جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عراق

حوزه/ محمد صادق الهاشمی کارشناس عراقی طی یادداشتی نوشت: سخنان امام خامنه‌ای در دیدار با شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق، برنامه‌ای برای ساختن یک حکومت توسعه یافته و زمینه ساز آن است، فحوای کلی سخنان ایشان این بود که این مرحله در عراق باید یک مرحله ویژه با دستاوردهای بزرگ باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در در دیدار چند روز گذشته خود با آقای محمد الشیاع السودانی نخست وزیر عراق تاکید کردند: «جنابعالی، شخصی هستید که توانایی پیشبرد امور و ارتباطات عراق و رساندن این کشور به جایگاه مستقل و شایسته تمدن و تاریخ آن را دارید.» این عبارت بخشی از سخنان و توصیه های مهم و حاوی نکاتی است که به منزله نقشه راه یک حکومت توسعه یافته در عراق برای ملت و دولت این کشور خواهد بود.

محمد صادق الهاشمی، کارشناس عراقی طی یادداشتی به بررسی ابعاد سخنان و توصیه‌های مقام معظم رهبری به شیاع السودانی نخست وزیر عراق و پرداخته است.

ترجمه یادداشت به شرح ذیل است:

با امید به اینکه سخنان و رهنمودهای امام خامنه‌ای (دام ظله) برای چارچوب هماهنگی و عموم رهروان راه سازندگی کشور عراق و مجاهدین خیرخواه، شریف و قهرمان با تعهد و چشم پوشی از منافع گروهی، شخصی، اختلافات، منافع، حزبی، جناحی به یک برنامه عملی تبدیل شود، لازم دانستیم به این برنامه کلی نگاهی داشته باشیم که در آن حضرت امام خامنه‌ای (دام ظله) سازوکارهای مناسب مرحله، اهداف، راه ها و درمان‌هایی را که باید در برنامه‌های کاری دولت چارچوب هماهنگی لحاظ شود، تعریف کردند.

در اینجا به تعدادی از مهم ترین نکاتی که در کلام ایشان (اعلی الله مقامه) آمده است، اشاره خواهیم کرد:

اول: اهداف

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دام ظله) خطاب به نخست‌وزیر عراق گفتند: «ما معتقدیم جنابعالی، شخصی هستید که توانایی پیشبرد امور و ارتباطات عراق و رساندن این کشور به جایگاه مستقل و شایسته تمدن و تاریخ آن را دارید.»

۱. مهمترین مطالبی که می‌توان از این بند فرمایشات امام خامنه‌ای (دام ظله) فهمید، عبارتند از: امام خامنه‌ای (دام ظله) اعلام کردند که شخص شیاع السودانی و به نوعی تیم او توانایی مدیریت اوضاع را در داخل و خارج عراق دارند تا عراق را به جایگاه مستقل و شایسته تمدن و تاریخ آن برسانند، که این به معنای تلاش برای تحقق دستاوردهای تمدنی عمیق است، و نه صرف دولتی که مدتی اداره امور روزمره کشور را به دست بگیرد.

۲. امام خامنه‌ای هدف اصلی را برای چارچوب و شیاع السودانی تعریف کردند، بدین معنا که به اداره کشور بدون هدف بالاتر راضی نشوند. دولت صرفا نهادی برای توزیع حقوق و جمع آوری مالیات نیست، بلکه برنامه این است که عراق را از طریق پیگیری بی وقفه و با حرکت دادن چرخ اقتصاد، علم و خدمات برای پیشبرد استراتژی عمیق به بالاترین جایگاه خود برساند.

۳. احزاب عراقی باید از منفعت طلبی دور شوند و تنها برای گسترش نفوذ و حضور خود تلاش نکنند، بلکه هدف اصلی آنها این باشد که عراق را به سمت موقعیت واقعی خود سوق دهند و تحقق این هدف مستلزم آن است که همگان برای رسیدن به آن در کنار یکدیگر تلاش کنند.

۴. روابط خارجی باید مطابق با منافع عراق و به گونه ای باشد که دیگران به جایگاه و ارزش تاریخی و کنونی آن احترام بگذارند و استفاده از عبارت «تمدن عراق» نشانه مهمی بر این است که عراق کشوری است که قدیمی ترین تمدن تاریخ منطقه عربی و خاستگاه اول حرکت مردم و جوامع و همه کشورهای عربی است، در حالیکه کشورهای دیگر عربی منطقه نسبت به عراق تازه تاسیس هستند. بر این اساس عراق خاستگاه تاریخ و تمدن و انقلاب و حوزه علمیه و علوم و مکاتب مختلف و پایتخت دولت امام علی (علیه السلام) و دولت بزرگ تمدن اسلام است که توسط امام مهدی (عج) تأسیس خواهد شد.

دوم: مکانیزم‌ها

۱. این جایگاه که همه باید برای رسیدن عراق به آن تلاش کنند، یکی از مهمترین دلایل دشمنی‌های دیگران با آن است، به همین دلیل امام خامنه ای (دام ظله)، فرمودند: « البته پیشرفت عراق دشمنانی دارد که شاید در ظاهر هم اظهار دشمنی نکنند، اما دولتی همچون دولت شما را قبول ندارند و باید با تکیه بر مردم و نیروهای پرانگیزه و جوان که امتحان خود را در مقابله با خطر عظیم و مُهلک داعش پس دادند، در مقابل اراده دشمن، محکم بایستید.»

ایشان در این بخش از سخنان خود مکانیزم های پیشرفت عراق را بیان فرمودند که عبارتند از «مردم و نیروهای پرانگیزه و جوان که امتحان خود را در مقابله با خطر عظیم و مُهلک داعش پس دادند» که منظور ایشان جوانان انقلابی در حشد الشعبی و غیر آن است.

۲. استفاده از ثروت‌ها و ذخایر و پتانسیل‌ها برای پیشرفت: «دولت جدید عراق می‌تواند با استفاده از منابع و امکانات مالی خوب این کشور، تحول بزرگی در زمینه های مختلف، بخصوص در زمینه ارائه خدمات به مردم ایجاد کند».

۳.یکی دیگر از مکانیزم‌های پیشرفت، توسعه اقتصادی است، که در سخنان ایشان (دام ظله) با این عبارت بیان شد: « پیشرفت عراق در عرصه‌های اقتصادی، خدماتی و حتی فضای مجازی و ارائه یک چهره موجّه از دولت به مردم عراق، منوط به استفاده از ظرفیت عظیم جوانان عراقی به عنوان لشکر واقعی حامی دولت است.»

۴.همچنین امام خامنه ای (دام ظله) موضع ایران در قبال پیشرفت و توسعه عراق و رسیدن این کشور به جایگاه واقعی خود را صراحتا بیان کرده و فرمودند: « پیشرفت عراق و رسیدن به جایگاه والا و واقعی خود به نفع جمهوری اسلامی است»، و همچنین فرمودند: « البته دیدگاه ما درباره امنیت عراق این است که اگر هر طرفی قصد بر هم زدن امنیت عراق را داشته باشد، ما سینه خود را در مقابل او و برای حفاظت از عراق سپر خواهیم کرد..... امنیت عراق، امنیت ایران است، همچنانکه امنیت ایران نیز در امنیت عراق تأثیرگذار است.»

۵. یکی از لوازم اصلی برای رساندن عراق به جایگاه واقعی خود را « انسجام و وحدت مجموعه‌های داخل عراق» برشمردند.

۶. ایشان افزودند: « یکی دیگر از الزامات این پیشرفت، استفاده حداکثری از نیروهای جوان و پُر انگیزه عراق است.»

این برنامه ای است که امام خامنه ای (دام ظله) بیان کردند که شامل اهداف و راهکارهاست و تمام سیاستمداران و نویسندگان و مجاهدین و حوزه های علمیه باید برای رسیدن به این اهداف تمدنی و توسعه ای تلاش کنند تا عراق جایگاه محترم و والای خود را در جهان عربی و اسلامی به دست آورد و اشغال شده، وابسته و دنباله رو کشورهای دیگر نباشد. زیرا عراق نیروها، پتانسیل ها، جایگاه، ثروت‌ها و مردانی دارد که در صورت استفاده درست از آنها و مبارزه با فساد و اولویت دادن به خدمت به مردم و استفاده صحیح از ثروت‌ها، می توانند کشور را به جایگاه واقعی خود برسانند.

همچنین فحوای کلی سخنان امام خامنه ای (دام ظله) این بود که این مرحله در عراق باید یک مرحله ویژه با دستاوردهای بزرگ باشد و همین امر می تواند تمام چالش‌های داخلی و خارجی را از بین ببرد. پس از این بیانات صریح و روشن و رهنمودهای امیدبخش، باید دید مسئولین و مقامات عراقی به چه سمتی قدم برخواهند داشت؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha