شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام حسین خانی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین حسین خانی با بیان اینکه ما باید مدل‌های مختلف موعظه را با توجه به مخاطبان مختلفی که داریم، طراحی کنیم، گفت: روش موعظه از روش‌های بسیار تأثیرگذار است که بر دل اثرگذار است و دل را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی حسین خانی در دومین روز مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام که با حضور کارکنان جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، روش‌های امام حسین علیه‌السلام در رشدو تربیت انسان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: امام حسین علیه‌السلام علاوه بر روش روشنگری و تبیین، روش‌های دیگری در سیره تربیتی خویش داشتند، از جمله روش موعظه و پند بود.

استاد جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: امام حسین علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند: «اعْلَمُوا أَنَ‏ حَوَائِجَ‏ النَّاسِ‏ إِلَیْکُمْ‏ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَیْکُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَتَحَوَّلَ إِلَی غَیْرِکُمْ؛ همانا حوائج مردم از نعمت‌های خداوند بر شماست بنابراین از نعمت‌های الهی خسته نشوید که خداوند آن را از شما (سلب نموده) و به سوی دیگران بر می‌گرداند»؛ اگر این نگرش در جامعه وجود داشته باشد، بسیاری از رفتارهای ما هم اصلاح می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین خانی تصریح کرد: در روش تبلیغی و تربیتی، علاوه بر تأثیرگذاری بر ذهن و افکار مردم باید دل‌های مردم هم تحت تأثیر قرار بگیرد که یکی از روش‌های تربیتی استفاده از روش موعظه است.

وی ادامه داد: ما وقتی می‌خواهیم کسی را رشد دهیم و ارشاد کنیم، باید بر دل او تأثیرگذار باشیم که از روش موعظه استفاده می‌کنیم.

استاد جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به آیه 125 سوره مبارکه نحل که خداوند متعال می‌فرماید: «ادْعُ إِلَیٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ؛ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما»، گفت: واژه «الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ» موعظه ای است که بیشترین اثرگذاری را دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین خانی با بیان اینکه موعظه گر باید خود اهل عمل باشد، تأکید کرد: موعظه گر باید در خفا به فرد پند دهد تا اثرگذار باشد، همچنین با کمال خوش اخلاقی موعظه کند.

وی خاطرنشان کرد: برخی معتقدند امروز روش موعظه اثرگذار نیست و به ویژه نسل جوان از موعظه فراری هستند، حال آنکه این سخن صحیح نیست و خداوند این مسئله را در قرآن کریم ذکر فرموده است. اما اینکه چه عواملی باعث می‌شود نسل جدید به موعظه گوش نمی‌دهند، به خاطر این است که شرایط موعظه رعایت نمی‌شود.

استاد جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه امام حسین علیه‌السلام از روش موعظه در تربیت مردم استفاده می‌کردند، عنوان کرد: مردی به امام حسین علیه‌السلام نامه نوشت که مرا به دو کلمه موعظه کن؛ حضرت در پاسخ نوشتند: «هرکس چیزی را از طریق نافرمانی کردن خدا بجوید، آنچه را بدان امید دارد، بیشتر از دست می‏دهد و آنچه از آن می‏گریزد، زودتر به سرش می‌‏آید».

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین خانی با بیان اینکه ما باید مدل‌های مختلف موعظه را با توجه به مخاطبان مختلفی که داریم، طراحی کنیم، تصریح کرد: روش موعظه از روش‌های بسیار تأثیرگذار است که باید بر دل اثرگذار باشد و دل را تحت تأثیر قرار دهد.

وی همچنین به روایتی اشاره کرد که مردی خدمت امام حسین علیه‌السلام آمد و عرض کرد: من مردی گنهکارم و قدرت ترک گناه ندارم. مرا موعظه ای کن؛ حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام فرمودند: «پنج کار انجام بده و هر چه می‌خواهی گناه کن: اول: رزق و روزی خدا را نخور، هر چه می‌خواهی گناه کن. دوم: از ولایت و قلمرو حکومت خدا بیرون برو، هر چه می‌خواهی گناه کن. سوم: جایی را پیدا کن که خدا تو را نبیند، هر چه می‌خواهی گناه کن.چهارم: وقتی فرشته مرگ (عزرائیل) برای قبض روح تو می‌آید، او را از خودت دور ساز، هر چه می‌خواهی گناه کن.پنجم: وقتی مالک دوزخ تو را وارد جهنّم می‌کند، اگر می‌توانی وارد نشو، و هر چه می‌خواهی گناه کن».

استاد جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها همچنین به روایت دیگر از امام حسین علیه‌السلام اشاره کرد که وقتی درباره شریف ترین مردم از ایشان سوال کردند، فرمودند: «مَنِ اتَّعَظَ قَبلَ اَن یوعَظَ، وَ استَیقَظَ قَبلَ اَن یوقَظَ؛ کسی که پیش از آنکه پندش دهند، پند پذیرد و پیش از آنکه بیدارش کنند، بیدار شود».

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین خانی بیان داشت: موعظه کردن در صورتی اثرگذار است که ما خودمان یک واعظ درونی داشته باشیم و ابتدا خود پند بگیریم و بعد به موعظه بپردازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha