دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان

امام جمعه زاهدان با تاکید بر این که اهل سنت اصیل به غدیر اعتقاد دارند، تصریح کرد: خداوند متعال غدیر را مایه اکمال دین، اتمام نعمت الهی دانسته و با ابلاغ ولایت امام علی(ع) اسلام را دین پسندیده خود می‌داند.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از دفتر امام جمعه زاهدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی محامی، نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی دعا به درگاه خداوند متعال و درخواست توفیق برای هدایت و شناخت راه حق، نیت خالص و توفیق اطاعت و بندگی خداوند است.

امام جمعه زاهدان به قرائت و تفسیر دعای مکارم اخلاق امام سجاد(ع) پرداخت پرداخت و ادامه داد: امام در فرازی از دعا چنین بیان می‌کنند که "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ مَتِّعْنِی بِهُدًی صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ ، وَ طَرِیقَةِ حَقٍّ لَا أَزِیغُ عَنْهَا ، وَ نِیَّةِ رُشْدٍ لَا أَشُکُّ فِیهَا ، وَ عَمِّرْنِی مَا کَانَ عُمْرِی بِذْلَةً فِی طَاعَتِکَ ، فَإِذَا کَانَ عُمْرِی مَرْتَعاً لِلشَّیْطَانِ فَاقْبِضْنِی إِلَیْکَ قَبْلَ أَنْ یَسْبِقَ مَقْتُکَ إِلَیَّ ، أَوْ یَسْتَحْکِمَ غَضَبُکَ عَلَیَّ" بدین معنا که خداوندا بر محمّد و آل محمّد درود فرست و مرا به هدایتی شایسته بهره‌مند ساز که آن را با روشی دیگر جابجا نکنم و راه حقّی نصیبم کن که از آن منحرف نشوم و نیّت استواری به من عنایت کن که در آن شک نورزم؛ و مرا زنده دار، مادامی که عمرم در طاعت تو به کار رود؛ و هنگامی‌که عمرم بخواهد چراگاه شیطان شود، جانم را بستان؛ پیش از آن‌که دشمنی و نفرتت بر من پیشی گیرد، یا خشمت نسبت به من پابرجا و استوار شود.

امام جمعه زاهدان افزود: انسان برای رسیدن به کمال و سعادت نیازمند راهنمایی درست، راه حق و هموار، عزم جزم، نیت و فرصت پیمودن راه برای رسیدن به مقصد است. امام سجاد(ع) در دعای خود همه این موارد را از خداوند متعال طلب کرده، اما به آسیب آن نیز توجه می‌کند تا این نعمت تبدیل به یک تهدید نشود.

وی به بیان پنج نکته برگرفته از این دعا پرداخت و ادامه داد: نکته اول این است امام در آغاز دعا تقاضای درود بر پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) را داشته و سپس تقاضای هدایت شایسته می‌کند و می‌فرماید که خدایا هدایت شایسته‌ای به من عنایت کن و مرا از این راهنمایی درست بهره‌مند کن و توفیق پذیرش نیز عنایت بفرما نه اینکه هدایت را ببینم اما عمل نکنم.

امام جمعه زاهدان اظهار کرد: در طول تاریخ چنین مواردی وجود داشته و در قرآن کریم در خصوص عده‌ای آمده که هدایت الهی را درک و پیامبر اکرم(ص) را شناختند اما نپذیرفتند و ایشان را انکار کردند و برای همین است که امام خواستار می‌شود تا هدایت شایسته به او اعطا و توفیق پذیرش هدایت را داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: امام سجاد(ع) خواستار بهره‌مندی از راه حق است تا خداوند راه حق را جلوی پا قرار داده و ما را از روی گردانی از مسیر حق بازدارد، زیرا گاهی انسان راه درست و باطل را تشخیص می‌دهد اما انجام گناه در یک لحظه خاص را بد نمی‌داند و کم کم دچار وسوسه شیطان و در منجلاب گناه غوطه‌ور می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی اظهار کرد: امام سجاد(ع) از خداوند متعال بهره‌مندی از نیت درست و عزم جزم را طلب می‌کند، زیرا گاهی افراد در طول زندگی در انجام یا عدم انجام یک کار دچار شک و تردید می‌شوند و چنین افرادی قادر به پیمودن مسیر حق نیستند و برای همین است که امام نیت رشد بدون هیچگونه شک و تردید را طلب می‌کند.

وی تصریح کرد: امام سجاد(ع) از خداوند متعال تقاضای فرصت پیمودن راه حق را طلب می‌کند و در ادامه چنین بیان می‌دارد که به من عمر بده اما اگر عمر و زندگی من مرتع و چراگاه شیطان شود و تو از من ناراضی شوی این عمر را از من بگیر.

امام جمعه زاهدان گفت: این موارد برای همه ما درس آموز است و باید تلاش کنیم تا از همه لحظات عمر خود برای پیمودن راه کمال استفاده کنیم و به گونه‌ای نباشد که عمر و زندگی ما وسیله سوء استفاده انواع و اقسام شیاطین قرار نگیرد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی را تمسک به ولایت پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در مقام فکر و عقیده و عمل عنوان کرد و با تبریک سالروز ولادت امام هادی(ع) و عید غدیر اظهار داشت: عید سعید غدیر طبق روایات ائمه اطهار(ع) عیدالله الاکبر و به حکم قرآن کریم واقعه‌ای بسیار مهم و دارای ویژگی‌های فراوان است.

امام جمعه زاهدان به بیان ۱۰ نکته در خصوص واقعه غدیر پرداخت و اظهار داشت: جریان غدیر و ابلاغ ولایت امام علی(ع) به دستور خداوند متعال بود، به گونه‌ای که خداوند در آیه۶۷ سوره مبارکه مائده چنین عنوان نموده "یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ" بدین معنا که ای پیامبر آنچه را که از سوی خداوند به تو نازل شده است را به مردم ابلاغ کن و ابلاغ ولایت امیرالمومنین(ع) چیزی نبوده که پیامبر اکرم(ص) از جانب خود عنوان کرده باشد هر چند که اگر این واقعه از جانب پیامبر(ص) بیان شده بود باز هم باید مورد پیروی قرار می‌گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی نکته دوم را اهمیت امامت و ولایت و نافرجام ماندن رسالت پیامبر در صورت عدم بیان این پیام عنوان کرد و گفت: خداوند در ادامه آیه۶۷ سوره مبارکه مائده چنین عنوان می‌کند "وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ" بدین معنا که ای پیامبر اگر این کار را انجام ندهی انگار رسالت خدا را انجام نداده‌ای و همه زحمات تو در طول سالیان بعثت بی‌نتیجه خواهد ماند.

وی دغدغه و نگرانی پیامبر اکرم(ص) برای اجرای درست و موفقیت آمیز بودن این ماموریت را سومین نکته مهم در واقعه غدیر دانست و اظهار کرد: در ادامه آیه۶۷ سوره مائده آمده "وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ" بدین معنا که خداوند حفظ کرده و برنامه خدا به درستی پیش خواهد رفت.

امام جمعه زاهدان چهارمین نکته در واقعه غدیر را نافرجامی مخالفان و منافقان بیان کرد و ادامه داد: نقشه‌های مخالفان و منافقان به فرجام نخواهد رسید. ممکن است در روزگاری صاحب قدرت و حکومت شوند اما در آینده تاریخ تنها حق و ولایت الهی باقی خواهد ماند و وعده خداوند متعال در سوره مائده بدین گونه است که می‌فرماید "إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ" یعنی خدا کافران را به هیچ راه موفقیتی راهنمایی نخواهد کرد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: پنجمین نکته در واقع غدیر چنین است که جریان غدیر و اعلام ولایت امیرالمومنین(ع) در ماندگاری اسلام و خط روشن پیامبر اکرم(ص) به قدری موثر است که کفار از شکست و نابودی اسلام مأیوس شدند و در آیه سوم سوره مبارکه مائده چنین عنوان شده "الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَاخشَونِ" بدین معنا که امروز کافران از نابودی اسلام مأیوس شدند، بنابراین از آنها نترسید که قادر به انجام کاری نخواهند بود اما از من خدا بترسید و برخلاف دستور من عمل نکنید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی به بیان ششمین نکته در خصوص واقعه غدیر پرداخت و گفت: خداوند متعال غدیر را مایه اکمال دین، اتمام نعمت الهی دانسته و با ابلاغ ولایت امام علی(ع) اسلام را دین پسندیده خود می‌داند و در آیه سوم سوره مبارکه مائده چنین بیان می‌دارد " الیَومَ أَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَأَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی وَرَضیتُ لَکُمُ الإِسلامَ دینًا" بدین معنا که امروز دین شما را کامل، نعمت خود را بر شما تمام و اسلام را به عنوان یک دین پسندیدم.

وی ادامه داد: هفتمین نکته در این رابطه موضوع غدیر است که در این واقعه اعلام ولایت امام علی(ع) همسان ولایت پیامبر اکرم(ص) و به عنوان استمرار ولایت الهی بود که پیامبر اکرم(ص) فرمود" مَن أوْلَی بِکُمْ مِنْ أنْفُسِکُمْ" یعنی چه کسی به شما از خود شما سزاوارتر است که مردم بیان داشتند خدا و پیامبرش و سپس دست امام علی(ع) را گرفته و عنوان کرد "مَنْ کُنْتُ مَوْلاَهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلاَهُ" بدین معنا که هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان به بیان هشتمین نکته در خصوص واقعه غدیر پرداخت و اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) تنها به اینجای کار اکتفا نکرده؛ دست به دعا برداشته و بیان می‌کنند " اَللَّهُمَ والِ مَنْ والاهُ وَ عادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْمَنْ نَصَرَهُ واخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ" بدین معنا که خداوندا ولایت آن‌کس که ولایت علی را بپذیرد تو به عهده بگیر و هر کس که با علی دشمنی کند را تو دشمنی کن و خدایا هر کس علی را یاری کند تو یاور باش و هر کس با علی در افتاد تو او را بشکن.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی غدیر را محور وحدت جامعه اسلامی دانست و گفت: تمامی نکات بیان شده مورد اتفاق فریقین است و آیات قرائت شده از قرآن کریم بوده و جریان غدیر و خطبه پیامبر نیز در کتاب‌های شیعه و اهل سنت نقل شده است اما تنها چیزی که در آن اختلاف وجود دارد معنای کلمه مولاست.

وی ادامه داد: اهل سنت کلمه مولا را دوست معنا می‌کنند و باید دقت کنیم که اگر به معنای دوست باشد یک دوستی ویژه است و با آنچه در آیه دهم سوره مبارکه حجرات آمده " إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ" و بیان شده که همه مسلمانان با هم دوست و برادر هستند تفاوت دارد، زیرا بیان دوستی به این معنا نیازی به این همه تشریفات از جمله نزول آیه قرآن، نگه داشتن مردم در هوای داغ، بازگشت کاروان‌های رفته، رسیدن کاروان‌های عقب مانده، سخنرانی پیامبر، تاج گذاری و عمامه گذاری پیامبر(ص) بر سر امام علی(ع)، برپایی خیمه جداگانه و تبریک اصحاب به ایشان نیاز نبود حتی اگر این تبریک برای بیعت و امامت نباشد.

امام جمعه زاهدان گفت: پیامبر اکرم(ص) به همسران خود عنوان کردند که بروید و به علی تبریک بگویید و در مقابل همین مردم و صحابه خلیفه اول و دوم به امام علی(ع) تبریک گفته و عنوان داشتند " بَخٍّ بَخٍّ لَک یا عَلِی أَصْبَحْتَ مَوْلَای وَ مَوْلَی کلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ" بدین معنا که تبریک به تو ای علی که مولای ما و هر زن و مرد مومن شدی و این یک دوستی ویژه است و می‌تواند محور وحدت جهان اسلام باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی خاطرنشان کرد: در بحث شأن نزول دو آیه سوره مبارکه مائده در کتاب ها و منابع اهل سنت اقوال مختلفی ذکر شده اما آنچه قابل توجه و اعتماد باشد این است که شأن نزول این دو آیه در رابطه با واقعه غدیر است، زیرا این ویژگی‌ها برای هیچ واقعه دیگری در طول تاریخ اسلام و پیامبر اکرم(ص) صدق نکرده و منطبق نمی‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته و در میان اهل سنت نیز جشن گرفتن، ابراز تبریک و سرودن شعر برای غدیر رایج بوده است، اما در طول این سال‌ها فرقه‌های انحرافی و دست ساخته استعمار پیر همان‌گونه که در میان شیعیان فرقه‌های استعماری ایجاد کردند در میان اهل سنت نیز چنین فرقه‌هایی ایجاد کردند و ممکن است آن‌ها افکار دیگری داشته باشند، اما اهل سنت اصیل همچون شیعیان به موارد مطرح شده به غیر از بحث ولایت و امامت اعتقاد دارند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان نکته دهم را اینگونه عنوان کرد و گفت: انتظار از همه علما، اساتید، فرهنگیان، فرهیختگان، ائمه جمعه و جماعت و شیعه و اهل سنت این است که هر کس بر اساس منابع و کتاب‌های خود این‌ ایام را از قربان تا غدیر، از غدیر تا مباهله و از مباهله تا محرم به بیان فضائل پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) اختصاص دهد تا نشان دهنده وحدت جهان اسلام باشد.

امام جمعه زاهدان با اشاره به ۲۵ تیرماه آغاز هفته بهزیستی بیان کرد: میزان خدمات ارائه شده توسط بهزیستی نسبت به نیاز جامعه بسیار اندک است و در این جهت باید اعتبارات بیشتری به استان اختصاص داده و مردم نیز نقش آفرینی کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha