جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب

حوزه/ امام جمعه سعدآباد گفت: کتاب و کتابخوانی همواره نقش بسزایی در توسعه همه جانبه و تعالی فرهنگی جوامع بشری داشته و دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت‌الاسلام علیرضا کشاورز بارگاهی امام جمعه سعدآباد در خطبه‌های نماز جمعه با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار داشت: کتاب و کتاب‌خوانی یکی از پایه‌های فرهنگی در زندگی انسان به ‌شمار می‌رود و آدمی به وسیله مطالعه کتاب سودمند و تفکر در مطالب آن دانش خود را می‌افزاید و به زیور علم و ادب و اخلاق آراسته می‌شود و در بُعد اجتماعی رشد می‌کند و راه و رسم چگونه زیستن و چگونه زندگی کردن با دیگران را می‌آموزد.

وی افزود: کتاب‌های آسمانی و وحیانی چون قرآن، آموزه‌های الهی را دربر می‌گیرد و همواره در طول تاریخ راه و روش زندگی، ارزش‌های اخلاقی و آداب و رسوم زندگی را به ما می‌آموزند.

حجت الاسلام کشاورز ادامه داد: کتاب و کتاب‌خوانی و عظمت آن در اسلام و قرآن تا آنجایی است که پروردگار جهانیان یکی از سوره‌های قرآن را بنام قلم که مهمترین ابزار کتابت است، نامگذاری نموده است و به قلم و آنچه می‌نگارد سوگند می‌خورد.

امام جمعه سعدآباد گفت: خداوند به قلم که سرچشمه پیدایش تمام تمدن‌های انسانی و پیشرفت و تکامل علوم و بیداری اندیشه‌ها و افکار و شکل گرفتن مذهب‌ها و سرچشمه هدایت و آگاهی بشر است سوگند می‌خورد و لذا عظمت این سوگند هنگامی آشکار می‌شود که در وقت نزول آیه در عصر پیامبراکرم(ص) نویسنده و ارباب قلمی در آن محیط وجود نداشت و تعداد کسانی که سواد خواندن و نوشتن در سرزمین مکه داشتند، شاید به 20 نفر هم نمی‌رسید، بدین ترتیب سوگند به قلم و یاد کردن در چنان محیطی، شکوه ویژه‌ای دارد.

وی بیان داشت: کتاب و کتابخوانی همواره نقش بسزایی در توسعه همه جانبه و تعالی فرهنگی جوامع بشری داشته و از جمله مهم‌ترین راهکارها در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

وی افزود: کتاب در تمام دوران‌ها حتی در جامعه امروز که فضای مجازی هم تهدید و هم فرصت محسوب می‌شود، از جایگاه ارزشمندی برخوردار است و اگر بتوانیم این کالای ارزشمند را خوب ارائه دهیم و مردم را با کتاب‌های خوب آشنا کنیم و فرهنگ کتاب خوانی و انس به مطالعه را در جامعه ترویج دهیم‌، بدون تردید اثرات آن در راه رشد و تعالی جامعه دو چندان می‌شود و آسیب‌های اجتماعی به حداقل می‌رسد.

حجت الاسلام کشاورز یادآور شد: آمار مطالعه در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای جهان بسیار پایین است، در حالی که ایران یکی از متمدن‌ترین و با فرهنگ‌ترین کشورهای جهان است و شخصیت‌های فرهنگی و علمی ما یک سر و گردن از شخصیت‌های دیگر جهانی، بلندتر و برترند.

وی با اشاره به پرتاب ماهواره بر توسط سپاه پاسداران، گفت: در هفته گذشته ماهواره‌ بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ توسط نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با موفقیت پرتاب شد و
در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت و افتخاری بر افتخارات نظام افزوده شد.

امام جمعه سعدآباد تصریح کرد: این ماهواره بر، ماهواره‌ای است که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود ماهواره‌هایی با وزن ۸۰ کیلوگرم را در فضا و مدار زمین مستقر کند و بخشی از نیازهای کشور را بر طرف نماید و در آینده موشک‌های قاره پیما را به سرزمین‌های دور دست می‌رساند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha