شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بزرگداشت ایت الله ادیب

حوزه/ عضو جامعه روحانیت شیراز گفت: مرحوم آیت الله ادیب دارای تواضع بسیاری بودند و بارها مشاهده کرده‌ام که ایشان دست یک انسان را می‌بوسید و این به اصل اعتقاد داشتند که اگر تواضع کردید، خداوند شما را بزرگ می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق امشب در مراسم سالگرد ارتحال آیت الله ادیب که در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، اظهار داشت: انسان در هر عرصه‌ و شغلی که باشد، باید تبلیغ دین خدا را انجام دهد، البته از مدیر کل یک انتظار و از افراد پایین‌تر نیز یک انتظار وجود دارد، اما وظیفه روحانیت در این بین سنگین‌تر است.

مسئول مدرسه علمیه منصوریه شیراز با اشاره به آیاتی از سوره احزاب، یادآور شد: کسانی که رسالت الهی منتشر می‌کنند و مردم را با رسالت خداوند آشنا می‌کنند، دارای ویژگی‌هایی هستند که از خداوند می‌ترسند، اما متاسفانه در برخی موارد اینقدر که از افراد می‌ترسیم از خداوند نمی‌ترسیم.

وی خدا ترسی را یکی از ویژگی‌های آیت الله ادیب برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر از خداوند نترسیدیم، از سایه خود خواهیم ترسید، چرا که خدا ترسی انسان را بزرگ کرده و فراموشی خدا انسان را خورد و کوچک می‌کند، بنابراین نباید جز خداوند از کسی ترسی داشته باشیم.

عضو جامعه روحانیت شیراز با تاکید بر اینکه مسلمانان باید پیامبر(ص) را الگوی خود قرار دهند، مطرح کرد: لازم است تا از پیامبر گرامی اسلام(ص) درس بگیریم و به خاطر داشته باشیم خداوند برای کسانی که برای او کار می‌کند، کافی است.

وی به شرایط تأثیر گذار در امر تبلیغ اشاره کرد و گفت: تذکر برای سلامتی روح باید تداوم داشته باشد و لذا یکی از شرایط موفقیت در تبلیغ استمرار آن است که امام صادق(ع) نیز در این عرصه فرمودند: "آفرین به پدری که هر روز از نماز و حجاب سخن می‌گوید".

استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس، تقوا را از دیگر شرایط تبلیغ برشمرد و گفت: تأثیر سخن انسان‌های با تقوا بر نفوس مردم، بیشتر از کسی است که تقوا ندارد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته با همراهی استاندار، طبق آیات قرآن موفق‌ترین و ناموفق ترین مدیر را معرفی کردیم، یادآور شد: ۱۶ سال قبل تعدادی از طلاب جوان را در ادارات شیراز بسیج کردیم تا وضعیت نماز خانه‌های ادارات و حضور پرسنل و مدیران در نماز را رصد کنند و در نهایت گزارش میدانی را نزد استاندار بردیم و بر اساس آیه ۴۱ سوره حج که معیار موفقیت کسانی که قدرت در دست دارند را نماز مطرح می‌کند، مدیران موفق و ناموفق را معرفی کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین حدائق با تاکید بر اینکه نماز اول وقت یکی از درس‌های مهم عاشورا است، خاطر نشان کرد: اگر از خدا ترسیدم موفقیت شامل حال ما خواهد شد.

وی نتیجه تقوا را قاطعیت و شجاعت دانست و گفت: از دیگر ویژگی‌های مرحوم آیت الله ادیب، انس عجیبی به قرآن کریم و ادعیه بود و تا پاسی از شب با خداوند خلوت می‌کردند.

مسئول مدرسه علمیه منصوریه با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله ادیب از بدو تولد، از نعمت پدر مرحوم بودند، یادآور شد: حضرت امام(ره) زمانی که متولد شدند خوانین خمین پدر ایشان را به قتل رساندند، اما حضرت امام(ره) بنیان گذار انقلاب اسلامی می‌شوند، همچنین آیت الله گلپایگانی نیز مادر و پدر خود را از دست می‌دهند اما فقیه می‌شوند و لذا آیت الله ادیب نیز بارها می‌فرمودند من درد یتیمی را چشیده‌ام، از این رو نگاه ویژه‌ای به ایتام دارم.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله ادیب دارای تواضع بسیاری بودند و بارها مشاهده کرده‌ام که ایشان دست یک انسان را می‌بوسید و این به اصل اعتقاد داشتند که اگر تواضع کردید، خداوند شما را بزرگ می‌کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس گفت: آیت الله ادیب، در کنار آنکه از روحانیون برجسته در مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی بودند، مدت‌ها نیز در دوران دفاع مقدس در میدان نبرد و خط مقدم حضور داشتند و ساماندهی به آسیب دیدگان جنگ نیز از دیگر فعالیت‌های ایشان بود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین مرحوم آیت الله ادیب از دوران جوانی به تبلیغ دین مبین اسلام می‌پرداختند و در بسیاری از روستاهای محروم استان به امر تبلیغ مشغول بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha