جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ نشست سخنگوی وزارت خارجه با بنیاد امامت

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: متأسفانه منطق و گفتمان معرفتی حمایت از مظلوم در مقابل ظالم در ادبیات سیاسی جهان شناخته شده نیست؛ نیاز است تا ادبیاتی در دنیا ایجاد نموده، امتداد فرهنگی را همنوا با امتداد سیاسی دنبال نماییم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، در دیدار دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت ها، به ظرفیت های بین المللی این بنیاد اشاره کرد و موضوع خلأ گفتمان تبیینی عرصه بین الملل از بعد فرهنگی و معرفتی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در گفتمان جمهوری اسلامی رویه سیاسی و انطباق قدرت نظامی فرع بر رویه فرهنگی و معرفتی بوده، مواضع سیاسی تابعی از مبانی اعتقادی، فکری و فرهنگی است.

وی با بیان این که بنیاد فرهنگی و معرفتی انقلاب اسلامی در مسیر پیشبرد اهداف الهی خود، تقویت قدرت سیاسی و نظامی را مهم می داند، خاطرنشان ساخت: متأسفانه در برخی از موارد بهترین موضع گیری های ما در عرصه سیاسی، به گونه‌ای تعبیر و تفسیر می‌شود که عکس مقصود نظام اسلامی لحاظ می گردد.

وی با اشاره به این که در منطق سیاسی دنیا، همه چیز بر اساس منفعت و مصلحت تفسیر و تحلیل می شود، اظهار داشت:متاسفانه منطق و گفتمان معرفتی حمایت از مظلوم در مقابل ظالم در ادبیات سیاسی جهان شناخته شده نیست؛ نیاز است تا ادبیاتی در دنیا ایجاد نموده، امتداد فرهنگی را همنوا با امتداد سیاسی دنبال نماییم.

وی با تأکید بر این که گفتمان اهل بیت علیهم السلام در دنیای اسلام، هیچ پایگاه منسجمی ندارد، خاطرنشان کرد:متأسفانه علی رغم تمام تلاش ها همچنان نسبت به موضوع تئوری، مبنا سازی و گفتمان سازی برای مکتب اهل بیت علیهم السلام فعال هستیم. باید بتوانیم گفتمان و ادبیاتی در جهان ایجاد نماییم، تا اندیشمندان بین‌المللی بتوانند، فقه، کلام و فلسفه اسلامی را به درستی فهم کنند.

رئیس مرکز تخصصی امام شناسی افزود: اگر دنیا امامت ما را به درستی تلقی نکند، نظام سیاسی ما را درست فهم نخواهد کرد؛ اگر ادبیات امامت در جهان به درستی تبیین نشود، امتداد اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اجتماعی گفتمان انقلاب اسلامی به درستی فهم نخواهد شد.

وی با بیان این که برای مواجهه با جریان های مختلف فکری و معرفتی عرصه بین الملل به چارچوب اندیشه معرفتی مکتب اهل بیت علیهم السلام دست یافته ایم، خاطرنشان کرد: رصد جریان‌های فکری و معرفتی فعال در حوزه‌های پژوهشی و احصا مهم ترین پژوهش‌ها در رابطه با تشیع، تنها بخشی از اقداماتی است که با همکاری مجموعه‌های حوزوی دنبال می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در بخش پایانی سخنان خود گزارشی از رویکردها و دستاوردهای پژوهشی بنیاد بین المللی امامت ارائه کرد و خاطرنشان ساخت: اقتضائات و زمینه های همکاری این مجموعه با نهادهای بین المللی، ظرفیت آماده‌ای برای همنوایی دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha