شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ناصر رفیعی

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی گفت: یکی از اصول مهم حاکم بر نهضت عاشورا عزت است؛ دو نوع عزت داریم، یکی عزت پنداری و دیگری عزت حقیقی، که تفاوت این دو چون تمایز سراب و آب است. 

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، شامگاه دوشنبه در مراسم عزای حسینی هیئت مکتب الصادق(ع) اصفهان در راستای سلسله بحث تبیین اصول حاکم بر نهضت عاشورا، اصل اول حاکم را خدا محوری، اصل دوم خودباوری و اصل سوم را کوچک انگاری دشمن دانست و اظهار کرد:چهارمین اصل که بسیار اصل مهمی‌ بوده، اصل عزت و ذلت ناپذیری است.

وی با اشاره به مصادیق اصل عزت در شعار «هیهات منّاالذّله» و مفاهیم بلند دعای عرفه چون این عبارت «خدایا تو کسی هستی که همه با تو عزت پیدا می کنند» گفت: ما دو نوع عزت داریم، یکی عزت پنداری و دیگری عزت حقیقی، که تفاوت این دو نوع چون تمایز سراب و آب است.

کارشناس مذهبی، ریشه بسیاری از گناهان را ذلت و خواری دانست و ابراز کرد: در روایت از معصوم آمده است که« هر آدمی که تکبر می ورزد و زور می گوید به خاطر ذلت نفس است»، قطعا گوشواره از گوش کودکان کربلا کشیدن و خلخال دزدیدن از زنان، دلیلی جز خود کم بینی ندارد.

وی با بیان اینکه برخلاف تصور ما که آدم ظلم پذیر، خوار است، روایت ها تأکید دارند آدمی که ظلم می کند ذلیل است، گفت: یکی از نشانه های وجود ذلت در انسان، نفاقی است که در درون دارد که در این راستا خداوند در آیه ۱۴ سوره بقره می فرماید «وَإِذَا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَیٰ شَیَاطِینِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ» .

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی، پایمال کردن حقوق دیگران را دیگر نشانه ذلیل بودن انسان ها دانست و عنوان کرد: بر این اساس کسانی که در کربلا مقابل حضرت سیدالشهدا(ع) ایستادند، ذلیل بودند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مهم‌ترین راهکار کسب عزت را مبتنی بر آیات قرآن، بندگی خدا معرفی و عنوان کرد: مطابق فرمایش معصومین، چنانچه برای کسب عزت باید بندگی تنها عزیز عالم(خداوند ) را کرد، هرکسی در برابر خدا خائف شد از هیچ چیزی نمی‌ترسد، در نهضت عاشورا کسانی مثل حُر این مقام میرسند ولی افراد مشهوری مثل عبیدالله حر جعفی خوار می شود.

وی تاکید کرد: عزت مهم‌ترین پیام کربلاست، چرا که سر امام حسین(ع) حتی بالای نیزه عزیز و دشمن شکن بود، حضرت زینب(س) حتی با دستان بسته و اسارت، در مجلس ابن زیاد و یزید هم عزیز بود.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی، دومین راه کسب عزت را از زبان امام حسن(ع) بیان و خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در لحظات آخر عمر خود به یاری از یارانشان توصیه کردند «جناده عزت و ابهت می خواهی گناه نکن، گناه آدم را ذلیل می کند».

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: مطابق این فراز دعای کمیل «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ» از نشانه های ذلت آوری گناهان، حبس شدن دعا ها است و یا براساس این فراز «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُغَیِّرُ النِّعَمَ» گرفته شدن نعمت از نشانه های ذلت ارتکاب گناهان است.

وی سومین راه کسب عزت را پرهیز از درخواست کردن از مردم دانست و گفت: درخواست حوائج از مردم عزت را سلب می کند. امام صادق(ع) در این رابطه می فرماید «وَلکن اِیّاکَ أَن تُخبِرَ النّاسَ بِکُلِّ حالِکَ فَتَهُونَ عَلَیْهِمْ» مبادا مشکلات و گرفتاری‌های خود را به مردم بگویی که نزد آن‌ها بی مقدار می‌شوی».

وی اذعان کرد: راهکار چهارم کسب عزت، گذشت از دیگران است. امام باقر(ع) می فرماید«ثَلاثٌ لایَزیدُ اللّه ُبِهِنَّ المَرءَ المُسلِمَ إلاّ عِزّا: الصَّفحُ عَمَّن ظَلَمَهُ و إعطاءُ مَن حَرَمَهُ و الصِّلَةُ لِمَن قَطَعَهُ». سه چیز است که خداوند به واسطه آنها جز بر عزّت انسان مسلمان نمی افزاید، گذشت کردن از کسی که به او ستم کرده است، بخشیدن به کسی که از [دادن چیزی به] او دریغ کرده است و پیوستن به کسی که از او بریده است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی افزود: در کربلا جبهه‌ی عزت و ذلت در مقابل هم قرار گرفتند و تاریخ اثبات کرده است که اباعبدالله(ع) و یارانشان عزیز و دشمنان ذلیل شدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha