شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قرآن و عترت

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه راهپیمایی اربعین را عمل به متن قرآن دانست و گفت:در جامعه اسلامی این پیاده روی اربعین و زیارت سیدالشهدا(ع) به عنوان یک نماد و جریانی که همه را به سمت و سوی امام حق دعوت می‌کند مطرح است که آن امام تمام تلاشش این بوده است که حیات و ممات ما به قرآن کریم متصل شود. و ما تلاش می‌کنیم که این کار را به کف جامعه بکشانیم.

حجت الاسلام والمسلمین یاوری استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با تبیین توجه به قرآن و عترت در کنار هم و مکمل یکدیگر بودن و ارتباط قرآن و اربعین، گفت: قرآن کریم به عنوان یک منبع و به عنوان وحی الهی پایه و اساس مسیر حرکت انسان به سوی سعادت است و انبیا و اولیای الهی هدفشان این است که کلام خدا را به جامعه آموزش و تعلیم دهند تا از مسیر قرآن کریم و وحی الهی جامعه به سعادت برسد.

وی افزود: بنیان های فکری، اندیشه و رفتار انسان در گروه شناخت و عمل به قرآن و توجه به قرآن کریم است. این نکته از این جهت حائز اهمیت است که ما قرآن را فقط به عنوان جزیی از دین داری مان و به عنوان یک کتاب که در حد مراجعات خلوت گونه خود مراجعه می‌کنیم نگاه کنیم بلکه، قرآن اساسا برای این آمده است که جامعه ای که از فرهنگ و تمدن به دور است و ظرفیت های زندگی اش را نمی داند را به مسیر برساند. کاری کند که این جامعه ظرفیت های خود را بشناسد و مسیر حرکت خود را مشخص کند و به سعادت برسد.

رویکرد اهل بیت نسبت به قرآن کریم

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیان کرد: اساسا اهل بیت(ع)برای این برگزیده شدند که حافظ دین الهی باشند و کلام الهی را تفسیر کنند و در زندگی مردم ساری و جاری نمایند. اساس کار آنها این است که کتاب خدا را به پهنه و سبک زندگی مردم مبدل کنند.

وی گفت: اولین نکته ای که اهل بیت(ع) روی آن تأکید دارند عمل به کتاب و کلام خدا است و این کتاب محور زندگی خود و جمیع مسلمین است. گرفتاری بشر در دوران مختلف تاریخی به دلیل دوری از قرآن بود و خلفای بنی امیه و بنی عباس از جمله کسانی بودند که در این گمراهی تاریخی نقش عمده داشتند. زیرا آنها به قرآن عمل نمی کردند و تفسیر به رأی از قرآن داشتند، اهل بیت به ویژه سیدالشهدا (ع)بارها آیات الهی را برای مردم قرائت کردند که با آات الهی مسیر حرکت آنها را اگر به سوی گمراهی بوده برگردانند و رفتارهای آنها را بر اساس قرآن اصلاح کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیان کرد: تفسیری که آنها از قرآن ارایه می کردند بدعت در دین می شد و به همین دلیل تفسیر قرآن به عهده اهل بیت(ع) بود. در دوره امیرالمومنین و حسنین(ع) افرادی بودند که آیات صریح قرآن را کنار می گذاشتند.

وی با اشاره به فعالیت های ضد قرآنی برخی از خلفا اظهارکرد: به عنوان مثال یکی از آیات قرآن به شکل کاملا واضح و بدون اختلاف در خصوص فردی به نام ولیدبن عقبه است که خبری آورد و قرآن کریم به دلیل اینکه او را فردی فاسق معرفی کرد دستورالعملی تاریخی به مسلمانان می دهد و می فرماید که «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلی‌ ما فَعَلْتُمْ نادِمِینَ؛» اما با این وجود همین شخص در دوران خلیفه سوم سِمت می گیرد و به پست مهمی دست می یابد که حرکت آشکار و خلاف قرآن کریم است. وقتی جامعه اسلامی تا این حد از قرآن کریم فاصله می گیرد باعث می شود که دیگر جایی برای درنگ نماند و خون خدا این چنین قیام کنند.

راهپیمایی اربعین قرآن کریم

حجت الاسلام والمسلمین یاوری یادآورشد: اگر بگوییم چه ارتباطی به مبانی قرآنی و اربعین وجود دارد می توان گفت که اساسا می توان اربعین را یک فرهنگ قرآنی دانست. در آیات الهی می بینیم که مساله پیروی از اهل بیت(ع) توسط قرآن به ما سفارش شده است. خداوند به پیامبر بیان می کند که ما سیره تو را الگو قرآر دادیم و تو اسوه حسنه هستی. درآیات دیگری نیز اشاره می کند که از آنها اطاعت کنند و محبت اهل بیت(ع) به عنوان مزد رسالت عنوان شده است. خداوند متعال به ما سفارش کرده است که اهل بیت(ع) و پیامبر محور هستند و باید گرد آنها جمع شد.

وی گفت: وقتی آیات الهی بیان می کنند که به اهل بیت پیامبر(ص) محبت داشته باشید و اطاعت امر آنها را کنید و شان و منزلت آنها را داشته باشید ما با اینکارمان به قرآن عمل کرده ایم و قرآن را سرلوحه زندگی قراردادیم.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نکته دوم این است که در فرهنگ قرآنی ما یک نشانه وجود دارد که باید این نماد و نشانه و نماد را به گونه ای برجسته نشان داد و آن هم مسئله اطاعت پذیری و پیروی از مکتب اهل بیت(ع) است. در جامعه اسلامی این پیاده روی اربعین و زیارت سیدالشهدا به عنوان یک نماد و جریانی که همه را به سمت و سوی امام حق دعوت می کند مطرح است که آن امام تمام تلاشش این بوده است که حیات و ممات ما به قرآن کریم متصل شود. و ما تلاش میکنیم که این کار را به کف جامعه بکشانیم.

وی گفت: یزیدی که با صراحت تمام بیان می کند که « لعِبَتْ هاشمُ بالملکِ فلا           خبرٌ جاءَ ولاوحی نَزَلْ»، به معنی واقعی به جنگ قرآن کریم می رود و امام سجاد(ع) در اینجا وظیفه داشتند که به وی همه جامعه اسلامی و تاریخ اعلام کنند که اصل دین چیست و عین بی‌دینی کیست؟ ایشان بیان کردند که قرآن کریم اطاعت ما را بر مردم واجب کرده است و یزید اصل قرآن را انکار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین یاوری اظهارکرد: این مسأله رابطه برقرار می کند بین مساله سیدالشهدا(ع) و قرآن، سپس وقتی ما به قرآن عمل کردیم که به پیروی امام(ع) حق رهنمون شویم. در واقع با راهپیمایی اربعین به ذات حقیقی قرآن کریم عمل کرده ایم.

تلاش دشمنان برای بیان کم توجهی شیعیان به قرآن کریم

وی اظهارکرد: در واقع دشمنان برای مقابله با فرهنگ تشیع با یک چالش بزرگ مواجه شده اند و آن هم قدرت عظیم تشیع در حوزه و توسعه فرهنگی و نمادسازی است. در واقع نمادها و فرهنگ شیعی تولید پیام کرده است و پیامی که تولید کرده است، نیازمند انتشار است و وقتی منتشر شد مکانی برای انتشارش وجود دارد. در اربعین قیام سیدالشهدا تولید شده است درکربلا محل انتشار پیام است و گیرندگان پیام برای کسانی که از مکتب اهل بیت(ع) ترس دارند از این جهت مخصوص این فرهنگ توسط شیعیان ایران و عراق مورد حمایت جدی قرار می گیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: دشمنان به دنبال این هستند که جریان سازی کنند و مسئله یک رفتار دینی و مذهبی را به یک رفتار سیاسی مبدل کنند و به جمهوری اسلامی ایران گره بزنند و بگویند که این ها فعالیت ها و مانور سیاسی و برای جمع کردن رأی و مسایلی از این دست است. این ها برای فرار از واقعیت این پیام تولید شده می خواهند آن پیام را خنثی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین یاوری بیان کرد: نکته دیگر آن است که در واقع یک تاثیراتی را می بینیم که این جریان انقلابی دارد و آن هم تولید گفتمان انقلاب و مقاومت و این گفتمان برای مبارزه با استکبار و ستم و مبارزه با کفر و جریان لیبرالی و امپریالیسم شرق و غرب خطرناک است و به هر نحوری اجیر می شوند که این را زمین بزنند.

وی گفت: متأسفانه یک عده بی سواد به عنوان جریان روشنفکری که گاهی به عنوان تلاش در جهت اصلاح جریان دین داری فعالیت می کنند درک نادرستی از دین و جریانات و آموزه های دینی دارند و به همین دلیل می خواهند از این حربه به جایگاه های سیاسی و اجتماعی برسند ولی خوشبختانه تاریخ نشان داده است که مردم و قشر متدین به خوبی این گروه را به عقب رانده و اجازه نداده که آنها بر سخنان بی پایه خود تاکید و تبلیغ کنند.

وی اظهارکرد: خوشبختانه مسلمانان در طول تاریخ پیام کربلا را دریافت کردند و همیشه در مقابل استکبار ایستادند. هرگاه انقلاب ما پیروز شده است به دلیل این بودکه گفتمانش را از گفتمان دین و سید الشهدا(ع) گرفته است و اگر امروز انقلاب ما به موفقیت هایی دست یافته به برکت همین خون های پاک شهیدان است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha