شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نشست لاپید و بایدن

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تایمز جزئیات نشست محرمانه لاپید و بایدن را فاش کرد

روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در دیدار اخیر خود در قدس اشغالی که پشت درهای بسته برگزار شد، درباره موضوع ایران گفتگوهایی داشته‌اند. بنابراین گزارش، در این دیدار یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش داشته است که جو بایدن را با خودش در زمینه ضرورت اقدام نظامی علیه ایران، هم نظر سازد اما در نهایت دو طرف در این باره به توافقی نرسیده‌اند. بنابراین گزارش، یائیر لاپید در ارتباط با دیدار روز یکشنبه هفته گذشته با بایدن تصریح کرده است: ما در این دیدار از رئیس جمهور آمریکا خواستیم که با ایران به عنوان یک تهدید نظامی واقعی برخورد شود و این مساله اساس مذاکرات با ایران باشد، اما با آمریکایی‌ها در این موضوع به توافق نرسیدیم. نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین در دیدار با رئیس جمهور آمریکا به وی اعلام کرده که تل آویو با توافق هسته‌ای با ایران مخالف است. گفتنی است رسانه‌های عبری در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی در ارتباط با سفر بایدن به اراضی اشغالی منتشر کرده‌اند که در آنها نگاه مثبتی به نتایج سفر منطقه‌ای بایدن وجود نداشته است.

منبع:مهر

بزرگترین پایگاه هوایی انگلیس ذوب شد

موج گرمای بی سابقه در انگلیس فعالیت‌های بزرگترین پایگاه هوایی این کشور را متوقف کرد. نیروی هوایی انگلیس تمام عملیات پروازی در پایگاه بریز نورتون، بزرگترین پایگاه هوایی این کشور، را متوقف کرد، زیرا گرمای شدید هوا باعث ذوب شدن آسفالت باند فرودگاه در این پایگاه شده است. پایگاه هوایی بریز نورتون در بحبوحه موج گرمای بی سابقه در انگلیس که باعث "ذوب شدن باند فرودگاه" در این پایگاه شده، فعالیت خود را متوقف کرده است. بر اساس این گزارش، نیروی هوایی انگلیس یک طرح اضطراری را اجرا کرده تا این وضعیت بر عملیات نظامی برنامه ریزی شده از قبل در بریز نورتون تأثیری بر جا نگذارد. پایگاه هوایی بریز نورتون، واقع در شهر آکسفوردشایر در جنوب انگلیس، میزبان هشت اسکادران نیروی هوایی سلطنتی است. مقامات انگلیسی برای نخستین بار، هشدار قرمز در زمینه گرمای شدید هوا را که تا روز سه شنبه در بخش‌های بزرگی از کشور، از در جمله لندن اعمال خواهد شد، صادر کردند. در هفته اخیر، سازمان هواشناسی انگلیس، هشدار نارنجی آب و هوایی اعلام کرده بود، اما با توجه به این که احتمال می‌رود در روزهای آینده، گرمای هوا به ۴۰ درجه سانتی گراد برسد، هشدار قرمز آب و هوایی در سطح ملی اعلام شد.

منبع: خبرنگاران جوان

انگلیس هشدار قرمز آب و هوایی را صادر کرد

گرمای شدید هوا در انگلیس خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها و قطعی آب را افزایش داده و سیستم حمل‌ و نقل را مختل کرده است. بر اساس داده‌های اداره هواشناسی، انگلیس سه‌شنبه گرم‌ترین روز خود را ثبت کرد. گفته شده دمای هوا در جنوب این کشور به ۴۰.۲ درجه سانتی‌گراد رسیده است. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، اگر داده‌های جدید تایید شود، این بالاترین دمای ثبت شده در انگلیس خواهد بود. بالاترین سطح قبلی یعنی ۳۸.۷ درجه سانتیگراد در سال ۲۰۱۹ ثبت شده است. انگلیسی‌ها امروز با دومین روز از موج گرمای شدید روبرو هستند که باعث ایجاد اختلال گسترده و افزایش خطر آتش سوزی در جنگل‌ها شده است. بر اساس سیستم اطلاعات آتش‌سوزی جنگل‌های اروپا، این کشور برای آتش‌سوزی‌های جنگلی در حالت آماده‌باش قرار دارد و جنوب شرقی انگلیس در «خطر بسیار شدید» آتش سوزی قرار گرفته است. به گفته اداره هواشناسی که هشدار گرمای شدید در سطح «قرمز» را صادر کرده، پیش‌بینی می‌شود تا بعدازظهر امروز به وقت لندن، دمای هوا در بخش‌هایی از این کشور به ۴۲ درجه سانتیگراد هم برسد. مقامات بهداشتی از مردم خواسته اند تا در خانه بمانند و سعی کنند سطح آب بدن خود را بالا نگه دارند. دمای بالای هوا به ویژه از این جهت مخرب است که در این کشور زیرساخت‌ها و امکانات لازم مثل تهویه هوا و خنک کننده‌ها به اندازه کافی وجود ندارد. شرکت‌های آب در جنوب انگلیس هم از افزایش مصرف «فوق‌العاده» تقاضا خبر دادند که به گفته آن‌ها می‌تواند منجر به فشار کم یا حتی قطعی آب شود. همچنین سیستم ریلی و حمل‌ونقل هوایی نیز تحت تاثیر افزایش دمای شدید با اختلال مواجه شده است. گرانت شاپس، وزیر حمل‌ونقل انگلیس به خبرگزاری بی‌بی‌سی گفته که شبکه ریلی این کشور نمی‌تواند گرمای شدید را تحمل کند و افزود ارتقاء خدمات در حدی که بتواند با گرمای شدید مقابله کند «سال‌های زیادی طول می‌کشد».گفتنی است بسیاری از مناطق اروپا و شمال آفریقا نیز در حال حاضر دمای شدیدی را تجربه می‌کنند و آتش‌سوزی‌های جنگلی در فرانسه، اسپانیا، پرتغال، یونان و مراکش در حال وقوع است. مقامات انگلیسی برای نخستین بار، هشدار قرمز در زمینه گرمای شدید هوا را که تا روز سه شنبه در بخش‌های بزرگی از کشور، از در جمله لندن اعمال خواهد شد، صادر کردند.

منبع: خبرنگاران جوان

شیوع ویروس کشنده ماربورگ تایید شد

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که غنا دو مورد اول بیماری ویروسی بسیار مسری ماربورگ را تأیید کرده است؛ این بیماری بسیار مسری، مشابه ابولا است. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که این ویروس از خفاش‌های میوه به افراد منتقل می‌شود و از طریق آب تراوش شده از زخم‌های ایجاد شده در بدن، انسان‌های دیگر را نیز آلوده می‌کند. سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد که اقدامات مهارکننده بیماری در حال انجام است و منابع بیشتری برای مهار شیوع بیماری در غنا مستقر خواهد شد. با این حال، این سازمان همچنین هشدار داد که اگر اقدام فوری و قاطع انجام نشود، ماربورگ می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که بیماری با علائمی از جمله تب، اسهال، استفراغ و تهوع همراه است. پس از این، خونریزی می‌تواند در قسمت‌های داخلی یا خارجی بدن شروع شود. ویروس ماربورگ یک عفونت بسیار مسری است که باعث تب خونریزی دهنده می‌شود و میزان مرگ و میر آن تا ۸۸ درصد است. به گفته سازمان جهانی بهداشت، این بیماری توسط همان ویروسی ایجاد می‌شود که ویروس ابولا از آن منشأ گرفته است. این دومین بار است که ویروس ماربورگ در غرب آفریقا تأیید می‌شود. هیچ درمان ضد ویروسی یا واکسنی برای ویروس ماربورگ وجود ندارد. با این حال، شانس زنده ماندن بیمار را می‌توان با مراقبت از جمله آبرسانی مجدد و درمان علائم خاص بهبود بخشید. علاوه بر این، سازمان خدمات بهداشتی غنا از مردم کشورش خواسته است که از رفتن به معادن و غارهای اشغال شده توسط خفاش‌ها خودداری کنند و تمام محصولات گوشتی را قبل از خوردن کاملاً بپزند تا به کاهش خطر ابتلاء به ویروس کمک کنند.

منبع:مهر

«قاسم حاج قاسم» به چاپ دوم رسید

انتشارات روایت فتح به‌تازگی و در آستانه عید بزرگ مباهله چاپ دوم کتاب «قاسم حاج قاسم» را وارد بازار کرده است. این کتاب به بخش‌هایی از زندگی شهید وحید زمانی‌نیا می‌پردازد. تازه دامادی که در دو سال آخر حیات حاج قاسم همراه و محافظ ایشان بود. مدافع حرمی که به خواست حاج قاسم محافظ او و حریم‌ها شد. کتاب «قاسم حاج قاسم» به قلم زینب مولایی در ۲۴۴ صفحه به همراه کدهای کیوآر صوت وصیت نامه، فیلم‌ها و عکس‌های شهید و صوت روایت مادر از شهیدها که به قیمت ۷۰ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.

منبع:مهر

سوئیس از میزبانی صلح خط خورد

«گیر پدرسن»، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه اعلام کرد که مذاکرات بین دولت و معارضین سوری که قرار بود در ۲۵ ژوئیه در ژنو آغاز شود، دیگر امکان برگزاری در مکان اعلام شده قبلی در سوئیس را ندارد. در این ارتباط به نقل از «دولت «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه اعلام شده است که دولت سوئیس، دولت بی طرف نیست و از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به عنوان متحد مهم دمشق حمایت می‌کند و از همین رو دولت سوریه با برگزاری مذاکرات در سوئیس مخالف است. این خبر را «گیر پدرسن»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده و گفته است که دور نهم مذاکرات بازنگری قانون اساسی سوریه در حال حاضر برگزار نمی‌شود. پدرسن در عین حال خواستار ادامه دیپلماسی سازنده در سوریه شد و گفت: به تعامل با همه طرف‌ها ادامه خواهم داد و در آینده اطلاعات بیشتری را اعلام خواهم کرد. نقشه راه سازمان ملل برای صلح در سوریه در سال ۲۰۱۲ توسط نمایندگان سازمان ملل متحد، اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا، ترکیه و هر پنج عضو دائم شورای امنیت از جمله روسیه تصویب شد و این نقشه راه در گام اول خواستار تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه است. در کنفرانس صلح سوریه به میزبانی روسیه در ژانویه ۲۰۱۸، برای تشکیل کمیته‌ای ۱۵۰ نفره جهت تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید توافق بدست آمد و سپس یک نهاد کوچک‌تر با ۴۵ عضو، تهیه پیش نویس اصلی قانون اساسی سوریه را پیگیری می‌کند. این نهاد ۴۵ نفره شامل ۱۵ عضو از دولت، معارضان و جامعه مدنی است.

منبع:مهر

آمریکا برای مذاکرات وین ضرب‌الاجل نوشت

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مواضع این کشور درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را تشریح و دیدگاه آمریکا برای وجود ضرب‌الاجل در به نتیجه رساندن مذاکرات وین را تبیین کرد.ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا ضرب‌الاجل مشخصی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای وجود دارد یا نه، گفت: ضرب‌الاجل وجود دارد و آن موقعی است که توافقی که الان چند ماه است روی میز است، توافقی که با حسن نیت و با جزئیات دقیق توسط آمریکا و به همراه متحدان اروپایی ما و روسیه و چین مذاکره شد، دیگر در راستای منافع ملی ما نباشد. پرایس درباره توافق هسته‌ای گفت، ارزیابی آمریکا بر اساس اطلاعات جامعه اطلاعاتی آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متحدان و شرکای آمریکا در سراسر جهان، آمریکا را در مقایسه با وضع فعلی امور، «در موقعیت بهتری در قبال چالش‌های ناشی‌ از برنامه هسته‌ای ایران» قرار می‌دهد. او با گفتن این که پس از خروج دولت قبلی آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، در برنامه‌ هسته‌ای ایران فعالیت‌هایی انجام شده است که در برجام[توافق هسته‌ای] ممنوع بود، مدعی شد که زمان گریز هسته‌ای ایران به چند هفته یا کمتر از آن رسیده است و این «وضعیتی غیرقابل قبول» است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر این که آمریکا هنوز به دنبال این است که ببیند ایران پایبندی به برجام را از سر می‌گیرد یا نه، گفت: اگر ایران به وضوح نشان دهد که قصدی برای انجام دادن این کار ندارد و توافقی که روی میز است با پیشرفت‌های مداوم ایران در برنامه هسته‌ای‌اش نادیده گرفته شود، ما مسیر دیگری در پیش خواهیم گرفت! پرایس مدعی شد: ایران این سیگنال را به ما و به بقیه‌ی جهان می‌فرستد که هیچ تمایلی به بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام ندارد. او در ادامه این کنفرانس خبری با اشاره به این که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا متعهد شده است که ایران هیچ وقت به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، گفت: ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی موثرترین و بادوام‌ترین وسیله برای رسیدن به این هدف است. پرایس در این راستا با اشاره به اظهارات رییس جمهور آمریکا در سفر اخیرش به فلسطین اشغالی علیه ایران گفت: همان طور که از رییس جمهور وقتی هفته گذشته در اسراییل بود، شنیدید، ما آماده‌ایم از تمامی ابزارهای قدرت ملی‌مان استفاده کنیم تا مانع دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای شویم. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا در حال حاضر مذاکراتی در زمینه احیای توافق هسته‌ای در دوحه یا وین در جریان است و آیا آمریکا به هر طریق ارتباطی با ایران دارد یا نه، توضیح داد: ما ارتباط مستقیمی با ایرانی‌ها نداشته‌ایم. به انتخاب ما نبوده است. ما از ماه‌ها پیش ترجیح می‌دادیم که دیپلماسی مستقیم داشته باشیم. در واقع، در همان ابتدا ، وقتی این روند آغاز شد، ما آماده بودیم با هماهنگی متحدان اروپایی‌ و دیگر شرکایمان در گروه ۱+۵ به طور مستقیم با ایران تعامل کنیم. اتحادیه اروپا میانجی موثری در این مذاکرات بوده است. ما قدردان نقشی هستیم که انریکه مورا و دیگر مقامات اروپایی ایفا کرده‌اند. سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا آمریکا درباره ایران با ترکیه صحبت کرده است، گفت: شما را به کاخ سفید ارجاع می‌دهم که درباره تعاملات میان رییس جمهور بایدن و رییس جمهور اردوغان صحبت کنید. آن‌چه به طور کلی می‌توانم بگویم، این است که کشورها در سراسر جهان از این که اطمینان حاصل شود ایران به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کنند نفع می‌برند. این شامل کشورهای منطقه می‌شود اما دربرگیرنده کشورهایی فراتر از منطقه نیز هست.

منبع:ایسنا

موزه عروسک‌های «اوز» افتتاح شد

موزه عروسک‌های شهرستان "اوز" با نمایش یک هزار عروسک از ایران و جهان در استان فارس راه‌اندازی شد.راه‌اندازی موزه عروسک‌های شهرستان «اوز» ژدر استان فارس از سوی فوزیه خضری و بخش خصوصی نزدیک به شش سال طول کشیده است. مجوز موزه عروسک‌های «اوز» خرداد ماه امسال گرفته شده است. در این موزه عروسک‌هایی از اقوام ملل مختلف ایران و جهان به نمایش گذاشته شده است. این موزه قرار است امروز چهارشنبه ۲۹ تیرماه با حضور احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم (کمیته ملی موزه‌ها در ایران)، مؤید محسن‌نژاد، مدیر کل سازمان میراث‌فرهنگی و صنایع دستی استان فارس،مهدی نجفی، رییس موزه‌های استان فارس) و جمعی از اساتید و هنرمندان افتتاح شود.

منبع:ایسنا

حزب الله اسرائیل را تهدید کرد

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی بار دیگر تاکید کرد که اگر لبنان به حق و حقوق نفتی و گازی‌اش دست نیابد به رژیم صهیونیستی اجازه استخراج نفت و گاز در اراضی اشغالی را نخواهد داشت.سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی به مناسبت نشست سالانه عاشورایی که با حضور وعاظ و عزاداران برگزار می‌شود، اظهار کرد: مقاومت لبنان به این لحظه تاریخی برای نجات دادن کشور چنگ زده است. وی تاکید کرد: تا زمانی که لبنان به حق و حقوقش دست نیابد هیچگونه استخراج و اکتشافی در رژیم اسرائیل صورت نخواهد گرفت. نصرالله گفت: ما مطمئن نیستیم که به سمت جنگ خواهیم رفت. ممکن است شاهد یک هدف گیری موضعی و پاسخی مناسب باشیم و موضوع مربوط به پاسخ اسرائیل است که ممکن است ماجرا را به جنگ تبدیل کند. امااسرائیل ممکن است حتی بدون جنگ نیز تسلیم شود. وی تاکید کرد: ممکن است به جنگ برویم و همچنین این امکان وجود دارد که جنگی درنگیرد. ما تمایلی به ایجاد جبهه نداریم فقط حقوق خود را می‌خواهیم. ما در حال بالا بردن خواسته‌ها هستیم تا آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها تسلیم شوند، چراکه روند فروپاشی در لبنان همچنان ادامه دارد. اگر برای عده ای راه حل تسلیم است که ما مطلقاً آن را نمی‌پذیریم. اگر لبنان امروز فشار نیاورد، لیستی برای (حقوق) آن وجود نخواهد داشت. دبیرکل حزب الله لبنان همچنین تصریح کرد: تاکنون میانجیگر آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزها پاسخ روشنی نداده است، این درحالی است که لبنان امتیازات زیادی داده است و حداقل آنچه لبنان می‌خواهد به دست نیامده است. وی خاطرنشان کرد: امیدواریم گلوله و موشکی شلیک نکنیم و دشمن عقب نشینی کند. ما منتظر تحولات هستیم و برای همه چیز آماده‌ایم. دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: از سال ۱۹۸۲ تا کنون آنها خواستار سر مقاومت بوده اند؛ زیرا تهدیدی برای اسرائیل بوده است. مقاومت امروز نه تنها تهدیدی برای اسرائیل، بلکه تهدیدی برای کل پروژه آمریکا در منطقه است. بنابراین ما در سال‌های گذشته با جنگ و انواع تلاش برای بدنامی مواجه شدیم اما دربرابر آن مقاومت کرده‌ایم. پس از تجاوز سال ۲۰۰۶، دشمن متوجه شد که گزینه جنگ تهدیدی برای خود رژیم است، بنابراین مسیر جدیدی را بر اساس تحریم و محاصره برای سرنگونی گزینه مقاومت درپیش گرفت. در مقابل ما به درجه‌ای از توسعه و قابلیت‌ها رسیده‌ایم که به ما اجازه می‌دهد رژیم را به جنگ تهدید کنیم و شجاعت انجام این کار را داشته باشیم. سید حسن نصرالله همچنین تاکید کرد: امروز دشمن احساس ضعف می‌کند و خواهان جنگ نیست و می‌داند که جنگ فقط با حزب‌الله نیست، بلکه ممکن است با ورود کل محور مقاومت برای سرنگونی آن توسعه پیدا کند. جنگ برای اسرائیل گزینه بسیار پرخطر و پرهزینه است. ما می‌توانیم با جنگ یا بدون جنگ به حقوق خود دست پیدا کنیم و اسرائیلی‌ها ممکن است بدون هیچ مقاومتی تسلیم شوند و همچنین می‌توانند پاسخ دهد و اوضاع به جنگ تبدیل شود. با این حال ما باید ریسک کنیم و موضع دشواری را اتخاذ کنیم. وی در پاسخ به منتقدان مواضع حزب الله در قبال موضوع ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد: انتظار و توقع دیگری از آنها نداریم و طبیعی است که با هرآنچه ما می گوییم مخالفت می کنند. این افراد دشمنی تاریخی با ما دارند و هیچگاه در کنار ما نایستاده‌اند. اظهارات اخیر ما به تایید مذاکرات منجر شد نه توقف آن. نشانه‌های مثبتی وجود دارد و ما همچنان منتظر هستیم. اما تا به امروز هیچ پاسخی از سوی دشمن داده نشده است. لبنان درحال حاضر با فرصتی تاریخی و طلایی برای خروج از بحران مواجه است و اگر از این فرصت استفاده نکنیم، ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده نفت برای کشور استخراج نکنیم. ما با جلوگیری از استخراج (توسط رژیم صهیونیستی) از میدان گازی کاریش به دنبال یک دستاورد اخلاقی نیستیم، بلکه ما می‌خواهیم نفت و گاز خود را استخراج کنیم، بنابراین اگر لبنان حق خود را نگیرد، رژیم اشغالگر در سراسر این رژیم نفت یا گاز استخراج نخواهد کرد. اگر هفت ماه قبل تهدیداتمان را بیان می‌کردیم، تاثیر کنونی را نداشت. اهمیت معادله امروز در این است که با نیاز اروپا به نفت و گاز همراه شده‌ است و اگر این معادله عملی نشود، یک فاجعه واقعی برای آنها پیش خواهد آمد و آنها باید تسلیم روسیه شوند. سید حسن نصرالله همچنین افزود: کسانی که ما را به تبعیت از ایران متهم می‌کنند خودشان حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی دارند. ما روابط خود را با خارج، با سوریه، ایران و دیگران حفظ می‌کنیم. ما رهبران روابط خارجی خود هستیم و می‌توانیم آنها را در خدمت پروژه ملی به کار بگیریم، اما آیا شما می‌توانید روابط خود را با حامیان آمریکایی، فرانسوی و دیگران در خدمت این پروژه به کار بگیرید؟دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین تصریح کرد: پیشتر پیشنهاداتی به ما داده شده بود و این پیشنهادات همچنان مطرح می‌شوند، اما ما معتقدیم که همگی آنها به منزله تسلیم شدن هستند. آمریکا از ما می‌خواهد تسلیم و تحقیر شویم، می‌خواهد سلاح‌مان را تحویل دهیم، اسرائیل را به رسمیت بشناسد، سوری‌ها و فلسطینی‌ها را اسکان دهد و ثروت ما را غارت کند و مقاومت و متحدانش را تنها مانع برای رسیدن به این هدف می‌داند. به همین منظور سه سال است که تمرکز خود را بر جداسازی مقاومت از بقیه فرقه‌ها و محیط پیرامون خود گذاشته‌اند و تمام تلاش خود را برای این کار به کار گرفته‌اند. آنچه از سال ۲۰۱۹ تا کنون اتفاق افتاده است خود به خود نبوده است و ما اطلاعاتی در مورد اتاق‌های عملیاتی داریم که برای تشدید تنش فشار می‌آورند. آنها به تلویزیون‌ها پول دادند تا یک انقلاب اجتماعی بزرگ ایجاد کنند تا حزب‌الله را مسئول وضعیت اقتصادی و معیشتی لبنان جلوه دهند، اما آنها شکست خوردند و ناامید شدند. در انتخابات امید آمریکایی‌ها ناامید شد و با همه تحریف‌ها و اتهامات و محاصره‌ها نتوانستند مقاومت را شکست دهند. وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز در شرایطی کاملا متفاوت با گذشته قرار داریم و هیچ کس نمی‌تواند به مقاومت ضربه بزند.

منبع:ایسنا

جنگنده بومی کره جنوبی به پرواز درآمد

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد نمونه اولیه هواپیمای جنگنده KF-۲۱ این کشور اولین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت انجام داد. به گفته وزارت دفاع این کشور، این هواپیما توسط صنایع هوافضای کره با حمایت اندونزی طراحی شده است. به گزارش آرتی، جنگنده KF-۲۱ قرار است جایگزینی برای F-۳۵ آمریکا باشد که در حال حاضر در زرادخانه SK قرار دارد. KF-۲۱ به زودی با آزمایش‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد که تولید انبوه آن تا سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

کی‌یف با تولید پهپادهای بیرقدار ترکیه موافقت کرد

دولت اوکراین توافقنامه تولید و نگهداری پهپادهای «بیرقدار» ترکیه را تصویب کرد. «تاراس ملنیچوک» نماینده کابینه وزیران در پارلمان اوکراین از تصویب پیش‌نویس قانون توافق با ترکیه برای تولید و نگهداری پهپادهای «بیرقدار» در اوکراین توسط دولت این کشور خبر داد. طبق گزارش تاس، ملنیچوک پس از جلسه پارلمان اوکراین گفت که "پیش‌نویس این قانون" در مورد توافق بین دولت اوکراین و دولت ترکیه در مورد همکاری در صنایع فناوری پیشرفته، هوانوردی و فضایی تصویب شده است. این قرارداد اجازه می‌دهد تا کارخانه‌ای در اوکراین برای تولید و نگهداری پهپادهای "بیرقدار" تولید شده توسط شرکت "Baykar" ترکیه ساخته شود. دفتر «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین پیشتر از امضای تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ترکیه‌ای «بایکار» برای ایجاد مرکز مشترکی برای نگهداری پهپادهای تولیدی این شرکت ترکیه‌ای در خاک اوکراین خبر داده بود. وزارت دفاع اوکراین نیز برنامه‌هایی برای تولید مشترک هواپیماهای بدون سرنشین با ترکیه را تأیید کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

عملیات در عمق فلسطین اشغالی با سلاح سرد

رسانه‌های صهیونیستی از زخمی شدن یک صهیونیست در پی عملیات در سرزمین‌های اشغالی خبر دادند.شبکه خبری المیادین به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داد خبرها از یک مورد حمله با سلاح سرد درشمال فلسطین اشغالی و زخمی شدن یک صهیونیست در پی این عملیات حکایت دارد. خبرها حاکی از آن است حال فرد صهیونیست وخیم گزارش شده است. جنبش حماس اعلام کرد عملیات حمله با سلاح سرد در قلب بیت المقدس، پاسخی طبیعی، به جنایات اشغالگران علیه مقدسات اسلامی و مسیحی در شهر قدس است. حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام مقاومتی، بار دیگر بر شکست تمامی تلاشهابرای متوقف ساختن کارهای مقاومت گونه در کرانه باختری اشغالی و شهر قدس تأکید دارد. وی ادامه داد: این انقلاب و مبارزه برای حفظ مقدسات ما و حتی رسیدن به اهداف مردم ما با رهایی و بازگشت تشدید خواهد شد.

منبع: خبرنگاران جوان

دستورالعمل جدید کرونایی ابلاغ شد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت: دستورالعمل جدید کرونایی با توجه به شیوع ویروس کرونا برای پروازهای داخلی و خارجی صادر شده که شامل تست منفی در پروازهای خارجی است. آقای میر اکبر رضوی گفت: به توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا در کشور مسافران برای ورود به ایران ملزم به ارائه تست منفی PCR یا ارائه گواهی سلامت الکترونیکی مبنی بر تزریق دو دوز واکسن کرونا هستند. به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا، اطلاعیه هوانوردی در پروازهای خارجی روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری دارای اعتبار است و دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های ابلاغی ستاد ملی کرونا مبنی بر ارائه دو دوز واکسن کرونا یا ارائه تست منفی PCR برای مسافران مورد توجه خواهد بود. بنابر مقررات وزارت بهداشت در صورت نیاز غربالگری هنگام ورود انجام و نسبت به مسافران مشکوک اقدامات لازم انجام خواهد. در پروازهای داخلی نیز با توجه به شیوع مجدد کرونا شرکت‌های هواپیمایی موظفند از تاریخ ۲۹ تیر در بدو ورود مسافران به هواپیما نسبت به ارائه پک بهداشتی شامل ماسک و پد الکلی در پروازها اقدام کنند. شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند همانند گذشته نسبت به ضرورت استفاده از ماسک در طول پرواز و نظارت بر رعایت آن توسط مسافران اقدام کنند.

منبع: خبرنگاران جوان

«به جان پدر» مجوز گرفت

شورای صدور پروانه ساخت آثار غیر سینمایی با ساخت سه عنوان فیلم کوتاه داستانی و یک عنوان فیلم بلند داستانی غیرسینمایی موافقت کرد. سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، با ساخت فیلم‌های کوتاه داستانی‌: به جان پدر به تهیه‌کنندگی سید مازیار هاشمی و نویسندگی و کارگردانی محمد لطفیان، صدو هجده به تهیه‌کنندگی و نویسندگی مهدی عظیمی میرآبادی و کارگردانی محمدرضا جنت خواه دوست، تنهاتر از تنها به تهیه‌کنندگی رضا پایروند و کارگردانی و نویسندگی سوگل خالقی و همچنین فیلم بلند داستانی زخم کهنه به تهیه‌کنندگی مرتضی حسینی و کارگردانی و نویسندگی سیدمجتبی اسدی‌پور موافقت شد.

منبع: خبرنگاران جوان

انگلیس دوباره دست به رکوردشکنی اقتصادی زد

شاخص تورم در انگلیس در بحبوحه بحران هزینه‌های زندگی و تشدید فقر در این کشور بسرعت در حال صعود است و طبق آمار رسمی که روز چهارشنبه منتشر شد، بار دیگر رکورد ۴۰ سال گذشته را شکست. بر اساس گزارش روز چهارشنبه دفتر آمار ملی انگلیس شاخص نرخ مشتری (CPI) از ۹.۱ درصد در ماه «آوریل » به ۹.۴ درصد در ماه «مه» رسید که ۰.۳ درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش نشان می‌دهد. طبق ارزیابی این نهاد انگلیسی افزایش قیمت سوخت خودرو بیشترین سهم را در افزایش نرخ تورم داشته است. قیمت بنزین و گازوئیل در ماه‌های اخیر به دلیل پیامدهای ناشی از جنگ در اوکراین به مرز ۲ پوند در لیتر رسیده است. دولت انگلیس در متمم بودجه امسال مالیات هر لیتر سوخت را پنج پنس کاهش داد تا کمی از فشار بر مردم بکاهد. با این حال کارشناسان این اقدام را قطره‌ای در اقیانوس می‌دانند. جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است.این واقعیت که دورنمایی از بهبود اوضاع دیده نمی‌شود و مقام های رسمی هم درباره تشدید اوضاع هشدار می‌دهند، مردم کشور را شوکه کرده است. پیش از جنگ اوکراین پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم با وجود فشارهای ناشی از برگزیت و بحران همه‌گیری کرونا در محدوده ۲ درصد سیر کند. اما حالا اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم به دلیل افزایش بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی به بالای ۱۱ درصد خواهد رسید. بانک مرکزی انگلیس ماه پیش، با افزایش نرخ بهره بین بانکی به بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته، در بیانیه ای خطر رکود اقتصادی را پیش‌بینی کرده است. «یل سلفین» اقتصاددان ارشد شرکت خدماتی KPMG UK معتقد است که نرخ تورم هنوز تا نقطه اوج فاصله دارد و «این بدان معناست که درد بیشتری برای خانوارها در راه است»وی پیش‌بینی کرد که نرخ بهره‌بین‌بانکی در اوایل سال آینده میلادی به ۲ درصد برسد. این درحالیست که نرخ بهره‌ بین‌بانکی در انگلیس از دسامبر سال گذشته که دولت لندن روند کاهش محدودیت‌های کرونایی را آغاز کرد، هر ماه ۰.۲۵ درصد افزایش یافت و اکنون روی پایه ۱.۲۵ قرار دارد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی انگلیس که برای کاهش نرخ تورم در کشور تحت فشار زیادی قرار دارد، نرخ بهره‌بین‌بانکی را در ماه آینده میلادی افزایش دهد. این افزایش اما برای میلیون ها خانواده انگلیسی به معنای افزایش قسط وام مسکن و فشار مالی بیشتر بشمار می‌رود. دولت انگلیس از سوی احزاب مخالف سیاسی و افکار عمومی تحت فشار زیادی قرار دارد تا از طریق تخصیص بودجه اضطراری، حداقل دستمزدها و کمک‌ هزینه‌های معیشتی برای دهک‌های پایین را افزایش دهد؛ اما تاکنون اقدامی که با نرخ فزاینده تورم در این کشور مطابقت داشته باشد، رخ نداده است.

منبع: ایرنا

روابط سوریه و اوکراین به حالت تعلیق درآمد

یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه امروز چهارشنبه اعلام کرد: دمشق روابط دیپلماتیک خود با اوکراین را در اقدامی مقابله به مثل و در پاسخ به تصمیم دولت اوکراین در این زمینه قطع کرد. وی افزود: جمهوری عربی سوریه یادآور می شود که دولت اوکراین عملا از سال 2018 میلادی با رد تمدید ویزای اقامت دیپلمات های سوری شاغل در سفارت سوریه در کییف که باعث ممانعت از انجام وظیفه آنها شد، روابط خود را قطع کرد و فعالیت سفارت سوریه به خاطر مواضع خصمانه دولت اوکراین و دنباله روی کورکورانه آن از سیاست های آمریکا و غرب در قبال سوریه و جهان به حالت تعلیق درآمد.

منبع: ایرنا

چین برای استخراج معادن افغان ها اعلام آمادگی کرد

نورالحق انور؛ معاون انسجام دولتی این ریاست در دیدار با مسئولان شرکت وان یس تایناز خواهان توافق کتبی در این قرارداد شده است. انور هرچند از جزییات شرایط چیزی نگفته اما تأکید کرده است که پس از شریک سازی شرایط مذکور با وزارت‌خانه‌های مربوطه، تصمیم نهایی برای قرارداد اتخاذ خواهد شد. در این توییت‌ها گفته شده که شرکت یاد شده دارای نیروهای متخصص و فنی است. در دولت پیشین نیز یک شرکت چینی معدن مس عینک لوگر را قرارداد کرده بود، اما به دلایل مختلف، از جمله جنگ ناامنی‌ها و یافتن آثار باستانی، کار این معدن متوقف شد. قابل‌ذکر است که چین پس از ایالات متحده دومین کشور اقتصادی جهان است که همواره در پی توسعه سرمایه‌گذاری‌های خود در سطح دنیا بوده و نگاه اقتصادی آن پس از تحولات سیاسی در افغانستان افزایش پیدا کرده است.

منبع: ایرنا

کیسینجر به بایدن هشدار داد

هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا که پیشتر گفته بود جهان به رهبران بهتری نیاز دارد، به جو بایدن هشدار داد از «رویارویی و تقابل بی‌پایان» با چین پرهیز کند. کیسینجر سیاستمدار، دیپلمات و مشاور ژئوپلیتیک آلمانی-آمریکایی است که به عنوان وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت‌های ریچارد نیکسون و جرالد فورد فعالیت کرده‌ و اکنون ۹۹ سال سن دارد. وی در مصاحبه خود با شبکه خبری بلومبرگ بر اهمیت درک سلطه چین تاکید کرد. وی گفت: وضعیت کنونی ژئوپلتیکی به «انعطاف پذیری نیکسونی» برای کاستن از درگیری ها بین آمریکا و چین و روسیه و اروپا نیاز دارد. کیسینجر که در دهه ۱۹۷۰ به از سرگیری روابط آمریکا و چین کمک کرد، هشدار داد که نباید چین به یک نظام سلطه در جهان تبدیل شود. این دیپلمات پیشین آمریکایی گفت بایدن باید نگران باشد که اهمیت درک سلطه چین بر سیاست های داخلی ورود پیدا کند. کیسینجر در این مصاحبه بلومبرگ اظهار داشت: بایدن و دولت های قبلی آمریکا بسیار تحت تاثیر ابعاد داخلی دیدگاه ها درباره چین بوده اند. وی تاکید کرد: البته مهم است که جلوی هژمونی چین یا هر کشور دیگری گرفته شود. اما این چیزی نیست که بتوان از طریق رویارویی های بی پایان به آن دست یافت. کیسینچر پیشتر گفته بود روابط خصومت آمیز فزاینده بین آمریکا و چین خطر بروز «فاجعه در جهان مشابه جنگ جهانی اول» را دارد. وزیر خارجه اسبق آمریکا درباره بزرگترین بحران کنونی اروپا یعنی جنگ روسیه در اوکراین گفت اظهاراتی که وی اوایل سال جاری درباره نقطه آغاز مذاکرات برای پایان جنگ مطرح کرده، به اشتباه گزارش شده است. وی گفت فکر می کند که زمان مذاکرات نزدیک تر شده و بحث درباره آینده شبه جزیره کریمه باید به مذاکرات موکول شود نه این که قبل از توقف درگیری ها درباره آن تصمیم گیری شود. کریمه تا قبل از الحاق به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ به خاک اوکراین تعلق داشت.

منبع: ایرنا

بیمه همگانی سلامت رایگان شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: پوشش بیمه‌ای در طرح دارویار برای تمام مردم به مدت سه ماه رایگان است. دکتر بهرام عین اللهی گفت: برای اجرای طرح دارویار به شکلی که باعث رضایتمندی همه مردم شود طبق مصوبه‌ای که در آخرین جلسه بیمه‌ها داشتیم مقرر شد خدمات بیمه‌ای در طرح دارویار برای تمام مردم به مدت سه ماه رایگان شود. وی افزود: افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند و آزمون وسع نداده اند در این مدت فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه بیمه سلامت نسبت به بیمه خود اقدام کنند و آزمون وسع بدهند. وزیر بهداشت بیان داشت: در طرح دارویار افرادی که نسخه دارند و تحت پوش بیمه هستند می‌توانند از خدمات دارویی با نرخ کم برخوردار شوند. در این طرح افزایش قیمت دارو نخواهیم داشت و حتی در برخی موارد شاهد کاهش قیمت داروها نیز خواهیم بود. دکتر عین اللهی افزود: در این مدت سه ماه تمام خدمات اعم از خدمات درمانی، نه فقط دارو برای مردم رایگان خواهد بود فقط خواهش می‌کنیم افراد فاقد بیمه در این سه ماه نسبت به بیمه کردن خود اقدام کنند. وی در پایان گفت: در قانون بودجه رقمی معادل سه میلیارد دلار برای مابه التفاوت ارز ترجیحی و ارز نیمایی در بخش سلامت لحاظ شده است.

منبع: شبکه خبر

پروازها در اروپا تعلیق شدند

خبرنگار یورونیوز انگلیسی: ما شاهد مشکلاتی در فرودگاه‌های آمستردام و فرانکفورت هستیم. ما همچنین به طور ویژه شاهد مشکلاتی در انگلیس هستیم.تاخیر در پرواز هواپیماها و شلوغی فرودگاه‌ها و لغو پروازها به طور مکرر در فرودگاه‌های اروپا مشاهده می‌شود. ما شاهد شلوغی و بی نظمی در فرودگاه‌ها هستیم. در این باره، نظر سیمون کالدر خبرنگارمان را جویا می‌شویم. مسافران هیچ اطمینانی ندارند که پرواز آن‌ها انجام شود. از نظر شما وضعیت چگونه خواهد بود؟خبرنگار گفت: مشکلات زیادی در برخی از مناطق اروپا وجود داشته است. ما شاهد مشکلاتی در فرودگاه‌های آمستردام و فرانکفورت هستیم. ما همچنین به طور ویژه شاهد مشکلاتی در انگلیس هستیم. مشکلاتی قابل توجه در فرودگاه‌های گتویک و هیثرو که دو شاهراه مسافرتی لندن و انگلیس هستند، وجود دارد. در دیگر فرودگاه‌ها شما با مشکلات زیادی روبرو نمی‌شوید. اما مشکل اصلی کمبود کادر پروازی پس از همه گیری کرونا است. تعداد مسافران کاهش یافته بود. اما هم اکنون، بسیاری از ساکنان شمال اروپا می‌خواهند به کشورهای حاشیه دریای مدیترانه بروند. به همین علت، افراد به دنبال رفتن و تامین نیازهای خود هستند. وی افزود: ما در انگلیس شاهد وضعیت غیرمنتظره‌ای هستیم. خطوط ریلی از انگلیس به طرف اسکاتلند یا به طور کامل بسته شده اند یا به سبب گرمای هوا در چند ساعت آینده بسته می‌شوند. این مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. علاوه بر گرمای شدید هوا، ما شاهد آغاز اعتصاب یک هفته‌ای از فردا خواهیم بود. این خبر بدی برای مسافران خطوط ریلی خواهد بود.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha