پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بحران غلات

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمریکا برای اوکراین میلیاردی دست به جیب شد

ایالات متحده آمریکا از اختصاص بسته جدید کمک‌های نظامی به اوکراین خبر داد. بر اساس این گزارش، بسته جدید کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین که شامل پهپادهای هجومی نیز می‌شود بالغ بر ۲۷۰ میلیون دلار ارزش دارد. «جان کربی» هماهنگ کننده روابط راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که وزارت دفاع این کشور امروز تجهیز اوکراین به حدود ۵۸۰ فروند پهپاد تاکتیکی از نوع فونیکس را اعلام خواهد کرد. وی همچنین افزود که ارزش این پهپادها به حدود ۱۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. بخش باقیمانده بسته کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با آن موافقت کرده است شامل ۱۷۵ میلیون دلار است که ۴ موشک انداز هیمارس، ۳۶ هزار قبضه خمپاره و سلاح‌های ضد تانک و ضدزره را شامل می‌شود. این در حالی است که وزارت دفاع روسیه روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: از اوایل ماه جولای، روسیه با استفاده از تسلیحات نقطه زن، ۴ موشک انداز «هیمارس» را منهدم کرده است. در بیانیه صاده از سوی وزارت دفاع روسیه در این خصوص آمده است: محل استقرار تشکیلات ملی گرایان اوکراینی در «کراماتورسک» منهدم و حدود ۳۰۰ ملی گرا نیز کشته شدند. در همین ارتباط، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه پیشتر در مصاحبه خبرگزاری «ریانوستی» گفته بود که اگر غرب انتقال سلاح‌های پیشرفته از جمله سامانه‌های موشکی «هیمارس» ساخت آمریکا به اوکراین را متوقف نکند، محدوده اهداف جغرافیایی روسیه در اوکراین نیز از حدود فعلی باز هم فراتر خواهد رفت.

منبع:مهر

"دختر خاک" رئیس جمهور هند شد

خانم «دروپادی مورمو» از سیاستمداران قبیله‌ای در هند به عنوان پانزدهمین رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب شد و دومین بانویی است که این عالی‌ترین مقام تشریفاتی را در هند از آن خود می‌کند. دروپادی مورمو جایگزین آقای «رام نات کوویند» می‌شود که دوره ریاست جمهوری‌اش در ۲۴ ژوئیه (فردا یکشنبه) به پایان خواهد رسید. براساس اعلام رسمی، از مجموع ۴۷۵۴ رای اخذ شده در پارلمان، دروپادی مورمو توانست ۲۸۲۴ رای کسب کند. به دنبال آن نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به اقامتگاه مورمو در دهلی‌نو رفت تا این پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را به اوت تبریک بگوید. مودی همچنین در یک سری پیام توییتری گفت، این کشور در حال نوشتن تاریخ است زیرا "دختر هند که از یک جامعه قبیله‌ای متولد شده در قسمتی دورافتاده از شرق هند است، به عنوان رئیس جمهوری ما انتخاب شده است." او گفت، زندگی دروپادی مورمو "مبارزه‌های اولیه، خدمات غنی و موفقیت مثال‌زدنی او انگیزه‌ای برای تک‌تک هندی‌هاست." مودی همچنین در توییتر نوشت: او همچون پرتو امیدی برای شهروندان ما، به ویژه فقرا، به حاشیه رانده شده‌ها و مردمان تحت ستم ظاهر شده است. این معلم ۶۴ ساله از ایالت اودیشا، نامزد حزب حاکم بهاراتیا جاناتا بود و سابقه‌ فرمانداری ایالتی داشت. خانم مورمو، اولین رهبر قبیله‌ای این کشور است که به بالاترین پست منصوب می‌شود. هر چند که رئیس جمهوری در هند رئیس کشور است، اما قدرت اجرایی ندارد. او از سوی اعضای هر دو مجلس و مجامع قانونگذاری ایالت‌ها و مناطق تحت اداره فدرال انتخاب شد. خانم مورمو توانست به راحتی در برابر نامزد حزب مخالف یعنی سیاستمدار کهنه‌کار، «یاشوانت سینها» به پیروزی برسد. پس از بحث‌های مفصل درباره ۲۰ نامزد حزب حاکم و متحدان این حزب، سرانجام این سیاستمدار به عنوان نامزد پست ریاست جمهوری انتخاب شد. او گفت از تلویزیون مطلع شد که نامزد این سمت شده است و این خبر او را «متعجب» و «شاد» کرده و تصور نمی‌کرده که به عنوان یک سیاستمدار قبیله‌ای از منطقه‌ای دورافتاده کاندیدای این پست بلندپایه شود. رهبران سیاسی در اودیشا از نامزدی او استقبال کردند و او را «دختر خاک» نامیدند. او متعلق به جامعه سانتال، یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های قبیله‌ای هند است.

منبع:ایسنا

بحران غلات زنگ بیدار باش را برای آفریقا به صدا درآورد

رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی جمعه شب گفت که بحران اخیر عرضه غلات باید کشورهای آفریقایی را تشویق کند تا تولید مواد غذایی را برای کاهش واردات افزایش دهند. رامافوزا در کنفرانس مطبوعاتی در پرتوریا پایتخت آفریقای جنوبی گفت" آیا می‌خواهیم برای سال‌های آینده برای غلات و کودهای خود به آن بخش از جهان تکیه کنیم؟رئیس جمهوری آفریقای جنوبی تاکید کرد که بحران غلات به عنوان یک زنگ بیدارباش است مانند بحران کووید که زنگ بیداری برای بسیاری از ما در قاره آفریقا شد تا شروع به تولید واکسن های خود کنیم. مزارع اوکراین منبع اصلی غلات برای بازار جهانی به ویژه در خاورمیانه و آفریقا هستند، جایی که منابع غذایی به شدت محدود است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، حمله روسیه به اوکراین در اسفند سال گذشته از خروج میلیون ها تن گندم و غلات دیگر اوکراین از بنادر این کشور جلوگیری کرد و نگرانی ها از کمبود جهانی را برانگیخت.

منبع: ایرنا

هوای پایتخت برای حساس ها ناسالم شد

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم اکنون شاخص آلودگی هوای پایتخت روی عدد ۱۱۱ یعنی بازه ناسالم قرار دارد. در ۲۴ ساعت گذشته نیز شاخص هوای پایتخت روی عدد ۱۶۱ و در بازه ناسالم قرار داشت. بر اساس این گزارش پایتخت از ابتدای سال تاکنون ۶۴ روز هوای قابل قبول، ۶ روز هوای ناسالم (برای تمام افراد)، ۴۹ روز هوای ناسالم (گروه‌های حساس)، دو روز هوای خطرناک و دو روز هوای پاک داشته است. این در حالی است که پایتخت‌نشینان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو روز هوای پاک، ۹۸ روز هوای قابل قبول و ۲۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کرده بودند.

منبع:مهر

اسدی در بروکسل فعلا ماندنی شد

دادگاهی در بروکسل بلژیک انتقال اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی را که به صورت غیرقانونی و نقض آشکار کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در این کشور بازداشت شده را موقتاً ممنوع کرد. بر اساس این گزارش، قرار است روز چهارشنبه با برگزاری یک جلسه استماع، دولت بلژیک توضیحاتش را درباره علل اضطراری بودن انتقال اسدالله اسدی بیان کند. این در حالی است که پارلمان بلژیک به تازگی معاهده تبادل زندانیان بین بروکسل و تهران را تصویب کرد. این معاهده با ۷۹ رأی مثبت، ۴۱ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع در پارلمان بلژیک به تصویب رسید. این معاهده به زندانیان دو طرف اجازه می‌دهد تا مدت محکومیت خود را در کشورهایشان بگذرانند. کمیسیون روابط خارجی پارلمان بلژیک دو هفته پیش از این، این معاهده را به تصویب رسانده بود. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات اسیر ایرانی در بلژیک گفت: درباره آقای اسدالله اسدی، جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را بارها اعلام و تاکید کرده است. بحث موافقتنامه‌های قضائی اعم از استرداد مجرمین یا همکاری‌های مربوط به مباحث کیفری و مدنی بین کشورها یک موضوع عادی است. وی افزود: ایران و بلژیک تعداد قابل توجهی از این نوع موافقتنامه‌ها را با کشورهای مختلف امضا کردند و انعقاد این موافقتنامه‌ها برای همکاری‌های دوجانبه عادی و شناخته شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بازداشت دیپلمات ایرانی یک فرآیند کاملاً غیرقانونی و نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۶۱ وین است، گفت: خواست ما از دولت بلژیک این است، دیپلمات ایرانی را فوراً آزاد و اعاده حیثیت کنند و خسارت وارده را جبران کنند و نسبت به بدعت گذاشته شده در نقض مصونیت دیپلمات‌ها مسئولیت خود را قبول کنند. همچنین جمعی از فعالان اجتماعی با تجمع مقابل سفارت بلژیک در تهران خواستار آزادی فوری «اسد الله اسدی» دیپلمات اسیر کشورمان در بلژیک شدند. اسدالله اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در اتریش بود که چهار سال پیش به هنگام تردد از آلمان با اتهامات واهی بازداشت شد و هم‌اکنون به صورت غیرقانونی در زندان‌های بلژیک نگه‌داری می‌شود.

منبع:مهر

انفجارهای شدید میکولایف و خارکیف را لرزاند

منابع خبری صبح امروز شنبه از شنیده شدن صدای انفجارهای شدید در دو شهر میکولایف و خارکیف اوکراین خبر دادند. شهردار میکولایف با اشاره به حملات جدید علیه این شهر، اعلام کرد که چندین انفجار شدید در عمق میکولایف رخ داده است. وی البته اشاره‌ای به تلفات ناشی از این انفجارها نکرده و توضیحات بیشتری ارائه نداده است. از سوی دیگر، منابع خبری از سه انفجار شدید در شهر خارکیف در شمال شرقی اوکراین خبر دادند. بنابر این گزارش، در پی این انفجارها آژیرهای خطر در این شهر به صدا درآمده است. هنوز از تلفات احتمالی این انفجار خبری منتشر نشده است. از سوی دیگر، ارتش اوکراین با صدور بیانیه‌ای مدعی شد در بمباران منطقه خرسون در جنوب اوکراین، ۹۳ نظامی روس کشته شده اند.

منبع:مهر

قربانیان سیل فارس به ۱۱نفر رسید

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: در حادثه سیلاب در رودخانه رودبال استهبان تاکنون ۱۱ نفر جان باختند و ۱۳ نفر مفقود شدند. خلیل عبداللهی گفت: عصر جمعه ۳۱ تیر بارش باران شدید در شهرستان استهبان حوالی سلطان شهباز، وقوع سیل از سد رودبال را به دنبال داشت. عبداللهی گفت: به محض وقوع این حادثه طبیعی، فرماندار، بخشدار و نیروهای امدادی برای بررسی جزئیات ماجرا به محل حادثه اعزام شدند. عبداللهی گفت: همچنین بر اثر این سیلاب ۵۵ نفر دچار حادثه شدند که توسط نیروهای امدادی و عملیاتی و نظامی نجات یافتند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: ۱۵ خودرو نیز دچار آبگرفتگی شدند که ۱۲ خودرو از آب خارج شد.

منبع:ایسنا

ترکیش‌ایرلاینز هک شد

وب‌سایت شرکت هواپیمایی «ترکیش‌ایرلاینز» ترکیه هدف حمله سایبری قرار گرفت. همزمان با اعلام رسانه‌های عراقی مبنی بر حمله راکتی به پایگاه ترکیه در عراق موسوم به بعشیقه، منابع خبری اعلام کردند شرکت هواپیمایی ترکیه هدف حمله سایبری از مبدأ عراق قرار گرفته است. به گفته این منابع همزمان با شلیک ۱۴ موشک گراد به پایگاه ترکیه در واکنش به حملات هوایی دوباره این کشور علیه مناطقی در شمال عراق، وب‌سایت شرکت «ترکیش‌ایرلاینز» در این حمله هک شده است. گروه مقاومت «سرایا اولیا الدم» با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله راکتی را برعهده گرفته است. این در حالی است که جنگنده‌های ترکیه برای بار دوم به شمال عراق حمله کردند و روستای سوره اسکری در استان دهوک را هدف قرار دادند. به گفته خبرگزاری شفق نیوز یک منبع امنیتی اعلام کرده این بمباران که تلفاتی در پی نداشته و عمدی بوده است.

منبع: خبرنگاران جوان

آمریکا میزبان لیگ برتر کاراته وان شد

آمریکا به جای روسیه، میزبان لیگ برتر کاراته وان شد. در پی تصمیمی از سوی کمیته اجرایی فدراسیون جهانی کاراته، لس آنجلس (آمریکا) میزبان پنجمین رویداد لیگ برتر کاراته وان سال از ۷ تا ۹ اکتبر (۱۵-۱۷ مهر) خواهد بود. در ابتدا قرار بود که مسکو میزبان این رقابت‌ها باشد، اما به دلیل شرایط جنگ در اوکراین، میزبانی از روسیه گرفته شد. در پایان این رقابت ها، گرند وینرهای سال ۲۰۲۲ اعلام خواهند شد.

منبع: خبرنگاران جوان

فلج اطفال به آمریکا برگشت

مقامات ایالات متحده از شناسایی اولین مورد فلج اطفال در این کشور در مدت نزدیک به یک دهه خبر دادند مقامات بهداشت ایالت نیویورک روز گذشته (پنجشنبه) اعلام کردند برای اولین بار در مدت نزدیک به یک دهه ویروس بیماری فلج اطفال در ایالات متحده شناسایی شد. این عفونت برای اولین بار در ایالات متحده از سال ۲۰۱۳ تاکنون مشاهده شده است و در یک مرد واکسینه نشده ساکن در شمال غرب شهر نیویورک شناسایی شد. بنابر اعلام مقامات آمریکا، تلاش‌ها برای تعیین منشاء عفونت آغاز شده است. گفته شده این جوان ۲۰ ساله از بیمارستان مرخص شده است و می تواند بایستد اما در راه رفتن مشکل دارد. فلج اطفال یک بیماری عصبی بسیار مسری است که بیشتر کودکان را مبتلا می کند. بروز علائم آن ممکن است تا ۳۰ روز طول بکشد و می تواند خفیف و شبیه آنفلوانرا باشد اما این بیماری می تواند باعث فلج و مرگ شود. به گزارش خبرگزاری آناتولی، دپارتمان بهداشت ایالت نیویورک به بیمارستان‌های محلی و پزشکان هشدار داده اند که برای مواجهه با موارد دیگر ابتلا آماده باشند. در حالی‌که اکثر آمریکایی‌ها در برابر فلج اطفال واکسینه شده اند، مقامات بهداشتی از افرادی که در برابر این بیماری واکسینه نشده‌اند، درخواست کردند برای واکسیناسیون اقدام کنند.

منبع: خبرنگاران جوان

مسکو و کیف به توافق غلاتی رسیدند

روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل توافقنامه‌ای را در راستای حل بحران جهانی غلات امضا کردند. به گزارش آر تی، نمایندگاه اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد در نشست استانبول توافقنامه‌ای را درباره صادرات غلات اوکراین به امضا رساندند. رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند که این توافقنامه بین : «الکساندر کبراکوف»، وزیر زیرساخت اوکراین، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل امضا شده است. همچنین قرار است در نشستی جداگانه، روسیه در حضور نمایندگان ترکیه و سازمان ملل این توافقنامه را امضا کند. بر اساس متن این توافقنامه، بنادر اودسا، دریای سیاه و یوژنی که غلات از طریق آن‌ها صادر می‌شود، تحت کنترل طرف اوکراینی باقی خواهند ماند.خبرنگار اسپوتنیک گزارش داد که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در استانبول توافقنامه در مورد صادرات غلات اوکراین را با سازمان ملل متحد و ترکیه امضا کرد. این در حالی است که رسانه‌های خبری ساعاتی پیش از آغاز مذاکراتی بین هیئت‌های نظامی ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل درباره حل و فصل بحران غلات در استانبول خبر داده بودند. روز گذشته یک منبع آگاه در سازمان ملل اعلام کرد که احتمالاً روز جمعه در استانبول امضای توافقنامه‌ای درمورد صادرات غلات از اوکراین انجام شود و به نظر می‌رسد طرفین مسائل باقی‌مانده را حل‌وفصل کرده‌اند. سازمان ملل بارها درباره بحران غذایی به دلیل کمبود غلات هشدار داده است و کشورهای غربی روسیه را به جلوگیری از صادرات غلات اوکراین به بازارهای جهانی متهم کرده اند. اما مسکو قاطعانه چنین اتهاماتی را رد کرده است. در همان زمان، مقامات کی‌یف خود موانع زیادی برای صادرات غلات به کشورهای دیگر ایجاد کردند. از نمونه این موانع می‌توان به آتش زدن غلات در بندر ماریوپول و استقرار مین‌های دریایی که نیروهای اوکراینی در دریای سیاه برای جلوگیری از عبور غلات کاشته اند، اشاره کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

نخستین بانوی ایرانی به مرگبار ترین قله جهان رسید

افسانه حسامی فرد به عنوان نخستین بانوی ایرانی به مرگبارترین قله جهان صعود کرد. افسانه حسامی فرد، اولین زن ایرانی است که به قله K۲ در کشمیر تحت کنترل پاکستان صعود می‌کند، این قله دومین کوه مرتفع جهان پس از قله اورست است. K۲ در ارتفاع ۸۶۱۱ متری (۲۸۲۵۱ فوت) از سطح دریا، در رشته کوه قراقورام قرار دارد و به عنوان کوهی وحشی شناخته می‌شود. از میان پنج کوه مرتفع جهان، K۲ به عنوان مرگبارترین کوه شناخته می‌شود و به ازای هر چهار نفر که موفق به رسیدن به قله می‌شوند، تقریباً یک نفر در شیب‌های تند آن جان خود را از دست می‌دهد. اگرچه قله اورست در ارتفاع بالاتری قرار دارد، اما K۲ یک صعود دشوارتر و خطرناکتر است. حسامی فرد در اردیبهشت ماه موفق شد اورست را فتح کند. افسانه حسامی فرد و الهام رمضانی اولین زنان ایرانی ای هستند که بر قله اورست قدم گذاشته اند. آن‌ها به ترتیب در ۱۴ و ۱۵ می‌در یک دوره ۳۰ روزه به اوج خود رسیدند. کوه اورست مرتفع‌ترین کوه بالای سطح دریا است که در رشته کوه‌های هیمالی ماهالنگور واقع شده است. مرز چین و نپال از نقطه قله آن می‌گذرد.

منبع: خبرنگاران جوان

دهباشی محکوم شد

حسین دهباشی به‌جرم اهانت به مرحوم سید احمد خمینی(ره) در دادگاه کیفری به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شد. مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به‌ریاست حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی از دهباشی شکایت کرده بود. در پی سخنان اهانت‌آمیز دهباشی علیه یادگار امام، جمعی از دوستداران امام(ره) و صاحب‌نظران از این اظهارات او ابراز انزجار کرده و از قوه قضاییه خواسته بودند به این تحرکات اهانت‌آمیز ورود کند.

منبع: تسنیم

خودروی ناقص به ایستگاه آخر رسید

سیدرضا فاطمی امین در حاشیه سفر به ساوه و زرندیه و در جریان بازدید از چند شرکت تولیدی، صنعتی در شهرک صنعتی کاوه شهرستان ساوه در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت فروش خودرو با قرعه کشی در کشور اظهار داشت: خروج فروش خودرو از قرعه کشی تابع عرضه و تقاضا و ساز و کار بازار است بنابراین پایان قرعه‌کشی خودرو به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد البته به جز 2 خودرو، سایر تولیدات در شرکت خودرو سازی سایپا از فرآیند قرعه کشی خارج شده است. وی افزود: باید توجه داشت تولید خودرو در کشور آمار بالایی دارد و آمار تولید خودروهای ناقص در کشور به صفر رسیده و هر خودرویی که وارد خط تولید می شود به صورت کامل تولید و از خط تولید خارج می‌شود به طوری که در آبان و آذر ماه سال قبل بالغ بر یکصد و هفتاد هزار خودروی ناقص در کشور تولید شده بود و در سال 1401 این رقم به بیست هزار دستگاه خودرو کاهش یافته که به مرور به صفر خواهد رسید که در مجموع روند خودرو بسیار مطلوب است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر امروز به استان مرکزی گفت: واحدهای صنعتی و تولیدی در شهر صنعتی کاوه به عنوان بزرگترین شهرصنعتی کشور مستقر در ساوه قدمت بالا و ظرفیت های متعددی دارد و سیاست دولت، اجرای طرح های توسعه ای با هزینه کمتر در این واحدهای پرظرفیت و دارای قدمت بالاست چراکه ساوه به دلیل مزیت صنعتی و گستردگی صنایع، فرصت مناسبی برای توسعه متوازن دارد و باید بر کارهای دانش بنیان و کیفی سازی متمرکز شود. فاطمی امین بیان کرد: امروز در جریان بازدید از مراکز تولیدی و صنعتی از نزدیک به بررسی مشکلات صنایع پرداخته و جلساتی برای حل مشکلات آنها تشکیل و برای حل موانع پیش رو تصمیم گیری می شود البته برخی از مشکلاتی که توسط مدیران صنایع مطرح می شود از قبل پیش بینی و احصا شده است.وی افزود: از سویی، برخی دیگر از مسائل برای نخستین بار مطرح می‌شود که به ما برای اتخاذ تدابیر لازم برای برون رفت از مشکلات کمک می‌کند، در شهرستان ها بیشتر از آنکه مشکل اشتغال داشته باشیم با مشکل کمبود مسکن مواجه هستیم که بر این اساس در تعاملی که شرکت شهرک‌های صنعتی با وزارت راه برقرار کرده مقرر شده تا از طریق واگذاری زمین رایگان و اعطای تسهیلات به صنعتگران زمینه تولید مسکن مورد نیاز نیروی کار شاغل در صنایع فراهم شود تا مشکل کمبود مسکن در جامعه کارگری مرتفع شود.

منبع: تسنیم

مصوبه حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اصلاح شد

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: معاون اول رئیس جمهور با اصلاح مصوبه دولت،‌ ابلاغ کرد بازنشستگان تأمین اجتماعی به جز حداقل‌بگیران، افزایش حقوق ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان را داشته باشند. ولی اسماعیلی گفت: بر اساس این اقدام دولت، این گروه از بازنشستگان مرداد ماه حقوقشان را بر مبنای مصوبه شورای عالی کار دریافت می‌کنند. بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل‌بگیران بازنشستگان تأمین اجتماعی باید افزایش حقوق نزدیک ۵۷ درصدی و در سایر سطوح افزایش حدود ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومان را تجربه می‌کردند. با این حال، دولت برای بازنشستگان سایر سطوح،‌ این افزایش حقوق را به ۱۰ درصد کاهش داده بود. پس از انتقاد نمایندگان مجلس از این اتفاق، هیئت تطبیق مصوبات قوه مقننه، مصوبه دولت را غیر قانونی دانست. رئیس مجلس هم ۲۹ تیر ماه در نامه‌ای به رئیس جمهور، افزایش ۱۰ درصدی را مغایر قانون اعلام کرد. بر اساس این نامه،‌ مصوبه دولت از ۷ روز دیگر بی‌اثر می‌شد. قانون تأمین اجتماعی می‌گوید تمامی مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان باید به نسبت افزایش هزینه زندگی افزایش پیدا کند.در حالیکه برخی کسری بودجه را عامل کاهشِ درصد افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی می‌دانستند، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس این ادعا را رد کرد؛ به گفته محمدرضا پورابراهیمی سازمان تأمین اجتماعی «دولتی» نیست، منابعش به خود این سازمان تعلق دارد و ارتباطی به بودجه و کسری بودجه دولت ندارد.

منبع: شبکه خبر

دستیار سابق ترامپ مجرم شناخته شد

هیئت منصفه فدرال آمریکا روز جمعه بنن، دستیار سابق دونالد ترامپ را به دلیل نادیده گرفتن احضاریه برای شهادت در برابر قانونگذارانی که در حال تحقیق در مورد حمله به ساختمان کنگره آمریکا بودند، مجرم اعلام کرد. بنن که رئیس کمپین انتخابات ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۶ بود، در میان صدها نفری بود که از سوی کمیته مجلس نمایندگان آمریکا برای رسیدگی به هجوم حامیان ترامپ به کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ فراخوانده شد. به نوشته رویترز، استراتژیست ۶۸ ساله جمهوری خواه در تاریخ مورد نظر در دادگاه حاضر نشد و اسناد درخواستی را ارائه نکرد و در نتیجه به دو اتهام توهین به کنگره متهم شد. این هیئت منصفه ۱۲ نفره بعد از سه ساعت بحث و رایزنی، بنن را در هر دو اتهام مجرم اعلام کردند. وی که پیش از برکناری در سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس بخش استراتژی ترامپ در کاخ سفید حضور داشت، با خطر حداقل ۳۰ روز و حداکثر یک سال حبس برای هر اتهام مواجه است. بنن پس از صدور حکم به خبرنگاران گفت: «شاید امروز در نبرد اینجا شکست خورده باشیم، اما در این جنگ شکست نخواهیم خورد. من در کنار ترامپ و قانون اساسی هستم.» در سوی دیگر، بنی تامپسون و لیز چنی، رئیس و نایب رئیس کمیته مجلس نمایندگان از این حکم استقبال کردند و اذعان داشتند: "هیچ کس بالاتر از قانون نیست".آنها در بیانیه ای گفتند: "محکومیت استیو بنن یک پیروزی برای حاکمیت قانون و تایید مهمی بر کار کمیته منتخب است. همانطور که باید همه کسانی که مسئول رویدادهای ۶ ژانویه هستند پاسخگو باشند، هر کسی که مانع تحقیقات ما در مورد این موضوعات شود باید با عواقبش مواجه شود. "دادستان این دادگاه، آماندا وان، با ارائه پرونده مربوط به هیئت منصفه گفت که بنن "تصمیم عمدی" گرفته است که از احضاریه اطاعت نکند. ولی ایوان کورکوران، وکیل بنن، نادیده گرفتن احضاریه توسط موکلش را رد کرد و گفت که تاریخ احضار «موضوع بحث‌ها و مذاکره‌های جاری» و «قابل تغییر» است. کورکوران گفت که دادگاه بنن انگیزه های سیاسی دارد. وان گفت که کمیته مجلس نمایندگان دلایلی برای این باور دارد که بنن و سایر مشاوران ترامپ ممکن است اطلاعاتی در مورد ارتباط بین کاخ سفید و شورشیان کنگره داشته باشند. به گفته این کمیته، بنن یک روز قبل از حمله هزاران نفر از حامیان ترامپ به کنگره در تلاش برای جلوگیری از تایید پیروزی جو بایدن دموکرات در انتخابات، با ترامپ صحبت کرده است. ترامپ آن روز در یک سخنرانی تند ادعاهای خود مبنی بر تقلب در انتخابات را تکرار کرد. بنا به گزارش رویترز، بنن پس از ماه‌ها امتناع از شهادت، سرانجام موافقت کرد که صرفا با تحقیقات مجلس نمایندگان همکاری کند، اقدامی که دادستان‌ها آن را به عنوان «آخرین تلاش وی برای اجتناب از پاسخ‌گویی» تقبیح کردند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha