سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان

حوزه / نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: آنچه قانون بوده و در اسناد نوشته شده، گاهی با آنچه در صحنه عمل وجود دارد و در بانک‌ها عملی می‌شود، متفاوت است، به گونه‌ای که مخالفین به آنچه که عمل می‌شود استشهاد می‌کنند و موافقین از جمله رئیس مجلس به قانونی که تصویب شده استشهاد می‌کنند، اما درستی قانون یک وجه ماجرا و نحوه اجرا وجه دیگر کار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان اظهار داشت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی، تلاش برای بدست آوردن قدرت و اقتدار در خدمت دین و کمک به مردم و جامعه اسلامی است.

امام جمعه زاهدان به قرائت فرازی از دعای مکارم اخلاق امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه پرداخت و افزود: به طور طبیعی انسان به دنبال رسیدن به اوج و کمال است اما نکته اینجاست که انسان کامل و مطلوب چه کسی و دارای چه ویژگی‌هایی است.

وی ویژگی‌های انسان کامل از نگاه دین و از نگاه خدا را تبیین کرد و گفت: گاهی در گذشته ویژگی یک انسان خوب اینگونه تبلیغ می‌شد که انسان خوب، سر به زیر و آرام است به گونه‌ای که حتی اگر تو سری هم بخورد کاری نمی‌کند و در مقابل اگر کسی در برابر ظلم ایستادگی و تن به ظلت ندهد، سرش هوای دیگری داشته و انسان مطلوبی نیست و گاهی نیز او را به شرارت و تندی معنا می‌کنند.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: امام سجاد(ع) در این دعا جواب این سوالات را داده‌اند و پس از تقاضای درود بر پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) بیان می‌کنند "خداوندا مرا بر کسی که به من ستم می‌کند چیره و بر ضدّ کسی که با من به مجادله برمی‌خیزد زبان گویا و بر کسی که با من دشمنی می‌ورزد، پیروز قرار ده و علیه کسی که نیرنگم می‌زند، چاره‌جویی بخش و در برابر کسی که به من ستم می‌کند قدرت عنایت کن و علیه کسی که به من دشنام می‌دهد و غیبت می‌کند، توان تکذیب مرحمت فرما و از دست کسی که مرا تهدید می‌کند، به سلامت دار و از آن‌که مرا به راه ثواب می‌برد، توفیق فرمان‌بری ده و از آن‌که مرا به راه راست هدایت می‌کند، توفیق پیروی عنایت کن. "

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی به بیان نکاتی برگرفته از این فراز پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) با این دعا آموزش می‌دهند که از نگاه ایشان، انسان مطلوب انسانی توانمند و مقاوم در برابر دشمن و کسی است که بتواند اهل اثبات حق باشد و در برابر تهاجم تبلیغاتی دشمن او را تکذیب و حقانیت و درستی راه خود را به مردم اثبات کند و اگر دشمن در پی آسیب زدن به اوست، او هم بتواند برای دفاع از خود و ضربه به دشمن، نقشه بکشد، نه اینکه خود را رها کرده و قدرت دفاع در برابر دشمن را نداشته باشد.

امام جمعه زاهدان به تفسیر آیه ۵۴ سوره مبارکه آل عمران پرداخت و گفت: بنا بر این آیه مبارکه، دشمنان نقشه کشیده و خداوند نیز نقشه می‌کشد و خداوند می‌خواهد به دست همین بندگان ظلم ستیز، جبهه کفر را سرکوب کند، بنابراین از انسان مومن انتظار می‌رود اهل تدبیر برای پیشرفت و انسانی باشد که به دنبال رشد خود بوده و حرف هر کسی که راه درست را به او نشان داده و سخن حقی می‌گوید قبول کند.

وی با اشاره به آیه ۱۸ سوره مبارکه زمر یادآور شد: باید بشارت داد به بندگانی که سخن بشنوند و به نیکوترین آن عمل کنند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: این سخن امام سجاد(ع) تنها در برابر یک فرد نیست و جامعه مطلوب هم باید دارای این ویژگی‌ها باشد و جامعه‌ای مطلوب است که در برابر دشمن مقاومت کرده، اهل تدبیر باشد و بتواند حقانیت راه خود را برای مردم و آزادی خواهان نشان دهد و در مسیر رشد و کمال قدم بردارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب همواره بر اقتدار کشور در برابر دشمن تاکید داشته و دارند و اقتدار کشور را تضمین کننده امنیت کشور دانسته‌اند و لذا طبق فرمایش ایشان، این اقتدار با پیشرفت علمی، رشد اقتصادی، افزایش توان دفاعی و اقتدار نظامی حفظ خواهد شد.

وی ادامه داد: این فرمایش مقام معظم رهبری برگرفته از آیه شریفه "وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ" می‌باشد، بدین معنا که آنقدر توان دفاعی و اقتدار نظامی شما بالا باشد که دشمن را ترسانده و جرات حمله به شما را نداشته باشد.

امام جمعه زاهدان افزود: یکی دیگر از تاکیدات مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین بوده و اینکه کشور ما در برابر رسانه‌های استعماری و استکباری، از قدرت تبلیغاتی بالایی برخوردار باشد و لذا ضروری است تا همه برای جهاد تبیین، جهاد فرهنگی و سوق دادن جامعه به رشد، کمال و پیمودن راه سعادت دنیا و آخرت دست به دست هم بدهند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی را تلاش برای گسترش عدالت و خدمت به مردم و جامعه اسلامی دانست و با اشاره به برخی از مناسبت‌های پیش رو عنوان کرد: هفته دولت فرصتی برای تشکر از تلاش همه خدمتگزاران قوه مجریه در طول سال است.

وی با اشاره به اینکه جهت‌گیری دولت باید در مسیر فرمایشات مقام معظم رهبری و عمل به انتظارات و مطالبات ایشان باشد، ادامه داد: مقام معظم رهبری در دوره‌های مختلف و سال گذشته توصیه‌هایی برای دولت داشتند که اولین آن، تکیه بر ارزش‌های اساسی انقلاب است که دولت و نظام اسلامی باید انقلابی و مبتنی بر ارزش‌های اساسی انقلاب، دولتی مردمی و اسلامی باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی بیان داشت: خلوص نیت و تلاش مجاهدانه از دیگر توصیه‌های مقام معظم رهبری به دولتمردان است و لذا نیاز است تا با تلاش مجاهدانه، نیت خدایی و خلوص به دنبال انجام کارهای عقب افتاده باشیم.

وی اقدام با برنامه را از دیگر مطالبات مهم مقام معظم رهبری از دولتمردان عنوان کرد و افزود: گاهی یک کار با نیت خیر و خدمت به مردم شروع می‌شود، اما چون برنامه ندارد نتیجه درستی حاصل نمی‌شود، که متاسفانه در سیستان‌وبلوچستان با نمونه‌های متعددی از این مشکل مواجه هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان مقابله با جنگ روانی دشمن، کار تبلیغاتی درست، تمهیدات رسانه‌ای، بازسازی انقلابی و ایجاد تحول در قوه مجریه را از دیگر توصیه‌های مهم مقام معظم رهبری خطاب با دولتمردان برشمرد و گفت: عدالت ورزی، فساد ستیزی، مبارزه با فساد در هر جا، تلاش برای گسترش عدالت، احیای اعتماد مردمی، انسجام، اقتدار و اشراف دولت، فرهنگ، رسانه و سیاست خارجی از دیگر رهنمودها و انتظارات مقام‌ معظم رهبری است.

وی اذعان کرد: مطالبه و انتظار مردم نیز همین است که دولت در چارچوب و جهت‌گیری بیان شده از سوی مقام معظم رهبری حرکت کند.

امام جمعه زاهدان افزود: خوشبختانه رویکرد دولت خوب بوده و تلاش فراوانی برای اقدامات دارند و در مواقع متعدد نیز مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، مواردی از جمله مردمی بودن، سفرهای استانی که نشان دهنده رویکرد خوب و مطلوب دولت است و در این فرصت تلاش‌های فراوانی شده، اما در عین حال با ضعف‌ها، آسیب‌ها و چالش‌هایی نیز مواجه هستیم و نمونه آن وضعیتی است که مردم با چشم خود دیده و نیازمند اقامه برهان و دلیل نیست و لذا برای رفع مشکلات نیازمند تلاش مسئولان در کنار همراهی مردم هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی گفت: از محورهای مهم مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری مبارزه با فساد و اجرای عدالت است که در جلسات دیگر هم بیان فرمودند که ما در این جهت وضعیت مطلوبی نداریم و چنین چیزی برای مردم دردناک است که چرا این فساد رشد پیدا کرده و در مجموعه‌های مختلف دامن‌گیر نظام اسلامی و نهادهای زیرمجموعه نظام اسلامی شده است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان با اشاره به بحث فولاد مبارکه، یادآور شد: نکته اینجاست که این اتفاق چیزی نبوده که امروز و دیروز فهمیده شود، بلکه سال‌ها حرف آن وجود دارد، اما سوال این جاست که چرا آنقدر دیر اقدام شد.

وی گفت: اگر مسئولان و مردم، هر کسی در هر جایی که حضور دارد، درست عمل کند، در این صورت نیازی به هیچکس و هیچ چیز نخواهیم داشت و علیرغم همه محرومیت‌ها، محدودیت‌ها و تحریم‌ها، بهتر می‌توانیم کشور را اداره کنیم.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: اگر هر کس در هر جا که قرار دارد، کارش را درست انجام دهد وضعیت خیلی بهتر و دنیا گلستان می‌شود، اما متاسفانه اقدامات به خوبی صورت نگرفته و مثلا در اداره با کم کاری مواجه می‌شویم که نتیجه آن مثل ساختمان آبادان بعد از چند سال مشخص می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر کار خود را به درستی انجام دهیم، نتیجه بهتر خواهد بود که متأسفانه کم‌کاری، مسامحه، ملاحظه کاری و بده بستان‌ها سبب گسترش فساد شده و اگر همین امروز هم تصمیم جدی برای مبارزه با فساد باشد، باز هم دستمان جلو خواهد بود و این مطالبه مردم است زیرا آنچه مردم را رنج می‌دهد فساد، تبعیض و دوری از عدالت است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان با اشاره به نشست خبری هفته دولت و ارائه گزارش عملکرد دولت در سیستان‌وبلوچستان توسط استاندار، یادآور شد: آنچه بنده در گردهمایی سراسری نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه کشور به رئیس جمهور عرض کردم این بود که ما در سیستان‌وبلوچستان با ابقاء یا انتخاب برخی مدیران ضعیف مواجه هستیم و استاندار نیز در نشست خبری بیان کرده‌اند که برخی خدمات در استان صورت گرفته که این خدمات با مدیر ضعیف تحقق پیدا نمی‌کند .

وی ادامه داد: ما نیز چنین چیزی را تأیید کرده و عرض کردیم برخی مدیران ضعیف هستند و البته آنچه خدمت رئیس جمهور عرض شد، درد دل استاندار و برخی از مدیران کل استان بود مبنی بر اینکه ما به دنبال برخی جابجایی‌ها بوده و دولت مرکزی موافقت نمی‌کند و به همین دلیل بنده در گردهمایی این نکات را مطرح کردم تا تیغ استاندار برنده‌تر و توان مدیریتی وی تقویت شود و مدیران استانی ما قدرت تصمیم‌گیری بیشتری داشته باشند.

امام جمعه زاهدان گفت: در بحث دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌ها، هم رئیس جمهور و هم رئیس مجلس بیان کردند که دخالت نمایندگان خلاف قانون است و رئیس جمهور بیان کرد اگر مدیر کلی در برابر فشار نماینده‌ای از خود ضعف نشان داد با او برخورد خواهد شد، در واقع این سخنان بنده و استاندار دو روی یک سکه است و در واقع این سخنان تلنگری برای حرکت مجموعه است تا زمینه خدمت به مردم و تلاش بیشتر فراهم شود و خبرنگاران نیز باید حلقه وصل بوده و به دنبال سوژه‌ای برای ایجاد جدایی نباشند.

وی با اشاره به دهم شهریور سالروز تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا و روز بانکداری اسلامی با بیان نکاتی پرداخت و اظهار داشت: آنچه قانون بوده و در اسناد نوشته شده، گاهی با آنچه در صحنه عمل وجود دارد و در بانک‌ها عملی می‌شود، متفاوت است، به گونه‌ای که مخالفین به آنچه که عمل می‌شود استشهاد می‌کنند و موافقین از جمله رئیس مجلس به قانونی که تصویب شده استشهاد می‌کنند، اما درستی قانون یک وجه ماجرا و نحوه اجرا وجه دیگر کار است.

وی تصریح کرد: آنچه مردم شاهد بوده و مسئولان از جمله رئیس جمهور بیان می‌کنند این است که برخی از بانک‌ها به آنچه باید به درستی عمل نکرده، وارد دلالی و سود بیشتر شده‌اند، نه حمایت از تولید کننده و گاهی تضمین‌هایی گرفته می‌شود که وقتی فرد قادر به پرداخت قسط خود نیست، دچار مشکل شده، اما بانک به دنبال گرفتن سود خود است و می‌بینیم که هر روز ساختمان بانک‌ها بزرگتر و مجلل‌تر می‌شود و باید درصد تأثیرگذاری بانک‌ها در تولید مشخص شود.

وی افزود: مدیران بانک‌های استان گزارش‌هایی از میزان خدمت به مردم، کمک به تولید و سرمایه‌گذاری در نیازهای استان ارائه کرده‌اند و بنده نیز تشکر کرده‌ام، اما به مراتب انتظار بیشتر از این است و لذا مدیران بانک‌ها در استان مرکز کشور باید اهتمام و دقت بیشتری داشته و بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی دست به دست هم بدهند تا قوانین خوب به خوبی اجرا شود و سرمایه بانک در خدمت مردم، مستضعفان و تولید قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی در پایان سالروز ورود کاروان اهل بیت(ع) به شام و چهلمین سالروز تأسیس حزب الله لبنان را گرامی داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha