دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
انصاریان در جمع کارکنان انتظامی سمنان

حوزه/ استاد انصاریان گفت: نیروی پرتلاش انتظامی که با مردم از اقشار مختلف سر و کار دارد، باید در کنترل زبان خود حتی نسبت به مجرم و خطاکار خیلی دقیق و حرفه‌ای رفتار کند و  مراقب باشد با مجرم به تناسب جرم او برخورد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از سمنان، استاد شیخ حسین انصاریان، صبح امروز در آستانه شهادت حضرت رقیه(س) و در جمع مسئولان و کارکنان انتظامی استان سمنان در ستاد فرماندهی انتظامی این استان، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در روایتی می‌فرماید «رَحِمَ اللهُ امرَءً قَدَّمَ خَیراً» یعنی اینکه خداوند متعال مورد رحمت و مهرورزی خودش قرار دهد انسانی که در همه عمرش در مقام پیش فرستادن خیر برای خودش به عالم بعد است.

وی افزود: منظور حضرت این است که خیر از بین رفتنی نیست و نظام هستی به گونه‌ای است که هیچ چیزی در این عالم گم یا کم نمی‌شود، چون ما هرچه داریم در این جهان وجود دارد و خداوند متعال نیز ما را از عناصر همین جهان آفریده است، که اعم از گوش، چشم و هوش است.

این خطیب برجسته کشوری تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «فَمَن یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْرًۭا یَرَهُۥ ﴿۷﴾ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍۢ شَرًّۭا یَرَهُۥ ﴿۸﴾» به این معنا که هرکس به اندازه وزن دانه ارزن کار خوبی انجام دهد، در قیامت اثر آن را می‌بیند.

وی تصریح کرد: وقتی انسان بداند کلمه‌ای که از دهان او بیرون می‌آید سودمند و ماندگار است و به نفع جامعه، مردم و آبرو و مال و ناموس جامعه است در سخن گفتن خود دقیق‌تر خواهد بود و اگر بداند کلمه‌ای که از دهان او خارج می‌شود ضرر و زیان دارد و به آبرو و مال و جان کسی ضربه می‌زند و سخن او ماندگار است، بسیار مراقبت می‌کند.

با مجرم به تناسب جرم او برخورد شود / برخورد پیامبراکرم(ص) با مجرمین همانند برخورد با یک بیمار بود

وی خطاب به کارکنان انتظامی گفت: نیروی پرتلاش انتظامی که با مردم از اقشار مختلف سر و کار دارد، باید در کنترل زبان خود حتی نسبت به مجرم و خطاکار خیلی دقیق و حرفه‌ای رفتار کند و مراقب باشد با مجرم به تناسب جرم او برخورد شود.

استاد انصاریان خاطر نشان کرد: با مجرم به تناسب جرمش باید برخورد کرد و مراقب بود تا خدای ناکرده ناسزا گفتن به مجرم و بد رفتاری که ناشی از عصبانیت است اتفاق نیفتد، رفتار پیامبر اکرم(ص) با مجرمین باید الگویی برای انسان باشد که برخورد ایشان و ائمه اطهار(ع) با مجرم به گونه‌ای بود که مجرم را از ارتکاب جرم پشیمان می‌کرد.

با مجرم به تناسب جرم او برخورد شود / برخورد پیامبراکرم(ص) با مجرمین همانند برخورد با یک بیمار بود

وی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در برخورد با مجرمین همانند برخورد با یک بیمار رفتار می‌کردند، به بیان دیگر وقتی به دنیا آمده بیمار نبوده اما در ادامه بیمار شده است و حالا اگر در شکل گیری بیماری وی خانواده، محیط، اجتماع، مدرسه و یا دوستان وی موثر بوده‌اند به هر صورت، بیماری وی عارضی بوده و به او عارض شده است و امیرالمؤمنین(ع) نیز در این رابطه فرموده‌اند که «هرگز از مجرم نا امید نشوید».

این خطیب برجسته حوزه گفت: یک اقدامی را که برخی فکر می‌کنند تازه کشف کرده‌اند، قرن‌ها پیش و در زمان انبیاء الهی و ائمه معصومین(ع) بوده است، اینکه کار آنان «گفتار درمانی» بوده است و بسیاری از این‌هایی که در زندان هستند با گفتار درمانی کارشان حل می‌شود.

وی ادامه داد: سال‌ها پیش در یکی از زندان‌های کشور منبر می‌رفتم و تنها دعای کمیل می‌خواندم، مرحوم شهید لاجوردی به خود بنده گفتند که بسیاری از کسانی که در زندان در پای منبر شما بودند با توبه و بازگشت از خطا به مسیر درست هدایت شدند و از خطا و اشتباه و ارتکاب آن بازگشتند و بسیاری از این افراد را در این سال‌ها در پای منبر خود می‌دیدم که به من می‌گفتند من همان کسی هستم که در فلان زندان پای منبر شما بوده‌ام و مسیرم را تغییر داده‌ام و این همان گفتار درمانی و هدایت با زبان کار انبیاء الهی و ائمه طاهرین بوده است.

با مجرم به تناسب جرم او برخورد شود / برخورد پیامبراکرم(ص) با مجرمین همانند برخورد با یک بیمار بود

وی افزود: باید به این نتیجه برسیم که زبان من هرچه بگوید، خوب یا بد، نظام عالم ضبط می‌کند و گوش من هرچه بشنود، نظام عالم می‌شنود و پوست من با هرچه برخورد کند، نظام عالم ضبط می‌کند، قرآن می‌فرماید «شَهِدَ عَلَیْهِمْ سَمْعُهُمْ وَأَبْصٰرُهُمْ وَجُلُودُهُم بِما کانُوا یَعْمَلُونَ؛ گوش و چشم و پوستشان به اعمالی که همواره انجام می‌دادند، گواهی می‌دهند».

استاد انصاریان گفت: هیچ چیزی در این عالم گم نمی‌شود و پیامبراکرم(ص) فرمودند: خداوند متعال رحمت کند انسانی را که برای تأمین قیامتش کار خیر می‌کند.

وی افزود: مرگ، خاموشی نیست، مرگ یک مدتی تنها برای بدن انسان خاموشی است، رابطه روح و بدن انسان مانند جنین و بند ناف است که وقت آن برسد از همدیگر جدا می‌شوند و وقتی لحظه مرگ انسان فرا برسد، ما را از اصل موضوع یعنی «روح» جدا و بدن ما را در قبر دفن می‌کنند و اما روح ما که اصل وجود ماست، ماندگار خواهد بود که در این رابطه قرآن می‌فرماید هر کاری برای خدا کنید در روز قیامت جلوی چشمانتان در نزد پروردگار عالم خواهید دید.

با مجرم به تناسب جرم او برخورد شود / برخورد پیامبراکرم(ص) با مجرمین همانند برخورد با یک بیمار بود

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha