جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران با ماسک ضد بمب شیمیایی وارد سالن شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران با ماسک ضد بمب شیمیایی وارد سالن شد. این اقدام او کنایه‌ای به دولت آلمان بود که در زمان دفاع مقدس به رژیم بعثی عراق بمب شیمیایی داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با بیان این که در این روزها با طرح ادعاهای حقوق بشری از سوی آلمان مواجه هستیم افزود، آلمان در زمان جنگ تحمیلی با علم بر اینکه صدام از مواد شیمیایی برای ساخت بمب‌های شیمیایی استفاده می‌کند اقدام به فروش این مواد به آلمان می‌کرد.

کنعانی تصریح کرد، کشور آلمان در حالی پیش نویس قطعنامه حقوق بشری علیه ایران را مطرح می‌کند که خود عامل ایجاد دو جنگ جهانی می‌باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دلیل همراه داشتن ماسک ضد شیمیایی در نشست خبری گفت: آلمان با سابقه تسلیح شیمیایی رژیم بعث عراق، چگونه مدعی حمایت از حقوق زنان کُرد می‌شود؟ چهارشنبه روز بین‌المللی همبستگی با قربانیان سلاح‌های شیمیایی است؛ ماسکی که بنده همراه خود به جلسه آورده‌ایم، هم گویای نماد و خاطراتی است.

کنعانی ادامه داد: براساس تحقیقات مستقل انجام شده که برخی در نشریه اشپیگل آلمان در اوایل دهه نود میلادی منتشر شده است، به نقش آلمان به تسلیح رژیم بعث عراق به سلاح‌های شیمیایی اشاره شده است. ۸۰ درصد سلاح‌های شیمیایی عراق با همکاری آلمان صورت گرفت. رژیم صدام در استفاده از تسلیحات ممنوعه و غیر متعارف هیچگونه ابایی نداشت. این تسلیحات شیمیایی از کشور آلمان به صدام داده می‌شد. این کشور، چطور به خود حق می‌دهد که از حقوق بشر صحبت کند.

ایران با کمیته حقیقت‌یاب همکاری نمی کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشومان افزود، جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه همکاری با کمیته سیاسی که تحت عنوان کمیته حقیقت یاب از آن یاد می‌شود، نخواهد داشت. ما معتقد به مسئولیت ملی و ذاتی نسبت به مسائل اخیر در ایران هستیم و در حال انجام مسئولانه وظایف خود و بررسی همه جانبه مساله هستیم. استفاده عجولانه از ساز و کارهای حقوق بشری و استفاده از رویکردهای سیاسی برای اعمال فشار به کشورهای مستقل ذاتا مردود است.

همسایگان در مناسبات خود با رژیم صهیونیستی دقت کنند

کنعانی با بیان این که به همسایگان توصیه می‌کنیم که در توسعه مناسبات خود با رژیم صهیونیستی دقت کنند، تاکید کرد: آنچه که درباره جمهوری آذربایجان به طور عام مورد نظر ماست، احترام به چارچوب‌های دوستانه مناسبات دو کشور و ارتقای مناسبات در چارچوب منافع مشترک است و در موضوعات ملی و تصمیمات ملی کشورها ورود نمی‌کنیم، اما توصیه ما به همسایگان این است که در مناسبات با رژیم صهیونیستی دقت لازم را داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشومان افزود: رژیم صهیونیستی را نامشروع و غیرقانونی می‌دانیم که نقشی ضدثبات در منطقه ایفا کرده است.

آرزوی موفقیت دستگاه دیپلماسی برای تیم ملی فوتبال

وی در ادامه اظهار کرد: پیشاپیش برای تیم ملی جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفقیت می‌کنم و به آن‌ها برای بازی خوب و نتیجه شیرینی که به دست آوردند تبریک می‌گویم. با شناختی که از تیم ملی و غیرتمندی این جوانان داریم امیدواریم که شاهد یک نتیجه خوب در بازی فردا باشیم.

رفتارهای غیراخلاقی آمریکا در میدان ورزش

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آمریکا مدعی اخلاق و قانون مداری است، ولی به پرچم جمهوری اسلامی توهین می‌کند.طرف آمریکایی به اشتباه خودش اذعان کرد و پرچم را اصلاح و پرچم درست را بارگذاری کرد. طرف آمریکایی مرتکب جرم و نقض قوانین فیفا شده و باید مورد پیگرد قرار بگیرد و پاسخگو باشد.

کنعانی افزود: در حوزه ورزشی شاهد رفتارهای غیراخلاقی از سوی آمریکا هستیم و دستگاه دیپلماسی نسبت به این اقدام واکنش نشان داد و سفیر ما در قطر در این موضوع فعال شد و طرف آمریکایی در خصوص این موضوع اقدام خود را اصلاح کرد و این قضیه شایسته پیگرد هست و ما معتقد هستیم طرف آمریکایی دچار جرم و نقض قوانین فیفا شده است.

سفر نخست وزیر عراق به تهران در روز سه‌شنبه

به گفته سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، نخست‌وزیر عراق به دعوت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی روز سه‌شنبه عازم تهران خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: اقلیم کردستان عراق بخشی از خاک عراق است و دولت عراق باید به مسئولیت‌های قانونی خود عمل کند. این خبر را شنیدیم که دولت عراق نیروهای خود را در مرزهای مشترک با اقلیم مستقر می‌کند. از استقرار این نیروها استقبال می‌کنیم. ایران از همه توان خود برای حفاظت از خاک خود استفاده خواهد کرد و کسی اجازه تعرض به آب و خاک ایران را نخواهد داشت.

برجام تامین کننده منافع طرفین مذاکرات است

وی به موضوع برجام هم اشاره کرد و گفت: در حوزه عمل، آمریکا همچنان در حال ارسال پیام و نکاتی در ارتباط با برجام است و ما معتقدیم که روند دیپلماتیک بهترین روندی است که تأمین کننده منافع طرفین در مذاکرات برجام است.

کنعانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد در مذاکرات برجام به بن‌بست رسیده‌ایم؟ گفت: اروپا دچار نوعی بی‌عملی در انجام تعهداتش در برجام است. در مذاکرات اخیر، اروپا نشان داد کاملا در سایه تصمیم سیاسی آمریکا قرار گرفته است. موضع کنونی اروپا قابل سرمایه‌گذاری نیست. آمریکا در مواضع سیاسی اعلامی نکاتی را مطرح می‌کند مبنی بر بی‌میلی، ولی همچنان در حال ارسال پیام‌ها هستند».

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: معتقدیم روند دیپلماتیک بهترین روندی است که منافع طرف‌ها را تامین کند. راجع به روند جاری نه اظهار خوش‌بینی و نه بدبینی می‌کنیم.

کنعانی در پاسخ به سؤال دیگری گفت که بیش از ۵۰ مورد تعرض به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در این مدت صورت گرفته است.

مذاکرات ایران و عربستان سعودی

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی اظهار: کانال‌های دیپلماتیک بین دو کشور برقرار است و امیدواریم شاهد برداشتن گام‌های بعدی باشیم.

کنعانی درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه هم تاکید کرد: ضمن درک نگرانی‌های امنیتی ترکیه معتقدیم چارچوب‌های دوجانبه بین ترکیه و همسایگان بهترین چارچوب برای حل و فصل اختلافات است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • استقامت IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    1 24
    اگر محکم بایستید دشمن طرفی نمی بندد. دولت اگر سعی کند فشار گرانی از روی اکثریت جامعه برداشته شود نیازی به واکنش مثبت در مقابل اخمهای دشمنان ندارد
  • سرزنش پذیری هرگز IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
    1 24
    يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ «54» اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! هر كس از شما كه از دين خود برگردد (به خدا ضررى نمى‌زند، چون) خداوند در آينده قومى را خواهد آورد كه آنان را دوست دارد و آنان نيز خدا را دوست دارند. آنان نسبت به مؤمنان نرم و فروتن و در برابر كافران سرسخت و قاطعند، در راه خدا جهاد مى‌كنند و از ملامت هيچ ملامت‌كننده‌اى نمى‌هراسند. اين فضل خداست كه به هر كه بخواهد (وشايسته ببيند) مى‌دهد و خداوند وسعت‌بخش بسيار داناست.
    • عبدالله IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      28 1
      همکاری و تعامل با نهادهای بین‌المللی ولو این‌که نیات صادقانه‌ای نداشته باشند، برای سلب و دفع بهانه‌های واهی آنان و رفع فتنه از کشور و نظام اسلامی ضروری است و نامش سرزنش‌پذیری نیست. یادمان باشد که تفسیر به‌رأی و استفاده ابزاری از آیات نورانی قرآنِ کریم و حکیم، مذموم است. آیا در سیاست‌های داخلی و خارجی واقعاً بدون تبعیض سلیقه‌ای، نسبت به همه‌ی مؤمنان از هر گروه و جناحی نرم و فروتن و در برابر همه‌ی كافران از چین کمونیست و روسیه مکار شرق تا آمریکا و انگلیس خبیث غرب، سرسخت و قاطع بوده‌ایم؟ آیا فراموش کرده‌ایم که تمام قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان، بدون استثناء با همکاری و عدم مخالفت چین و روسیه مکار تصویب شده است؟ چرا این دو کشورِ به ظاهر دوست ما حتی یک‌بار از حق وتو استفاده نکردند و مانع تصویب قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت علیه مردم مظلوم ایران نشدند؟ حال، انصافاً حتی یک‌بار از مسئولان کشورمان سخنی علیه این دو کشور شنیده‌اید؟ واقعیت این است که کافران، به مَثَلِ معروف ما، «سر و ته یک کرباسند» و شرق و غرب علی‌رغم همه‌ی اختلافات‌شان، در دشمنی با ما تضاد حقیقی با یکدیگر نداشته و شریک دزد و رفیق قافله‌اند.
    • پاسخ به عبد الله IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      1 13
      جناب عبد الله خودت میگی بهانه های واهی، خوب وقتی طرف بهانه جوست، چه همکاری بکنی چه نکنی، اون بهانه برای خودش می سازه. در هسته ای مکر بهانه شان گرفته نشد؟ چه شد؟
    • پاسخ به عبد الله ۲ IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      1 12
      جناب معیار مقایسه فقط اعمال و عدم اعمال حق وتو است؟ یعنی شما از مبادلات ما با چین و روسیه خبر نداری؟! خب علی رغم تحریم، داد و ستد ما با این دو کشور رو همه می دونند، اما غربی ها بخصوص آمریکا وضعیت روشن است، شدیدترین تحریمها ... ما در مورد کفار و دسمنیشان شدت و ضعف داربم همه یکسان نیستند، اتفاقا امروزه چین و روسیه نیازمند همکاری ایرانند و چرا از این موقعیت استفاده نکنیم. اگر از حصار اندیشه های حزب محورانه بدر نیاییم قادر به تحلیل آزاد نیستیم.
    • به: «پاسخ به عبدالله» IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      14 1
      دقیقاً با استدلال خودتان که نوشته‌اید: «اگر از حصار اندیشه‌های حزب‌محورانه بدر نیاییم قادر به تحلیل آزاد نیستیم»، خود نیز در تنگنای همین حصار گرفتار شده و توانایی تحلیل آزاد را از وجدان بیدار خویش سلب کرده‌اید. بزرگوار! شما که می‌گویید: «از مبادلات ما با چین و روسیه خبر نداری؟! خب علی‌رغم تحریم، داد و ستد ما با این دو کشور رو همه می‌دونند»، چرا اندکی به این نکته مهم توجه نمی‌کنید که این دو کشور همزمان با عدم وتو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، بازار انحصاری برای خود درست کرده‌اند و نهایت استفاده (بخوانید سوء استفاده) را از این دودوزه بازی می‌برند. بماند که باز به بهانه همین تحریم‌ها کالاهای خود را گران‌تر فروخته و نفت و دیگر کالاهای ما را حداقل بیست درصد ارزان‌تر از نرخ بازار بین‌المللی می‌خرند و ما دل‌خوشیم که تحریم‌ها را دور زده‌ایم!!
    • پاسخ به عبد الله IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      0 1
      بالاخره میان تحریم و گرانی کدام راه برویم؟ تحریم یعنی انسداد، مگر دولت گذشته راه مذاکره رو انتخاب نکرد؟ وقتی صحبت از غرب و نارو زدنش می کنیم، از منظر حزبی مثلا اصولگرایی و مانند آن نگاه نمی کنیم، اصلا بنده هیچ کدام از مدعیان اصلاحات و اصولگرایی را صادق نمی دانم. عرض من اینه که در این دنیایی که می بینیم و طرف ما هم کفارند، و ناچار به مبادله ایم، کدام انتخاب کنیم، غرب میگه نمی دهم و یا زیر قرار دادش می زند یا در همکاری با ناقض حاضر به مبادله معمولی نیست، روسیه و‌چین یا هر کشور دیگری که طرف ما باشد تا وقتی امکان مبادله داشته باشیم مبادله می کنیم من با تعابیر دوست دانستن روسیه یا چین موافق نیستم اما مبادله فعلا گزینه جلوی روی ماست و لو گران تر... اگر تعبیری بکار بردم که ناروا بود و باعث رنجش خاطر شما شدم عذر می خواهم موید باشید إن شاء الله تعالی.
  • رضا IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    24 1
    نیاید نگران بود این ماسک صنعتی است و محصول شرکت دراگر آلمان
    • نشکر الله IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      0 13
      بحمد الله در ابزارآلات دفاعی مستغنی و خودکفاییم، آلمان همتش در گازهای خردل و ... بود
  • علی IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    17 1
    ایران در گران کردن هر چیزی برای مردم نهایت همکاری را داره، چون پول را خیلی دوست داره؛ وضعیت فعلی جامعه از زمان انتساب مدیران شهرداری در وزارتخانه ها به صورت "تخلف کن و جریمه بده" قرار گرفته، و هم پیمانان و نارفیقان ایران، عمدتا از کشورهای که خدا را به رسمیت نمی شناسند تشکیل یافته! لذا از حقیقت یابی به شدت واهمه داره و به دنبال نظم نوین جهانی از منظر متحدانش می گردد تا حقیقت را همانگونه که میل دارد وانمود سازد نه آنگونه که هست.
    • . IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      0 12
      جنابی که به نا حق نام علی عنوان خودت قرارداده ای، سبب اول گرانی اربابای غربی و مقلدان داخلیشون بوده و هستند.
    • برخورد IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
      0 12
      همان روسیه ای که خدانشناسش می دانی، برخوردش با مسلمونها بهتر از خیلی از غربیهاست
    • علی IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      12 0
      اگر فکر می کنی روسیه اخلاقش خوبه، چون گرسنه است و به سیب زمینی و فلفل دلمه مفت ایران نیاز داره!
    • علی IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
      2 0
      شما شرق را ارباب خودت گرفتی و نسبت اربابی را به غربی ها می دهی و اگرنه که شرق و غرب که طهارت هم نمی کنند و اصلا نمی دانند چی هست، هیچ گاه نمی توانند شریکان خوبی برای یک کشوری که خود را اسلامی می داند، باشد و کشور را به جهنمی تبدیل می کنند که امروز شاهدش هستیم
    • پاسخ به علی IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      0 1
      به خاطر گرسنگی یا ... ما مدعی خلوص روسها نیستیم، و اصلا کافر و خلوص حالا آمریکاییش می خواهد باشد یا روسیش؟! صحبت از این است که هر که در شرایط فعلی بتواند رابطه بالنسبه خوبی داشته باشد، به همان میزان ما هم واکنش مثبت می توانبم داشته باشیم و اتفاقا می بایست ما نیز از موقعیت کشورها نهایت استفاده را داشته باشیم، غربیها تا حالاش که نشون داده خیلی مغرورند و اتفاقا باعث تنگناهایی که برای خودشان شده اند ... تا وقتی اینها در موقعیت تکبر و غرور آنچنانی هستند وضعیت همین است ما نباید معطل آنها بمانیم هر چه که امکان تولیدش داریم خودمان و هر چه هم نیاز به خارج بود با کشورهای ممکن المراوده ارتباط بگیریم.
  • م IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
    2 12
    هزاران نفر مثل مهسا در کردستان ایران و عراق با بمباران شیمیایی گاز خردل و سیانور که از المان به صدام جهت حقوق بشر دادندبه شهادت رسیدند غرب به راحتی از ان عبور کرد و اما از مرگ مهسا نمی گذرند و تمام ایران را به اتش و اشوب واغتشاش می کشند و هزاران جنایت دیگر هم مرتکب می شوند خوب وخوب فهمیدیم معنای حقوق بشر اروپای متمدن و امریکای ازاد و دمکراسی را