سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
عارضی

حوزه/ مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: در قرآن کریم خداوند وقتی به پیامبر گرامی اسلام مأموریت می‌دهد که به سراغ اهل کتاب برود، به رسول خدا(ص) می‌فرماید اگر می‌خواهید با اهل کتاب وارد گفت‌وگو شوید، بدون زبان مشترک این کار دشوار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام حسن عارضی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، عصر امروز در نشست سیاسی که به صورت برخط به همت بسیج دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه و بسیج اساتید برگزار شد، با اشاره این که فتنه اخیر تفاوت‌هایی با حوادث سال‌های ۹۶ و ۹۸ دارد، اظهار داشت: عده‌ای معتقدند بخشی از افراد، به دلیل مشکلات اقتصادی در اغتشاشات اخیر حاضر بوده‌اند، البته کسی منکر این مسئله نیست و این موضوع نیز می‌تواند از عوامل مهم و بستر ساز باشد، اما فتنه اخیر و اغتشاشاتی که در این ۴۰ روز با آن مواجه بودیم شباهت‌های زیادی با آنچه در سال ۸۸ اتفاق افتاد دارد.

وی با بیان اینکه یکی از شباهت‌ها این است که جنس این فتنه‌ها از جنس فرهنگی است، گفت: با توجه به آنکه امروز با یک فتنه فرهنگی مواجه هستیم باید بدانیم که فتنه فرهنگی زمینه ساز و بسترهایی دارد که یکی از آن بسترها مسائل اقتصادی است، اما جو حاکم بر فتنه اخیر، فتنه فرهنگی بوده است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی اصفهان با بیان راهکارها و پیشنهادهایی برای مقابله با این جنس از فتنه‌ها، عنوان کرد: به طور قطع اساتید دانشگاه رسالت، وظایف و ماموریت‌هایی در این زمینه دارند، لذا اولین کاری که باید انجام دهیم این است که به قرآن کریم و سیره و کلام اهل بیت(ع) مراجعه کرده و راهکار لازم را اتخاذ کنیم.

وی اضافه کرد: در قرآن کریم خداوند وقتی به پیامبر گرامی اسلام مأموریت می‌دهد که به سراغ اهل کتاب برود، به رسول خدا(ص) می‌فرماید اگر می‌خواهید با اهل کتاب وارد گفت‌وگو شوید، بدون زبان مشترک این کار دشوار است و لذا می‌فرماید " قُل یا اَهلَ الکِتابِ تَعالَوا اِلیٰ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَ بَینَکُم " یعنی به اهل کتاب بگو بیایید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و راهکاری که ارائه می‌شود نیز این است که " کَلِمَةٍ سَواءٍ " وجود داشته باشد، یعنی یک زبان مشترک انتخاب شود.

حجت الاسلام عارضی این زبان مشترک را در بیان قرآن کریم، توحید عنوان کرد و ادامه داد: خداوند در ادامه به این زبان مشترک اشاره می‌کند و آن زبان مشترک توحید است، زیرا اهل کتاب همه یک زبان مشترک دارند، یعنی پیامبر اسلام اگر می‌خواهد با آنها وارد گفت‌وگو شود باید از این زبان مشترک استفاده کند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از شخصیت‌هایی که از این زبان مشترک استفاده کرده است، امام موسی صدر بوده، لذا باید زندگینامه و سیره اجتماعی امام موسی صدر را در مواجه با یهودیان، مسیحیان، اهل سنت و شیعیان لبنان مطالعه و کنکاش کنیم، چرا که این روزها به شخصیت‌هایی مانند امام موسی صدر نیاز داریم تا بدانیم چگونه توانستند با گرایش‌ها و اندیشه‌های مختلف ارتباط برقرار کنند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با تأکید بر لزوم استخراج زبان مشترک در جمهوری اسلامی، تصریح کرد: پیشنهادها و راهکارهایی برای دریافت این زبان مشترک وجود دارد که در گام اول باید مصادیق زبان مشترک را شناسایی کنیم، لذا نیاز به گفت‌وگو، نشست و همفکری و هم اندیشی داریم و اساتید امروز باید مصادیق زبان مشترک را استخراج کنند.

وی افزود: رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود در دانشگاه افسری، یکی از مصادیق زبان مشترک را «ایران قوی» مطرح کردند و فرمودند: دشمنان با جمهوری اسلامی مخالف نیستند، بلکه با ایران قوی مخالفند و در دیدار با دانشجویان نیز این موضوع را تبیین کردند و فرمودند، مخالفت و سنگ اندازی آمریکایی‌ها به سال ۵۷ برنمی‌گردد، بلکه به کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ باز می‌گردد.

حجت الاسلام عارضی با بیان روایت براندازی دولت مصدق و کودتای آمریکایی‌ها، گفت: آنها به مصدق که به آمریکا خوش بین بود رحم نکردند و آن کودتا را رقم زدند، چرا که مصدق به دنبال ملی کردن صنعت نفت بود و این یک آدرس درست است که رهبر انقلاب برای افرادی که دغدغه‌مند هستند، بیان می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود اشاره کردند که این دشمنی‌ها از سال ۳۲ وجود داشته و تفاوت آن با امروز این است که اکنون پیچیده‌تر و تبدیل به جنگ شناختی شده و به دلیل این پیچیدگی‌ها تبیین نیز دشوار شده است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان بر لزوم یافتن زبان مشترک و ارتباط با نسلی که مورد هجوم این هجمه‌ها واقع شده اشاره کرد و افزود: این را از این جهت می‌گویم که همه اساتید می‌دانند جمهوری اسلامی مورد هجمه قرار گرفته و باید از آن دفاع کرد و نمی‌توانیم کناری بایستیم و از آن شانه خالی نماییم، همچنان که امیرمومنان در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: " کُنْ فِی الْفِتْنَهِ کَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ، در فتنه‌ها، چونان شتر دوساله باش، نه پشتی دارد که سواری دهد، و نه پستانی تا او را بدوشند. "

وی خاطر نشان کرد: البته برخی خواص به تعبیر رهبر انقلاب از این فراز، خوانش اشتباه را استخراج می‌کنند و به این مطلب تعبیر می‌کنند که هیچ اقدامی نکنیم و کنار بکشیم در حالی که منظور امیرالمومنین(ع) این است که از انسان سوء استفاده نشود و برای این کار، در مواردی باید صحبت و در مواردی باید سکوت کرد، بنابراین این مسئله بستگی به شرایط دارد و متناسب با شرایط اقدام نیز تغییر می‌کند.

حجت الاسلام عارضی به صبر و بردباری دانشگاه در برابر اعتراضات دانشجویان نیز اشاره و عنوان کرد: راهکار دومی که در این مسیر به آن اشاره می‌کنیم، این است که اصل ۲۷ قانون اساسی را به هم‌فکری وهم‌اندیشی بگذاریم که در ارتباط با شنیدن اعتراض و رسمیت دادن به این حق است.

وی یادآور شد: حضرت آیت الله جوادی آملی کتابی به نام «حق و تکلیف» دارند و می‌فرمایند «در کنار هر حقی، تکلیفی وجود دارد و آن تکلیف، ضمانت اجرای آن حق است»، لذا اگر این حق را به رسمیت می‌شناسیم و برای آن راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهیم، به طور حتم به تکلیفی که متوجه ملت و جامعه دینی و اسلامی است باید پرداخته شود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در کنار هر حقی، تکلیفی نیز باید دیده شود، گفت: جامعه دانشگاهی باید به این حق و به تکلیفی که متوجه ملت، امت و جامعه دانشگاهی است توجه نماید.

وی تأکید کرد: راهکار سوم این است که در حوزه آسیب‌شناسی روش‌ها، باید روش‌های جدید را اتخاذ کنیم و این نیز به دلیل این است که باید به این حوادث به عنوان فرصت نگاه کرد، چرا که دشمنی که نقشه‌های شوم می‌کشد و خواب‌های آشفته برای یک ملت می‌بیند، معمولا روی نقطه ضعف‌ها تمرکز می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از این رو باید روش‌ها را اصلاح کنیم، زیرا نظام ما، نظام مبتنی بر مبانی است و اسلام به عنوان دینی پویا و سیال، باب اجتهاد در آن باز است، بنابراین اساتید ما به عنوان مجتهدین اجتماعی در محیطی چون دانشگاه باید آسیب شناسی کنند و روش‌های جدید برای حکمرانی را پیشنهاد دهند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادعا و صحبت برخی از کشورهای متحجر پیرامون آزادی و دموکراسی را مضحک عنوان کرد و افزود: بسیار مضحک است، کشوری که در آن انتخابات برگزار نشده و تعریفی از انتخابات ندارد، در ارتباط با دموکراسی و آزادی صحبت کند، در حالی که در کشور ما از سال ۵۷ تاکنون چندین انتخابات برگزار شده است.

وی عنوان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب نیز رهبر معظم انقلاب فرمودند، ما به آن اصول خود در این ۴۰سال خیانت نکردیم، اما در عین حال بازمی‌گردیم و به پشت سر خود نگاه کرده و آسیب‌شناسی می‌کنیم، بنابراین ما می‌خواهیم به بیانیه گام دوم عمل نماییم و روش‌های جدید را در حوزه آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، فناوری، نسل سوم و چهارم دانشگاه و یا هم چنین در حوزه درآمدزایی در دانشگاه آزاد به گفت‌وگو بگذاریم و از فرصتی که به وجود آمده به نحو احسن استفاده کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha