پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام جمعه رشت

حوزه/ امام جمعه رشت گفت: در آینده احتمال دارد یکی از طلاب جدید الورود، مجتهد جامع الشرایط در جامعه بشود و لذا این که در آینده می‌خواهید در چه سطحی قرار بگیرید به امروز شما بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین رسول فلاحتی روز گذشته در مراسم افتتاحیه میثاق طلبگی، با تبریک ورود طلاب به حوزه علمیه، اظهار داشت: خداوند در آیه ۱۲۲ سوره توبه به زیبایی اهمیت طلبه شدن را تبیین کرده است، "پس چرا از هر طایفه‌ای جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول برای آموختن علم دین مهیا نباشند، تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم رسانند، باشد که (از نافرمانی خدا) حذر کنند. "

وی به تبیین جایگاه طلبگی پرداخت و گفت: الان در دوره‌ای قرار دارید که از اهمیت جایگاه خودتان اطلاع ندارید، اما در آینده به اهمیت جایگاه خودتان به درستی پی خواهید برد.

نماینده ولی فقیه در گیلان با مقایسه طلاب جدید الورود در زمان قدیم و حال، یادآور شد: طلاب در زمان قدیم از موقع ورود به حوزه علمیه، اطلاعات چندانی از حوزه علمیه نداشتند، اما با پیشرفت تکنولوژی این امکان در حال حاضر وجود دارد که طلبه، قبل از وارد شدن به حوزه علمیه اطلاعات مورد نیاز خودش را به دست بیاورد.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی با اشاره به این که طلبگی نه شغل است و نه رشته، افزود: طلبگی یک رسالت است، همانند وظیفه‌ای که پیامبران الهی داشتند که اسمش نه شغل بود و نه رشته، بلکه رسالتی بود به نام هدایت انسان‌ها به سوی خدا و به سوی بهشت الهی.

امام جمعه رشت ادامه داد: زندگی‌نامه پیامبران الهی، عقل آدمی را به حیرت وا می‌دارد، زمانی که مردم را به راه راست هدایت می‌کردند، و در مقابل درخواست مردم، می‌گفتند ما از شما هیچ چیزی نمی‌خواهیم، بلکه اجر ما با خداست.

وی به سختی کار عالمان و طلاب دینی در طول تاریخ اشاره کرد و افزود: عالمان دین رسالتی دیگری نیز به نام خودسازی دارند و این خودسازی نیاز به شرایطی دارد که این شرایط را امروز حوزه علمیه فراهم کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی به خاطره‌ای از آیت الله جوادی آملی اشاره کرد و گفت: زمانی یک روحانی، آیت الله جوادی آملی را به شاگردی می‌پذیرد و در درس اول جامع المقدمات به همراه حدیث «اول العلم معرفة الجبار و آخر العلم تفویض الامر الیه» تزکیه و علم آموزی را به ایشان یاد می‌دهد، اما هنوز اولین درس آن روحانی در یاد و خاطره آیت الله جوادی آملی وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در گیلان، بعد از خودسازی، مرحله دوم طلبگی را علم آموزی دانست و تصریح کرد: طلبه بعد از اتمام مقدمات و سطح، وارد درس خارج حوزه علمیه می‌شود که این دوره گاهی اوقات تا آخر عمر انسان ادامه دارد.

امام جمعه رشت با بیان اینکه درس خارج مقدمه استنباط برای اجتهاد شدن است، خاطر نشان کرد: درس خارج، مرحله قدرت استنباط احکام الهی برای مجتهد شدن است و اگر در جامعه، مجتهد پیدا نشود، مردم وظیفه دارند تا شخصی را برای علم آموزی و تفقه در دین با هزینه خودشان بفرستند، تا علوم دینی را فرا بگیرند و بعد از فرا گرفتن، مردم را انذار کنند.

وی به مردان و عالمان دینی دیلمیان اشاره کرد و یادآور شد: حسن‌بن محمد دیلمی، محدّث و واعظ امامی، صاحب کتاب «ارشاد القلوب» که در قرن هشتم هجری قمری زندگی می‌کرد و یکی از مستندات کتاب بحارالانوار از همین کتاب است.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی ادامه داد: یک دیگر از عالمان دیار دیلمان، حمزه بن عبدالعزیز، مشهور به سلار دیلمی از فقیهان قرن پنجم قمری، شاگرد شیخ مفید است.

نماینده ولی فقیه در گیلان به سرنگونی حکومت عباسیان توسط دیلمیان اشاره کرد و افزود: حکومت آل بویه از تیره‌های دیلمیان بودند، که در بخش بزرگی از ایران، عراق، جزیره و شام، بعد از سرنگونی حکومت عباسیان، حکومتی شیعی تشکیل دادند.

وی آینده طلاب دینی را روشن خواند و خاطر نشان کرد: در آینده احتمال دارد یکی از شما مجتهد جامع الشرایط در جامعه بشوید، این که در آینده می‌خواهید در چه سطحی قرار بگیرید به امروز شما بستگی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی تصریح کرد: دانشمند شدن در دین، به حفظ چند آیه و روایت نیست، بلکه دانشمند شدن به این است که یک طلبه در حوزه باید به پختگی کامل برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha