شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کتاب اصول العقائد و جامع الفوائد

حوزه/ با حضور آیت الله کریمی جهرمی از کتاب «اصول العقائد و جامع الفوائد»، در مدرسه امام مهدی(عج) قم رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی، استاد حوزه علمیه، در مراسم رونمایی از کتاب «اصول العقائد و جامع الفوائد»، که در مدرسه امام مهدی(عج) برگزار شد، گفت: علامه سیدمحمدهادی میرلوحی، متوفای ۱۱۱۳ در اصفهان است؛ پدر ایشان علامه ذی فنون میرلوحی سبزواری از شاگردان شیخ بهایی و میر داماد می باشد.

وی افزود: فرزند ایشان علامه سیدمحمدهادی میرلوحی، صاحب کتاب «اصول العقائد و جامع الفوائد» است که این کتاب امروز به مناسبت روز مباهله رونمایی خواهد شد.

استاد حوزه علمیه افزود: میرلوحی پدر که از سبزوار به اصفهان رفت کتاب‌های فراوانی دارد از جمله کتاب «کفایة المهتدی فی معرفة المهدی(عج)» که علما و بزرگان از آن با عنوان «اربعین سیدمیرلوحی یا اربعین فاضل میرلوحی» یاد می‌کنند، چون واجد ۴۰ حدیث است. خیلی از بزرگان مانند؛ آقاشیخ حسین نوری؛ استاد شیخ عباس قمی، از کتاب علامه میرلوحی نقل کرده و آن را کتاب مهم و واجد موارد منحصر به‌فرد شمرده است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: فرزند ایشان، علامه سیدمحمدهادی میرلوحی هم در دوره خود مجتهد بود،  ایشان از فقها و متکلمین به نام زمان خود بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرلوحی بیان کرد: ایشان در یک رؤیای صادقه یا مکاشفه در بیداری، حضرت امیرالمؤمنین(ع) را زیارت می‌کند و آن حضرت به وی دستور می‌دهند این کتاب را در دفاع از عقاید حقه شیعه و امامت حضرت بنویسد و چنان چه در مقدمه کتاب آمده ایشان ۴۰ روز درس را تعطیل کرد و با استنادات فراوان به قرآن کریم و روایات به دفاع از ولایت و امامت امام علی(ع) پرداخته است.

وی اظهار کرد: این کتاب در آن دوره در گسترش و تحکیم اعتقادات تشیع نقش مهمی داشت رحلت ایشان هم در جمادی الثانی ۱۱۱۳ قمری یعنی دقیقا ۳۳۰ سال پیش است. پدرشان علامه میرلوحی حدود ۱۰۸۵ از دنیا رفته که همزمان با اتمام کتاب کفایة المهتدی فی معرفة المهدی(عج) است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: نسل و ذریه علامه میرلوحی از ۳۱۳ سال پیش با عنوان سادات میرلوحی مملو از علما و فقها و بزرگان و اهل ولایت هستند.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی درچه‌ای، مؤلف کتاب «اصول العقائد و جامع الفوائد» در سخنانی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص)، گفت: در روایت بیان شده کسی که یک فضیلت از فضائل امام علی(ع) را بنویسد، ملائکه برای او استغفار خواهند کرد مادامی که تا مادامی که اثر ان نوشته و مرکب بر کاغذ باشد؛ بنابراین خوشا به حال میرحامد حسین‌ها، علامه امینی‌ها و کلینی‌ها و مفیدها که عمرشان را در راه ثبت فضائل امام علی(ع) صرف کردند.

وی افزود: یکی از عالمانی که در این مسیر قدم برداشتند، علامه میرمحمدهادی میرلوحی سبزواری صاحب کتابی است که رونمایی می‌شود. پدر بزرگوار ایشان هم آثار زیادی دارند؛ از جمله آثار میرلوحی بزرگ، زاد العقبی فی مناقب الائمه و الاوصیاء، اربعین میرلوحی، کفایة المهتدی فی معرفة المهدی، اعلام المحبین است که در رد و مذمت صوفیه نوشته شده است. اثر دیگر وی مناظره سید و عالم و رساله‌ای در تحریم غنا هست

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی درچه‌ای بیان کرد: فرزند ایشان هم (که مجلس به نام او هست ) کتب متعددی دارد که مهمترین آن اصول العقائد فی جامع الفوائد است، در این کتاب به توحید و نبوت اشاره شده و بعد به صورت مستدل وارد بحث امامت شده و ۶۰ آیه از آیات قرآن در شان امیرالمؤمنین(ع) از کتب اهل سنت و ۷۰ روایت دیگر از اهل سنت در مورد امام و فضائل ایشان و قضاوت‌های آن حضرت آورده است.در ادامه هم مطالبی در مورد امام مجتبی(ع) تا امام زمان(عج)آورده است.

وی افزود: کتاب دیگر ایشان اربعین حدیث است، کتاب دیگر وی هم کنزالایمان است که هزار و ۵۰ آیه از آیات قرآن در شان امام علی(ع) را آورده‌اند، اعلام الاحباء فی حرمة الغنا هم اثر دیگر ایشان و رساله‌ای در باب نماز و نهج‌المسترشدین هم آثار دیگر ایشان است. محل دفن ایشان هم در بین ورودی امامزاده اسماعیل و حضرت شعیا در اصفهان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید رسول IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    1 1
    ظاهرا حضرات سخنران هیچ اشرافی به تاریخ نداشته، حتی مطالعات کم تاریخی کافیست برای فهم این مطلب که سابقه تشیع در اصفهان بیش از هزار سال است و صفویه و مجلسی علیه الرحمه چهار صد ساله اند ایشان بنا بر ادعای سخنران اول شاگرد مجلسی است پس چگونه بعد از مجلسی اصفهان مرکز سب ولعن و دشنام به امیرلمومنین بوده است . ثانیا بالاخره مولف کتاب کیست میر محمد هادی میر لوحی یا حجه الاسلام موسوی درچه ای؟