چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
موشک هایپر سونیک

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سپاه به موشک بالستیک هایپرسونیک دست یافت

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در حاشیه مراسم یازدهمین سالگرد شهادت سردار حسن تهرانی مقدم در جمع خبرنگاران از ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک توسط سپاه برای مقابله با سپرهای دفاعی هوایی خبر داد. سردار حاجی‌زاده افزود: این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم یک فناوری پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران تصریح کرد: این موشک سامانه‌های ضد موشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است که ان‌شاءالله سطح امنیت کشور را افزایش خواهد داد. وی بیان کرد: ما سال‌هاست که در سایه تحریم‌های ظالمانه و سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ بشریت، کارهای خود را در حوزه هوافضا به پیش می‌بریم. وی درباره ویژگی‌های این موشک عنوان کرد: این سامانه از سرعت بسیار بسیار بالا و توان مانورپذیری در جو و بیرون جو برخوردار است؛ یعنی هم سامانه‌های پدافندی که در داخل جو دفاع می‌کنند و هم سامانه‌های فوق‌العاده گران‌قیمتی که در بیرون جو با موشک‌ها مقابله می‌کنند، این موشک جدید جمهوری اسلامی ایران از همه آن‌ها عبور می‌کند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: در سایر حوزه‌ها اعم از حوزه‌های فضایی، پهپادی، پدافندی و جنگ الکترونیک نیز نیروهای مسلح با بهره‌گیری از ظرفیت دانشمندان جوان کشور، با قدرت به پیش می‌روند و ان‌شاءالله در آینده نزدیک، ملت ایران شاهد موفقیت‌های بزرگ‌تری خواهند بود.

منبع: مهر

ایران برای دشمنان تاوان سخت آماده کرد

سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم یازدهمین سالگرد شهادت سردار «حسن تهرانی‌مقدم» که در ستاد فرماندهی نیروی هوافضای سپاه برگزار شد، اظهار داشت: آنچه در آینده شاهد آن خواهیم بود، از آنچه تاکنون گذشته است متفاوت خواهد بود. نظام سلطه با همراهی آمریکا و صهیونیست‌ها و برخی قبایل صحرا نشین جنوب خلیج فارس از فرهنگ و تمدن ما بی خبر هستند. وی بیان کرد: آنچه می‌بینید اقدامات انفعالی دشمن در مقابل ملت ایران است. آنها از ملت ایران شکست در سه عرصه براندازی نظام، جنگ تحمیلی و جبهه منطقه‌ای خورده اند اما همچنان مشغول توطئه علیه ملت ایران شده اند. سرلشکر صفوی ادامه داد: آنها در اغتشاشات اخیر از همه جاسوسان و فاسدان داخلی هم استفاده کردند اما با رهبری حکیمانه رهبر انقلاب ملت ایران این فتنه هم در هم شکست. ما و جبهه مقاومت با هوشمندی و صبر حکیمانه به لطف خدا بر جبهه استکبار پیروز خواهیم شد. مشاور فرمانده کل قوا تصریح کرد: دشمنان ما بدانند ملت ما ملت مقتدری است و از این بادها نمی‌لرزد. برخی کشورهای بدبخت حاشیه جنوبی خلیج فارس که حاضر نیستم نام آنها را ببرم، بدانند باید بین رسانه‌هایشان و امنیتشان یکی را انتخاب کنند و بدانند اگر در ایران دخالت کنند، تاوان آن را می‌پردازند. وی افزود: به آنها می‌گویم شما کشورهای ضعیفی هستید و بدانید آمریکایی‌ها در موقع خطر از شما حمایت نمی‌کنند، همانطور که از شاه ایران حمایت نکردند. ایران یک کشور بزرگ و مقتدر است و ان شاء الله ملت ایران با کار آمدی بر همه مشکلات فائق خواهد آمد. مشاور فرمانده کل قوا افزود: عملکرد ما محصول تفکر ماست بنابراین جنگ شناختی هم دقیقاً در همین حوزه و روی ادراک و اطلاعات قلب و ذهن افراد تأثیر می‌گذارد. امروز بسیاری از جوانان با بسیاری از مؤلفه‌های قدرت ملی آشنا نیستند و در فضای مجازی زندگی می‌کنند و با واقعیت‌ها آشنایی ندارند. سرلشکر صفوی با اشاره به تلاش‌های شهید تهرانی مقدم، اظهار داشت: شهید تهرانی مقدم از اوایل دفاع مقدس وارد جبهه شد و در سال ۶۰ برای تمام خمپاره اندازه‌ها در عملیات طریق القدس مرکز تطبیق آتش ایجاد کرد. در سال ۶۳ شهید طهرانی مقدم قدرت موشکی سپاه را بنیان نهاد و الان اگر تبدیل به یک قدرت موشکی بالستیک شده‌ایم حاصل همین تلاش‌ها و مجاهدت‌ها است. وی در پایان تاکید کرد: امروز همچنین در حوزه پهپادی تبدیل به یک قدرت جهانی شده‌ایم به طوری که دشمن هم به این قدرت ما معترف است. سپاه و وزارت دفاع امروز جزو سازندگان پهپاد و صادرکنندگان آن هستند.

منبع: مهر

بایدن چک سفید امضای آمریکا را از اوکراین پس گرفت

«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا در اظهاراتی با تکرار مواضع واشنگتن در ارسال نکردن سلاح دور برد به اوکراین تاکید کرد: نمی‌خواهیم از تسلیحات آمریکایی برای بمباران به قلمرو روسیه استفاده شود. وارد جنگ جهانی سوم نمی‌شویم.«جو بایدن» چهارشنبه شب به وقت محلی در نشست خبری با تاکید بر اینکه آمریکا با هدف جلوگیری از حمله اوکراین به قلمرو روسیه، سلاح دوربرد به کی‌یف ارسال نمی‌کند، خاطر نشان کرد: واشنگتن چک سفید امضا به اوکراین نداده است. وی افزود: هنگامی که کی‌یف از ما هواپیماهای نظامی خواست ما به آن‌ها جواب رد دادیم. نمی‌خواهیم وارد جنگ جهانی سوم شویم. آمریکا برای اهداف دفاعی تجهیزات نظامی را به اوکراین ارسال می‌کند. بایدن در پاسخ به پرسشی درباره امکان تغییر در مرزبندی میان اوکراین و روسیه تصریح کرد: این موضوع کاملا به اوکراین بستگی دارد. ما به آن‌ها نمی‌گوییم که چه کاری انجام دهند و واشنگتن از برنامه‌های آینده کی‌یف اطلاعی ندارد. رییس جمهوری ایالات متحده در ادامه با اشاره به خروج نیروهای روسیه از خرسون افزود: فکر می‌کنم مساله این است آیا روسیه از «فلوجه!» یعنی «خرسون» عقب نشینی می‌کند یا خیر. (شهر فلوجه در استان الانبار عراق در ۶۰ کیلومتری غرب بغداد قرار دارد.) بایدن، تحولات اخیر در منطقه خرسون را فرصتی برای طرفین درگیری دانست که به آن‌ها زمان می‌دهد مواضع خود دوباره ارزیابی کنند. وی ادامه داد: پس از آن باید دید که آیا اوکراین آمادگی مصالحه با روسیه را دارد یا خیر. او با اشاره به نشست هفته آینده گروه بیست در بالی گفت: به من گفته شده که پوتین به احتمال زیاد در آنجا حضور نخواهد داشت، اما دیگر رهبران جهان در اجلاس شرکت می‌کنند و این فرصتی برای بررسی گام‌های بعدی خواهد بود. رییس جمهوری آمریکا همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال شکل‌گیری اتحاد میان چین و روسیه گفت: فکر نمی‌کنم چین احترام زیادی برای روسیه و پوتین قائل و به دنبال نوعی از اتحاد باشد. در واقع پکن فاصله خود را با مسکو حفظ کرده است. وی در این اظهارات اعلام کرد که قصد دارد برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس دولت در سال ۲۰۲۴ مبارزه کند، اما تا اوایل سال آینده تصمیم نهایی را نخواهد گرفت.

منبع: تسنیم

تربت حیدریه از کامل‌ترین دایرةالمعارف قرآن کریم رونمایی کرد

کامل‌ترین دایرةالمعارف قرآن کریم جهان اسلام در شهرستان تربت حیدریه رونمایی شد. ظهر پنجشنبه در مراسمی با حضور امام جمعه، مسؤولان محلی و رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی شهرهای بصیر در انقلاب اسلامی کامل‌ترین دایرةالمعارف قرآن کریم جهان اسلام در مسجد جامع تربت حیدریه رونمایی شد. گفتنی است؛ یک کار ارزشمند با بیش از سه هزار مدخل که عمده آن توسط شهروندان تربت حیدریه گردآوری شده است و برای هر مدخل یک مقاله تعریف شده که تاکنون ۱۷ جلد آن تهیه شده است.

منبع: مهر

نماینده فوت‌شده آمریکا پیروز انتخابات شد

روز سه‌شنبه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا برگزار شد و «آنتونی دلوکا»، نماینده دموکرات مجلس ایالتی پنسیلوانا پیروز این انتخابات شد؛ نماینده‌ای که یک ماه پیش فوت کرده و اکنون بیش از ۸۵ درصد آرای این ایالت را کسب کرده است. به نوشت گاردین، دلوکا یک ماه پیش ۹ اکتبر در سن ۸۵ سالگی فوت کرده، اما در زمان فوت این نماینده تغییر برگه رأی و یا معرفی یک نامزد جدید خیلی دیر شده بود، بنابراین نام او به عنوان نماینده حوزه ۳۲ قانون‌گذاری پنسیلوانیا باقی ماند. دلوکا، از سال ۱۹۸۳ تا زمان مرگش نماینده این حوزه عمیقاً دموکرات بود. در این انتخابات هیچ نماینده جمهوری‌خواهی نتوانست در رقابت با او آرای این حوزه را کسب کند و تنها رقیبش «کوئونیا لیوینگستو»، نماینده «حزب سبز» بود که تنها ۱۴ درصد آرا را کسب کرده است. کمیته کارزار انتخاباتی دموکراتهایِ پارلمان پنسیلوانیا اعلام کرده برای انتخاب جانشین دلوکا و پرکردن صندلی او، «انتخابات ویژه» ای برگزار خواهد کرد و زمان این انتخابات اعلام خواهد شد. این اولین بار نیست که یک فرد فوت‌شده در انتخابات آمریکا پیروز می‌شود. در سال ۲۰۱۸، «دنیس هوف» نامزد جمهوری‌خواه‌هان در سنای نوادا یک ماه قبل از انتخابات فوت کرد، اما مردم به او رأی دادند و پیروز شد. اما ایالت نوادا برخلاف ایالت پنسلیوانیا انتخابات ویژه برگزار نکرد؛ چون طبق قوانین این ایالت مقامات محلی یک جمهوری‌خواه دیگر را به جای او وارد سنا کردند. شمارش آرای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در ایالت‌های مختلف این کشور همچنان ادامه دارد، اما تازه‌ترین نتایج نشان می‌دهد جمهوری‌خواهان در کسب صندلی‌های مجلس نمایندگان و سنا همچنان پیشتاز هستند.

منبع: مهر

بایدن باز هم گاف داد

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گاف‌ها و لغزش‌های زبانی‌اش، عقب‌نشینی نیروهای ارتش روسیه از شهر خرسون اوکراین را عقب‌نشینی از شهر فلوجه عراق بیان کرد.«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سخنرانی دیشبش به جای عقب‌نشینی نیروهای ارتش روسیه از شهر «خرسون» اوکراین»، گفت عقب‌نشینی ارتش روسیه از شهر «فلوجه» عراق! بایدن دیشب در نخستین سخنرانی عمومی و نشست خبری خود در کاخ سفید پس از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا اعلام کرد که بدون توجه به عملکرد حزبش در انتخابات میان‌دوره‌ای که تا حدی به عنوان یک همه‌پرسی درباره او تلقی می‌شد، برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۴ نامزد خواهد شد. «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه دیروز چهارشنبه با صدور فرمانی به ارتش روسیه دستور داد تا از خرسون و کرانه راست این منطقه عقب نشینی کند. بنا بر گزارش رسانه‌های روسیه، وزیر دفاع این کشور با پیشنهاد «سرگئی سوروویکین» فرمانده گروه مشترک نیروهای روسیه در عملیات ویژه، برای سازماندهی دفاع در منطقه خرسون در ساحل چپ رودخانه دنیپر موافقت کرده است.

منبع: مهر

جاسوس اینترنشنال بازداشت شد

الهام افکاری، از عوامل اصلی شبکه سعودی ایران اینترنشنال حین فرار از کشور توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد افکاری که یکی از عوامل سازمان تروریستی شبکه تروریستی سعودی اینترنشنال است، طی مدت اخیر فعالیت و اقدامات فراوانی در سیاه‌نمایی علیه جمهوری اسلامی ایران، دعوت جوانان و دختران به اغتشاشات و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم انجام داده بود. ‌سربازان گمنام امام زمان (ع) که طی سالیان اخیر فعالیت‌های الهام افکاری را زیر نظر داشتند، همکاری مستمر وی در همراهی با عوامل ضدانقلاب برای آن‌ها مسجل شد و در اغتشاشات اخیر نیز یکی از لیدرهای اصلی در ساماندهی آشوبگران بود. ‌وی که در تور اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) قرار داشت و هرگز فکر نمی‌کرد که دستگیر شود سرانجام صبح امروز پنجشنبه ۱۹ آبان ماه حین خروج از یکی از مرزهای کشور با میزان قابل توجهی ارز بازداشت شد. الهام افکاری بنا داشت با حضور در یکی از کشورهای همسایه، با نماینده یکی از کشورهای معاند دیدار و سپس به کشوری دیگر پناهنده شود که در تور مامورین وزارت اطلاعات گرفتار شد. ‌دروغ‌پراکنی، دعوت به ناامنی، اغتشاش و آشوب، کمک به افزایش ناآرامی‌ها در سطح کشور، نفوذ در برخی انجمن‌های بانوان و دعوت زنان به تجمع و آشوب و ... از مهم‌ترین اقدامات مجرمانه الهام افکاری است. براساس این گزارش، وی طی یک سال اخیر با مدیران برخی شبکه‌های معاند و چهره‌های مخالف نظام و.. در ارتباط بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کفش طلا به لوا رسید

رابرت لواندوفسکی جایزه «کفش طلای اروپا» فصل قبل خود را دریافت کرد. شب گذشته رابرت لواندوفسکی جایزه «کفش طلای اروپا» فصل قبل خود را دریافت کرد. ستاره لهستانی در تیم بایرن مونیخ توانسته بود با به ثمر رساندن ۳۵ گل بهترین گلزن اروپا شناخته شود. او که اکنون بازیکن بارسلوناست به تمجید از تیم آبی‌اناری‌ها پرداخت و آینده را با ژاوی خوب دانست. لواندوفسکی گفت: من مطمئنم هستم که سال آینده، سال خوبی برای بارسلونا خواهد بود. وقتی به این تیم آمدم فهمیدم که چرا می‌گویند این باشگاه خیلی اهمیت دارد. تازه شعار «فراتر از یک باشگاه» را متوجه شدم. وی ادامه داد: ما در مسیر درستی قرار داریم. بازگشت مقابل اوساسونا، آن هم با ۱۰ نفر نشان داد که چقدر تیم خوبی هستیم و چقدر سزاوار پیروزی بودیم. این بازیکن که اکنون برای کفش طلای این فصل رقابتی جدی با هالند دارد، گفت: اول از همه خوشحالم که جایزه توپ طلا را بردم. بسیار به این جایزه افتخار می‌کنم. از باشگاه بایرن مونیخ و هم‌تیمی‌هایم در آن باشگاه نیز ممنونم. ما خیلی سخت تلاش کردیم. وی ادامه داد: مهمترین چیز برای من پیروزی است و برد فراتر از یک جایزه انفرادی برایم محسوب می‌شود. سعی می‌کنم که دوباره آن را تکرار کنم. فصل طولانی امسال خواهیم داشت. پس از اینکه از جام جهانی بازگشتیم به تلاش ادامه خواهم داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سامانه جدید بارشی وارد کشور شد

براساس نقشه‌های هواشناسی با ورود سامانه بارشی از جنوب غرب، بارش‌ها در غرب و جنوب غرب تشدید می‌شود. براساس نقشه‌های هواشناسی، امروز در غرب و شمال‌غرب دریای‌خزر و جنوب کشور استان‌های فارس، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد، بارش پراکنده انتظار می رود. فردا با ورود سامانه بارشی از جنوب‌غرب، بارش ها در غرب و جنوب غرب تشدید می شود و در مناطقی از شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز و تهران ابرناکی، وزش باد و بارش پراکنده رخ می‌دهد. روز شنبه بارش در غرب و جنوب غرب همچنان ادامه دارد و در جنوب کرمانشاه همدان مرکزی لرستان ایلام و شمال شرق خوزستان و چهارمحال وبختیاری شدت خواهد داشت. یکشنبه بارش پراکنده در جنوب غربی برخی مناطق غرب، مرکز و شمال شرق کشور ادامه خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ایران به بتن ضدزلزله دست یافت

یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از نانو فناوری سیستم‌های بتنی برای ساخت سازه‌ها را به تولید رساندند که از قابلیت مقاومت بالا در برابر زلزله برخوردارند. عرفان ذالفغاریان، مسؤول تولید و اجرای سیستم‌های بتنی این شرکت فناور تولید سیستم‌های سبک بتنی را از محصولات این شرکت دانش‌بنیان دانست و گفت: این سیستم پیش‌ساخته بتنی در تیپ ویلاسازی، فوندانسیون‌های آن در دو روز و در تیپ تجهیز کارگاهی فونداسیون‌ها در یک نصف روز نصب می‌شوند و قطعات اصلی خانه نیز در سه روز نصب می‌شوند. سگمنت‌های بتنی دارای ابعاد ۳ متر ارتفاع، ۶ متر عرض و ۱.۲ متر پایه هستند. تولید در کارخانه انجام شده و زمانی که سفارش نهایی شد، قطعات با استفاده از جرثقیل بر روی تریلی قرار می‌گیرند و برای راه‌اندازی خانه به محل پروژه ارسال می‌شوند. وی ادامه داد: وزن کم بلوک‌های این شرکت باعث کاهش وزن ساختمان و نیروی مؤثر زلزله شده و نیز زمان و هزینه اجرای کار را تقلیل می‌دهد. ذالفغاری اظهار کرد: بلوک‌های بتنی این شرکت به دلیل طراحی پوسته‌ای به ضخامت ۷.۵ سانتی‌متر و در نظر گرفتن فضای عایق‌هایی همچون پشم سنگ، عایق صوت، موجب کاهش اتلاف انرژی در فصل زمستان و ورود گرما به خانه در فصل تابستان می‌شود. به دلیل استفاده از قطعات جداگانه در سازه، صوت به صورت مستقیم انتقال نمی‌یابد. محقق این شرکت فناور با بیان اینکه در ساختار این بتن از نانو مواد استفاده شده است، اظهار کرد: استفاده از مواد نانویی موجب کاهش وزن و افزایش مقاومت آن در برابر زلزله شده، ضمن آنکه دارای خواص آبگریزی این بتن‌ها شده است. ذالفغاری با بیان اینکه این محصول دارای مجوز از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است، یادآور شد: آزمایش‌های انجام شده بر روی این بتن نشان می‌دهد که محصول نهایی دارای بالاترین مقاومت در برابر زلزله است، ضمن آنکه سرعت بالایی برای نصب دارد، به گونه‌ای که زمان نصب سازه‌ای به مساحت ۱۱۵ متر در دو طبقه، ۷ ساعت خواهد بود. به گفته وی، این محصول در شرایط بحران برای ساخت سرپناه قابل استفاده است.

منبع: ایسنا

نورون‌های جادویی کشف شدند

یک کارآزمایی بالینی جدید، نورون‌های خاصی را شناسایی کرده است که می‌توانند به بهبود تحرک در بیماران مبتلا به فلج کمک کنند. تحریک الکتریکی ستون فقرات می‌تواند به افراد مبتلا به فلج کمک کند تا دوباره راه بروند و نتایج امیدوارکننده‌ای در یک آزمایش بالینی جدید نشان داده شده است. اکنون دانشمندان، نورون‌های خاصی را که قابل تحریک هستند، شناسایی کرده‌اند و دریافته‌اند که بیماران معلول حتی پس از خاموش شدن تحریک الکتریکی همچنان می‌توانند راه بروند. آسیب‌های نخاعی می‌توانند ناتوان‌کننده باشند، زیرا سیگنال‌های مغز به اندام تحتانی را مختل می‌کنند و موجب فلج جزئی یا کامل می‌شوند، اما یک پیشرفت جدید نویدبخش، کمک به بیماران برای بازیابی تحرک از طریق تحریک الکتریکی اپیدورال است. اپیدورال در پزشکی، روشی است که از طریق آن می‌توان دارو یا ماده حاجب را به داخل فضای اپیدورال تزریق کرد. تکنیک‌هایی مانند بی‌دردی از طریق اپیدورال یا بیهوشی از طریق اپیدورال در این روش وجود دارد. بدین ترتیب، دستگاه کوچکی در نزدیکی نخاع کاشته می‌شود که از پالس‌های الکتریکی برای تحریک نورون‌هایی که حرکات پا را کنترل می‌کنند، استفاده می‌کند. پیشرفت‌های متعددی که در دهه گذشته در این روش حاصل شده است، نتایج بهتری را نشان می‌دهد و به بیمارانی که قبلاً کاملاً فلج شده بودند، کمک کرده تا پاهای خود را دوباره حرکت دهند، بایستند و حتی با وسایل کمکی مانند عصا و واکر راه بروند. اکنون در یک کارآزمایی بالینی جدید از یک مرکز پژوهشی به نام NeuroRestore ۹، بیمار توانایی راه رفتن را دوباره به دست آورده‌اند و بهبود عملکرد حرکتی آنها حتی پس از تکمیل فرآیند توانبخشی همچنان ادامه داشته است. مهم‌تر از همه این که آنها می‌توانند حتی پس از خاموش شدن دستگاه تحریک الکتریکی نیز به راه رفتن ادامه دهند که این همان نقطه عطفی است که پژوهش‌های قبلی به آن دست نیافته بودند. این نشان می‌دهد که در این مطالعه سطحی از سازماندهی مجدد در رشته‌های عصبی مورد استفاده برای راه رفتن رخ داده است، بنابراین دانشمندان مکانیسم‌های خاص در موش‌ها و مدل‌های مولکولی را بررسی کردند تا ببینند چگونه این اتفاق رخ می‌دهد. این گروه پژوهشی یک نقشه سه‌بعدی از نخاع، درست تا سلول‌های عصبی منفرد ایجاد کرد و مشاهده کردند که کدام نورون‌ها با تحریک الکتریکی فعال می‌شوند. آنها آن را تا خانواده خاصی از نورون‌ها ردیابی کردند که ژنی به نام Vsx۲ را بیان می‌کنند. جالب است که این نورون‌ها معمولاً برای راه رفتن در افراد سالم مهم نیستند، اما به نظر می‌رسد برای سازماندهی مجدد رشته‌های عصبی برای ترمیم عملکرد حرکتی پس از آسیب نخاعی، بسیار مهم هستند. پژوهشگران برای آزمایش این ایده، سپس از نسخه جدیدی از ایمپلنت‌های اپیدورال استفاده کردند که نه تنها نخاع را تحریک می‌کرد، بلکه به طور خاص نورون‌های Vsx۲ را غیرفعال می‌کرد. در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، آن‌هایی که آسیب نخاعی داشتند بلافاصله راه رفتن را متوقف کردند، اما موش‌های سالم هنوز هم می‌توانستند خوب راه بروند. پژوهشگران می‌گویند این آزمایش، نورون‌های Vsx۲ را به عنوان هدف تحریک الکتریکی اپیدورال به عنوان درمانی برای فلج تایید می‌کند. این پژوهش در نهایت می‌تواند منجر به درمان‌های مؤثرتر برای حرکت دوباره معلولان شود.

منبع: ایسنا

تل‌آویو پشت اوکراین را خالی کرد

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پاسخ به درخواست کی‌یف از تل آویو برای دریافت گنبد آهنین و سایر سامانه‌ها برای مقابله با پهپادهای روسی گفت که اسرائیل به سادگی توانایی تولید سیستم‌های دفاع هوایی درخواستی اوکراین را ندارد. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: مقیاس تولید ما برای صادرات کم است. ما پایگاه تولید به اندازه کافی بزرگ برای آنچه اوکراین نیاز دارد نداریم. او که در حال آماده شدن برای کناره‌گیری از سمتش با روی کارآمدن دولت بنیامین نتانیاهوست، گفت: حتی اگر تصمیم به تغییر سیاست گرفته شود، امکان خالی کردن سامانه‌های پدافند هوایی برای ما وجود ندارد. گانتس افزود: ما هر روز در حال بررسی هستیم که چه کاری می‌توان انجام داد و چگونه کمک‌های خود را گسترش دهیم، اما نباید فراموش کنیم که ناتو پشت اوکراین ایستاده است. کی‌یف بارها از اسرائیل درخواست کمک نظامی کرده است که اخیراً بر روی سیستم‌های دفاع هوایی گنبد آهنین و پیکان متمرکز شده است. ماه گذشته، اوگنی کورنیچو، سفیر کی‌یف در تل آویو، در مصاحبه‌ای گفت که ایالات متحده باید اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا به اوکراین تسلیحات بدهد، زیرا «تنها کشوری است که اسرائیل به حرف‌هایش گوش می دهد». اسرائیل در حال حاضر پس از رهگیری بیش از ۴۳۰۰ موشک پرتاب شده از غزه در جریان درگیری های ماه مه ۲۰۲۱، در حال تلاش برای تکمیل عرضه موشک‌های رهگیر تامیر برای باتری‌های گنبد آهنین است. از سوی دیگر سران تل آویو در تلاش برای حفظ روابط با مسکو از ارائه کمک نظامی مستقیم به اوکراین خودداری کرده‌اند.

منبع: ایسنا

آمار قاتل کودکان افغان ۴ برابر شد

موسسه خیریه «اقدام علیه خشونت مسلحانه» با استناد به داده‌های به دست آمده از طریق درخواست‌های آزادی اطلاعات گزارش داد که دست‌کم ۶۴ کودک در جریان عملیات‌های نظامی انگلیس در افغانستان جان خود را از دست دادند.این رقم چهار برابر بیشتر از آن چیزی است که قبلاً توسط وزارت دفاع انگلیس تایید شده بود. براساس این اطلاعات، تلفات مذکور بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴، زمانی که انگلیس در جنگی به رهبری ایالات متحده علیه طالبان شرکت می‌کرد، رخ داد. پیش از این، تنها ۱۶ مورد مرگ کودک تایید شده بود، در حالی که تعداد واقعی آن ممکن بود به ۱۳۵ تن برسد. در ۲۷ موردی که سن ذکر شده، میانگین سن قربانیان شش سال بوده است. کوچکترین آنها فقط یک سال سن داشت، در حالی که سن بزرگترین آنها ۱۵ سال گزارش شد. این موارد شامل کودکانی است که در حملات هوایی و آتش‌سوزی و همچنین در نزدیکی ایست‌های بازرسی با تیراندازی کشته شده‌اند. این خیریه مستقر در لندن، با تاکید بر اینکه مقامات جزئیات کافی در مورد شرایط هر یک از کشته‌شدگان ارائه نکرده‌اند، گزارش داد: مطلقاً هیچ مدرکی مبنی بر هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان یا کودکان توسط ارتش بریتانیا وجود ندارد و این فجایع باید به عنوان ضعف در هدف‌گیری، استفاده بیش از حد از تسلیحات سنگین یا جنگ در مناطق پرجمعیت ثبت شوند. طبق گزارش خیریه «اقدام علیه خشونت مسلحانه»، دولت انگلیس ۱۴۴ هزار و ۵۹۳ پوند (۱۶۵,۳۹۰ دلار) به عنوان غرامت برای حوادثی که شامل مرگ کودکان تایید شده بود، پرداخت کرد. این موسسه خیریه گفت: «اگر فقط ادعاهای مربوط به تلفات کودکان، ۳۶ مرگ در ۲۷ حادثه را در نظر بگیریم، میانگین پرداختی برای هر قربانی ۱۶۵۶ پوند (۱۸۹۱ دلار) می‌شود.

منبع: ایسنا

آب شرب سنندج وصل شد

حسن عسکری با اشاره به اینکه شکستگی لوله انتقال اصلی آب شرب، از شب گذشته(ساعت ۱۲) باعث قطعی آب در شهر سنندج شد، اظهار داشت: ساعت ۱ بامداد بلافاصله ستاد بحران تشکیل، تقسیم کار انجام و از آن زمان تاکنون بنده در محل حادثه حضور داشته‌ام. وی با بیان اینکه پس از وقوع حادثه بلافاطه اقدامات برای ترمیم و برقراری آب شهر سنندج آغاز شد، افزود: از صبح امروز برای خبازی‌ها و محل‌هایی همچون بیمارستان، مراکز درمانی و خوابگاه‌های دانشجویی به‌وسیله تانکرهای سیار نهادهای نظامی سپاه و ارتش و آبفا، آبرسانی صورت گرفت تا خدایی ناکرده مردم با چالش جدی مواجه نشوند. فرماندار شهرستان سنندج از ترمیم شکستگی لوله اصلی آب شرب سنندج خبر داد و تصریح کرد: هم‌اکنون عملیات ترمیم به اتمام رسیده اما قرار گرفتن آب در مدار و شبکه و وصل مجدد در لوله‌ها، مدتی زمان‌بر است که به زودی رفع خواهد شد. عسکری ضمن عذرخواهی و قدردانی از صبوریت مردم تصریح کرد: تمام تلاشمان خدمت بی‌منت به مردم و کسب رضای پروردگار است و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد. گفتنی است؛ از شب گذشته آب خیابان‌های شهدا - ۱۷شهریور- استانداری- وکیل- مردوخ- اردلان- بلوار کردستان و جانبازان- کانی‌کوزله- تپه حنیفه- توحید-گریاشان- دگایران- شهرک شهرداری- باغ ژاله- بلوار پاسداران- خیابان حسن‌آباد- شهید تعریف- ادب- حافظ - غفور- قسمتی از تکیه‌وچمن- شهرک نور- جامی- جام جم- شالمان- شهرک ساحلی- شهرک علوم‌پزشکی- پیام- گریزه- قسمتی از قرادیان و شهرک صلاح‌الدین سنندج بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی از سوی آبفا قطع شده است.

منبع: تسنیم

اعتصاب کارکنان مترو زندگی پایتخت نشین‌ها را مختل کرد

ششمین اعتصاب ۲۴ ساعتع کارکنان متروی لندن در سال جاری میلادی، زندگی مردم پایتخت انگلیس را در روز پنجشنبه مختل کرد. ، در این حرکت اعتراضی ۹ خط از ۱۱ خط مترو از کار افتاده و تردد در سایر خطوط با تاخیر همراه است. این درحالیست که بیش از یک هزار تن از اعضای بزرگترین اتحادیه شبکه ریلی انگلیس موسوم به اتحادیه حمل و نقل و دریانوردی راه آهن (RMT) در اعتراض به شرایط کاری خود دست از کار کشیده‌اند. دبیرکل اتحادیه آقای میک لینچ می‌گوید کارکنان معترض از روی ناچاری اعتصاب کرده‌اند تا نارضایتی خود را به تصمیمات کارفرمایان منتقل کنند. وی هشدار داد که اعتراضات آن‌ها تا هر زمان که لازم باشد ادامه خواهد یافت. لینچ با اشاره به مذاکرات صورت گرفته برای جلوگیری از اعتصاب اخیر یادآور شد که بی نتیجه ماندن گفت‌وگوها باعث اتخاذ تصمیم برای برگزاری اعتصاب شده است. آوریل گذشته حقوق کارکنان مترو لندن در چارچوب یک قرارداد چهارساله، ۸.۴ درصد افزایش یافت و قرار شد که دستمزد آن‌ها سالانه ۰.۲ درصد بالاتر از نرخ تورم پرداخت شود. اما گفته می‌شود که کارفرمایان برای جبران خسارت‌های سنگین ناشی از همه‌گیری کرونا، درصدد تعدیل ۱۰ درصد از کارکنان ایستگاه‌ها و تغییرات در حقوق بازنشستگی آنها هستند. انتظار می‌رود که اخلال در خدمات مترو لندن تا فردا صبح (جمعه) ادامه یابد. شبکه متروی لندن، قدیمی‌ترین شبکه حمل و نقل زیرزمینی در جهان شمرده می شود که بهره‌برداری از نخستین خط سامانه متروی لندن، در دهم ژانویه سال ۱۸۶۳ میلادی آغاز شد و در حال حاضر یکی از شلوغ ترین متروهای جهان شمرده می شود. براساس آمارهای منتشر شده، در طول یک شبانه‌روز بیش از ۵ میلیون نفر از شبکه مترو لندن استفاده می‌کنند. این تحول در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از کارکنان بخش‌های عمومی انگلیس از اداره پست، وکلای دادگستری، راه‌آهن و مترو تا پرستاران و پزشکان در ماه‌های اخیر در اعتراض به وضعیت گرانی، شرایط کاری و دستمزدهای خود، دست از کار کشیده یا تهدید به اعتصاب کرده‌اند. شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد. نرخ تورم به ۱۰.۱ درصد رسیده که بالاترین حد در نزدیک به ۴۰ سال گذشته است. کشور به گفته رئیس بانک مرکزی انگلیس وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده است و پیش‌بینی می‌شود که نرخ بیکاری تا سال ۲۰۲۵ تقریباً دو برابر خواهد شد.

منبع: تسنیم

حسینجانی درگذشت

ابوالقاسم حسینجانی، شاعر و نویسنده، در سن ۷۳ سالگی درگذشت. زنده‌یاد حسینجانی در ۱۲ شهریور ۱۳۲۸ در بندرانزلی دیده به جهان گشود. فعالیت در مطبوعات را از سال ۱۳۴۰ با فروش روزنامه آغاز کرد. اولین‌بار در سن ۱۲ سالگی شعری طولانی سرود: "برگی از اوراق دیگر شد شکسته / بار دیگر شاخه‌ای از شاخه‌هایم...". وی با اتمام مقطع دبیرستان در رشته ریاضی و اخذ دیپلم در سال ۱۳۴۷ موفق به ورود به دانشگاه شد. علی‌الرغم علاقه شخصی وی به تحصیل در رشته پزشکی که برگرفته از مطالعات مفصلش در ارتباط با ابوعلی سینا بود اما در نهایت وی در دانشکده فنی دانشگاه تبریز تحصیلات را تا مقطع فوق لیسانس ادامه داد. این شاعر و نویسنده گرانقدر طی سال‌های ۵۶ و ۵۷ که زمان شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران بود، کتاب "حسین (ع) احیاگر آدم" را منتشر ساخت

منبع: شبکه خبر

ترکیه به اسرائیل نه گفت

ترکیه با درخواست رژیم صهیونیستی برای اخراج رهبران جنبش حماس از خاک این کشور مخالفت کرد.ترکیه با درخواست رژیم صهیونیستی برای اخراج رهبران جنبش حماس از خاک این کشور مخالفت کرد. مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه گفت: آنکارا درخواست اسرائیل را برای اخراج رهبران جنبش حماس که در ترکیه اقامت دارند، رد کرده است. چاووش اوغلو در نشست پارلمان ترکیه اعلام کرد: هیچ یک از درخواست‌های اسرائیل را درباره جنبش حماس نپذیرفتیم، چون از نظر ما حماس، گروه تروریستی نیست. وزیر خارجه ترکیه افزود: ما همواره برای اتحاد میان دو جنبش حماس و فتح تلاش می‌کنیم؛ بنابراین گزارش، بنی گانتس وزیر دفاع (جنگ) اسرائیل در سفر به آنکارا از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خواسته بود رهبران جنبش حماس را که در ترکیه اقامت دارند، از این کشور اخراج کند.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha