یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
باکیده

حوزه / یک کارگردان سینما گفت: فیلمی یا سریالی که می‌خواهد به راهپیمایی اربعین بپردازد تنها به ظاهر نگاه نکند بلکه فلسفه این آیین را هم مدنظر قرار دهد.

عبدالله باکیده، کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، پیرامون ظرفیت راهپیمایی اربعین برای پرداخت‌های نمایشی، بیان کرد: به تعداد آدم‌هایی که در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند ظرفیت برای کارهای نمایشی وجود دارد، زیرا هر یک از آنها قصه‌ای در خود دارد که با دیگری مشابه نیست و می‌تواند به یک اثر نمایشی فاخر تبدیل شود. فیلمسازی در این حوزه تنها به گونه داستانی نیز خلاصه نمی شود، بلکه در شکل مستند و فیلم کوتاه هم می‌شود به این حوزه نگاه کرد.

وی افزود: اخیراً فیلمی با عنوان «مسیر عاشقی» به کارگردانی اصغر جاوید پویا با محوریت راهپیمایی اربعین ساخته شده که در آن به این آیین عظیم وحدت بخش پرداخته می‌شود. داستان این مستند داستانی به دوران صدام برمی‌گردد؛ زمانی که مردم می‌خواستند این راهپیمایی را انجام دهند، اما بعثی‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌دادند. این کار به شکلی ساده، اما زیبا عشق به امام حسین (ع) را مدنظر قرار می‌دهد.

باکیده در پاسخ به این سوال که آیا فیلمی که در آن راهپیمایی اربعین موضوع اصلی است می‌تواند در گیشه سینماها نیز موفق باشد؟ گفت: چرا فکر می‌کنیم این دست موضوعات در گیشه مخاطب لازم را ندارند؟ چنین نیست، زیرا اگر اثری که می‌خواهد اربعین را مد نظر قرار است اصول درام و نمایش را به خوبی رعایت کرده باشد مطمئن باشید کار مربوطه با استقبال تماشاگر هم مواجه خواهد شد. در این دست تولید حتی می‌شود در مسیر معنا کردن عشق معنوی، عشق دنیوی را هم به شکل پاکی مطرح کرد.

این فیلمساز با بیان اینکه تلویزیون قادر است در زمینه راهپیمایی اربعین کارهای فاخری را تولید کند، گفت: مشخص است به دلیل مخاطبان فراوان پرداختن به راهپیمایی اربعین در تلویزیون کارکرد بیشتری دارد اما همان اندازه که در این حوزه امکان موفقیت فراوان است، امکان شکست هم مهیاست، بنابراین باید توجه داشت موضوعاتی که با آموزه‌های دینی و اسلامی در ارتباط هستند باید به بهترین شکل حرفه‌ای مد نظر سازندگان قرار گیرند تا هم اثر موفق باشد هم اینکه برای سازنده‌اش کسب آبرو کند.

وی با بیان اینکه فیلمسازی در حوزه اربعین باید با باور همراه باشد، گفت: نمی‌شود به موضوعات نظیر راهپیمایی اربعین بدون باور قلبی ورود کرد، چون این دست موضوعات بدون باور، کارکرد لازم را نخواهند داشت و به یک اثر شعاری تبدیل خواهند شد. در همین راستا ایمان به موضوع را شرط اول و اصلی برای فیلمسازی که می‌خواهد در این حوزه کار کند، می‌دانم.

باکیده در انتها بیان کرد: امام (ره) می‌فرمایند؛ تا زمانی که یک شیعه در دنیا وجود دارد عاشورا هم وجود دارد. برای همین اربعین قائل به اندیشه است نه فرد. برای همین نگاه به این موضوع نباید ابتدایی و فردی باشد. در حقیقت فیلمی که می‌خواهد به عاشورا و راهپیمایی بپردازد باید فلسفه موضوع را مد نظر قرار دهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha