جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خانم برقعی مدیر جامعه الزهرا

حوزه/ برقعی با بیان اینکه امروز جنگ ما جنگ شناختی است، گفت: دشمن بر ادراک‌ها، معرفت‌ها و شناخت‌های ما کار می‌کند و وظیفه طلاب است که اینجا درست عمل کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سرکار خانم سیده زهره برقعی در نشست با اساتید و طلاب جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن خیرمقدم به طلاب به ویژه طلاب جدیدالورود و اساتید این مؤسسه علمی حوزوی و عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام به روایتی از آن حضرت اشاره کرد و اظهار داشت: در دوران کودکی حضرت، شخصی امام حسن عسکری علیه‌السلام را دید که در گوشه ای گریه می‌کردند، وقتی خواست برای حضرت اسباب بازی بخرد، حضرت فرمودند «ما برای لهو و بازی خلق نشده ایم»، شخص سوال کرد پس برای چه خلق شدیم؟ حضرت، هدف از خلقت را بیان کردند و فرمودند: «للعلم و العباده، برای علم و عبادت»، فرد گفت از کجا چنین می گویی؟ فرمود: از کلام خدای عزیز و جلیل مطابق آیه که «آیا می پندارید شما را بیهوده آفریدیم و به سوی ما باز نمی گردید».

مدیر جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه دنیا همه‌اش بازی و بازیچه است، فقط مدل بازی‌ها در این دنیا متفاوت است، افزود: هدف از خلقت انسان در عالم هستی، کسب علم و عبادت است.

وی تصریح کرد: خوشا به حال شما بانوان طلبه و اساتید که درست انتخاب کردید و انتخاب و گزینش شما بهترین انتخاب است، چون با هدف خلقت سازگار است و تنها علم و عبادت می‌تواند ما را به هدف خداوند از خلقت انسان برساند.

اولین شرط خودسازی، داشتن برنامه برای زندگی است

برقعی تأکید کرد: ما باید خودسازی و رفتن به سوی هدف خلقت را از خودمان شروع کنیم و خداوند در قرآن کریم همین امر را می‌خواهد. خداوند می‌فرماید خود را از آتش جهنم نجات دهید، بعد خانواده و سپس اجتماع را نجات دهید و این مسئولیت سنگینی است که در به عهده ما قرار گرفته است.

وی توضیح داد: ما طلبه‌ها اول وظیفه خودسازی داریم، باید خود را بسازیم و بشناسیم، اینکه که هستیم، از کجا آمدیم، در کجاییم و به کجا می‌رویم؟ ما باید مهارت‌های خودسازی را کسب کنیم اگر این کار را نکنیم، نمی توانیم بر خانواده و اجتماع تأثیرگذار باشیم.

مدیر جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه اگر علما و بزرگان دین توانستند تأثیرگذار باشند، به دلیل که ابتدا خودسازی کردند، گفت: اولین شرط خودسازی داشتن برنامه برای زندگی است، قدر و ارزش خود را بدانید، اکنون که درست انتخاب کردید، هدف را درست تشخیص دادید و مسیر را درست آمدید و اگر توانستید یک عالم واقعی باشید،

لزوم تعیین نقشه راه طلبگی برای طلاب

برقعی به حدیث دیگری از امام حسن عسکری علیه‌السلام اشاره کرد که فرمودند: «یَأتی عُلَماءُ شیعَتِنَا الْقَوّامُونَ لِضُعَفاءِ مُحِبّینا وَ أهْلِ وِلایَتِنا یَوْمَ الْقِیامَهِ، وَالاْنْوارُ تَسْطَعُ مِنْ تیجانِهِمْ عَلی رَأسِ کُلِّ واحِد مِنْهُمْ تاجُ بَهاء، قَدِ انْبَثَّتْ تِلْکَ الاْنْوارُ فی عَرَصاتِ الْقِیامَهِ وَ دُورِها مَسیرَهَ ثَلاثِمِائَهِ ألْفِ سَنَه؛ آن دسته از علماء و دانشمندان شیعیان ما که در هدایت و رفع مشکلات دوستان و علاقه‌ مندان ما، تلاش کرده اند، روز قیامت در حالتی وارد صحرای محشر می‌شوند که تاج کرامت بر سر نهاده و نور وی، همه جا را روشنائی می‌بخشد و تمام أهل محشر از آن نور بهره‌مند خواهند شد».

وی با بیان اینکه شما راه طلبگی و سربازی امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را انتخاب کردید، عنوان کرد: هدف و غایت ما آن چیزی است که خداوند درآیه ۱۳۳ سوره آل عمران می‌فرماید: «وَسَارِعُوا إِلَیٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ؛ و شتاب کنید برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان؛ و بهشتی که وسعت آن، آسمانها و زمین است؛ و برای پرهیزگاران آماده شده است».

مدیر جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه به بانوان طلبه توصیه کرد: در ابتدای تحصیل، نقشه راه طلبگی خود را تعیین کنید، اینکه بعد از چند سال طلبگی قرار است از این نقطه ای که هستید به کجا برسید، لحظه لحظه‌های این دنیا برای ما در آن دنیا ارزشمند است.

لزوم دانش افزایی و مهارت افزایی طلاب در مسیر طلبگی/لزوم شناخت صحیح از هویت طلبگی

برقعی با اشاره به لزوم دانش افزایی و مهارت افزایی طلاب در مسیر طلبگی، افزود: فارغ از هر برنامه سازمانی با خودانگیختگی فردی و گروهی برای خود اقدام کنید و نقشه راه خود را ترسیم کنید. یک طلبه برای موفقیت خود باید مسیر خود را مشخص کند و از ابتدا تا انتهای طلبگی برای اینکه به رسالت‌های خود در اجتماع لازم است، مهارت بیاموزد.

وی با تصریح بر اینکه جامعه نیازمند طلاب و تبلیغ معارف دین توسط طلاب است، اظهار داشت: در هر عرصه و فضایی که قرار است رسالت خود را انجام دهید، باید در آن عرصه، مهارتی را فرا بگیرید و مهارت‌های خود را افزایش دهید.

مدیر جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: موفقیت هر فردی در گرو انتخاب و گزینش صحیح امروز است، ما باید مطابق استعدادها، توانمندی ها، روحیات و عوامل تأثیرگذار بر انتخاب خود آگاهانه انتخاب کنیم.

برقعی در ادامه بیان داشت: در ابتدای مسیر و نقشه راه طلبگی باید شناخت صحیحی از هویت طلبگی داشته باشید تا بتوانید آن را در خود پیاده کنید؛ هر یک از ما هویت فردی، صنفی و شغلی و غیره داریم، همانطور که باید هر فردی خودشناسی و خودسازی کند، باید نسبت به طلبگی شناخت داشته باشد، اینکه یک طلبه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و چه رسالت‌هایی به عهده طلبه است؟؛ ما باید برای انجام وظیفه در صنف اجتماعی خود آماده باشیم.

وی تأکید کرد: ما به عنوان انسان موفق به کمال انسانی نیاز داریم و باید مسیر را طی کنیم. ما دو آرمان را باید به موازی هم پیش ببریم، عینی هم خودسازی و خودشناسی فردی داشته باشیم و هم به خودسازی و شناخت صنفی طلبگی خود توجه کنیم.

لزوم برنامه ریزی منسجم در مسیر طلبگی/امروز جنگ ما جنگ شناختی است

مدیر جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد: ما باید در مسیر طلبگی یک برنامه ریزی منسجم داشته باشیم. ابتدا هویت طلبگی خود را پیدا کنیم، بعد بصیرت و معرفت خود را افزایش دهیم، یعنی رسالت‌های حوزوی خود را بشناسیم و به رسالت‌های خود آگاه باشیم. اینکه چه دانش‌هایی را باید فرا بگیریم، همچنین به برخی دانش‌ها برای بروزرسانی اطلاعات خود نیاز داریم که باید در نقشه راه ما دیده شود.

برقعی ادامه داد: ما باید به این نکته توجه کنیم که برای خدمت‌های صادقانه و تأثیرگذاری و تحول در جامعه به چه مهارت‌هایی نیاز داریم.

وی با بیان اینکه شما بانوان طلبه باید اندیشه‌های جامعه را به دست بگیرید، اظهار داشت: امروز جنگ ما جنگ شناختی است، دشمن بر ادراک ها، معرفت‌ها و شناخت‌های ما کار می‌کند و وظیفه طلاب است که اینجا درست عمل کنند.

مدیر جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها ابراز کرد: اگر در هویت طلبگی عمیق کاوش کنید، وظایف ما مشخص است، می‌توان شاخصه‌ها را شناسایی کرد و در مسیر درست حرکت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha