شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدرسه شبهه پژوهی «جنگ ترکیبی»

حوزه/ مرکز اعتدال عربستان، مرکزی است جهت فعالیت های هم سو با سیاست های آمریکا و عربستان در سطح منطقه، که با حضور ترامپ افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدرضا محمودی کارشناس رسانه و فضای مجازی در پانزدهمین مدرسه شبهه پژوهی که از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و آستان قدس رضوی و حول موضوع «جنگ ترکیبی» برگزار شد، به تشریح «مدیریت عملیات روانی در جنگ ترکیبی با تمرکز بر امنیت سایبر» پرداخت و گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور، دید ما نسبت به ابزارهای دیجیتال و فضای مجازی ممکن است دچار افراط یا تفریط هایی شده باشد. از نگاه مقام معظم رهبری این ها همه ابزارهایی برای توسعه هستند. توسعه عدالت، معنویت و اخلاق، علم و پژوهش، اقتصاد، زیرساخت، مرزهای انقلاب و شاخص های ایرانی اسلامی از مهمترین محورهای حکمرانی فضای مجازی از منظر مقام معظم رهبری است.

آمدن ۱۴۰ هزار فرانسوی به کف خیابان در اعتراض به تورم

وی افزود: این گونه نیست که فقط در ایران اغتشاش اتفاق افتاده و فقط بحث اقتصادی مطرح باشد؛ بنا بر اعلام سایت یورونیوز در هفته گذشته ۱۴۰ هزار نفر در فرانسه به کف خیابان ها ریختند که افزایش نرخ تورم از اصلی ترین علل این واقعه سیاسی اجتماعی است.

حجت الاسلام محمودی خاطرنشان کرد: رسانه های اروپایی اعلام می کنند سوئیس و آمریکا فاسدترین کشورهای جهان در زمینه پنهان کاری مالیاتی هستند. اما آیا اکثر رسانه ها نسبت به فاش کردن این موضوع تلاشی دارند؟

وی ماجرای فوت «مهسا امینی» را از پرتکرارترین موضوعات خبری در فضای مجازی در همان اوایل اغتشاشات اخیر دانست و گفت: در این رابطه بیش از ۴۵ هزار پست در همان روزهای اول و فقط در توئیتر تولید شد و این تعداد، رقم بسیار بالایی محسوب می شود.

مرکز «اعتدال» عربستان کجاست؟

این کارشناس فضای مجازی ۷۹ درصد محتوای تولید شده جهت تحریک مردم عراق برای ایجاد اعتراضات اخیر در این کشور را از سوی مرکزی به نام «اعتدال» در عربستان برشمرد و تصریح کرد: این مرکز در اغتشاشات اخیر در کشور ما هم به تولید محتوای بسیاری پرداخت؛ مرکز اعتدال عربستان مرکزی است جهت فعالیت های هم سو با سیاست های آمریکا و عربستان در سطح منطقه، که با حضور ترامپ افتتاح شد.

وی با اشاره به فعالیت های خبرگزاری سی ان ان در مورد شعار «زن، زندگی، آزادی» افزود: این رسانه از حدود سه سال پیش جهت ترویج این شعار در میان احزاب کُرد تلاش های مخلتفی داشته است.

تجمع سازی و شبکه سازی با پول پاشی

حجت الاسلام محمودی بیان داشت: تجمع سازی و شبکه سازی از حربه های دشمنان جمهوری اسلامی در اغتشاشات اخیر بود. البته این ترفندها با پول پاشی و وعده های مالی به افراد مختلف که بسیاری از آن ها فریب خورده هم هستند، اجرایی شد.

وی گفت: در اغتشاشات اخیر قالب های اعتراضی جدیدی را شاهد بوده ایم؛ در این دوره شاهد فعالیت همزمان در یک روز استارت آپ های مختلف بودیم.

این پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: دشمن در جنگ ترکیبی حتی تحلیلگر مورد قبول ما را هم می خواست از سوی خودش تعیین کرده است. افرادی همچون امید دانا به ظاهر از رهبر معظم انقلاب اسلامی تعریف و تمجید می کند، پس از چند سال تریبون داری و جذب مخاطب، در این اغتشاشات روی اصلی خودشان را نشان دادند.

برخی از مطبوعات داخلی هم سو با عوامل اغتشاشات عمل کردند

وی با تأکید بر فعالیت برخی از مطبوعات داخلی هم سو با عوامل اغتشاشات، اظهار داشت: روایت اول را که مهمترین روایت در مورد هر سوژه خبری است، در مورد حادثه فوت خانم مهسا امینی، منتشر شد.

کشته سازی، ضامن احیای جریانات خفته

حجت الاسلام محمودی گفت: ضامن احیای جریانات خفته، کشته سازی است و باید خیلی مراقب این موضوع باشیم. کشته سازی پروژه ای است که در کشورهای عراق و سوریه نیز اجرا شد تا مردم آن کشورها را به سمت اغتشاش بکشاند. این حربه تاکنون از طریق تولید فیلم و کلیپ های مختلف و اقدامات انتحاری در کشورهای مختلف اجرا شده است.

آیا سازمان NSA را می شناسید؟

وی ادامه داد: سازمان NSA، سازمانی است که جهت رصد اطلاعات موجود در فضای مجازی راه اندازی شده است؛ در حال حاضر تمام کنش ها و سرچ های ما در فضای مجازی از ۱۵ سال پیش تاکنون در دسترس آمریکایی هاست. ما باید مراقب اطلاعات خود باشیم و هیچ گاه نمی توان به فضای مجازی اعتماد کرد.

کارشناس فضای مجازی پشت صحنه جنگ ترکیبی را شامل جنگ تمام عیار سایبری برشمرد و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بارها فرموده اند که اولویت اول در زمینه جنگ سایبری، ایجاد شبکه ملی اطلاعات است.

وی گفت: عدم تبیین در حوزه بهره مندی و استفاده از زیرساخت هایی همچون شبکه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی یکی از ضعف های ماست.

تقویت جایگاه پلیس و تبیین صحیح جایگاه حجاب، راهکارهایی برای مقابله با اغتشاشات اخیر

حجت الاسلام محمودی سپس به ارائه راهکارها در مقابله با اغتشاشات اخیر پرداخت و بیان داشت: تقویت جایگاه پلیس در کشور، تبیین صحیح جایگاه حجاب و همچنین اصلاح زیرساخت سایبری کشور و عدم وابستگی به رسانه های بیگانه از مهمترین اقداماتی است که جهت مقابله با اغتشاشات اخیر باید انجام گیرد.

وی افزود: مدیریت روزنامه های داخلی و مدیریت جایگاه سلبریتی ها نیز می تواند به کاهش وقوع این اغتشاشات کمک کند.

ترویج خشونت و مسائل جنسی، محورهای مد نظر تولیدکنندگان فیلم ها و بازی های رایانه ای مطرح جهان

این پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: نشان دادن عریان خشونت و مسائل جنسی از اصلی ترین مباحثی است که در فیلم ها و بازی های رایانه ای دنبال می شود؛ این فیلم ها و بازی ها با هدف تأثیرگذاری روی افراد ۱۳ تا ۱۹ سال که به اصطلاح غربی به آن ها تینیجر گفته می شود، به تولید رسیده و امروز نوجوانان ما در محیط فرهنگی که آن ها طراحی کرده اند، سیر می نمایند. هرگز نباید از آسیب های این بازی ها و فیلم ها غافل شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته باید دانست، اصلی ترین مسئولیت در زمینه تربیت کودکان و نوجوانان بر روی دوش والدین و خانواده هاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha