یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ کنفرانس مطبوعاتی "لن نشارک" در واکنش به انتخابات بحرین

حوزه/ علمای شیعی بحرین در قم انتخابات نمایشی حکومت نامشروع بحرین را محکوم کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، شیخ عبدالله دقاق، مدیر حوزه‌ علمیه بحرینی‌های مقیم قم، ۱۹ آبان در کنفرانس خبری که با حضور احزاب و گروه‌های مخالف سیاست‌ها و نظام حاکم بحرین و با موضوع اجماع همه گروه‌های معارض برای تحریم انتخابات برگزار شد، عنوان کرد: بیشتر مردم بحرین از تحریم انتخابات صحبت می‌کنند در حالی‌که حکومت سعی در برپایی آن می‌کند.

وی در رابطه با فواید این تحریم گفت: این تحریم مردم بحرین تعیین کننده است چه نتیجه آن مثبت باشد چه منفی؛ زیرا که نظام بحرین سعی در القای دموکراسی بودن حکومت دارد، اما این تحریم اهمیت و مشروعیت آن را زیر سوال می‌برد و به جهانیان نشان می‌دهد که بر اساس دموکراسی و رأی مردم برگزار نشده است.

مدیر حوزه‌ علمیه بحرینی‌های مقیم قم با بیان اینکه این تحریم نتیجه مثبتی را در پی دارد زیرا مشروعیت حکومت را زیر سوال می‌برد، ادامه داد: اساس دعوت و دیدار پاپ بر این اساس بود که جلوه‌ای نیکو و روی خوشی از حکومت به جهانیان ارائه کند که این تحریم انتخابات باعث از بین بردن این تلاش حکومت شد.

وی با اشاره به اینکه از شاخص‌های این انتخابات دادن تابعیت به بیگانه‌ها و غیر بحرینی بوده است و مردم اصیل بحرین در این انتخابات شرکت نخواهند کرد زیرا حکومت را از اساس نامشروع می‌دانند، گفت: موضع سیاسی همانند سلاح است و انتخابات اعتراف به مشروعیت نظام حاکم به حساب می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین دقاق با بیان اینکه این بازی انتخاباتی که حکومت بحرین راه انداخته، مردود است، اظهار کرد: مردم بحرین را به تحریم این انتخابات دعوت می‌کنم و از آنان می‌خواهم این بازی کثیف را رسوا کنند؛ زیرا این انتخابات خواست حکومت نامشروع در بحرین است و چیزی که بر باطل بنا شده باشد نتیجه آن هم باطل خواهد بود.

مدیر حوزه‌ علمیه بحرینی‌های مقیم قم افزود: این پارلمان آن پارلمانی که مردم ما برای آن جنگیدند نیست و صلاحیت نمایندگی مردم ما را ندارد و صرفا یک انتخاب صوری و ظاهری برای مشروعیت بخشیدن به حکومت فعلی است.

وی با سلام بر اسیران در زندان بحرین، گفت: به احترام آنان قیام می‌کنم؛ ما در انقلاب خود در ۱۴ فوریه مرهون خون شهدا هستیم، ما از روحیه شما درس می‌گیریم من بارها به صداهای ضبط شده شما از زندان گوش دادم و از شما خجالت می‌کشم شما کجا و ما کجا.

حجت‌الاسلام والمسلمین دقاق یادآور شد: ایستادگی شما باعث شکست این نظام خواهد شد و این ایستادگی شما برای ما درس بزرگی است و این صدای شما را همه دنیا خواهد شنید و این انتخابات با شکست روبرو خواهد شد و پیروزی برای مردم بحرین است.

وی در رابطه با نگاه احزاب بحرینی به این انتخابات گفت: دلیل هماهنگی این تحریم، خواست مردم داخل بحرین است، رسانه ها در خارج از بحرین از آزادی نسبتا بیشتری برخوردارند و نشانه دیگری که دلالت بر خواست مردم بر تحریم این انتخابات است حضور روزانه مردم در خیابان های بحرین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دقاق اضافه کرد: بیش از ۱۳۰ ارگان از پاپ خواستند که به بحرین نیاید و یا راجع به زندانی‌ها از حکومت توضیح بخواهد، در واقع حزب فعال سیاسی در بحرین وجود ندارد بلکه موسساتی است که به نحوی توسط حکومت اداره می‌شود و احزاب بحرینی خارج بحرین هستند.

مدیر حوزه‌علمیه بحرینی‌های مقیم قم در رابطه با سکوت غربی‌ها در قبال رفتار حکومت بحرین با مردم گفت: غربی‌ها فقط در کنار ظالمین ایستاده‌اند به عنوان مثال با سعودی علیه یمن، با اسرائیل علیه فلسطین و... ما در مقابل فتنه‌ای قرار داریم که ریشه آن آمریکا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دقاق افزود: امروز راجع به ایران می‌گویند که با مردم ایران هستند در حقیقت آن‌ها در پی غارت ثروت ایران هستند، امروز بیش از چند پایگاه نظامی خارجی متعلق به کشورهای سلطه در بحرین وجود دارد و آنان با ابقاء این نظام حاکم در صدد حفظ قدرت و ثروت خود هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مردم با وجود وعده اصلاحات، در پی تحریم انتخابات هستند، بیان کرد: کسی که تاریخ را نداند سیاست را هم نمی‌فهمد؛ آل خلیفه از ابتدای حضور با پشتیبانی انگلیس روی کار آمد و امروزه هم با این وعده اصلاح درصدد اغفال کردن مردم حق جوی بحرین هستند و این گونه وعده‌ها عملی نخواهد شد و ما با صوت‌هایی که از زندان به بیرون مخابره شده است متوجه می‌شویم که این نظام درصدد اصلاحات نبوده و نخواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دقاق در پاسخ به این سوال اگر نتیجه انتخابات به نفع مخالفان نباشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟، گفت: نتیجه هرچی باشد از نظر مردم ما مردود است؛ مردم ما در سال ۲۰۱۱ جهت تغییر ساختار نظام به خیابان‌ها آمدند و امروز برای تظاهرات دعوت نمی‌کنیم بلکه منعکس کننده نظر همان مردمی هستیم که در آن سال به خیابان ها سرازیر شدند.

تحریم انتخابات بحرین ریشه در تعالیم دینی و اخلاقی دارد

دکتر راشد الراشد از مقامات ارشد جریان عمل بحرین نیز در این نشست عنوان کرد: تحریم این انتخابات به معنی تحریم جزئیات یک مسئله سیاسی صرف نیست بلکه همه نظام را زیر سوال می‌برد زیرا حکومت فعلی از نگاه مردم بحرین مردود است زیرا این نظام بر اساس دیکتاتوری بنا شده است.

وی با بیان اینکه نتیجه انتخاب به هر شکلی که باشد مردود است، اظهار کرد: ما در این انتخابات شریک نیستیم؛ زیرا این نظام حکومت خود کامه‌ای است و از مردم خود می‌خواهد در تایید نظام حاکم در این انتخابات شرکت کنند و تبریک بگویند.

وی با بیان اینکه مردم بحرین در این انتخابات اصلا محلی از اعراب ندارند، اضافه کرد: این تحریم ریشه در تعالیم دینی و اخلاقی دارد زیرا دین به ما دستور می‌دهد که زیر بار ظلم نرویم و مردم ما تلخی این ظلم را چشیده و مرارت آن را لمس کرده است و حکومت می‌خواهد آن را شیرین جلوه بدهد.

الراشد افزود: معارضین زندانی داخل بحرین و معارضینی که خارج از کشور هستند با اتفاق نظرشان در این تحریم سبب دفاع از حقوق پایمال شده ملت بحرین است و نظام با تمام توانش در مقابل این خواست مردم ناکام مانده است.

وی با اشاره به اینکه مردم ما با وجود فشار حکومت، برای تحریم این انتخابات به میدان می‌آیند و یکدیگر را به ایستادن مقابل این حمله دعوت می‌کنند، بیان کرد: دلایل زیادی برای تحریم این انتخابات وجود دارد زیرا این انتخابات در صدد مصادره اراده مردم است و از فعالان می‌خواهیم که با وسائل مشروع و از طرق مسالمت آمیز در این امر سهیم باشند.

عضو جریان عمل بحرین ادامه داد: شاید حکومت بعد از انتخابات ادعا کند که درصد مشارکت بالا بوده است ولی همه می‌دانند که مردم در این انتخابات شرکت نخواهند کرد؛ زیرا که برخواسته از اراده مردم نیست.

وی با بیان اینکه این انتخابات منجر به عادی سازی روابط با اسرائیل نخواهد شد، یادآور شد: راه حل این مسئله انتخابات آزاد و با خواست مردم بحرین است که برخواسته از اراده مردم باشد.

مقابل انتخابات ظاهری می‌ایستم

شیخ عبدالله الصالح، رئیس جمعیت أمل نیز در سخنانی، عنوان کرد: مسئولیت دینی و شرعی بر ما فرض می‌کند که به عنوان شهروند بحرینی که مقابل این انتخابات ظاهری بایستیم و وضعیت واقعی و حقیقی کشور را به جهانیان برسانیم.

وی با بیان اینکه از همه مردم بحرین چه آنان که در زندان هستند و چه آنانی که خارج از زندان و مقابل حکومت هستند تشکر می‌کنم که با حضور شان باعث نارضایتی حکومت شدند، افزود: امروز دستور رسمی از وزارت کشور به تمام ائمه جماعات سراسر کشور داده شده است و از آنان خواسته شده که مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کنند بنابراین این بازی سیاسی کثیف را محکوم می‌کنم.

وی ادامه داد: خطاب به بن حمد می‌گویم: آیا از حضور شیخ الازهر و پاپ نتوانستی به اندازه کافی بهره ببری و استفاده تبلیغاتی بکنی که امروز به ائمه جماعات مساجد دستور تبلیغات برای شرکت در انتخابات را داده‌ای؟

مردم در افشای بازی سیاسی‌ مشارکت داشته باشند

سید مرتضی السندی از تیار الوفا نیز در بیانیه‌ای عنوان کرد: «وقفوهم انهم مسئولون» مردم بزرگوار و صبور و مقاوم بحرین به هر شکل مسئله به عهده ماست که تحریم کنیم و مقابل این انتخابات ساختگی بایستیم.

وی ادامه داد: از مردم خود می‌خواهیم که علاوه بر تحریم در افشای این بازی سیاسی هم مشارکت داشته باشند تا از حقوق طبیعی و مشروع خود دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه مردم ما محال است در مقابل این خواست خود کوتاه بیایند این آن پارلمانی نیست که مردم ما برای آن قیام کردند، اضافه کرد: ما به عنوان مخالف، خواسته‌هایی داریم؛ اول برقرار حکم بر اساس دموکراسی و برخواسته از اراده مردم، دوم بازنگری در قانون اساسی، سوم برگزاری انتخابات عادلانه، چهارم روابط بر اساس احترام با دیگر کشور های جهان و پنجم مردود دانستن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی.

خون شهدا باعث تقویت اراده مردم می‌شود

عبدالرئوف الشایب، رئیس حرکت خلاص، نیز عنوان کرد: در این فرصت کوتاه به مردم اعلام می‌دارم که مخالفین نظام در این تحریم در کنار هم هستند و می‌دانیم که مردم شرکت نخواهند کرد.

وی ادامه داد: ما دعوت نمی‌کنیم بلکه به جهانیان اعلام می‌کنیم که این انتخابات برخواسته از رأی مردم بحرین نیست و می‌گوییم که این انتخابات توسط قدرت‌های جهان همانند آمریکا و انگلیس و اسرائیل اداره می شود و از نظر مردم ما مردود است و راه حل نهایی بحرین این است که قوه حاکمه فعلی پیش میز محاکمه کشانده شود.

وی بیان کرد: خون شهدا باعث تقویت اراده مردم و ادامه مسیر مقاومت خواهد شد، ما انقلابی و شیفته خدمت هستیم نه تشنه قدرت و هر فرد انقلابی سلطه آمریکا و اسرائیل را رد می کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha