پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 1045360
۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
بیانیه جامعه الزهرا

حوزه/جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها بزرگترین حوزه علمیه شیعی خواهران، با عنایت به حوادث اخیر و مشاهده سایر آسیب‌های اجتماعی، در تلاش بوده و همچنان سعی دارد که بتواند برنامه‌های کیفی و اثربخشی را به سهم خود برنامه‌ریزی و اجرا نماید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، متن این بیانیه بدین شرح است:

باسمه تعالی

الحمدلله به فضل الهی و به برکت اسلام و تاریخ انقلاب اسلامی، شاهد پویایی، کنشگری و اثربخشی بانوان در عرصه‌های مختلف فرهیختگی و علمی بوده‌ایم. البته همچنان برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و لبیک به فرمایشات امامین انقلاب، به حضور موثر بانوانِ عالِم، متدین و متعهد برای شکل‌گیری خانواده‌های متمدن اسلامی و ترویج سبک زندگی اسلامی و نیز حضور در مجامع علمی، اجتهادی و مَناصب مدیریتی با تأکید به حفظ ارزش‌های دینی و ملی توسط آنان نیاز داریم.

جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها ضمن محکوم کردن اقدامات اخیر عناصر آشوب‌طلب و ناامن‌کنندگان فضای جامعه، بر این باوراست که بایستی با وفاق و همدلی بیشتر، عزم و همّت بیش از پیش نهادهای علمی اعم از حوزوی و دانشگاهی (با وحدت بیشتر)، همسان‌سازی و مهندسی فرهنگی بین نهادهای مؤثر فرهنگی اجتماعی، انجام پژوهش‌های بنیادین و کاربردی مبتنی بر بنیاد فکر اسلامی به حلّ جدّی مسائل موجود اقدام نمود؛ امام علی علیه‌السلام فرمودند: «أَیُّهَا النّاسِ! لاخَیْرَ فی دُنْیا لاتَدْبیرَ فیها؛ ای مردم، در دنیایی که برنامه‌ریزی و تدبیر در آن نباشد، هیچ خیری نیست».

حقیقتاً تأمل کنیم که هر یک از ما چه مقدار تدبیر، برنامه‌ریزی و راهبریِ صحیح در امور مختلف به تناسب وظایف خود داشته‌ایم؟! به جای مقصر انگاشتن دیگری ببینیم سهم قصور و تقصیر هر یک از ما به لحاظ فردی، خانوادگی، اجتماعی، سازمانی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و اجرا، در حوادث ناگوار اخیر و سایر مشکلات موجود فرهنگی اجتماعی، چه بوده است؟! اگر ابتدا به کاستی‌های خود بنگریم و متواضعانه و متخصصانه به دنبال جبران جدّی کم‌کاری‌های تربیتی، فرهنگی و اجتماعی خود باشیم، ضریب وقوع حوادث تلخ و دارای تبعات برای دین و میهن کاسته خواهد شد.

جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها بزرگترین حوزه علمیه شیعی خواهران، با عنایت به حوادث اخیر و مشاهده سایر آسیب‌های اجتماعی، در تلاش بوده و همچنان سعی دارد که بتواند برنامه‌های کیفی و اثربخشی را به سهم خود برنامه‌ریزی و اجرا نماید؛ در این راستا ارتقای روش‌های مدیریتی و راهبری در نهادهای تأثیرگذار علمی و فرهنگی، استفاده از روش‌های نوین در عرصه تعلیم و تربیت، توجه به نیاز جوانان با حفظ ارزش‌ها و مبانی دینی، استفاده از نظرات نقادانه و پیشنهادات سازنده خیرخواهان کشور برای حصول نتیجه اثربخش، حائز اهمیت است.

چراکه با وجود عنایت شورای عالی انقلاب فرهنگی به مقوله عفاف و حجاب در سال‌های گذشته و تعیین سهم نهادهای مختلف در مبحث عفاف و حجاب، این مهم اجرایی و عملیاتی نشده است. همچنان تعریف و ترسیم فرآیندی هماهنگ از حیث عملیاتی و اجرایی بین بهزیستی، وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالی در امر پرورش دینی صحیح ازکودکی تا جوانی امری است که اقدام مؤثر نداشته است.

به عبارتی، به طور نسبی در نگارش‌ها و سندهای بالادستی و اسناد راهبردی به مقوله‌های دینی و فرهنگی توجه کرده‌ایم، اما هنوز برنامه‌ریزی عملیاتی- راهبردی و جامع را برای پیشبرد مسیری روشمند، در عرصه عمل جدّی نگرفته ایم.

بایسته و شایسته است با استمداد از فضل و رحمت حضرت حق و عنایات ائمه اطهار علیهم‌السلام و تأسی به فرمایشات مهم مقام معظم رهبری و مهندسیِ کلیه رهنمودهای نظری و عملی ارائه شده توسط امامین انقلاب در مباحث فرهنگی و ارزشی، با امیدبخشی و انگیزه‌بخشی به اندیشه‌ورزان خلاق، خوش‌فکر، متخصص و متدین برای حلّ جدی مسائل فرهنگی اجتماعی، پویش‌های مسئله محور ملّی را با تنظیمِ تقویم زمانی و موضوعی مناسب برای حلّ مسائل به طور نظری، کاربردی و عملیاتی آغاز نماییم.

این امر مستلزم یک برنامه‌ریزی جامع است که بخشی از آن را جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها با کمک و حمایت نهادهای مرتبط بر عهده می‌گیرد. روشن است نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تخصصی حوزوی برای جهت‌دهی و راهبری کلان در این عرصه برای پیشبرد امور، ضروری است. چراکه غیر از تلاش قابل تقدیر گذشته لازم است اقدامات عملیاتی و شبکه راهبری برای حصول نتیجه مصوبات قبلی با نگاه روزآمد و بازنگری‌های لازم، مورد اهتمام باشد.

جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها؛ ۲ مهر ۱۴۰۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha