پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های امام حسین (ع) اقامه امامت و ولایت بوده است، این چقدر در سخنرانی‌های ما دیده می‌شود؟ باید در این رسالت متمرکز شویم که امامت و ولایت را جا بیندازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، عصر امروز در جلسه ساماندهی شئون مذهبی که با محور برنامه‌های عزاداری محرم برگزار شد، اظهار کرد: وقتی پرونده محرم مقابل ما گشوده می‌شود و می‌خواهیم به وظایف و رسالت‌های محرمی توجه کنیم، یک مسائلی جلوی چشم ما می‌آید که باید اهم و مهم آن‌ها را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: مجموعه دین اصرار دارد که معلوم باشد ما کجا ایستاده‌ایم؛ قرآن زمانی که موضوع ولایت امیرالمؤمنین (ع) و غدیرخم را در سوره مائده مطرح کرد و فرمود «اَلْیوْمَ أکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ »، این‌ها محصول زیرساخت‌هایی بود که بارها در آیات مختلف قرآن مخصوصاً آیه ۵۵ سوره مائده مطرح شد؛ خدا می‌خواهد بگوید امیرالمؤمنین (ع) و فرزندان او به عنوان یک جریان مستمر تا قیامت ولی مؤمنین هستند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: گاهی تصور می‌کنیم کسانی که در مورد مسائل دینی هنوز توجیه نشده‌اند در مقابل ما قرار دارند، چنانچه در بحث بدحجابی و بی‌حجابی هم تصور می‌شود؛ البته درست است که حجاب بحث بسیار مهمی است، اما باید تقابل‌های مهندسی شده پرهیز شود، زیرا تقابلی که از قرآن درس می‌گیریم، تقابل بین ایمان و کفر است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: خداوند در آیه ۸۲ سوره مائده می‌فرماید بدترین دشمنان شما یهودی‌ها هستند و آن مشرکینی که به یهودیان تمایل دارند و با آن‌ها همراه و همکار هستند، بهترین دوستان شما هم که باید امید داشته باشید به شما بپیوندند آن‌هایی هستند که واقعاً مسیحی هستند، البته این جدا از مسیحی‌های شناسنامه‌ای متقلب است که روح صهیونیستی دارند، خداوند می‌گوید این‌ها مسیحیان واقعی اهل عبادت و ذکر هستند، این‌ها مستکبر نیستند.

وی بیان کرد: خداوند می‌گوید با مستکبران بجنگید، مستکبران کسانی هستند که با مسلمانان اشد عداوت را دارند، یعنی یهودی‌ها؛ خداوند اینجا طیف‌بندی و قطبی‌سازی می‌کند، در یک قطب مستکبرین و در قطب دیگر مستضعفین را قرار می‌دهد، خدا هم در قطب مستضعفین قرار می‌گیرد و حامی آن‌هاست.

امام جمعه قزوین افزود: ما داریم وارد فضای حماسی محرم و عاشورای اباعبدالله (ع) می‌شویم، باید معلوم باشد الان دنیا را چگونه می‌بینیم، اگر دو قطبی در دنیا وجود دارد این دو قطبی چگونه است؟ آیا دو قطبی بدحجاب و بی‌حجاب است؟ آیا دو قطبی اصولگرا و اصلاح‌طلب است؟ آیه دو قطبی شیعه و سنی است؟ خداوند همه این‌ها را رد می‌کند و می‌گوید دو قطبی مستضعفان و مستکبران داریم، من هم حامی مستضعفان هستم و این‌ها را به نتیجه می‌رسانم، این یک نکته کلیدی است که در تمام برنامه‌های محرم باید آن را دنبال کنیم

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: برای اینکه این دوقطبی قرآنی به هم ریخته شود، چقدر تقلا کرده‌اند که دشمن را موهوم و خیال و دور از واقعیت جلوه دهند، خیلی فیلم و هنر و سخنرانی و نوشته‌ها ارائه دادند که اصل وجود دشمن را موهوم نشان دهند، با اینکه اگر ما قرآن را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که چقدر خدای متعال از وجود دشمن صحبت کرده است، این دشمن کفار، یهودی‌ها، منافقین و شیطان است، حتی درون ما نیز هوای نفس به عنوان دشمن ماست.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: دومین گام نیز موهوم نشان دادن توطئه است؛ حدود دو دهه پیش دشمن خیلی اصرار داشت که بگوید ما توهم توطئه داریم، برای مثال در جنگ تحمیلی می‌خواستند نقش آمریکا را حذف کنند و فقط صدام را در جنگ با ما نشان دهند یا می‌خواستند ارتباط منافقین با اجانب خارج از کشور را منکر شوند، اما این‌ها همه رو شد و به دامن اربابان خود خزیدند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: یکی دیگر از گام‌های دشمن موهوم نشان دادن خودی و غیر خودی بود، کسانی که به عنوان سران فتنه بودند، زمانی که رئیس مجلس بودند، در شب بیستم و سوم رمضان سخنرانی می‌کردند که ما در اسلام خودی و غیرخودی نداریم، تقسیم‌بندی نکنید، یعنی می‌گفتند شما خیالاتی هستید که این حرف‌ها را می‌زنید.

وی ادامه داد: محرم، اربعین، غدیر و عاشورا که حرف‌های متفاوت ندارند، حرف این‌ها یکی است، همان طور که در غدیر خداوند می‌گوید یهودی‌ها را رها کنید و به دنبال آن‌ها نروید، چرا که شما ولی دارید، در بحث رسالت‌های محرمی هم شما باید این‌ها را ببینید، باید این کلیدواژه‌ها را اعمال کنید، خطبا و مداحان ما باید به میدان بیایند، برخی مداحان ممکن است تصور کنند فقط موظف‌ هستند یک شوری ایجاد کنند؛ البته اغلب مداحان رسالت خود را به درستی انجام می‌دهند اما برخی خیال می‌کنند به هر قیمتی فقط باید شور بیافرینند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اگر بخواهیم رسالت‌های حماسه حسینی را با هم هماهنگ کنیم و به سمت آن حرکت کنیم، یکی از مهم‌ترین رسالت‌های امام حسین (ع) اقامه امامت و ولایت بوده است، این چقدر در سخنرانی‌های ما دیده می‌شود؟ باید در این رسالت متمرکز شویم که امامت و ولایت را جا بیندازیم، اگر اسناد قیام عاشورایی امام حسین (ع) را مطالعه کنیم، اولین سند جدی و مهم آن است که وقتی حضرت را به پایگاه حکومت مدینه فراخواندن و گفتند باید با یزید بیعت کن، حضرت فرمود من از خاندان نبوت و رسالت هستم و ملائکه در خانه ما رفت و آمد داشتند، در حالی که یزید شرب خمر می‌کند، علنی فسق و فجور می‌کند، در نهایت گفت هر کسی در هر زمانی و در هر سرزمینی که سنخیتی با من دارد با کسی که سنخیتی با یزید دارد بیعت نمی‌کند و کنار نمی‌آید.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: حضرت فقط بحث خود و یزید را مطرح نکردند بلکه ایشان فرمودند در هر زمان و در هر کجا این ماجرا برپاست و هر کس مثل من است با مثل یزید بیعت نمی‌کند، این به معنای مرز بین حق و باطل است، یعنی مرز بین امامت حق و امامت باطل را مشخص کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما یک نظام امامت و یک نظام ولایت داریم که هر کدام ویژگی‌ها و زیبایی‌های خاص خود را داشته و مکمل هم هستند، فردای همان شب که امام حسین (ع) این صحبت‌ها را مطرح کردند، آن شیطانی که آمده بود به فرماندار و استاندار مدینه کمک کند که از امام (ع) بیعت بگیرند ولی موفق نشدند، فردایش امام حسین (ع) را دید و می‌خواست بگوید من قصدم این بود که می‌خواستم جان شما به خطر نیفتد، حضرت آنجا فرمود «اِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَیْهِ راجِعُونَ وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِیَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ یَزیدَ» یعنی حضرت مجدد فرمودند که تصور نکنید فقط یزید این‌گونه است، هر وقت در هر زمان دیگری هم این‌گونه یزیدی پیدا شود مسلمان‌ها باید با آن مقابله کنند و حواسشان به ولایت و امامت باشد، چقدر در منبرها، سخنرانی‌ها، اشعار و حرف‌های ما این معنا دیده می‌شود؟ البته نمی‌گوییم اصلاً دیده نمی‌شود اما انتظار بیشتری می‌رود.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: نکته دیگر اقامه نماز است، بارها شاهد بوده‌ایم در روز عاشورا و تاسوعا آنقدر صدای ساز و طبل در خیابان‌ها زیاد بوده که صدای اذان به گوش نمی‌رسیده است در حالی که وقتی صدای اذان بلند می‌شود دیگر صدای دیگری نباید شنید، نباید این‌ها را رها کنیم، این توهین به عقاید و سهل‌انگاری در رسالت‌هایی است که بر عهده ماست. امام حسین (ع) در ظهر عاشورا هم در میدان جنگ نمازشان را اقامه کردند، کسانی در آن شرایط خود را سپر کردند که امام و یارانشان بتوانند نماز خود را بخوانند اما ما این‌گونه رفتار می‌کنیم، البته اکنون این‌گونه رفتارها کمتر شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: نکته دیگر اقامه قرآن است، اینکه امام حسین (ع) یک شب دیگر از لشکر دشمن مهلت خواست، به خاطر این بود که عاشق نماز و قرائت قرآن بود، امام می‌خواستند در آن شبی که مهلت می‌گیرند نماز بخوانند، قرآن بخوانند، دعا کنند، ما چقدر نقش قرآن را در مراسم و مناسک ایام محرم می‌بینیم؟ وظیفه ما در این راستا خیلی سنگین‌تر از چیزی است که اکنون داریم به آن عمل می‌کنیم، سرعت ما سرعت تندی نیست و باید جدی گرفته شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: بحث امر به معروف و نهی از منکر نیز یکی از موارد مهم است، این وظیفه مسلمانی ماست، وظیفه یک نهاد یا دو نهاد نیست، امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی است، انبیای گذشته همه این مأموریت را داشته‌اند، همه باید به این امر قیام کنیم. امام حسین (ع) می‌فرماید مهم‌ترین رسالت من اقامه امر به معروف و نهی از منکر است، اباعبدالله الحسین (ع) امر به معروف را در یک شاخه کوچک نمی‌بینند بلکه حضرت نهی از منکر اساسی را مقابله با کفر بنی‌امیه می‌دانستند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از موارد مهم، حق‌مداری است، آیا حق آن است که منافع ما را تأمین می‌کند؟ یا حق حتی اگر علیه ما باشد هم حق است، کسی که حق را می‌گوید حتی اگر علیه ما باشد، ما باید دست‌بوس چنین کسی باشیم که باعث شده حواسمان را جمع کنیم.

امام جمعه قزوین ادامه داد: امام حسین (ع) می‌فرماید ای آدم‌های نمازخوان، شما که برخی‌هایتان پیامبر را هم دیده‌اید، آیا نمی‌بینید حق و باطل مقابل هم هستند، پس چرا ساکت هستید؟ وقتی حق و باطل برای ما فرقی نمی‌کند یعنی تقوا نداریم، اگر تقوا باشد حق و باطل متفاوت هستند.

وی یادآور شد: دنیاپرستی نیز یکی دیگر از مواردی است که گاهی شاهد آن هستیم که به وضوح به بیت‌المال دستبرد می‌زنند، خیلی‌ها آن قدر خلافشان آشکار است که گویا کم‌کم دارد این حرام‌خواری و زمین‌خواری‌ها عادی می‌شود، این‌ها رسالت‌های جدی محرمی ما هستند، اگر ما تکلیف این‌ها را روشن نکنیم و در محرم به این‌ها نپردازیم، چه کاری از این‌ها مهم‌تر داریم؟ اگر لقمه حرامی اعم از ربا، دزدی، حقوق‌های دریافتی در مقابل کارهای نکرده در زندگی ما بیاید، این‌ها به چیزهای بدی تبدیل می‌شود، امام (ع) فرمود چرا این‌ها شمشیرهایشان را برای کشتن من تیز کرده‌اند؟ بخاطر لقمه‌های حرامی است که خورده‌اند و رشوه‌هایی که گرفته‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند این نیست که بچرخیم ببینیم کدام واژه سیاسی، اجتماعی و کلیدواژه‌های دوران ما می‌تواند دغدغه رهبر فرزانه انقلاب باشد؟ جهاد تبیین یعنی همین مسائل کلیدی و اساسی و مهم را برای مردم تبیین کنیم که پس از محرم احساس کنیم یک کار ویژه و جدی انجام داده‌ایم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: در هیئات و مجالس همیشه خانم‌ها پای کار هستند، خانم‌ها همیشه در مسائل معنوی جدی‌ هستند، ما در مراسم مربوط به محرم و عاشورا حتماً باید جایگاه خانم‌ها را جدی‌تر ببینیم و آن‌ها را مخاطب قرار دهیم. بسیاری از مسائل فرهنگی و مطالبات رهبری وجود دارد که اگر خانم‌ها به میدان نیایند ما نمی‌توانیم کارمان را پیش ببریم، یک نمونه آن نقش حضرت زینب (س) در کربلاست.

وی ادامه داد: رصد برنامه‌ها و شناسایی نقاط قوت و ضعف که نام آن را تجربه‌نگاری می‌گذارند حائز اهمیت است؛ متأسفانه ما این کار مهم را گاهی به تأخیر می‌اندازیم، برای مثال مراسم عاشورا که برگزار می‌شود پس از آن جلسه بگیریم و ببینیم ما امسال چه کار کرده‌ایم؟ نقاط قوت و نقاط ضعف را بررسی کنیم، ما این کار را نمی‌کنیم، به همین دلیل نقطه ضعف‌ها و قوت‌ها را فراموش می‌کنیم و لذا پیشرفتمان کند می‌شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: یکی دیگر از موارد، اجتماع بزرگی است که پیشنهاد داده شد، برای مثال استان زنجان چنین کاری را کرده است ما نیز خیابانی مثل خیابان شهدا داریم که ظرفیت فوق‌العاده‌ای دارد، بیاییم برای این اجتماع‌های بزرگ برنامه‌ریزی کنیم، البته ممکن است مکان‌های دیگری نیز در شهر وجود داشته باشد، بیاییم این اجتماع بزرگ را جدی بگیریم.

وی تأکید کرد: تخمین زده‌اند در روز غدیر خم رسول گرامی اسلام برای ۹۰ تا ۱۲۰ هزار نفر سخنرانی کرد، آن حضرت مدیریت کردند، در جمعیت نفراتی را گماشته بودند که کلمات حضرت را برای عقبه تکرار می‌کردند، اکنون هم صدای آن به گوش ما می‌رسد، یعنی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردند که فرمودند این حرف‌ها را حاضران به غایبان و پدران و مادران به فرزندان برسانند؛ بنابراین می‌توان با مدیریت خیلی از موانع را از سر راه برداشت.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: محرم و عاشورا را اخلاص پیش برده است، هر چقدر اخلاص ضعیف شود، کارهای ما بی‌برکت و بی‌رونق می‌شود، هر چقدر قوی باشد تأثیر معنوی کار ماندگاری پیدا می‌کند و خداوند به آن برکت و تأثیرگذاری عنایت کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha