند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دو فروند جنگنده سوخ و-۲۵ و یک فروند جنگنده میگ ۲۹ ارتش اوکراین را در شرق این کشور منهدم کرد. وزارت دفاع روسیه در عین حال از هدف قرار دادن انبارهای تسلیحات ارتش اوکراین خبر داد. از سوی دیگر، «مارک روته» نخست وزیر هلند در جریان سفر به کی یف گفت که جنگ اوکراین ممکن است بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت به طول بیانجامد. مارک روته در نشست خبری مشترک با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت: این به معنای این نیست که ما می تواینم دست بسته بنشینیم و کاری انجام ندهیم. ما باید تمرکز خود را حفظ کنیم و با تمام امکانات موجود به حمایت از اوکراین ادامه دهیم. وی همچنین از ارسال سامانه‌های جدید توپخانه دوربرد و ارائه کمک مالی به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو به اوکراین خبر داد. لازم به ذکر است که روسیه در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی (۵ اسفند سال گذشته) عملیات ویژه نظامی خود در اوکراین را با هدف غیرنظامی و نازی زدایی کردن این کشور آغاز کرد. این اقدام روسیه در حالی صورت گرفته است که به گفته مقامات این کشور چاره دیگری در برابر مسکو در مقابله با سیاست‌های خصمانه غرب و ائتلاف نظامی ناتو نمانده بود. عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین اوایل اسفند سال گذشته آغاز شده و علی‌رغم کمک‌های همه‌جانبه آمریکا و کشورهای غربی به ارتش اوکراین، پیشروی ارتش روسیه در مناطق شرقی اوکراین همچنان ادامه دار

منبع: مهر

آمریکا علیه ایران ادعای پهپادی کرد

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهور این کشور به منطقه، در نشستی خبری به بیان ادعاهای ضدایرانی پرداخت. بر اساس این گزارش، جیک سالیوان مدعی شد که آمریکا اطلاعاتی مبنی بر آماده سازی ایران برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آنها در اوکراین در اختیار دارد. وی همچنین ادعا کرد که ایران در حال آماده سازی برای آموزش استفاده از این پهپادها به روس‌ها است و مشخص نیست هم اکنون این پهپادها را در اختیار روسیه قرار داده است یا خیر. سالیوان همچنین مدعی شد: برآورد اطلاعاتی نشان می‌دهد که برخی از پهپادها که تعداد آنها به صدها فروند می‌رسد از قابلیت حمل سلاح برخوردارند. مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره مذاکرات برچیدن تحریم‌های ایران هم گفت: توافقی روی میز است که از حمایت آمریکا و متحدان اروپایی برخوردار است و ایران باید برای امضای این توافق گام بردارد. سالیوان در ادامه ادعاهای خود افزود: ایران باید برای بازگشت به پایبندی به برجام یا رویارویی با فشار بیشتر آمریکا و انزوای بیشتر از سوی جامعه بین الملل یکی را انتخاب کند. لازم به ذکر است که تاکنون خواسته‌های خارج از چارچوب توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که توسط آمریکا مطرح شده اند، مانع نهایی شدن هر گونه توافق بوده است و آمریکا در این زمینه سعی دارد با انداختن توپ در زمین ایران و تمارض، تهران را مقصر هر گونه کم کاری و کارشکنی جلوه دهد.

منبع: مهر

جهاد کشاورزی کارت زرد گرفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز (۲۱ تیرماه سه شنبه) در صحن علنی مجلس در جریان سوال از سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی از توضیحات او قانع نشدند و با ۷۹ رأی موافق، ۱۲۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ رأی به او کارت زرد دادند. گفتنی است محسن صفایی نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی سوال کننده از وزیر جهاد کشاورزی بود و عملکرد او درباره مدیریت در تعاون روستایی را مورد پرسش قرار داد اما از توضیحات او قانع نشد.

منبع: مهر

سطح هشیاری آیت الله ناصری متغیر شد

مجید حسین زاده در خصوص آخرین وضعیت آیت‌الله محمد ناصری اظهار داشت: ایشان به دلیل شکستگی ران در بیمارستان قم تحت عمل جراحی قرار گرفتند اما با توجه به مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای ریه و کلیه و تا حدودی مغز آیت الله ناصری نیز آسیب دیده است. وی افزود: پس از انتقال ایشان به اصفهان در یکی از مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تیمی متشکل از متخصصان رشته‌های مختلف مراقبت و درمان آیت الله ناصری را عهده دار شدند. رئیس بیمارستان امین افزود: در حال حاضر سطح هوشیاری آیت الله ناصری کاهش داشته و میزان هوشیاری ایشان متغیر است. حسین زاده از همه دوستداران و علاقمندان ایشان خواست تا برای سلامتی حضرت آیت الله ناصری دعا کنند.

منبع: مهر

آژانس امنیت ملی آمریکا به وب سایت گروه هکری روسی حمله کرد

گروه هکری روسی «RaHDit» اعلام کرد که در پی افشاگری های اخیر این گروه از اطلاعات محرمانه به دست آمده از ارتش اوکراین و همچنین نقش آمریکا در حملات کی یف به خاک روسیه و همچنین حذف اطلاعات کارکنان سرویس امنیتی اوکراین (SBU)، آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) وب سایت این گروه را مورد حملات «DDoS» (حملات سایبری جهت جلوگیری از ارائه خدمات توسط سایت) قرار داده است. یکی از هکرهای این گروه در گفتگو با ریانووستی در این باره گفت: ما تهدیدی علیه خود دریافت نمی کنیم، زیرا آنها نمی دانند ما چه کسی هستیم. با این حال، وب سایت ما در معرض حملات DDoS دائمی است. حملاتی انجام شد که متعلق به سرویس NSA آمریکا بود. روز گذشته این گروه اعلام کرد که طبق آخرین اطلاعاتی که به دست آورده است، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا اطلاعات راداری، نقشه و همچنین تصاویر ماهواره‌ای از خاک روسیه را به اوکراین می‌دهد تا کی یف بتواند در حملات موشکی و توپخانه‌ای خود به اهدافی در خاک روسیه از آنها استفاده نماید. همچنین RaHDit به همراه گروه هکری اوکراینی «Beregini» توانستند به اسناد محرمانه مربوط به عملیات نیروهای مسلح اوکراین دست بیابند. در ماه ژوئن، RaHDIt اطلاعات ۷۰۰ کارمند سرویس امنیتی اوکراین را برای عموم منتشر کرد. در آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، این گروه هکری به طور همزمان تمام ۷۵۵ وب سایت دولت اوکراین را هک کرد، به ویژه وب سایت های مقامات محلی در سراسر اوکراین هک شدند.

منبع: مهر

«دراگان اسکوچیچ» برکنار شد

جلسه کمیته فنی فدراسیون فوتبال عصر دوشنبه برگزار شد. این کمیته در نهایت رای به برکناری اسکوچیچ داد؛ آن‌هم در شرایطی که فدراسیون فوتبال در روزها و هفته‌های گذشته بحث برکناری این مربی را رد می‌کرد. ابراهیم قاسمپور عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال در پایان جلسه امروز، ضمن تایید برکناری اسکوچیچ، توضیحاتی در این خصوص داد. قاسمپور گفت: امروز تصمیماتی گرفته شد که کلیاتش را سایت فدراسیون فوتبال اعلام می‌کند. به یک جمعبندی رسیدیم که فدراسیون اعلام می‌کند؛ هم گزینه ایرانی داریم و هم گزینه خارجی. وی در پاسخ به این سئوال که آیا برکناری اسکوچیچ قطعی است؟ گفت: بله. کمیته فنی صلاحیت اسکوچیچ را تایید نکرد. این را می‌توانم بگویم. قاسمپور در پاسخ به این سئوال که چرا زودتر این تصمیم گرفته نشد؟ تاکید کرد: فدراسیون به ما ارجاع نکرده بود. ما هم تایید نکردیم ولی درباره گزینه‌های بعدی پیشنهاداتی دادیم که هم می‌تواند داخلی باشد و هم خارجی. اسکوچیچ در روز ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ به عنوان جانشین مارک ویلموتس به نیمکت تیم ملی ایران رسید و بعد از گذشت حدود سه سال، از کارش برکنار شد. اسکوچیچ موفق شد ایران را در شرایط سختی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برساند.

منبع: مهر

اسرائیل و بحرین دیدار نظامی کردند

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به مناسبت عید قربان با وزیر دفاع بحرین تلفنی گفتگو کرد.به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با خلیفه بن احمد بن سلمان آل خلیفه، وزیر دفاع بحرین گفتگوی تلفنی داشت. گانتس در این رابطه اظهار کرد: در یک سال گذشته ما روابط امنیتی، اقتصادی و مدنی که اسرائیل را به بحرین مرتبط می‌کند، تقویت کردیم و باور داریم که این مشارکت شتاب بیشتری پیدا خواهد کرد و "در ثبات منطقه نقش بسزایی ایفا خواهد کرد." وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: این تماس تلفنی به مناسبت عید قربان انجام شد و برای او و تمامی ملت بحرین عید قربان با برکتی را آرزو کردم و از او خواستم سلام ویژه من را به حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین برساند و از طرف من از رویکرد و شیوه رهبری‌اش تشکر کند.

منبع: ایسنا

تلسکوپ جیمز وب از اولین تصاویر علمی خود رونمایی کرد

ناسا، امروز اولین تصاویر علمی تلسکوپ جیمز وب را منتشر می‌کند. آژانس فضایی ناسا اولین تصاویر علمی که جیمز وب گرفته امروز به اشتراک گذاشت. براساس گزارش‌ها، این کاوشگر فضایی برای کشف اطلاعاتی از پیدایش جهان ۲۵ دسامبر سال گذشته به فصا پرتاب شد. به گزارش سایت اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب دارای چهار ابزار پیشرفته است که برای بررسی همه چیز از اجرام منظومه شمسی گرفته تا کهکشان‌های دوردست و قدیمی که چند صد میلیون سال پس از انفجار بزرگ در اوایل جهان شکل گرفته اند، طراحی شده اند. این ابزارها تقریباً در نیمه راه ماموریت خود هستند. گفته شده، این آژانس فضایی قصد دارد در رویدادی که امروز ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت شرقی (۱۴۳۰ GMT) برگزار شد عکسی را منتشر کرد. تلسکوپ فضایی جیمز وب قادر خواهد بود اولین ستارگان و کهکشان‌هایی را که پس از انفجار بزرگ در جهان پدیدار شدند، ببیند. ساعت ۱۲ بعد از ظهر EDT / ۱۶۰۰ GMT: ناسا یک جلسه توجیهی رسانه‌ای مشترک با شرکای خود (اریک اسمیت، دانشمند برنامه وب و بخش اخترفیزیک، دفتر مرکزی ناسا، نیکول کولون معاون دانشمند پروژه وب برای علم سیارات فراخورشیدی، رنه دویون محقق اصلی تصویرگر مادون قرمز نزدیک کانادایی و طیف‌نگار بدون شکاف، دانشگاه مونترال، کریستوفر ایوانز، دانشمند آژانس اروپا، کلاوس پونتوپیدان، دانشمند STScI، جین ریگبی، دانشمند پروژه عملیات ناسا گودارد و امبر استراون، معاون دانشمند پروژه ارتباطات ناسا) در مرکز پرواز فضایی گودارد برگزار خواهد کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

الطاهره مسئولیت هک تل آویو را برعهده گرفت

یک گروه هکری عراقی مسئولیت هک پایگاه شهرداری تل آویو را بر عهده گرفت. پایگاه صهیونیستی شبکه خبری «i۲۴» گزارش داد گروه هکری عراقی «الطاهره» اعلام کرده موفق شده است تا پایگاه شهرداری تل آویو را هک کرده و آن را از کار بیاندازد. طبق ادعای این شبکه صهیونیستی، پایگاه شهرداری تل آویو صبح امروز از کار افتاد؛ اما اکنون به وضعیت طبیعی خود بازگشته است. شهرداری تل آویو مدعی شده به این رویداد به سرعت رسیدگی کرده است. این شبکه صهیونیستی در ادامه مدعی شد: به نظر می رسد این حمله، از نوع «حمله بندآوری خدمات» (DDOS) بوده که بسیار ساده است و طی آن، بار عمدی کاربران بر روی سرور ایجاد شده و سبب از کارفتادن سایت می شود؛ اما اجازه سرقت اطلاعات را نمی دهد. این شبکه همچنین اعلام کرد: گروه الطاهره در هفته های اخیر، مسئول شماری از حملات سایبری از جمله حمله به یک سرویس غذارسانی و نیز پایگاه های فرودگاه ها و پست اسرائیل بوده است.

منبع: خبرنگاران جوان

برکت پلاس مجوز تزریق اضطراری گرفت

سازمان غذا و دارو مجوز تزریق اضطراری واکسن برکت پلاس را صادر کرد. سازمان غذا و دارو مجوز مصرف اضطراری داوطلبانه واکسن کووایران برکت پلاس به عنوان دوز بوستر را صادر کرد. این واکسن به گفته فناوران آن به روز شده و اختصاصی در برابر سویه امیکرون کروناست.

منبع: خبرنگاران جوان

روبل از مرز ۶۰ عبور کرد

روبل روسیه مرز ۶۰ در برابر دلار را شکست، در برابر یورو نیز افزایش یافت و پس از نوسانات در جلسات اخیر، ضررهای قبلی را معکوس کرد زیرا بازار همچنان منتظر به‌روزرسانی در مورد مداخلات ارزی بود.روبل در مقایسه با بالاترین سطح هفت ساله خود در اواخر ژوئن، حدود ۱۷ درصد کاهش یافته است که پس از ابراز نگرانی چندین مقام در مورد تقویت آن به شدت کاهشی و باعث کاهش درآمد روسیه از صادرات کالاها و سایر کالاهای با قیمت دلار و یورو شد. روبل برای اولین بار از پنجم جولای ۱.۸ درصد در برابر دلار در ۵۹.۸۳ تقویت شد همچنین ۳.۲ درصد افزایش یافت و در ۶۰.۳۶ در برابر یورو معامله شد. تاکنون روبل بهترین ارز جهان در سال جاری شده است و با اقداماتی ازجمله محدودیت‌هایی که برای خانوارهای روسی برای برداشت پس‌اندازهای ارز خارجی اعمال می‌شود همچنین برای محافظت از سیستم مالی روسیه در برابر تحریم‌های غرب اعمال شده پس از اعزام نیروهای مسکو به اوکراین در ۲۴ فوریه، تقویت شده است. این ارز همچنین از درآمدهای سرسام‌آور حاصل از صادرات کالاها و کاهش شدید واردات سود برده است. تحلیلگران می‌گویند که تفاوت کمی بین ۵۰ و ۶۰ روبل در برابر دلار از نظر میزان بحرانی بودن آن برای بودجه وجود دارد. آنان گفتند که مقامات نرخ ۷۰ تا۸۰ را ترجیح می‌دهند. دیمیتری پولووی، رئیس سرمایه‌گذاری در لوکواینوست (Locko-Invest) گفت: «روبل ممکن است قبل از مالیات سه ماهه و پرداخت سود سهام به ۵۵ در هر دلار بازگردد».وی افزود: همچنین تردید داریم که بهبود واردات و کاهش صادرات در ماه جولای به اندازه کافی قابل‌توجه باشد که به شدت بر روبل تاثیر بگذارد. روبل ممکن است شاهد فشار صعودی ضعیف‌تری از سوی نرخ‌های بهره در داخل کشور باشد زیرا انتظار می‌رود بانک مرکزی در نشست هیات مدیره در ۲۲ جولای، پس از اعلام کاهش قیمت‌های مصرف‌کننده روسیه در ماه ژوئن، نرخ اصلی خود را از ۹.۵ درصد کاهش دهد. به گفته تحلیلگران سویازبانک (Promsvyazbank)، بانک مرکزی می‌تواند در هفته آینده نرخ بهره را ۵۰ تا ۱۰۰ واحد کاهش دهد. شاخص سهام روسیه روز دوشنبه کاهش یافت.

منبع: ایسنا

جانسون کم آورد

حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس اعلام کرد که نام نخست‌وزیر جدید و جانشین بوریس جانسون پنجم سپتامبر اعلام خواهد شد.گراهام بردی، رئیس کمیته پارلمانی با نفوذ انگلیس موسوم به "کمیته ۱۹۲۲" به خبرنگاران گفت که نام نخست‌وزیر جدید انگلیس که جانشین بوریس جانسون مستعفی می‌شود، پنجم سپتامبر اعلام می‌شود. وی گفت: ما باید مطمئن شویم که زمان زیادی تا اعلام نتیجه در ۵ سپتامبر وجود دارد. این مقام انگلیسی اعلام کرد که روند انتخاب رهبر حزب محافظه کار که در راس دولت نیز خواهد بود از فردا چهارشنبه ۲۲ تیرماه آغاز می‌شود. نامزدهای ریاست حزب محافظه کار و نخست وزیری انگلیس برای ورود به دور اول باید از حمایت حداقل ۲۰ عضو این حزب برخوردار باشند و ۳۰ رای برای دور دوم کسب کنند. ۱۱ شخصیت سیاسی تاکنون اعلام کرده‌اند که قصد دارند برای ریاست حزب محافظه کار نامزد شوند و بدین ترتیب ریاست دولت انگلیس را بر عهده بگیرند. جانسون دوشنبه اعلام کرد که از هیچ یک از نامزدهای رقابت کننده برای جانشینی او حمایت نخواهد کرد و در اولین حضور عمومی خود پس از استعفا گفت: "من نمی خواهم با ارائه حمایت خود به شانس کسی آسیب بزنم." جانسون که در سال ۲۰۱۹ به عنوان جانشین ترزا می و نخست وزیر انگلیس شد، روز پنجشنبه اعلام کرد که از سمت خود و ریاست حزب محافظه کار انگلیس کناره گیری می‌کند اما تا زمانی که رئیس جمهور دیگری به جای او منصوب نشود، در سمت خود باقی خواهد ماند.

منبع: ایسنا

هواپیمای موساد در ریاض نشست

رسانه‌های صهیونیستی از فرود یک فروند هواپیمای موساد در ریاض خبر دادند. «شمعون آران» تحلیلگر مسائل سیاسی در شبکه صهیونیستی «کان» تأیید کرد یک فروند هواپیمای رژیم صهیونیستی که متعلق سازمان موساد بوده است، عصر امروز در ریاض فرود آمده است. این تحلیلگر رژیم صهیونیستی در حساب توییتری خود نوشت: این هواپیما که در گذشته متعلق به موساد بوده، عصر امروز در ریاض عربستان فرود آمد و به نظر می‌رسد این اقدام، در راستای آماده سازی برای سفر جو بایدن به منطقه انجام گرفته است. روز گذشته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از تصمیم خود برای سفر به عربستان دفاع کرد و گفت: مسأله حقوق بشر نیز در جدول کار قرار دارد. قرار است بایدن گفتگوهای دوجانبه‌ای را با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و مقامات ارشد این کشور در خلال دیدارش از خاورمیانه در پایان هفته به انجام برساند. همزمان با نزدیک شدن به تاریخ سفر بایدن به عربستان سعودی، ۴ منبع اگاه اعلام کردند دولت بایدن در حال مذاکره در خصوص امکان لغو تحریم فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به عربستان است؛ اما تصمیم نهایی به پیشرفت مسائل در زمینه حرکت به سمت پایان بخشیدن به جنگ در یمن بستگی دارد.

منبع: خبرنگاران جوان

سیمان آرام گرفت

با ورود وزارت صمت و اعلام نرخ های جدید سیمان، بازار این محصول به تعادل رسید.مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: قیمت هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی برای مصرف کننده بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است و فروش بیش از این قیمت غیرقانونی است. این درحالی است که دو هفته گذشته هر پاکت سیمان در بازار آزاد تا ۸۰ هزارتومان هم فروخته می‌شد، اما گزارش خبرنگار از سطح بازار حاکی از کاهش قیمت سیمان بعد از ابلاغ مصوبه وزارت صمت است.

منبع: شبکه خبر

هواشناسی برای خوزستان هشدار نارنجی صادر کرد

اداره کل هواشناسی خوزستان درباره ورود گرد و خاک از عراق هشدار داد.مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: بنا بر بررسی نقشه‌های هواشناسی از اوایل وقت (امروز) سه شنبه توده گرد و خاک عراقی وارد استان می‌شود.هشدار نارنجی پدیده گرد و خاک در خوزستانمحمد سبزه زاری افزود: این پدیده تا پایان وقت امروز در مناطق غربی، شمال غربی، جنوب غربی، مرکزی و جنوبی استان فعال است.وی ادامه داد: با توجه به کاهش دید افقی و افت کیفیت هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های گرد و خاک و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوخاک، توصیه می‌شود مسئولان مربوطه تمهیدات لازم را اتخاذ و بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان از تردد غیر ضروری خودداری کنند و احتیاط لازم در ترددهای بین شهری انجام شود.

منبع: شبکه خبر

باندهای تبهکار هائیتی حمام خون به راه انداختند

بر اثر درگیری و تیراندازی میان باندهای تبهکار در نزدیکی پورتو پرنس پایتخت هائیتی، از روز جمعه تا کنون بیش از ۵۰ نفر کشته شدند. شهردار منطقه سیته سولی روز دوشنبه اعلام کرد بر اثر درگیری و تیراندازی میان باندهای تبهکار در این منطقه فقیر نشین حومه پورتو پرنس، بیش از ۵۰ نفر کشته و ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شدند که حال دستکم پنجاه نفر از آن‌ها وخیم است. وی افزود: افرادی که از ترس این درگیری‌ها در منازل خود مخفی شده بودند، به هنگام فرار، با گلوله زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز و به نوشته روزنامه لانوولیست هائیتی، باندهای تبهکار مانع دسترسی به پایانه نفتی «ورو» می‌شوند. این در حالی است که دفتر نخست وزیری هائیتی تاکنون به این اظهار نظر پاسخی نداده است. باندهای تبهکار در هائیتی از زمان ترور رئیس جمهور جوونل مویس در ژوئیه ۲۰۲۱, قدرت خود را افزایش داده اند.

منبع: شبکه خبر

طرح ۱۷ اتباع افغانستانی آغاز شد

اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در اطلاعیه‌ای از آغاز طرح آمایش ۱۷ برای اتباع افغانستانی ساکن ایران خبر داد. بر اساس اطلاعیه منتشر شده، کلیه اتباع و مهاجرین افغانستانی دارای کارت آمایش مرحله ۱۶ و اتباع عراقی دارای کارت هویت مرحله ۱۵ از امروز (دوشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۰) می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دفاتر خدمات، اقامت و اشتغال اتباع خارجی سراسر کشور مراجعه کنند و نسبت به تمدید کارت‌های مذکور اقدام نمایند. اطلاعیه می‌افزاید: با توجه به اینکه کارت‌های صادره به محل سکونت اعلامی از طرف مشمولین طرح ارسال خواهد شد، لذا ضرورت دارد افراد هنگام ثبت نام طرح آمایش و هویت، آدرس محل سکونت و کد پستی خود را بطور دقیق و کامل درج نمایند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha