شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیین افتتاحیه سلسله نشست‌های اربعین‌شناسی

حوزه/ سلسله نشست‌های اربعین‌شناسی با عنوان «مدرسه تابستانه اربعین» در جوار بارگاه مطهر رضوی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، سلسله نشست‌های اربعین‌شناسی که با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و معاونت علمی حوزه علمیه خراسان در قالب «مدرسه تابستانه اربعین» برگزار می شود، امروز نهم شهریور در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان در این نشست، گفت: اربعین‌شناسی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و ماهیت‌شناسی و شناخت آن منهای رکن شناخت عاشورا که اصل حماسه است امکان پذیر نیست.

‌اربعین شناسی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر 

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه اربعین شناسی همان عاشوراشناسی است، گفت: شهادت دارای دو رکن خون و پیام است که در حماسه تاریخی و بی نظیر عاشورا این دو رکن وجود دارد و باید به درستی مورد توجه قرار گیرد.

وی ابراز کرد: باید برای احیای مکتب عاشورایی هر دو رکن به سمت حرکت عقلانی سوق داده شود تا آرمان‌ها و اهداف سیدالشهدا(ع) تحقق یابد؛ رکن نخست خود حماسه عاشورا و رکن دوم که پیام است تجلی آن در اربعین است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه ورود به اربعین‌شناسی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است تا بتوانیم عقلانیت را در هر دو رکن تکمیل کنیم، گفت: ماهیت‌شناسی اربعین و شناخت آن منهای رکن اول که اصل حماسه است امکان پذیر نیست. هویت هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا در رکن اول تجلی یافته و در قالب پیام توسط امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) به سمت جامعه روانه شده است و در اربعین متجلی شده است.

وی ادامه داد: شناخت ماهیت حماسه عاشورا مبتنی بر شناخت ماهیت جریان امامت در ادامه رسالت است و مقام معظم رهبری نقش امامت در طول تاریخ زندگی ائمه اطهار(ع) را در دو جمله تفسیر و تطبیق و زعامت جامعه بیان می‌کنند.

‌اربعین شناسی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر 

اربعین و نزدیک شدن به آرمان‌های سیدالشهدا(ع)

حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در مراسم اظهار کرد: اربعین حرکتی است که مرزها را در می نوردد و انسان‌های بیشتری را با آرمان‌های شهادت و ایثارگری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) نزدیک می‌کند.

وی در ادامه به ویژگی ها و عناصر اربعین اشاره و عنوان کرد: تکریم و سپاس از انسان کامل و احیاگر، گرامیداشت مقام ایثار و شهید و شهادت، احترام به فداکاری‌های خاندان نبوت، همبستگی و وحدت مومنانه ادیان الهی، خدمت عاشقانه، حرکت معنویت محور و رفتار صالحان، سفر عارفانه و پویا به اقتضای عقاید و اخلاق و سنن و قدردانی از میزبانان با معرفت عراقی برخی از ویژگی های اربعین است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، عقل محوری و تعقل، عدالت محوری، علم محوری، جامع‌نگری، جهان‌گرایی، آسان‌گرایی در مسائل و اخلاق گرایی را از برنامه‌های تمدنی اسلام برشمرد و گفت: اربعین زمینه ساز تمدن است و امروزه راه خود را پیدا کرده است.

‌اربعین شناسی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر 

اربعین زمینه‌ساز شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی

عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این مراسم، پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) را بزرگترین تجمع مسلمانان بعد از کنگره عظیم حج است دانست و گفت: اربعین یکی از بزرگترین تجمعاتی است که روز به روز بر شوکت و عظمت آن افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: اربعین حسینی(ع) به تعبیر مقام معظم رهبری یک رویداد جهانی است و جهانی‌تر هم خواهد شد، این رویداد با استفاده از مغناطیس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) زمینه را برای تمدن نوین اسلامی براساس وحدت امت اسلام فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی، نیاز به همکاری همه ملل و مسلمان دارد، افزود: در راهپیمایی اربعین حسینی(ع) مشاهده می‌کنیم که از همه ادیان و مذاهب مختلف در این راه با خلوص و با عشق به امام حسین(ع) گام برمی‌دارند و با یک هدف مشترک در این رویداد عظیم شرکت می‌کنند.

طالبی با اشاره به اینکه تمدن‌سازی فرایندی است که از زمان شهادت امام حسین(ع)تا ظهور حضرت حجت(عج) ادامه دارد، اضافه کرد: هدف حضرت اباعبدالله الحسین (ع) احیای دین جدش پیامبر اعظم (ص) بود و در حال حاضر اگر ما به دنبال تحقق تمدن نوین اسلامی هستیم و هدف ما حاکمیت جهان‌بینی و نگاه اصیل اسلامی در جهان است این تمدن‌سازی نیاز به یک جغرافیای مشترک دارد و اربعین، این جغرافیای مشترک را فراهم کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha