شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه خوی

حوزه / امام جمعه خوی گفت: پیاده‌روی اربعین، ‌بزرگترین کنگره بین‌المللی در دنیای امروز است که تبلوری از آداب، فرهنگ و تاریخ تشیع بوده و همبستگی اجتماعی عظیمی را شکل می‌دهد و این کنگره عظیم جهانی، ابعاد متعددی دارد که از جمله مهمترین آن، حرکت در جهت وحدت جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم خانی امام جمعه شهرستان خوی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ضمن دعوت خود و همه مردم به رعایت تقوای الهی، یکی از مصادیق تقوا را امانت داری برشمرد و گفت: از ویژگی‌های مؤمنان این است که امین هستند و در امانت‌ خیانت نمی‌کنند.

وی افزود: اگر فردی امین و مورد اعتماد باشد، می‌توان اسم او را دیندار گذاشت، اما اگر امین و مورد اعتماد نباشد، فقط اسم مسلمانی را یدک خواهد کشید.

امام جمعه خوی با اشاره به فرا رسیدن اربعین سیدالشهدا(ع) تصریح کرد: عدد چهل یا اربعین، یکی از اعداد دارای اهمیت در فرهنگ اسلام است.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۲۱ سوره مائده می‌فرمایند: با موسی چهل شب وعده گذاشتیم و او به ‌میعادگاه برای گرفتن فرمان‌های الهی آمد، یعنی مدت وعده الهی که موسی در آن به‌ دیدار خداوند برای گرفتن دستور و الواح رفت چهل شب بود، همچنین بعثت برخی از انبیاء در چهل سالگی بوده است، بنابراین همه اینها نشان می‌دهد که اربعین، چهل روز و چهل سال در فرهنگ اسلامی بدون حکمت نیست و عدد بلوغ و تکامل خاص است.

امام جمعه خوی تأکید کرد: مراسم پیاده‌روی اربعین، ‌بزرگترین کنگره بین‌المللی در دنیای امروز است که تبلوری از آداب، فرهنگ و تاریخ تشیع بوده و همبستگی اجتماعی عظیمی را شکل می‌دهد و این کنگره عظیم جهانی، ابعاد متعددی دارد که از جمله مهمترین آن، حرکت در جهت وحدت جهان اسلام است.

حجت الاسلام قاسم خانی با بیان اینکه اکنون بیش از هر زمان دیگر مستکبرین و دشمنان اسلام سعی دارند به‌ هر طریق ممکن دل‌های مسلمانان را از هم دور کنند، یادآور شد: امروز امت بزرگ اسلامی بیش از هر زمان دیگری درد و رنج تفرقه را لمس می‌کند، عراق، سوریه، یمن، بحرین، افغانستان و بسیاری دیگر از کشورهای اسلامی از تفرقه و اختلاف بین مسلمانان رنج می‌برند، اما راهپیمایی و این جلوه کنگره اربعین، رنگ و جان تازه‌ای به‌مقوله وحدت مذاهب در اسلام و وحدت ادیان در دنیا داده است که جا دارد در اینجا از برادران عراقی که در احیای این عظمت نقش برجسته دارند، تشکر کنیم.

امام جمعه خوی در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، بیان کرد: هفته دفاع مقدس، یک مشعل آسمانی، مدرسه عشق و مدرسه الهام‌های آسمانی بود.

وی با اشاره به اعتماد به جوانان خاطر نشان کرد: رهبری بی‌نظیر امام راحل و نقش بی‌بدیل جوانان از جمله ویژگی‌های این جنگ بود، فرماندهان بزرگ ما در جنگ جوانان بیست‌ساله بودند و امروز نیز باید ضمن حمایت، عرصه را برای حضور و فعالیت جوانان باز کرد.

حجت الاسلام قاسم خانی گفت: دفاع مقدس، سستی اراده منافقین داخلی را نشان داد و چهره ضعیف ابرقدرت‌ها را مفتضح و چهره شکست‌ناپذیری استکبار را سرنگون کرد و همه مسلمانان و مستضعفان دیدند که همه این‌ها در برابر یک کشور تازه انقلاب کرده نیز نتوانستند کاری انجام دهند.

امام جمعه خوی با بیان اینکه مرگ ملکه انگلیس باعث شده که بسیاری به سابقه استعماری این کشور در دوران الیزابت بپردازند، خاطر نشان کرد: عمق جنایت‌های انگلیس بر علیه ملت‌های مختلف به اندازه‌ای است که مقام معظم رهبری به مناسبت‌های مختلف همواره از صفت خبیث برای انگلیس استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به نقش انگلیس در طراحی و هدایت فتنه‌ها، مطرح کرد: دولت انگلیس پس از پایان جنگ تحمیلی و کمک به صدام در راستای سیاست‌های استکباری خود، به اجرای طرح‌ها و نقشه‌هایی برای براندازی و ایجاد اختلال در نظام جمهوری اسلامی کرد، که از این جمله می‌توان به برنامه‌ریزی و هدایت فتنه‌هایی چون ۸۷ و ۸۸ در کشور اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: سفارت انگلیس در تهران به اتاق هدایت و پناهگاهی برای جاسوسان و فتنه گران تبدیل شد و در مسائل داخلی ایران دخالت می‌کرد، در همین حال بنگاه خبر پراکنی بی‌بی‌سی فارسی که چند ماه قبل از فتنه ۸۸ تاسیس شده بود، با پخش اخبار و تحلیل‌ها به خط‌دهی و مشوش‌کردن بیشتر اوضاع دامن می‌کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha