جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
رئیس اداره فعالیت ها، مجامع و همایش های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران در جمع معاونان پژوهشی استان یزد

رئیس اداره فعالیت ها، مجامع و همایش های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران در جمع معاونان پژوهشی استان یزد گفت: معاونان پژوهشی پای کار باشند و طلاب را همراهی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، مرتضی کرامتی، رئیس اداره فعالیت ها، مجامع و همایش های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران در کارگاه تخصصی مدیریت پژوهش که با حضور معاونین پژوهش و متصدیان فضای مجازی مدارس علمیه خواهران استان یزد، برگزار شد با اشاره به اینکه امروزه از لحاظ پژوهشی افراد زیادی متصدی شده و فعالیت های خوبی دارند، بیان کرد: برای رسیدن به نتیجه نیاز به تداوم است و در امر پژوهش نیاز است یک مسئول پژوهشی موشکافانه و با دقت عمل کند، چرا که پژوهش کاری جامع تر نسبت به سایر امور آموزشی، فرهنگی و ... است.

وی با بیان اینکه در مباحث پژوهشی هیچ نکته ای برای طلبه جا نمی افتد مگر اینکه فرهنگ آن اول ایجاد شود، افزود: علت اینکه یک برنامه یا سخنی هرچند از یک مقام رتبه بالا گاهی در سطح اول می ماند و پیشرفتی در اثرگذاری آن وجود ندارد، این است که با بدنه ارتباط برقرار نمی شود و تنها گفتمان نظری حاصل می شود در صورتی که نیاز است یک برنامه که در راس پذیرفته می‌شود با سایر افراد سطح جامعه ارتباط برقرار شود و فرهنگ آن ایجاد شود.

رئیس اداره فعالیت ها، مجامع و همایش های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: در مباحث علمی، یک پژوهشگر باید با مراجعه به منابع اصلی یقین کند که مطالب مطرح شده درست بیان شده است تا نوشته و سخن او متقن باشد و این عمل احترام به خود و به خواننده متن است.

وی با بیان اینکه یک بخش مدیریت پژوهش، آموزش است که از مطالعه به دست می آید و یک بخش آن هنر مدیریت است، افزود: هنر در عمل به چشم می آید و ربطی به مطالعه یا علم ندارد و پژوهش باید در نتیجه به کشف حقیقت منجر شود اما نظام مند و علمی؛ در نظام هایی که در سده اخیر خیز داشته اند دو خصیصه پژوهش و نظم وجود دارد.

کرامتی تأثیر بر دیگران را از جمله مواردی دانست که سبب اقناع سازی پژوهشگر می شود و ادامه داد: مدیریت پژوهش به معنی اجرای بهینه نظام پژوهشی با بهره گیری از منابع پژوهشی و خلاقیت است که در این امرخلاقیت نقش مهمی دارد.

رئیس اداره فعالیت ها، مجامع و همایش های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران اظهار کرد: در آیین نامه همایش های پژوهشی، همایش ها به صورت کنگره و کنفرانس است و سطح بالای آن همایش آی اس سی (ISC) است ولی مسابقات، معمولا جزو فعالیت های فرهنگی محسوب می شود و در بحث پژوهشی باید سعی شود حوزه و زمینه های مطالعاتی و پژوهشی آن معرفی شود.

وی پژوهشگر را طلبه ای دانست که در مسیر تحقیق و پژوهش قرار گرفته و مهارت های پژوهشی را به صورت روشمند دنبال می کند.

کرامتی با اشاره به اینکه باید به مسئله پژوهشی، شناخت مسئله و شناخت حل مسئله اهمیت داده شود و منابع آن در کتابخانه ها وجود داشته باشد، بیان کرد: مهارت حل مسئله یکی از امور مهم زندگی امروزی است که اگر این مسئله اهمیت داده نشود و حل مسئله انجام نشود، به مرور زمان تبدیل به معضل می شود و برای این امور باید ارتقاء مدیریت پژوهش داشته باشیم.

وی اظهار کرد: معاونان پژوهشی برای امر پژوهش طلاب باید پای کار باشند و طلاب را همراهی کنند؛ کنترل و مراقبت در مراحل مختلف تحقیق وجود داشته باشد و در مورد تحقیقات میدانی هم باید همراهی و تحمل خیلی زیادی در کار باشد تا نتیجه مطلوب بدست آید .

کرامتی با بیان اینکه یک پژوهشگر باید بداند کارش دیده می شود و در صورتی دیده می شود که اثربخش باشد تصریح کرد: این اثر بخشی خود سبب تشویق و پشتوانه بودن برای محقق می شود و برای امر پژوهش باید بین افراد مختلف تعاملات و روابط خوبی برقرار باشد.

وی اظهار کرد: امروز نمی توان روش های نوین پژوهش را کنار گذاشت و نادیده گرفت؛ توسعه پژوهش، قالب های پژوهشی، مجله های پژوهشی و ... محل های دیده شدن تحقیقات است که نباید از آنها غافل بود.

رئیس اداره فعالیت ها، مجامع و همایش های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران گفت: باید در فضای کتاب و کتابخوانی و با کتابخوان الکترونیکی و پایگاه های اینترنتی آشنا باشیم زیرا این‌ها ابزار کار پژوهش است وهرکاری بدون ابزار، بی ثمر است.

وی مورد مهم بعدی در راهبردها را برنامه ریزی عنوان کرد و گفت: برنامه ریزی نقطه شروع همه کارهاست. برنامه ریزی دو نوع اجرایی و راهبردی را شامل می شود که راهبردی برای هر جایی تعریف خاص دارد و اجرایی هم به این معنی است که وقتی همه امور مشخص شد در اجرا بدانیم چه کاری باید انجام بدهیم و لازم است برنامه های پژوهشی قبل از اجرا مورد بررسی معاون پژوهشی استان قرار گیرد تا صلاحیت اجرای آن در شهر و استان تشخیص داده شود .

کرامتی در ادامه با ارائه شاخص ها و سرفصل های برنامه ریزی گفت: چهار شاخص نظام فعالیت یعنی هدف، فرآیند، عمل و ماهیت اهداف باید با هدف سازمان یکی باشد؛ فرآیند یک سلسله فعالیت منظم از زمان خلق ایده تا نتیجه است و عمل مسیر تولید و خدمات است.

وی در پایان گفت: علت اینکه طلاب انگیزه ندارند باید بررسی شود و لازم است افراد ثمره پژوهش را ببینند تا علاقه مند به امور پژوهشی شوند و نحوه برخورد مسئولان پژوهشی با طلاب بسیار در انگیزه بخشی برای پژوهش طلاب حائز اهمیت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha