پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تورم اروپا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تورم اروپایی ها از سقف گذشت

تورم در کشورهای اروپایی که از ارز یورو استفاده می‌کنند رکورد جدیدی را ثبت کرد. بر اساس اعدادی که روز جمعه توسط آژانس آمار اتحادیه اروپا منتشر شد، تورم سالانه در ۱۹ کشور منطقه یورو در ژوئیه به ۸.۹ درصد افزایش یافته است. علت این افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت انرژی ناشی از جنگ روسیه در اوکراین اعلام شده است. این میزان تورم در منطقه یورو از سال ۱۹۹۷ بی سابقه است. بانک مرکزی اروپا برای توقف تورم فعلی طی هفته گذشته برای اولین بار در ۱۱ سال گذشته نرخ‌های بهره را افزایش داد تا قیمت‌ها کاهش یابد. در همین حال، قیمت انرژی در مدت مشابه در منطقه یورو ۳۹.۷ درصد افزایش یافت که تنها اندکی کمتر از یک ماه قبل از آن در ماه ژوئن است. «برت کولین»، اقتصاددان ارشد منطقه یورو در بانک ING گفته است که هیچ نشانه قریب‌الوقوعی از کاهش نرخ تورم در منطقه یورو دیده نمی‌شود. همزمان ایالات متحده با تورم بالایی مواجه است که به بالاترین حد در ۴۰ سال گذشته رسیده است. وضعیت حساس اروپا تا حد زیادی به وابستگی آن به انرژی روسیه بستگی دارد، زیرا مسکو جریان گاز طبیعی را که انرژی کارخانه‌ها، تولید برق و گرمایش خانه‌ها را در زمستان تأمین می‌کند، کاهش داده است. حتی کاهش ورودی گاز به اروپا در این هفته از طریق خط لوله اصلی به آلمان، نورد استریم ۱، نگرانی‌ها را در مورد قطع کامل عرضه گاز توسط کرملین افزایش داده است. بانک مرکزی اروپا افزایش نرخ بهره‌ها را برای کاهش تورم آغاز کرده است و انتظار دارد در ماه سپتامبر نیز شاهد افزایش مجدد نرخ بهره‌ها باشیم.

منبع: مهر

کومله، مزدور رژیم صهیونیستی از آب درآمد

حجت الاسلام والمسلمین خطیب استفاده از ظرفیت رسانه ملی و شخصیت‌های فرهنگی و فضای مجازی را برای افشای جنایات گروهک‌های ضد انقلاب و تشریح خدمات و موفقیت‌های کشور در قالب جهاد تبیین را ضروری دانست.حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب وزیر اطلاعات در جلسه شورای تامین استان با بیان اینکه ایجاد امنیت مردم محور و اطلاعات مردم پایه از راهبردهای سند تحول وزارت اطلاعات به شمار می‌رود افزود: همه تلاش‌های دولت مردمی و انقلابی دکتر رییسی بر رفع مشکلات و ارتقای معیشت مردم متمرکز شده است. وی در ادامه جنگ کنونی علیه نظام اسلامی ایران را جنگ ترکیبی خواند و گفت: آمریکا با استفاده از جنگ نرم وتحریم‌های ظالمانه به دنبال احیای سلطه تضعیف شده خود در منطقه است که با شکست مواجه شده است. وزیر اطلاعات با اشاره به تحرکات گروهک‌های ضدانقلاب، به کشورهایی که زمینه و بستر اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران را فراهم می‌کنند هشدار داد و افزود: کشورهایی که به دشمنان ملت ایران کمک کنند منتظر تلافی باشند. وی با اشاره به مزدوری گروهک‌ها برای رژیم صهیونیستی هم گفت: گروهک کومله به عنوان مزدور رژیم صهیونیستی عمل می‌کند. وزیر اطلاعات تاکید کرد: نیروهای امنیتی و اطلاعاتی از هرگونه تحرکات دشمن به خوبی آگاهند و اقدامات تهاجمی و آفندی در دستور کار جامعه اطلاعاتی است. وزیر اطلاعات در ادامه سفر خود با نماینده، ولی فقیه در استان، نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری و مشاو رییس جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی دیدار کرد. حجت الاسلام والمسلمین خطیب در این دیدار از مردم کردستان به عنوان مرزداران غیور ایران اسلامی نام برد و گفت: ارتقای امنیت پایدار کنونی استان حاصل همراهی و همکاری مردم است. وی گفت: دشمن با ایجاد دوگانه سازی‌های کاذب با تمام توان خود به دنبال استفاده از قومیت‌ها و مذاهب به عنوان یک چالش در برابر ملت ایران است لکن استقامت و هوشیاری مردم سبب خنثی‌سازی این توطئه‌ها شده استحجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی نماینده، ولی فقیه در استان هم با اشاره به امنیت مطلوب در استان کردستان، اظهار امیدواری کرد با اجرایی شدن مصوبات سفر رییس جمهور به کردستان موجبات تحول اقتصادی این استان فراهم شود. در پایان جلسه شورای تامین استان از زحمات مدیر کل سابق تقدیر و مدیر کل جدید اطلاعات استان معرفی شد. وزیر اطلاعات همچنین در مرکز ۱۱۳ ستاد خبری اداره کل اطلاعات استان حضورر یافت و به سوالات و درخواست‌های مردم پاسخ داد. وزیر اطلاعات در آغاز برنامه‌های خود در استان در گلزار شهدای بهشت محمدی سنندج نیز حضور یافت و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

منبع: شبکه خبر

جولان ماموران "سیا" در بغداد فاش شد

به تازگی فیلمی در برخی رسانه های عراقی منتشر شده که نشان می دهد ماموران مسلح سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) با لباس شخصی در بغداد پایتخت عراق جولان می دهند. این امر باعث شده که کارشناسان و تحلیلگران عراقی درباره جاسوسی آمریکا علیه عراقی ها بویژه سازمان الحشد الشعبی هشدار دهند.شبکه تلویزیونی «العهد» عراق با انتشار این فیلم در پایگاه خبری خود آورده است: "این فیلم نشان می دهد که خودرو حامل ماموران "سیا" به گودالی در منطقه «بزی» شهر «الطارمیه» واقع در شمال بغداد سقوط کرده است و این ماموران از خروج از خودرو خودداری می کنند. این پایگاه افزود: نیروهای «عملیات بغداد» به سرعت خود را به محل رساند تا از تشدید درگیری بین نیروهای دستگاه امنیت ملی با دستگاه اطلاعاتی عراق (که ماموران سیا را مشایعت می کردند) جلوگیری کنند. برپایه این گزارش، صحنه های این فیلم نشان می دهد ماموران سازمان سیا که چهره خود را پوشانده اند پس از افشا شدن هویتشان تا زمانی که نیروهای دستگاه اطلاعات عراق خود را به محل نرساننده از خودرو پیاده نمی شوند تا اینکه تیم نجات آنها را نجات دهد. منابع آگاه عراقی به العهد گفتند که ماموران سیا در پوشش لباس شخصی با چهار دستگاه خودرو پلاک عراقی در حال تردد بودند. این منابع تصریح کردند که «عناصر سیا با یک دستگاه خودرو سواری نیسان که پلاک عراقی داشته است، در حال تردد بودند و دستگاه اطلاعات عراق آنها را با سه خودروی پیکاپ مشایعت و اسکورت می کرد. این منابع آگاه افزودند که تاکنون اطلاعاتی در باره ماموریت و اهداف ماموران سیا و نقشه آنها در بغداد منتشر و اعلام نشده است. در همین ارتباط، یک منبع امنیتی عراق نیز در گفت وگو با شبکه العهد از درگیری بین نیروی دستگاه امنیت ملی عراق با نیرویهای دستگاه اطلاعاتی عراق در شمال بغداد یعنی جایی که خودروی ماموران سیا به درون گودال افتاد، خبر داده بود. این منبع به العهد گفت که «دستگاه امنیت ملی عراق به محلی که خودرو حامل عناصر مسلح بیگانه وابسته به سرویس اطلاعات خارجی دچار حادثه سقوط به گودال شده بود، اعزام شدند.» وی افزود: «نیروهای دستگاه امنیت ملی عراق پس از رسیدن به محل حادثه - به دلیل عدم اطلاع از هویت افراد مسلح داخل خودرو (ماموران سیا) که بعداً مشخص شد ملیت خارجی دارند، ، با نیروهای دستگاه اطلاعات عراق که آنها را مشایعت می کردند، درگیر شدند. این منبع افزود که درگیری های دو طرف پس از آن پایان یافت که به دستگاه امنیت ملی عراق اطلاع داده شد که این نیروها با مجوز مسئولان ارشد دستگاه اطلاعاتی عراق در بغداد فعالیت و تردد می کنند.

منبع: ایرنا

مورا توافق جدید را روی میز گذاشت

معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در توئیتی با بیان اینکه بهترین توافق ممکن روز میز است از همه طرف ها خواست تا گام آخر را برای نهایی شدن آن بردارند.«انریکه مورا» افزود: بهترین توافق ممکن برای همه طرف ها روی میز است. این امر منافع اقتصادی روشن و قابل اندازه گیری برای مردم ایران و منافع قابل تایید عدم اشاعه را برای جامعه بین المللی تضمین می کند. از همه طرف ها دعوت می کنم آخرین گام را بردارند. «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز گذشته در اظهاراتی تاکید کرده بود که اکنون زمان تصمیم گیری است و اگر می خواهیم توافق هسته ای با ایران را نجات دهیم اکنون زمانش است. به گفته این مقام اروپایی، یک توافق احیا شده نشان می دهد که معاملات بین المللی متعادل در زمان های آشفته امکان پذیر است.

منبع: ایرنا

هوای پایتخت قابل قبول شد

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوای پایتخت در حال حاضر روی عدد ۷۰ یعنی بازه قابل قبول قرار دارد. در ۲۴ ساعت گذشته این شاخص هوای پایتخت روی عدد ۱۱۳ یعنی بازه ناسالم قرار داشته است. تهران از ابتدای سال دو روز هوای پاک، ۶۴ روز قابل قبول، ۵۵ روز ناسالم برای افراد حساس جامعه و ۵ روز ناسالم برای همه افراد، یک روز بسیار ناسالم و دو روز هوای خطرناک داشته است. این در حالی است که پایتخت‌نشینان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو روز هوای پاک، یک روز ناسالم، ۱۰۲ روز هوای قابل قبول و ۲۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کرده بودند.

منبع: مهر

تونس کاردار سفارت آمریکا را فرا خواند

وزارت امور خارجه تونس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که کاردار سفارت آمریکا را در اعتراض به اظهارات اخیر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا علیه همه پرسی قانون اساسی تونس فرا خوانده است. در این بیانیه آمده است که «ناتاشا فرانشسکی» سفیر آمریکا در تونس به وزارت امور خارجه این کشور فراخوانده شد تا اعتراض رسمی به اظهارات اخیر بلینکن درباره رفراندوم در تونس به او ابلاغ شود. بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه تونس، اظهارات اخیر بلینکن علیه رفراندوم در تونس با مفاد کنوانسیون ژنو درباره روابط دیپلماتیک تناقض دارد و کاردار سفارت آمریکا به وزارت امور خارجه تونس فرا خوانده شد تا به او ابلاغ شود که اظهارات اخیر بلینکن بازتاب واقعی تحولات در تونس نیست گفتنی است که کمیسیون مستقل انتخابات تونس میزان مشارکت رأی دهندگان در همه‌پرسی قانون اساسی جدید این کشور را ۲۷.۵۴ درصد اعلام کرد. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا از میزان پایین مشارکت در همه پرسی تونس انتقاد کرد و گفت که قانون اساسی جدید می‌تواند به تضعیف دموکراسی و تضعیف احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در تونس منجر شود. «قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس کمتر از یک ماه پیش، پیش‌نویس قانون اساسی جدید تونس را منتشر کرد که بر اساس آن قدرت رئیس‌جمهور افزایش، و نقش پارلمان و قوه قضائیه کاهش می‌یابد و نهادهای نظارت بر قدرت رئیس‌جمهور هم حذف شده‌اند.

منبع: مهر

زلزله آذربایجان شرقی را لرزاند

زلزله‌ای به بزرگی ۴.۲ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۵ و ۱۶ دقیقه و ۱۴ ثانیه بامداد امروز (شنبه) قره آغاج در استان آذربایجان شرقی را لرزاند. این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوست. کانون این زلزله در موقعیت ۳۷.۱۳ عرض شمالی و ۴۷.۱۸ طول شرقی ثبت شده است. تاکنون از خسارت احتمالی این زمین لرزه گزارشی منتشر نشده است.

منبع: مهر

کرونا در ایران جهش کرد

اطلاعات مستخرج از سامانه نماگرکووید ۱۹ نشان می‌دهد جمعیت بیماران جدید کشور که در فروردین ۱۴۰۱ برابر با ۷۱ هزار نفر، اردیبهشت ۱۷ هزار نفر و در خرداد به ۵۴۳۴ نفر کاهش یافته بود، در تیرماه به ۷۷ هزار نفر افزایش یافت و بدین ترتیب کل جمعیت بیمار کشور تا آخر تیر به ۷ میلیون و ۳۱۲ هزار نفر رسیده است. افزایش ۱۴ برابری جمعیت بیماران کشور در تیرماه نسبت به خرداد بسیار نگران کننده است. بدین ترتیب روند کاهشی میزان متوسط رشد روزانه بیماری کشور در سه ماه اول سال متوقف شده به طوری که در فروردین ۱۴۰۱ برابر با ۰.۰۴ درصد، در اردیبهشت و خرداد به ۰.۰۱ درصد و در تیرماه مجدداً به ۰.۰۴ درصد افزایش یافته است. به نظر می‌رسد شیوع موج جدید بیماری با افزایش جمعیت بیماران جدید که در خرداد شروع شده بود در تیرماه به اغلب کشورها از جمله ایران سرایت نموده است. نتایج بررسی نشان می‌دهد که آمار جمعیت فوتی ایران در فروردین ۱۲۸۶ نفر، اردیبهشت ۳۷۵ نفر، خرداد ۹۹ نفر و در تیرماه به ۲۵۴ نفر افزایش یافته است. بر این اساس، تا پایان تیر کل جمعیت فوتی کشور به ۱۴۱ هزار و ۶۲۴ نفر رسیده است. نرخ متوسط رشد روزانه فوتی کشور در فروردین ۰.۰۳ درصد، در اردیبهشت، خرداد و تیر کماکان ثابت و برابر با ۰.۰۱ بوده است. ایران در شهریور ۱۴۰۰ با ۱۶ هزار و ۱۵۳ فوتی بالاترین میزان فوتی را داشته است. روند کاهشی از مهر ۱۴۰۰ آغاز شده و در خرداد ۱۴۰۱ به کمترین میزان یعنی ۹۹ نفر رسیده ولی در تیر ماه با افزایش ۲.۵ برابری به ۲۵۴ نفر رسیده است. میزان جمعیت بیماران ایران در اردیبهشت ۱۷۳۴۶ نفر، خرداد ۵۴۳۴ نفر و در تیر با افزایش ۱۴ برابری به ۷۷۲۲۶ نفر رسیده و آمار کل بیماران در ایران در تیر به بیش از ۷ میلیون و ۳۱۲ هزار نفر رسیده است. آمار جمعیت فوتی ایران در فروردین ۱۴۰۱ برابر با ۱۲۸۶ نفر، اردیبهشت ۳۷۵ نفر، خرداد ۹۹ نفر یعنی کمترین میزان ممکن و در تیر به ۲۵۴ نفر رسیده است. بر این اساس تا پایان تیر کل جمعیت فوتی کشور به ۱۴۱ هزار و ۶۲۴ نفر رسیده است.

منبع: مهر

آمریکا به کره شمالی پاسخ هسته ای داد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به اظهارات کیم جونگ اون مبنی بر آمادگی کشورش برای رویارویی نظامی هسته‌ای با واشنگتن پاسخ داد. در پی تهدیدهای هسته‌ای رهبر جوان کره شمالی، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: تعهدات ما در قبال امنیت شبه جزیره کره و ژاپن "محکم و قاطع" است. پرایس افزود: اظهارنظرهایی که به تازگی شنیدیم تفاوتی با آنچه قبلا از کره شمالی شنیدیم ندارد. آمریکا به اظهارات رهبر کره شمالی پاسخی نخواهد داد اما اگر کره شمالی پیام مشابهی را از ما دریافت کند، نباید تعجب کند. وی تاکید کرد که ایالات متحده با مشورت کره جنوبی و ژاپن جهت مهار اقدامات تحریک آمیز کره شمالی که تهدیدی مداوم برای صلح بین المللی و توافق منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است، تلاش خواهد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا تغییری در روابط آمریکا با کره شمالی ایجاد شده است، گفت: متاسفانه ما در همان وضعیتی هستیم که قبلا بودیم و از زمان آغاز به کار دولت بایدن، در حال بررسی سیاست‌ها در قبال کره شمالی هستیم. ما دنبال تخلیه کامل شبه جزیره کره از سلاح‌های هسته‌ای از طریق گفتگو و دیپلماسی هستیم. وی افزود: ما تاکید کرده‌ایم که هیچ نیت خصمانه‌ای نسبت به کره شمالی وجود ندارد، از سوی آمریکا درهای گفتگو با پیونگ یانگ همچنان باز است اما هنوز پاسخ واقعی دریافت نکرده‌ایم. پرایس در پایان گفت که واشنگتن به تلاش‌های خود برای حفظ همکاری نزدیک با متحدانش درباره اقدامات تحریک آمیز پیونگ یانگ ادامه خواهد داد. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پنجشنبه هشدار داد که کشورش برای هرگونه درگیری نظامی با ایالات متحده آماده است و از نیروهای بازدارنده هسته‌ای خواست آماده باشند.

منبع: ایسنا

آمریکا برای درج روسیه در میان تروریست ها پرونده تشکیل داد

سخنگوی کاخ سفید گفت، دولت آمریکا در حال بررسی احتمال درج نام کشور روسیه در فهرست «دولت حامی تروریسم» متعلق به ایالات متحده است.«کارین ژان‌-پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که تصمیم‌گیری در این رابطه بر عهده وزارت امور خارجه آمریکاست. سخنگوی کاخ سفید افزود: این امر مستلزم تصمیم وزارت امور خارجه در مورد معیار خاص در اساسنامه کنگره است. بنابراین، ما به همراه طیف وسیعی از پیشنهادات دیگر برای تحمیل هزینه‌های بیشتر به روسیه در حال بررسی آن هستیم. او درباره دیگر اقدامات احتمالی ضد روسی که در حال حاضر از سوی دولت جو بایدن در حال بررسی است، توضیحی نداد. پیش از این، کی‌یف به واشنگتن فشار آورد تا روسیه را در این فهرست قرار دهد. اظهارات مشابهی هم از سوی تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا تکرار شد. پیشتر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، از واشنگتن بابت قمار «احمقانه» برای معرفی روسیه به عنوان «حامی تروریسم» انتقاد کرده و هشدار داد که این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند. اقدام آمریکا در نسبت دادن عنوان «دولت حامی تروریسم»، علیه کشورهایی اعمال می‌شود که گفته می‌شود «مکرراً از اقدامات تروریسم بین‌المللی حمایت کرده‌اند.» دولت آمریکا اختیارات گسترده‌ای برای اعمال تحریم‌ها علیه افرادی که در این فهرست هستند، دارد. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده می‌تواند علیه آن نهادها و افراد و همچنین کشورهایی که با کشورهای موجود در فهرست تجارت می‌کنند، اقدام کند. درج نام یک کشور در این فهرست می‌تواند پیامدهای قابل توجهی از نظر اقدامات محدودکننده بیشتر داشته باشد. واشنگتن پست پیشتر در گزارشی نوشت، از سال ۱۹۷۹ واشنگتن تنها تعداد انگشت‌شماری از کشورها را به این فهرست خود اضافه کرده است و اینها کشورهایی هستند که منافع آمریکا در آنها محدود است. نام ایران، کره‌شمالی، کوبا و سوریه در حال حاضر در این فهرست است. روز چهارشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که دولت بایدن تأثیر عملی چندانی از گنجاندن احتمالی روسیه در فهرست کشورهای حامی تروریسم متعلق به ایالات متحده نمی‌بیند.

منبع: ایسنا

"الشباب" مسئولیت انفجار سومالی را به عهده گرفت

جنبش "الشباب" سومالی، حمله به یک پایگاه نظامی در مرز سومالی و اتیوپی را که سه کشته و شماری زخمی به دنبال داشت، برعهده گرفت.در پی انفجاری در جنوب غرب سومالی که جمعه شب به وقوع پیوست، ۳ نفر از جمله وزیر دادگستری این کشور کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند. رادیو دولتی موگادیشو گزارش داد یک بمب هنگام خروج "حسن ابراهیم" وزیر دادگستری سومالی و فرزندش از یکی از مساجد شهر بیدو منفجر شد که منجر به کشته شدن آنها شد. بر اساس این گزارش، در پی این انفجار یک شهروند دیگر سومالی کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند. الشباب سومالی در بیانیه‌ای کوتاه، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و اعلام کرد که اعضای آن پایگاه مذکور را اشغال کرده و بیش از ۱۰۰ پلیس اتیوپی را کشته‌اند. مقامات سومالی هفته گذشته اعلام کردند که بیش از ۱۰۰ عضو جنبش "الشباب" را که از مرز عبور کرده بودند، کشته‌اند. این جنبش به مدت ۱۵ سال علیه دولت فدرال سومالی که از حمایت جامعه بین الملل و نیروهای اتحادیه آفریقا برخوردار است، شورش به راه انداخته است.

منبع: ایسنا

زور تورم به آیفون نرسید

اپل اعلام کرد کمبود قطعات تسهیل شده و تقاضا برای آیفون، با وجود محدود شدن هزینه مصرفی، توقف ناپذیر مانده است.با وجود این که شاخص‌های اقتصادکلان در سراسر جهان، منفی شده اند، لوکا مائستری، مدیر مالی اپل به رویترز گفت: هیچ کندی در تقاضا برای آیفون که بزرگترین منبع درآمد اپل است، وجود نداشته است. فروش تلفن اپل در سه ماهه مالی سوم این شرکت، سه درصد رشد کرد و به ۴۰.۷ میلیارد دلار رسید در حالی که وال استریت کاهش سه درصدی را پیش بینی کرده بود. در مقابل، آمار شرکت Canalys نشان داد فروش جهانی تلفن هوشمند در سه ماهه گذشته، ۹ درصد کاهش یافته است. مشتریان وفادار و نسبتا مرفه اپل، در گذشته به این شرکت اجازه دادند کاهش هزینه مصرف کننده را بهتر از برندهای دیگر تحمل کند و نتایج مالی سه ماهه اخیر این شرکت، الگوی مشابه را نشان داد. تحلیلگر شرکت Canalys در این باره گفت: اپل از این نظر، قدرتی دارد که اجازه می‌دهد کمتر از رقیبانش آسیب ببیند. مدیرمالی اپل گفت: کندی رشد اقتصادی، به فروش تبلیغات، لوازم جانبی و محصولات خانگی ضربه زده است اما خوشبخانه اپل محصولات بسیار متنوعی دارد و بنابراین می‌دانیم که این وضعیت را پشت سر خواهیم گذاشت. نتایج مالی اپل نشان داد کسب و کار تبلیغات این شرکت که شامل فروش تبلیغات در کنار مقالات خبری و نتایج جست و جوی فروشگاه اپ استور است، در برابر کاهش هزینه تبلیغات به اندازه رقیبانی نظیر اسنپ و مِتا پلتفرمز، آسیب پذیر است. مائستری گفت: کمبود قطعات همچنان روی فروش مک و آی پد تاثیر خواهد گذاشت؛ با این حال این تاثیر کمتر شده است. کمبود قطعات در سه ماهه منتهی به ۲۵ ژوئن، چهار میلیارد دلار به اپل ضرر زد که کمتر از میزان پیش بینی شده بود و این شرکت انتظار دارد میزان ضرر در سه ماهه جاری، محدودتر شود. اما اگر مصرف کنندگان به دلیل افزایش نرخ تورم و نرخهای بهره دست از خرید بردارند، اپل ممکن است مانند رقیبانش با انبوهی از تبلتها و رایانه های فروش نرفته روبرو شود. تیم کوک، مدیرعامل اپل، به تحلیلگران گفت: از نظر تست تقاضا، نمی‌توانید تقاضا را امتحان کنید مگر این که عرضه داشته باشید و از آنچه در سه ماهه گذشته دیدیم، برآوردی از تقاضای که می‌تواند وجود داشته باشد، داریم اما این تنها یک برآورد است اپل با اشاره به ابهامات اقتصادی، هدف درآمد مشخصی ارائه نکرد اما اعلام کرد فروش در سه ماهه جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، باید رشد سریع‌تری در مقایسه با رشد دو درصدی در سه ماهه گذشته، داشته باشد. طبق آمار رفینیتیو، در مجموع فروش اپل به ۸۳ میلیارد دلار و سودش به یک دلار و ۲۰ سنت به ازای هر سهم رسید که بالاتر از برآورد ۸۲.۸ میلیارد دلار و یک دلار و۱۶ سنت به ازای هر سهم بود. رشد ارزش دلار آمریکا، به بسیاری از شرکتها مانند اپل که درآمد خارجی قابل توجهی دارند، ضربه زده است. اپل اعلام کرد نوسانات ارزی، فروش این شرکت در سه ماهه ژوئن را به میزان سه درصد کاهش داد و در سه ماهه جاری، شش درصد کاهش خواهد داد. اپل مانند بسیاری از رقیبانش در مواجهه با فضای اقتصادی دشوار، روند استخدام را آهسته کرده و هزینه‌ها را کاهش داده است. تیم کوک اعلام کرد اپل با در نظر گرفتن واقعیتهای فضای جاری، در استخدام سنجیده‌تر عمل می‌کند. مشکلات اقتصادی اخیر شامل اختلالات زنجیره تامین هستند که به تولید بعضی از محصولات اپل مانند آی پد و مک که مکان تولید آن نزدیک مناطق تحت قرنطینه کرونا در چین متمرکز شده، ضربه زده است. اگرچه فروش آیفون و آی بهتر از حد مطلوب بود اما درآمد خدمات، رایانه های مک و لوازم جانبی ضعیف‌تر از حد انتظار وال استریت بود و فروش اپل در چین به دلیل قرنطینه‌های کرونایی، یک درصد کاهش پیدا کرد. اپل با کندی رشد اقتصادی در چین روبرو شده و درآمد سه ماهه سوم مالی این شرکت در چین ۱۴.۶ میلیارد دلار بود. رشد درآمد بخش خدمات اپل که در سالهای اخیر فروش و سود این شرکت را تقویت کرده بود، ۱۲ درصد بود که کمتر از نرخ ۳۳ درصد در سال گذشته بود و به ۱۹.۶ میلیارد دلار رسید که کمتر از ۱۹.۷ میلیارد دلار پیش بینی شده بود. اپل اکنون ۸۶۰ میلیون مشترک در خدماتش دارند که بالاتر از ۸۲۵ میلیون نفر در سه ماهه قبلی است. فروش آی پد ۷.۲ میلیارد دلار و مک ۷.۴ میلیارد دلار بود. فروش رایانه های مک که تحت تاثیر دورکاری و استفاده از تراشه‌های اختصاصی اپل رکورد بالایی که در سال ۲۰۲۰ ثبت کرده بود، ۱۰ درصد کاهش یافت. بر اساس گزارش رویترز، ارزش سهام اپل پس از انتشار نتایج مالی این شرکت، ۳.۵ درصد رشد کرد. ارزش سهام اپل حدود ۱۱ درصد از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون کاهش پیدا کرده است که کمتر از افت شاخص اس اند پی ۵۰۰ و همچنین کمتر از افت ارزش سهام سازندگان سخت افزاری دیگر مانند سونوس و سامسونگ الکترونیکس بوده است.

منبع: ایسنا

کره شمالی آماده مذاکره شد

منابع خبری اعلام کردند تحولات داخلی کره شمالی نشان می‌دهد پیونگ یانگ در حالی که برای آزمایش هسته‌ای آماده می‌شود آماده مذاکره با آمریکا است. دیلی ان‌کی (Daily NK) به نقل از یک منبع بلندپایه در داخل کره شمالی گزارش می‌دهد که تغییرات بوروکراسی در داخل پیونگ یانگ نشان می‌دهد که کره شمالی ممکن است برای گفت‌وگو با ایالات متحده آماده شود. به گزارش آرتی، این رسانه همچنین ادعا می‌کند که دولت همزمان برای آزمایش‌های هسته‌ای بیشتر آماده می‌شود. با این حال، مشخص نیست که آیا آن‌ها ماهیت کاملاً نظامی دارند یا به دنبال منبع انرژی هسته‌ای هستند. این گزارش پس از آن منتشر شد که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، هشدار هسته‌ای صادر کرد و گفت که «بازدارندگی جنگ هسته‌ای» پیونگ یانگ برای پاسخ به تهدیدها «کاملاً آماده» است. این در حالی است که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی روز پنجشنبه گذشته در سخنانی به مناسبت شصت نهمین سالگرد آتش‌بس و پایان جنگ دو کره در سال‌های ۱۹۵۰-۱۹۵۳ گفته است اگر کره جنوبی دست از پا خطا کند نابود می‌شود. پیش از این اما «پارک جین» وزیر امور خارجه کره جنوبی روز چهارشنبه گذشته تأکید کرد در صورتی که کره شمالی آزمایش هسته‌ای انجام دهد احتمالا با تحریم‌های شدیدتری مواجه خواهد شد. سئول در حال سازماندهی یک استراتژی نظامی برای بازدارندگی علیه پیونگ یانگ است که شامل حملات پیشگیرانه در صورت حمله شمال با سلاح‌های هسته‌ای است. رئیس‌جمهور کره جنوبی سرعت پیشرفت برنامه موسوم به «زنجیره کشتن» را دوچندان کرد، برنامه‌ای که باعث می‌شد سئول در مواجهه با یک حمله قریب الوقوع، ابتدا به کره شمالی حمله کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آبی ها نصف شدند

بر اساس آخرین بروزرسانی‌ها تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۵۷ به ۱۲۰ رسیده است.تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۵۷ به ۱۲۰ و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۸۶ به ۱۱۲ شهر افزایش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۹۹ به ۱۶۶ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۱۰۶ به ۵۰ شهر رسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

حرم مطهر رضوی سیاه‌پوش شد

مراسم اذن عزا و تعویض پرچم گنبد مطهر حرم امام رضا (ع) برگزار و حریم رضوی سیاه‌پوش شد. آیین سیاه‌پوش حرم مطهر رضوی و «اذن عزا» در حرم امام رضا (ع) برگزار شد. آیین سیاه پوش و اذن عزای عزاداری سیدالشهدا (ع) پیش از آغاز ماه محرم در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، امسال نیز در شب اول محرم ۱۴۰۱ در حرم رضوی برگزار شد. در این مراسم که با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی و حضور مردم برگزار شد، پوش ضریح مطهر و پرچم گنبد مطهر امام رئوف تعویض شد. همچنین اماکن متبرکه این حریم رضوی با نصب پرچم‌ها، کتیبه‌ها و بیرق‌های عزا، آماده عزاداری محبین اهل بیت در ایام محرم و صفر شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سپاه از پیشرفته ترین ابزار اطلاعاتی رونمایی کرد

فرمانده کل سپاه با اشاره به برگزاری نهمین رزمایش اطلاعاتی سپاه گفت: در این رزمایش از پیشرفته‌ترین ابزارها و تکنیک های اطلاعاتی استفاده شده است. سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری نهمین رزمایش اطلاعاتی وسیع در سطح استان‌های غربی کشور گفت: این رزمایش در سطح استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، مرکزی، لرستان و زنجان برگزار شد. به گفته فرمانده کل سپاه پاسداران هدف اصلی آن افزایش سطح آمادگی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، ارزیابی آمادگی نیروها و مرتفع سازی نواقص موجود، بالا بردن پیشرفت‌ها برای مقابله با سرویس‌های اطلاعاتی دشمن و ارتقای سطح آمادگی اطلاعاتی بود. سرلشکر سلامی با بیان این که یک مواجهه جهانی و آرایش فشرده از قدرت‌های شیطانی با هدف ایجاد اخلال در امنیت جمهوری اسلامی ایران در طول چهار دهه گذشته شکل گرفته، تاکید کرد: در این رزمایش شرایط واقعی شبیه سازی و در آن از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین ابزارهای توسعه یافته اطلاعاتی، تکنیک‌های نوین اطلاعاتی و تجربیات اطلاعاتی سپاه استفاده شده است. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات ارزنده قرارگاه حمزه سید الشهدا (ع) در برقراری امنیت شمال‌غرب کشور اشاره کرد و گفت: این قرارگاه عملیاتی امروز به سد نفوذ ناپذیری در برابر دشمنان تبدیل شده که ما شاهد استقرار امنیت پایدار در مرزهای شمال غرب کشور هستیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عادل آذر درگذشت

«عادل آذر» رئیس پیشین دیوان محاسبات کشور و مرکز آمار ایران در بیمارستان خاتم‌الانبیاء تهران درگذشت. عادل آذر متولد ۱۳۴۵ در دهلران، دانش‌آموخته دکترای مدیریت و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بود و سابقه نمایندگی دوره هفتم مجلس شورای اسلامی از استان ایلام را نیز در کارنامه داشت. او همچنین در دولت سیزدهم به عنوان مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی وابسته به نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کرد. به گفته برخی منابع، عادل آذر برای عمل دیسک کمر خود به بیمارستان خاتم‌الانبیاء تهران رفته بود اما بعد از عمل دیگر به هوش نیامد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

طالبان میل مرزی با پاکستان را تخریب کردند

نیروهای محلی دولت موقت طالبان یک میل‌مرزی (میل ۲۰۲۱) پاکستان را در نقطه صفر مرزی واخان در ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان با پتک تخریب کردند. ویدئویی از تخریب این میل مرزی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. باریکه واخان در ولایت بدخشان افغانستان هم مرز با کشورهای چین، پاکستان و تاجیکستان می‌تواند به عنوان کریدور اقتصادی در معاملات تجاری و حمل و نقل حائز اهمیت باشد. شهرستان واخان تنها مرز مشترک افغانستان با کشور چین محسوب می‌شود. گفتنی است که پس از به قدرت رسیدن دولت موقت طالبان، هر دو طرف افغانستان و پاکستان بارها شاهد مناقشات و درگیری‌های مرزی بوده‌اند. پیش از این نیز نیروهای مرزی دولت موقت طالبان بارها مانع ساخت حصار مرزی پاکستان در مرزهای مشترک با افغانستان شده بودند.

منبع: تسنیم

آریان‌پور درگذشت

امیر اشرف آریان پور موسیقیدان و پژوهشگر پیشکسوت صبح روز پنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ به علت ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد. امیراشرف آریان پور کاشانی متولد ۱۳۰۷ از فارغ التحصیلان هنرستان موسیقی ملی و دارای دکترای موزیکولوژی بود. این پژوهشگر و نویسنده عرصه موسیقی همچنین دارای مدرک دکترای ادبیات و مدیریت ازدانشگاه تهران بود. آریان پور در رشته پژوهش و آموزش هنر نیز تحصیل کرد و یکی از شناخته شده ترین مدرسان هنر در مراکز علمی و آموزشی ایران به شمار می رفت. وی به همراه همسرش پری ثمر در زمینه آموزش و اجرای اپرا در ایران فعالیت داشت و آثار ارزشمندی در حوزه‌های مختلف موسیقی ارائه داده است. دکتر امیراشرف آریان‌پور نزدیک به دو دهه قبل در جشن خانه موسیقی به پاس یک عمر فعالیت پژوهشی و علمی تندیس خانه را دریافت کرد. مراسم تشییع و تدفین این موسیقیدان روز یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار خواهد شد.

منبع: تسنیم

قطار ترکیبی تهران - کربلا راه‌اندازی می‌شود

سیدمیعاد صالحی با اشاره به این‌که حدود ۳۲ کیلومتر مسیر ریلی از شلمچه به بصره عراق ساخته نشده است، اظهار کرد:‌ مسافران به طور موقت به صورت ترکیبی از تهران تا شلمچه با قطار از شلمچه با اتوبوس راهی بصره شده و سپس از بصره به کربلای معلا منتقل می‌شوند. وی ادامه داد: تسهیل تردد زائرانی که از خطوط ریلی استفاده می‌کنند در دستور کار قرار دارد و در سفر به عراق تلاش می‌کنیم تا تفاهم لازم برای تسهیل از سوی طرف عراقی نیز اعمال شود. وی افزود: با راه اندازی خط ترکیبی زائران عراقی هم می‌توانند از طریق راه‌آهن به قم و مشهد متصل شوند و با این اقدام علاوه بر جابجایی مسافر امکان انتقال بار به عراق نیز فراهم خواهد شد. وی با یادآوری این‌که بر اساس مصوبه هیئت دولت پیگیری احداث راه آهن شلمچه - بصره به عهده راه آهن جمهوری اسلامی ایران است، اضافه کرد: مسیر ریلی شلمچه - بصره نیاز به مین‌روبی، تملک زمین و احداث پل روی رودخانه اروند دارد تا خط ریلی به ایستگاه بصره برسد. معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مطالعات جداگانه‌ای برای هر موضوع انجام شده و موانعی بر سر راه است که در چند ماه گذشته گام به گام در حال رفع آنها هستیم، امیدواریم با کاهش موانع، احداث خط آهن شلمچه به بصره درآینده نزدیک آغاز شود. صالحی از افزایش ۲ برابری ظرفیت قطارهای مشهد و تهران برای ایام اربعین خبر داد و گفت: با توجه به پیش بینی سفر ۳ تا پنج میلیون زائر، قطار خرمشهر تا شلمچه به صورت ۲۴ ساعته فعالیت خواهد کرد. آبان‌ماه سال ۹۵ قطار ترکیبی تهران-کربلا توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شد. معاون مسافری راه‌آهن با اشاره به قیمت بلیت ۱۳۰ هزار تومانی بلیت این قطار گفته بود:‌ علاوه بر قطار روزانه تهران-خرمشهر ۴۰ رام قطار فوق‌العاده با ظرفیت صندلی ۳۵ هزار نفری در این مسیر از ۲۰ آبان راه‌اندازی می‌شود. بلیت این قطار به صورت مستقیم تهران-کربلا و توسط آژانس‌های مسافرتی فروخته می‌شود. میرحسن موسوی افزود: فاصله تهران تا شلمچه ۹۶۰ کیلومتر است و بعد از شلمچه و انجام تشریفات گمرکی به دلیل آماده نبودن ۳۵ کیلومتر شلمچه تا بصره زائران با اتوبوس جابجا می ‌شوند. وی ادامه داد: از آنجا زائران به اسیتگاه راه‌آهن بصره منتقل می‌شوند که هیچ هزینه‌ای ندارد. از ایستگاه راه‌آهن شلمچه تا کربلا ۴۸۰ کیلومتر است که با سازمان راه‌آهن عراق سیر می‌کنند. معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که بلیت رفت این قطار ۱۳۰هزار تومان است، گفت: قرار است پس از راه‌اندازی و بعد از ایام اربعین این قطار هر هفته سه‌شنبه‌ها در این مسیر (تهران-کربلا-تهران) سیر خواهد داشت. موسوی با بیان این‌که قطارهایی که از تهران به سمت شلمچه می‌روند ۶ تخته هستند،‌ بیان کرد:‌ با هماهنگی‌های انجام شده با راه‌آهن عراق، ما بین ایستگاه راه آهن بصره تا کربلا در ایام اربعین روزانه ۵ رام قطار برای جابجایی مسافران راه اندازی می‌شود. وی یادآور شد: علاوه بر قطارهای روزانه تهران-خرمشهر ۴۰ رام قطار فوق‌العاده با ظرفیت صندلی ایجاد شده ۳۵ هزار نفر در این مسیر پیش‌بینی شده که از ۲۰ آبان تردد خود را آغاز می‌کنند، علاوه بر این یک دستگاه ریل باس برای تردد ایستگاه خرمشهر به شلمچه هر نیم ساعت یکبار تردد خواهد داشت.

منبع: تسنیم

هواشناسی هشدار نارنجی صادر کرد

هشدار نارنجی هواشناسی امروز برای کرمان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، بوشهر، یزد، اصفهان، لرستان، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، کردستان، تهران، البرز و سمنان برقرار است. بر اساس این هشدار در مناطق مذکور، رگبار و رعدوبرق، گاهی تگرگ و نیز وزش باد شدید پیش بینی می‌شود. جاری شدن روان‌آب، آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی از مخاطرات این پدیده جوی است. به هموطنان توصیه می‌شود از نواحی حادثه خیز مانند حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها دوری کرده و از صعود به ارتفاعات نیز خودداری کنند.

منبع: شبکه خبر

رزمایش نظامی چین قطعی شد

چین از برگزاری یک رزمایش نظامی با «تجهیزات جنگی» در تنگه تایوان روز شنبه خبر داد.چین از برگزاری یک رزمایش نظامی با «تجهیزات جنگی» در روز شنبه در تنگه تایوان خبر داد. ابتکاری که پیش از سفر احتمالی و جنجال برانگیز نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان اتخاذ شد. چین، تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند و با هرگونه ارتباط رسمی بین تایوان و کشورهای دیگر به شدت مخالف است. مقامات آمریکایی به طور مداوم به این جزیره (تایوان) می‌روند، اما چین معتقد است سفر پلوسی که یکی از عالی‌ترین شخصیت‌های دولت آمریکا است، بسیار تحریک آمیز خواهد بود. در این چارچوب، مقامات چینی مسئول امنیت دریایی در بیانیه‌ای اعلام کردند «یک رزمایش نظامی شنبه در آب‌های ساحلی جزیره پینگتان در استان فوجیان چین (شرق) که مقابل تایوان قرار دارد انجام می‌گیرد».در این بیانیه که به تاریخ پنجشنبه است، اما فقط رسانه‌های چینی جمعه آن را گزارش دادند آمده است: «بین ساعت هشت تا ۲۱ به وقت محلی (نیمه شب تا ساعت ۱۳ به وقت گرینویچ) شلیک‌هایی با مهمات جنگی انجام می‌گیرد و هرگونه ورود به این آب‌ها ممنوع خواهد بود».پینگتان منطقه تحت کنترل جمهوری خلق چین است که نزدیک ترین منطقه به تایوان به شمار می‌آید. منطقه رزمایش‌های روز شنبه در ۱۲۰ کیلومتری سواحل تایوان واقع است.

منبع: شبکه خبر

الحشد الشعبی عملیات داعش را خنثی کرد

نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق در درگیری شدید با عناصر گروه تروریستی داعش، طرح آنها برای نفوذ به بغداد و حمله به زائران حسینی (ع) و به راه انداختن جنگ داخلی را خنثی کردند.سازمان الحشد الشعبی در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای تیپ ۱۲ الحشد الشعبی جمعه شب حمله و نفوذ گروه داعش را به منطقه «الطارمیه» در شمال بغداد برای انجام عملیات تروریستی را خنثی کردند. بر اساس این بیانیه، نیروهای تیپ ۱۲ الحشد الشعبی پس از دفع حمله عناصر داعش عملیات تعقیب تروریست ها را برای نابودی آنها در دستور کار قرار دادند. به گفته شبکه النجباء، تروریست ها قصد داشتند تا با ورود به شهر بغداد به موکب های حسینی (ع) حمله کرده و امنیت عمومی را برهم بزنند. در این شبکه افزود: در این عملیات ویژه الحشد الشعبی علیه عناصر گروه تروریستی داعش، نقشه های آنها برای ایجاد جنگ داخلی از طریق حمله همزماه به مواکب حسینی (ع) و تظاهرات در بغداد برملا شد. شهرستان الطارمیه در شمال پایتخت عراق از مناطق ناامن و کانون های تحرک داعش به شمار می رود و هر از گاه شاهد عملیات تروریستی علیه شهروندان و نیروهای امنیتی است. الطارمیه یکی از ۶ شهرستان حومه بغداد است که به نام کمربند امنیتی پایتخت معروف است و چهار استان بغداد، صلاح‌الدین، دیاله و الانبار را به یکدیگر متصل می‌کند. داعش که از ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ به عراق حمله و طی سه روز توانسته بود حدود ۴۵ درصد خاک این کشور را تصرف کند در آبان ۱۳۹۶ شکست خورد اما از همان زمان هسته های خفته این گروه تروریستی همچنان در عراق و سوریه فعال است و هر از گاه اقدام به تحرکات تروریستی می کنند.

منبع: ایرنا

سیل امارات را درنوردید

وزارت کشور امارات از کشف اجساد ۶ قربانی سیل اخیر خبر داد.این ۶ قربانی سیل از اتباع کشورهای آسیایی مقیم امارات بودند و تلاش ها برای یافتن یک مفقود دیگر ادامه دارد. وزارت کشور امارات از شهروندان و اتباع خارجی مقیم این کشور خواست به دستورالعمل ها و بخش نامه های نهادهای مربوطه توجه کنند و به غیر از موارد ضروری از منازل خود بویژه در مناطق سیلزده خارج نشوند. امارت های شرقی امارات از جمله الفجیره، راس الخیمه و شارجه در چند روز گذشته شاهد بارش باران بی سابقه و سیل های ویران کننده بود. خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی (وام) گزارش داد، «محمد بن راشد» حاکم دبی خواستار انتقال خانواده‌های آسیب دیده از سیل شرق این کشور به پناهگاه‌های موقت و تشکیل کمیته‌ اضطراری برای ارزیابی خسارت‌های وارده شده است. امارت رأس الخیمه، شهر بندری خورفکان، مناطقی در ام القیوین، شارجه و عجمان نیز بارش‌های شدید باران باعث جاری شدن سیل در این مناطق شده است. بر اساس گزارش وام، هیأت دولت امارات متحده عربی اعلام کرد، همه کارکنان مناطق آسیب دیده و درگیر سیل در شرق این کشور برای روزهای پنجشنبه و جمعه دور کاری خواهند کرد. بارش‌های شدید موسمی در کشور عمان و جنوب ایران نیز طی روزهای گذشته باعث وقوع سیل شد و خسارت‌های جانی و مالی برجای گذاشت.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha