پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
المصطفی

حوزه/ از فتنه ها و اختلاف افکنی های کشورهای استعماری نباید غافل شد. مسلمانان باید با تمسک به حق بر نکات اشتراکی خود تاکید کرده و موارد اختلافی را تبیین و با موعظه احسن حل نمایند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، میز گرد علمی رفع شبهات ولایت به دو زبان انگلیسی و فارسی با ارائه خانم ها دکتر غلامی، دکتر غفاریان و دکتر هاشمی برگزار گردید. هدف اصلی از این میزگرد علمی پاسخ به شبهات مربوط به دوران مدرن و تردیدهای نسل جدید در مورد الگوگیری و سبک زندگی عصر جدید بود که مطالب زیر مطرح شد:

مسئله غدیر یک رویداد تاریخی نیست که در یک مقطعی انجام شده و تمام شده باشد بلکه با توجه به ویژگی اسلام که تا قیامت دین جاودانه است و با استدلال به حدیث ثقلین و ربط آن با حدیث غدیر – که گفته شده پیامبر آن را روز غدیر تکرار فرموده اند – قرآن و عترت تا روز قیامت با هم هستند و از هم جدا نمی شوند، همانطور که قران که خود تا روز قیامت جاودانه هست مرجع دین جاودانه اسلام می باشد، عِدل آن هم یعنی اهل بیت که مفسران و مجریان قران هستند به همین ترتیب تا روز قیامت به عنوان مرجع باقی خواهند ماند. پس اصولا یک انقطاع تاریخی صورت نگرفته که گفته شود مربوط به گذشته بوده و زمان آن تمام شده، همانطور که اسلام هم چنان ادامه دارد.

در مورد سبک زندگی و لزوم پیروی از زندگی ریاضت مندانه حضرت علی علیه السلام – پوشش و خوراک، ایشان فرموده اند: بعنوان رهبر و مسئول جامعه باید مانند ضعیف ترین مردم زندگی کنند و چندین توصیه به مسلمانان داشتند که یکی از آنها که به بحث ما مربوط می شد اجتهاد است که منظور اجتهاد دینی نیست بلکه به معنی تلاش (endeavor ) متفکرانه برای سبک زندگی مثبت می باشد.

بر این اساس یک برنامه و سبک زندگی برای جوانان معرفی می شود که در آن آینده نگری و ارائه روش دقیقی برای زندگی در این دوران متلاطم و گیج کننده دهکده جهانی که استانداردها و سبک زندگی ما مسلمانان را نشانه رفته بوضوح دیده می شود.

در مورد قلت تعداد شیعیان، ضمن آن که براساس نص صرح قرآن کریم تعداد کم و یا زیاد بودن پیروان نشان دهنده به حق یا ناحق بودن آن مکتب نیست در عین حال چندین دلیل برای این مسئله ذکر شد. مسئله اول حاکمان سنی می باشد که بر اساس حدیث "الناس علی دین ملوکهم" مردم نیز گرایش حکام خود را دنبال می کنند. مسئله دیگر تقطیع و یا تغییر برخی روایات و احادیث کتاب های اهل سنت است که تا حدودی حقیقت و اصل واقعه را دگرگون نشان می دهد. دیگر دلیل این امر معرفی منابع خاصی برای مطالعه اهل سنت و عدم اشراف کامل آنها به کتب مرجع می باشد و اخرین و مهمترین نکته تبلیغات بسیار زیاد مبلغان اهل سنت هم در فضای مجازی و هم حقیقی و شاید بتوان گفت کم کاری شیعیان در معرفی اسلام واقعی می باشد. در این میان از فتنه ها و اختلاف افکنی های کشورهای استعماری نباید غافل شد. مسلمانان باید با تمسک به حق بر نکات اشتراکی خود تاکید کرده و موارد اختلافی را تبیین و با موعظه احسن حل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha