یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / نماینده ولی فقیه در همدان گفت: با وجود آن که قانون حمایت از جوانی جمعیت مصوب و ابلاغ شده است اما برخی از خانواده‌ها زمانی که برای دریافت مصوبات این قانون به ادارات مراجعه می‌کنند درگیر پیچ و خم کار اداری شده و تا جایی پیش می‌روند که از دریافت آن پشیمان می‌شوند.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی عصر امروز در همایش نبض زندگی با محوریت جوانی جمعیت، خانواده و فضای مجازی، با تقدیر از دغدغه اهالی رسانه استان همدان نسبت به برگزاری این همایش، اظهار داشت: بالغ بر ۵۰ سال شعار زندگی بهتر، فرزند کمتر در جامعه تکرار شده و لذا در ذهن افراد بسیاری نقش بسته است.

وی با اشاره به اینکه در کاهش تعداد فرزندان، مساله اقتصادی مهمترین موضوع نیست، مطرح کرد: غالب کسانی که وضعیت اقتصادی بهتری دارند، دارای فرزندان کمتری هستند و لذا این کاهش فرزند، بیشتر به مساله ذهنیت انسان بازمی‌گردد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه متاسفانه در اذهان جامعه به صورت ریشه دار این تفکر شکل گرفته که زندگی بهتر با فرزند کمتر محقق می‌شود، گفت: این جلسات بهترین فرصت برای قانع شدن اذهان جامعه در این رابطه است.

لازم است تا در جلساتی تمامی شبهات مرتبط با افزایش جمعیت مطرح و پاسخ داده شود

وی افزود: خوب است تا در این جلسات تمامی شبهات مطرح شود تا متناسب با این شبهات، به بحث‌وگفت‌وگو در رابطه با جمعیت بپردازیم.

نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید بر اینکه باید تمامی اشکالات مطرح شود و به بررسی علمی آن بپردازیم، یادآور شد: نکته مهم دیگر در این حوزه آن است که متولیان این کار، خودشان نسبت به این موضوع باور قلبی داشته و شبهه‌ای در ذهن آنها وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: می‌توان به تحقیق میدانی با این موضوع پرداخت که در خانواده‌ای که فرزندان کمتر دارد نشاط بیشتری وجود دارد یا خانواده با فرزند بیشتر.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه در تجربه‌های شخصی، میزان طلاق عاطفی، نوع تربیت فرزندان و روابط اجتماعی، در خانواده‌های با فرزند بیشتر وضعیت بهتری دارند، خاطر نشان کرد: حتی برخی خطرات نیز برای خانواده‌های تک فرزندی، بعد از دست دادن فرزندان وجود دارد که لازم است همه این‌ها مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرند و این واقعیت‌های اجتماعی است که از نزدیک شاهد آن هستیم.

قانون حمایت از جمعیت به صورت دقیق و ساده اجرایی شود

وی با تاکید بر لزوم نظارت جدی بر اجرای صحیح قانون حمایت از جمعیت، یادآور شد: با وجود آنکه این قانون مصوب و ابلاغ شده است اما برخی از خانواده‌ها زمانی که برای دریافت مصوبات این قانون به ادارات مراجعه می‌کنند درگیر پیچ و خم کار اداری شده و تا جایی پیش می‌روند که از دریافت آن پشیمان می‌شوند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان تصریح کرد: اگر به مردم وعده‌ای می‌دهیم باید این روش ساده را نیز به مردم ارائه کنیم، چرا که پیچیدگی اداری خود یک ضد تبلیغ است.

وی با بیان اینکه اجرای سخت قانون، خود بازدارندگی به همراه دارد، گفت: امروز لازم است که به معنای واقعی کلمه این قانون اجرایی شود، البته به صورت آسان و بدون ناراحتی برای مردم.

امام جمعه همدان خواستار ترویج ازدواج آسان در جامعه شد و خاطر نشان کرد: در کنار مسائل فرزند آوری، ضروری است که خانواده‌ها در امر ازدواج نیز به سمت ازدواج آسان حرکت کنند و برای تشکیل زندگی، جوانان را درگیر سنت‌های ساختگی و غلط نکنند.

وی با اشاره به افزایش آمار ازدواج در دوران کرونا، عنوان کرد: افزایش آمار ازدواج در دوران کرونا، نشان داد اگر رسوم غلط کنار گذاشته شود، بخشی از مشکلات نیز حل می‌شود.

نماینده ولی فقیه در همدان به تشریح نقش اهالی رسانه برای ترویج فرهنگ‌های صحیح در جامعه پرداخت و گفت: رسانه امروز باید به اقناع سازی جامعه کمک کند، البته شرط اول آن، این است که خود اهالی رسانی شبهاتی اگر دارند برطرف شود و ذهن خودشان آماده پذیرش این مسائل باشد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha