پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام حسین خانی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین حسین خانی با اشاره به روایتی از امام محمد باقر علیه‌السلام، گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اقامه شود، نماز، روزه، حج، زکات، خمس، حجاب و غیره در جامعه اقامه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی حسینخانی در پنجمین روز مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام که با حضور کارکنان جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به روش‌های تربیتی امام حسین علیه‌السلام که در جلسات گذشته مورد بحث بود، عنوان کرد: یکی از مهم ترین روش‌های تربیتی امام حسین علیه‌السلام که انگیزه اصلی حضرت در قیام عاشورا بود، اقامه امر به معروف و نهی از منکر است.

استاد جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: امر به معروف به معنای این است که کسی را به انجام طاعت الهی وادار کنیم و نهی از منکر، بازداشتن از معصیت خداوند از طریق گفتار و رفتار است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینخانی با اشاره به اینکه امربه معروف و نهی از منکر با روش‌های تربیتی که در جلسات گذشته گفته شد، متفاوت است، اظهار داشت: در روش‌های قبلی مانند روشنگری، موعظه، یادآوری و عفو، جنبه روشنگری و اقناع بیشتر است و سعی می‌شود اتفاقی در درون فرد رخ دهد تا فرد مورد نظر، رفتار نامناسب خود را ترک کند، اما در امر به معروف و نهی از منکر، جنبه اقناعی کمتر و الزام بیرونی بیشتر است.

وی با اشاره به اهمیت روش امر به معروف و نهی از منکر به روایتی از امام محمد باقر علیه‌السلام اشاره کرد که فرمودند: «إنَّ الأمرَ بِالمَعرُوفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ سَبِیلُ الأنبِیاءِ و مِنهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِیضَهٌ عَظِیمَهٌ بِهَا تُقَامُ الفَرائِضُ و تَأمَنُ المَذاهِبُ و تَحِلُّ المَکاسِبُ و تُرَدُّ المَظالِمُ و تُعمَرُ الأرضُ و یُنتَصَفُ مِنَ الأعدَاءِ و یستَقِیمُ الأَمر؛ همانا امر به معروف و نهی از منکر، راه انبیای إلهی و شیوه صالحان است. فریضه بزرگی است که دیگر فرایض به واسطه آن برپا می‌شود و راه‌ها امن می‌گردد و درآمدها حلال می‌شود و حقوق و اموالِ به زور گرفته شده به صاحبانش بر می‌گردد و زمین آباد می‌شود و از دشمنان انتقام گرفته می‌شود و کارها سامان می‌پذیرد».

استاد جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اقامه شود، نماز، روزه، حج، زکات، خمس، حجاب و غیره در جامعه اقامه خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینخانی همچنین به آیه ۱۶۳ سوره اعراف درباره داستانی از قوم بنی اسرائیل و عاقبت آمران به معروف و ناهیان از منکر و همچنین افراد خطاکار و گروهی که آمران و ناهیان را مذمت می‌کردند، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه امام حسین علیه‌السلام بحث قیام عاشورا را در اقامه امر به معروف و نهی از منکر متمرکز کردند، گفت: در وصیت نامه امام حسین علیه‌السلام آمده است: «إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی ؛ من برای جاه طلبی و کام جویی و آشوبگری و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم».

استاد جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد که در رساله عملی آمده است، عنوان کرد: کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند باید با این فریضه الهی آشنا باشد و آن را به درستی بشناسد، دومین شرط این است که احتمال تأثیر بدهد و اگر صددرصد مطمئن بود تأثیر دارد اقدام کند، سومین شرط این است که فرد بر خطای خود اصرار داشته باشد که امربه معروف و نهی از منکر واجب می‌شود، شرط چهارم اینکه مفسده ای نداشته باشد و شرط پنجم این است که به آمر به معروف و ناهی از منکر آسیبی وارد نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha