شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کورش زارعی

حوزه/ رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از اجرای ۳۹ برنامه هنری و نمایشی در ششمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین خبر داد.

کورش زارعی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی اظهار داشت: به لطف الهی امسال ششمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین با عنوان" روایت راهیان"در حال برگزاری است.

وی افزود: از سال ۹۵ که بنده در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منصوب شدم، به دنبال برگزاری همین برنامه در ایام اربعین بودم و احساسم این بود که بسیاری از زوار ایرانی و غیرایرانی اعم از عراقی، لبنانی، سوریی، آذربایجانی، آفریقایی، اروپایی و ... که در این همایش عظیم معنوی شرکت می کنند، این فرصت مغتنم و عزیز در اختیار ماست که اعتقادات و باورها و آیین و فرهنگ خود را به این عزیزان منتقل کنیم.

وی گفت: آن چه مهم است این که برای این مخاطب انبوه بتوانیم کار فرهنگی ارزشمندی انجام دهیم و لذا طرح این همایش در ذهنمان افتاد و سال اول با حدود ۵۰ تن از هنرمندان تئاتر آیینی کشور کار را با چند گروه مختصر شروع کردیم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: امسال به لطف خدا و اهل بیت(ع) و عنایت خاص امام حسین(ع) موفق به برگزاری ششمین همایش بین المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین با عنوان"روایت راهیان" شدیم که البته تا روز بیست و ششم شهریورماه نیز ادامه دارد.

وی بیان داشت: حتی سال گذشته نیز که کرونا کماکان وجود داشت با رعایت ملاحظات بهداشتی ما در این برنامه حضور پیدا کردیم، اما سال ۹۹ نتوانستیم این برنامه را اجرا نماییم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای ۳۹ نمایش در عراق و ایران با حال و هوای اربعین گفت: برنامه های هنری این همایش در نجف، مسیر پیاده روی نجف به کربلا و همچنین شهر کربلای معلی در حال برگزاری است و خوشبختانه امسال موفق به اعزام ۲۰۰ تن از هنرمندان به این برنامه شدیم.

زارعی یادآور شد: ۲۵ اثر از ۲۵ استان کشور در ژانرهای تعزیه به زبان های عربی، فارسی، تعزیه به زبان ترکی، نقالی، پرده خوانی، تئاتر موکبی، تئاتر خیابانی و ... در این برنامه حضور داشتند، ضمن آن که امسال به طور خاص بحث سرود و شعرخوانی را در دستور کار قرار دادیم و سرودهایی به زبان عربی و فارسی اجرا شد.

وی افزود: از سوی دیگر امسال با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و به طور خاص کانون خراسان رضوی تفاهم نامه ای نوشتیم و کامیون سیار این کانون در خراسان را به همراه خود آوردیم تا نقالی ها و شعرخوانی ها و سرودها را بر روی تریلی سیار انجام شود و مخاطبان کودک و نوجوان بسیاری نیز مشتاق این برنامه ها در سفر اربعین بودند.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری همچنین ابراز داشت: برنامه مهم دیگر ما به همراه آوردن استاد حبیبی، مسئول هنرهای تجسمی بنیاد روایت بود که ایشان روی پارچه ها، اشکال اسلیمی همراه با خط زیبای ایرانی را می نوشتند و ما خط نقاشی های استاد را در معرض دید عموم قرار می دادیم و بعد از اتمام برنامه نیز به موکب های اطراف، این ها را هدیه می دادیم.

وی ضمن تقدیر از مسئولان اوقاف، حوزه هنری، کانون فرهنگی و پرورش کودکان به خاطر حمایت مادی و معنوی شان از اجرای این قبیل برنامه ها در ایام اربعین گفت: اجراها دو روز در نجف، چهار روز در مسیر پیاده روی و دو روز در کربلا برگزار شده و یا در حال برگزاری است.

زارعی در خاتمه بیان داشت: برنامه ها و نمایش های آیینی تحت بیرق امام حسین(ع) با حمایت و هدایت حوزه هنری هر ساله برگزار می شود و ان‌شاءالله هر ساله بتوانیم کارهای بهتر و اثرگذارتری را اجرا کنیم و به نظر می رسد که این حرکت مقدمه ای به سمت هدف تحقق تمدن نوین اسلامی و در مسیر بیعت با امام زمان (عج) باشد و ان شاءالله که حضرت حجت بن الحسن(ع) از سربازان خود در این قدم کوچک و مبارک راضی باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha