دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: افرادی که برای تحصیل به قم می آیند پس از آموزش و تحصیل، باید به شهرها و مناطق خود بازگردند تا بالای منبر، وعظ، اخلاق و احکام و فقه بگویند تا مردم تربیت شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله سبحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی در مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) با تسلیت ایام صفر بیان داشتند: قرآن کریم درباره متعلمین می فرماید: « فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ ». همه نمی توانند برای تفقه در دین بیایند بلکه از هر فرقه و کشور و جمعیتی گروهی برای تحصیل علوم اهل بیت (ع) به قم و نجف مهاجرت کنند اما این تحصیل نباید مادام العمر باشد. محصل مادام العمر که در قم ریشه دوانده، صحیح نیست.

ایشان با اشاره به فراز پایانی آیه نفر که « وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» افزود: افرادی که برای تحصیل به قم می آیند پس از آموزش و تحصیل، باید به شهرها و مناطق خود بازگردند تا بالای منبر، وعظ، اخلاق و احکام و فقه بگویند تا مردم تربیت شوند.

فیلم کامل سخنرانی

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه این آیه تا امروز میلیون ها مصداق پیدا کرده است و یکی از مصادیق آن، ما هستیم، افزودند: تفقه در دین به معنای خواندن صرف «فقه» نیست، بلکه به معنای فهم دین است، کلام بخوانند، عقاید اسلامی را خوب یاد بگیرند، ادبیات بخوانند تا قرآن و سنت را بفهمند، فقه بخوانند تا احکام دین را برای مردم بیان کنند.

ایشان با بیان اینکه امروز مسائل جدیدی پیدا شده است که در سابق مصداقی نداشته است، گفتند: از طلاب به عنوان شاگردان مکتب امام صادق (ع) انتظار می رود، سوالات را به خوبی بفهمند و پاسخ مناسبی بدهند و این نیازمند سعی و تلاش است.

معظم له به نقل خاطره ای پرداختند و افزودند: در سال ۱۳۳۲ هنگام آغاز درس از امام خمینی (ره) سوال کردم که تابستان در محلات چگونه درس می خواندید؟ فرمودند: «قالیچه ای در حیاط پهن می کردم، کتاب ها و نوشته های خود را می بردم، تا ساعت ۱۲ مشغول مطالعه بودم و اگر خسته می شدم، می نوشتم». و لذا توانست نظام فاسد را بردارد و نظام اسلامی را جایگزین سازد.

ایشان خاطره دیگری از امام خمینی (ره) نقل کرده و گفتند: امام خمینی در بازگشت از منزل یکی از علما برای من نقل کردند که « مرحوم شاه آبادی از پدرش نقل کرد که صاحب جواهر پسری داشت که درگذشت. برای تدفین هوا تاریک شد، قرار شد جنازه را در یکی از اتاق های صحن نجف بگذارند و فردا دفن کنند. طلبه ها و اساتید می آمدند، فاتحه می خواندند و برمی گشتند. صاحب جواهر هم نوشته های خود را برداشت و آمد بالای سر پسرش کمی قرآن خواند و سپس مشغول نوشتن جواهر شد» یعنی فوت فرزند او را از نوشتن و درس باز نداشت.

حضرت آیت الله سبحانی تاکید کردند: اصل کار در سعی و تلاش است و باید به گونه ای درس بخوانید که مدرسه امام صادق (ع) نمونه باشد. به عبارت دیگر، باید آرزوها را کنار گذاشت و عمل را به صحنه آورد.

ایشان همچنین بر توجه به معنویت در کنار تحصیل تاکید کرده و عنوان کردند: سعی و تلاش بدون معنویت حاصلش همین تولید سلاح های جنگی و کشتن انسان ها می شود که امروز شاهد هستیم. درحالیکه خداوند متعال این همه نعمت در اختیار بشر قرار داده است ولی چون این بشر از معنویت فاصله گرفته، آن را تبدیل به نقمت کرده است.

این مرجع تقلید خاطره دیگری نقل کرده و افزودند: در مسجد سلماسی امام خمینی درس می گفت، یکی از شاگردان در پایان درس از ایشان درخواست موعظه کرد، ایشان ابتدا فرمودند آمادگی ندارند. آن طلبه اصرار کرد. امام راحل فرمودند: «قل انما اعظکم بواحدة ان تقوموا لله مثنی و فرادی». کارتان برای خدا باشد و هوی و هوس در آن نباشد. این پایه معنویت است.

ایشان ادامه دادند: اگر ما بتوانیم روحیه خداخواهی و خداجویی را در خود تقویت کنیم، پایه معنویت می شود. اگر همه کارهایمان را برای خدا نمی کنیم ، بخشی از اعمال را برای خدا انجام دهیم.

حضرت آیت الله سبحانی در پاسخ به سوال یکی از طلاب بیان کردند: اولین دشمن ما نفس ماست بنابراین در اولین قدم باید هوای نفس را زیر پا بگذاریم. درجه دوم، کسانی هستند که با اسلام و نظام مخالف هستند. ما باید درس بخوانیم، منطق و زبان دشمنان را یاد بگیریم و پاسخ دهیم.

این مرجع تقلید در پاسخ به سوال طلبه دیگر درباره خوشبین شدن مردم به روحانیت گفتند: عمل ما عمل الهی باشد و روحانی به تمام معنا «روحانی» است، مردم به او خوشبین می شوند. عمل ما مردم را جذب می کند. سیره عملی مرحوم آیت الله ناصری سبب جذب مردم شده است.

-

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسن زاده IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    0 1
    ما طلاب تابع مراجع معظم تقلید هستیم، وقتی مراجع در قم تشریف دارند ما برویم شهرستان چکار کنیم؟ قم سختی های خودش را دارد، از جمله غربت، اجاره نشینی، گرانی و... ولی بخاطر پیشرفت علمی همه این سختی ها را تحمل می کنیم ولی اگر شهر ما یک مرجع یا حتی یک مجتهد می داشت یک لحظه هم قم نمی ماندم. لطفا پیگیری بفرمایید که یا مراجع لطف کنند شهرهای دیگر را پوشش بدهند و یا اینکه درس خارج مجازی را برگزار کنند تا ما علاوه بر تبلیغ در شهرستان به تحصیلمان لطمه نخورد. تشکر سلام علیکم ما از خدامونه ولی وقتی می ریم و شهریمون قطع میشه بعدش باید چه جوری زندگی رو اداره کنیم با کاسبی و یا مکانیکی و یا استخدام در ادارات؟ ما طلبه هستیم و می خواهیم کار طلبگی کنیم هل من ناصر ینصرنی؟ سلام و احترام اگر درس خارج آقایون مجازی بشه و طلاب بتوانند در شهرستان و روستاها از آنها بهره ببرند و اختلالی در تحصیل و شهریه آنها به وجود نیاید قطعا خیلی از طلاب رجعت خواهند نمود. قابل توجه مسئولین مربوطه سلام علیکم بسیار نکته درستی است ولی به عنوان مثال الآن مشهد یکی از شهرهای مذهبی است که طلبه هم زیاد دارد ولی آیا یک مرجع تقلید در این شهر داریم یا خیر؟ وقتی بررسی می کنیم می بینیم قالب طلاب مشهدی تا پایه ۶ بیشتر درس نمی خوانند و غالباً درگیر منبر و محراب می شوند و تمام آیا این مهم نیاز به بررسی ندارد؟ عمر طلبه ها چگونه باید مدیریت شود؟
  • مظلوم IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    1 0
    با سلام خدمت تمامی طلاب عزیز بهترین کار همان ماندن در قم می باشد اگر برای تبلیغ مهاجرت کنید اولین کار دفتر شهریه قطع تمامی دریافتی شماست و زن و بچه خود را به زیر ظلم قلم آقایان نکشید حتی به سامانه های اعلامی خود اعتماد ندارند نه به ثبت گزارش در سامانه نه به تشکیل پرونده در هیچ نهاد تبلیغی و اعزام از سوی آنها فقط قطع میکنن و هیچ رحمی ندارند
  • خ IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    0 0
    مردم مگه بی تربیتند!!!!!
    • محمد مهدی اسلامی IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      0 0
      با سلام و احترام بر جنابعالی ، جناب «خ» عزیز ، حتماََ شنیده اید که : هیچکس از پیش خود چیزی نشد __هیچ آهن خنجر تیزی نشد __هیچ حلوائی نشد استاد کار __تا که شاگرد شکر ریزی نشد __ ، فرق انسان با حیوان در این است که انسان نیروی عاقل شدن را دارد ولی حیوان نه ، اما این قوه در انسان بفعلیت می رسد بشرط آن که اموزش ببیند ، سخنان حکیمان و علماء را بشنود و یاد بگیرد و به آنچه از آنها که عمل کردنی است عمل کند تا تربیت بشود . انسان را اگر بحال خود رها کنند ، عقلش رشد نمی کند . حال اگر عمل تعلیم و تربیت رها شود و ادامه نیابد ، این تربیت شدگان کنونی از دنیا می روند و دیگر کسی نمی تواند به تربیت کردن مردم بپردازد . ان شاءالله موفق و مؤید و شادکام باشید. با عرض ادب و احترام ، محمد مهدی اسلامی .
  • ن.ا.ش.ن.ا.ش IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» سوره مبارکه توبه آیه ۱۲۲