شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
باران در پایتخت

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

باران پایتخت را قفل کرد

بارش باران در روز دوشنبه ۱۴ آذر، موجب ایجاد ترافیک سنگین در بیشتر مسیرهای پایتخت شده است.بارش باران که از روز گذشته در تهران شروع شده موجب شد تا بسیاری از شهروندان در ترافیک سنگین گرفتار شوند، یکی از این شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بارش باران ترافیک تهران را چندین برابر افزایش داده و روز گذشته حدود یک ساعت با تاخیر به محل کار رسیدم. وی افزود: مسیر میدان آزادی تا میدان ونک که به‌طور متوسط حدود ۴۰ دقیقه در مسیر بودم روز گذشته و امروز حدود ۲ ساعت در ترافیک سنگین گرفتار شدم. یکی دیگر از شهروندان نیز در این باره گفت: من هم از میدان صادقیه تا میدان فاطمی نیز حدود ۲ ساعت در ترافیک گرفتار بودم. رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ روز دوشنبه گفت: با رصدی که از معابر شهر تهران از طریق دوربین‌های کنترل ترافیک داشتیم، اکنون شاهد حجم بالای ترددها و شروع ترافیک در سطح معابر شهر تهران به‌خاطر بارش نزولات آسمانی و لغزنده شدن معابر هستیم. سرهنگ علی اصغر شریفی افزود: بزرگراه شهید همت در مسیر غرب به شرق از جنت آباد، شهید حکیم در مسیر غرب به شرق از شهید ستاری، شیخ فضل الله در مسیر غرب به شرق از جناح دارای ترافیک است. وی ادامه داد: بزرگراه صدر در مسیر شرق به غرب از نوبنیاد، بزرگراه شهید حاج قاسم‌سلیمانی در مسیر شرق به غرب از قبل از پل صیاد، مسیر جنوب به شمال چمران در مقطع حکیم تا همت، مسیر غرب به شرق جاده مخصوص از گل‌ها و در مسیر غرب به شرق آزادراه از چیتگر و آزادگان بار ترافیکی صبحگاهی را شاهد هستیم. رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد: بزرگراه شهید زین الدین در مسیر شرق به غرب از صیاد، بزرگراه بابایی در مسیر شرق به غرب از بزرگراه امام علی (ع)، بزرگراه یادگار امام (ره) در مسیر جنوب به شمال از گلاب، بزرگراه امام علی (ع) در مسیر جنوب به شمال از گلشن‌دوست شاهد بار ترافیکی هستیم. موتورسواران خواست به‌دلیل لغزندگی مسیرها تردد نداشته باشند و رانندگان خودروها نیز با رعایت فاصله طولی با خودرو جلویی حرکت کنندبه گفته وی، خیابان آزادی در مسیرغرب به شرق از شهیدان و جانبازان از میدان امام رضا (ع)، مسیر جنوب به شمال نواب از نهم دی دارای بار ترافیک سنگین است. سرهنگ شریفی از موتورسواران خواست به‌دلیل لغزندگی مسیرها تردد نداشته باشند و رانندگان خودروها نیز با رعایت فاصله طولی با خودرو جلویی حرکت کنند.

منبع: ایرنا

بودجه پنتاگون ته کشید

نشریه پولیتیکو با استناد بر اسناد داخلی وزارت دفاع و مقامات آگاه به این موضوع گزارش داد، کاهش قریب‌الوقوع بودجه پنتاگون می‌تواند اختلالی در روند کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین ایجاد کندهم‌زمان با اینکه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در رابطه با تخصیص بودجه بحث و گفت‌وگو می‌کنند، کنگره آمریکا باید تا ۱۶ دسامبر یک لایحه دفاعی یک‌ساله جایگزین را تصویب کند. با این حال،‌ طبق گزارش این نشریه، این لایحه می‌تواند بودجه پنتاگون را ۲۹ میلیارد دلار یا ۳.۷ درصد در مقایسه با آنچه کاخ سفید برای بودجه مالی ۲۰۲۳ درخواست کرده بود، کاهش دهد. مایکل مک‌کورد، مدیر ارشد مالی پنتاگون روز شنبه اعلام کرد، ایالات متحده مشکلاتی در ارسال مهمات جدید به اوکراین خواهد داشت زیرا بودجه تعیین شده برای کی‌یف تا بهار به اتمام خواهد رسید. وی در ادامه تاکید کرد: «اوکراین در یک جنگ واقعی است و ما تامین‌کننده شماره یک آن‌ها هستیم... اگر تسلیحات و مهمات آن‌ها تمام شود، درگیر وضعیت بدی خواهند شد.» طبق گزارش این نشریه، کمبود بودجه پنتاگون نیز می‌تواند ارسال سیستم‌های تسلیحاتی به اوکراین از جمله هویتزر M۷۷۷ را با تاخیر مواجه کند. این گزارش پس از آن منتشر شد که مقامات پنتاگون به کنگره آمریکا هشدار دادند که کاهش بودجه به دلیل نرخ بالای تورم، برنامه‌های وزارت دفاع آمریکا را مختل خواهد کرد.

منبع: تسنیم

السودانی به اقلیم کردستان اولتیماتوم داد

جاسم الموسوی عضو مجلس عراق از ائتلاف دولت قانون خبر داد، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق با مسئولین اقلیم کردستان در رابطه با سامان‌دهی صادرات نفت از این منطقه به توافق رسیده است. این نماینده همچنین تأکید کرد، نخست وزیر به منطقه اقلیم کردستان شش ماه مهلت داد تا مسئله قاچاق سوخت را پایان دهند و مسئله صادرات را قانونمند کنند. این نماینده افزود: السودانی التیماتوم شش‌ماهه را به رهبران اقلیم داده است تا بتواند کار صادرات نفت انحصاراً از طریق شرکت ملی سومو انجام شود. او افزود: این ساماندهی از طریق تکمیل قانون نفت و گاز مربوط به اقلیم کردستان به انجام می‌رسد تا از این طریق صادرات نفت عراق کاملاً کنترل‌شده، انجام شود، زیرا دولت جدید به اقلیم اجازه قاچاق نفت و صدور غیرقانونی و خارج از چارچوب‌های دولت را نخواهد داد گفتنی است پیش از این نیز نمایندگان مجلس عراق از قاچاق میانگین روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت از منطقه اقلیم کردستان به رژیم صهیونیستی خبر داده بودند.

منبع: ایرنا

قیمت ها ترمز برید

بازار خودرو پس از چند ماه سکوت و ثبات نسبی، طی یک ماه گذشته مجدد دچار نوسان و افزایش قیمت محسوس بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان شده است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که پراید ۱۱۱ معادل ۲۱۴ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۲۰۰ میلیون تومان، تیبا هاچ بک معادل ۲۲۴ میلیون تومان، تیبا صندوق دار معادل ۲۱۹ میلیون تومان، ساینا معادل ۲۳۰ میلیون تومان، کوییک دنده‌ای معادل ۲۲۹ میلیون تومان و کوییک اتوماتیک پلاس معادل ۳۱۲ میلیون تومان در بازار آزاد قیمت خورده‌اند. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۳۴۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۴۱۰ میلیون تومان، پژو پارس ساده معادل ۳۷۰ میلیون تومان، دنا معمولی معادل ۴۴۵ میلیون تومان، رانا پلاس معادل ۳۵۰ میلیون تومان و سمند LX ساده معادل ۳۳۸ میلیون تومان در بازار آزاد قیمت خورده‌اند. در این بین بررسی بازار خودرو حکایت از آن دارد که معاملات خاصی در بازار انجام نمی‌شود و بازار در یک رکود نسبی به سر می‌برد؛ نکته مهم اینکه اگرچه قیمت خودرو همواره متناسب با نوسانات نرخ دلار افزایش می‌یافت اما مؤلفه دیگری هم در تغییر قیمت خودروها اثرگذار بوده و آن عرضه کم خودرو به بازار است بر همین اساس نیز، هم مشتریان واقعی و هم فروشندگان به امید تغییر وضعیت عرضه و انتظار برای رسیدن خودروهای وارداتی به بازار کشور، از معاملات عقب نشینی کرده و بازار خودرو پیش از موعد در یک خواب زمستانی فرو رفته است. البته آنطور که متولیان وزارت صمت می‌گویند تعدادی از خودروهای وارداتی به پشت مرزهای کشور رسیده‌اند اما با این وضعیت قیمت دلار در بازار، باید منتظر ماند و دید این خودروها با چه قیمتی عرضه خواهند شد؛ پیش از این مسئولان اعلام کرده بودند که خودروهای خارجی با قیمت‌های اقتصادی و از محدوده ۲۰۰ میلیون تومان به بالا عرضه خواهند شد این در حالیست که ارزان‌ترین خودروی ایرانی مربوط به پراید ۱۳۱ با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان می‌شود بنابراین اینکه خودروی خارجی نیز هم قیمت با خودروهای هم ردیف با پراید و تیبا عرضه شوندف جای سوال است.

منبع: مهر

دومینوی برخورد با سلبریتیها به شقایق دهقان و الناز شاکردوست رسید

در راستای ادامه برخوردهای قضائی با هنجارشکنان و شایعه پراکنی در بین افکار عمومی الناز شاکردوست و شقایق دهقان از بازیگران سینما و تلوزیون به دادسرا احضار شدند و امروز باید جهت ارائه برخی توضیحات در پیشگاه دستگاه قضائی حضور یابند. لازم به ذکر است، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه روز هفتم آذرماه، در نشست شورای عالی قوه قضائیه به حربه دشمنان در انتشار دروغ و شایعه اشاره کرد و گفت: به مسئولان قضائی در سراسر کشور از جمله دادستان تهران دستور داده‌ام چنانچه فردی حرف دروغی یا ادعای بدون سندی منتشر کرد، در کوتاه‌ترین زمان او را احضار کنید و مستند ادعا را از او بخواهید؛ چنانچه بدون سند و مدرک این حرف دروغ را نشر داده باشد و سوء‌نیت او نیز احراز شود، اما ابراز تنبّه کند و اعلام کند درصدد جبران برمی‌آیم، طبیعتاً مواجهه مقتضی به عمل خواهد آمد. اما چنانچه فرد منتشرکننده دروغ، مستندی ارائه نکرد و سوء‌نیت او محرز شد و ابراز تنبّه و جبران خطا در رفتار او مشاهده نشد، مشخص است در راستای اهداف دشمن اقدام می‌کند. لذا برای او به سرعت کیفرخواست صادر خواهد شد و پرونده‌اش به دادگاه ارسال می‌شود. در پی برخی اظهار نظرهای بدون استناد درباره اتفاق‌های اخیر و انتشار مطالب تحریک‌آمیز در حمایت از آشوب‌های خیابانی از سوی برخی چهره‌های سیاسی، هنری و ورزشی، این افراد برای توضیح به دادستانی تهران احضار شدند. از جمله محمود صادقی، پروانه سلحشور، یحیی گل‌محمدی برای توضیح درباره انتشار مطالب غیر مستند یا توهین‌آمیز به دادسرا احضار شده‌اند. پنج نفر از چهره‌های سینمایی هم برای پاسخگویی درباره انتشار مطالب غیر مستند و تحریک‌آمیز به دادسرا احضار شدند؛ الناز شاکردوست، میترا حجار، باران کوثری، سیما تیرانداز و هنگامه قاضیانی. حسن عباسی هم که اتهام‌هایی به فوتبالیست‌ها وارد کرده بود، برای پاسخ به مقام قضائی، به دادستانی احضار شد. کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی هم از دیگران احضار شدگان به دادسرا بودند که چند روزی هم بازداشت شدند.

منبع: مهر

ایران اولین اهدای عضو پس از مرگ را انجام داد

فرایند احیا و اهدای اعضای حیاتی بدن پس از تایید فوت فرد اهدا کننده برای اولین بار در خاورمیانه و در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد.سام زراعتیان نژاد دوانی سرپرست واحد پیوند و فراهم آوری دانشگاه علوم پزشکی ایران از انجام عمل نوین پیوند پس از مرگ کامل خبر داد و اظهار کرد: برای اولین بار در خاورمیانه، عمل احیا و اهدای عضو پس از تأیید فوت فرد اهدا کننده در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) انجام شد. وی با بیان اینکه با اخذ مجوز از وزارت بهداشت و همکاری شرکت دانش بنیان دانشگاهی موفق به انجام عمل اهدا از فرد دهنده با مرگ حتمی شدیم، افزود: این عمل در مورد سه متوفی انجام و اعضای حیاتی بدن آنها از جمله کلیه، کبد، پانکراس، روده و بافت‌های دریچه قلب جدا و به افراد گیرنده اهدا شد. زراعتیان نژاد دوانی گفت: این روش نوین پیوند عضو با کمک فیلتراسیون خونی، فاکتورهای التهابی از اعضای فرد دهنده را کاهش می‌دهد و موجب استفاده از اعضای پیوندی که قابلیت اهدا به علت التهاب ندارند، می‌شود. وی ادامه داد: این روش، بی نظیر در کشور و مورد تأیید انجمن پیوند خاورمیانه بوده و مقاله علمی آن هم در ژورنال بین المللی پیوند قلب و ریه به چاپ رسیده است. این فوق تخصص جراحی قلب و عروق خاطر نشان کرد: سابقه انجام عمل پیوند پس از مرگ مغزی و مرگ قلبی از سالیان گذشته وجود داشته ولی عمل اهدا پس از مرگ حتمی فرد دهنده برای اولین بار در کشور انجام می‌شود. وی گفت: در نظر داریم در قالب یک طرح تحقیقاتی این روش (HA۳۸۰) به طور رسمی ارائه و تحت عنوان پروتکل کشوری از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران به سایر دانشگاه‌ها معرفی شود تا کمک مؤثری برای نجات بیماران در لیست انتظار اهدا باشد. زراعتیان افزود: از دیگر روش‌های نوین انجام شده در مرکز پیوند دانشگاه علوم پزشکی ایران، استفاده از فیلتر HA۳۸۰ برای کاهش التهاب و توسعه اکسیژن رسانی خارج بدنی به همراه فیلتراسیون خونی در بیماران دارای سندرم زجر تنفسی است که این مورد در یک بیمار مبتلا به آمبولی ریوی با غلظت اکسیژن ۴۹ درصد با موفقیت انجام شده است. وی ضمن تقدیر از تلاش‌های ارزنده اعضای تیم پیوند گفت: با حمایت رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در نظر داریم یک مرکز جامع پیوند برای برداشت «نسوج و تاندون»، «اهدا و فرآوری اعضا» و «پیوند عضو» راه اندازی کنیم. زراعتیان با بیان اینکه تمامی خدمات در این مرکز طبق تعرفه دولتی ارائه می‌شود، افزود: از دیگر اقدامات آتی، ایجاد مرکز تحقیقات پیوند است که تمامی اطلاعات مربوط به پرونده‌های اهدا و پیوند به صورت الکترونیکی در این مرکز به منظور تحلیل آماری ثبت شوند. این فوق تخصص جراحی قلب با بیان این مطلب که طی پنج سال گذشته، حدود ۷۰۰ عمل اهدا در مرکز پیوند دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفته که در کشور بی سابقه است، افزود: امیدوارم با دستیابی به تکنولوژی‌های نوین بتوانیم جان بیماران بیشتری را نجات دهیم و شاهد پیشرفت روز افزون در حوزه پیوند باشیم.

منبع: مهر

مهلت ثبت‌نام دکتری ۱۴۰۲ به روز پایان رسید

داوطلبان آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۲ که در روزهای ۲۲ آبان تا ۳ آذر ۱۴۰۱ موفق به ثبت نام در آزمون نشده‌اند می‌توانند در فرصت مجدد برای ثبت نام در این آزمون ثبت نام کنند. داوطلبانی که در زمان مقرر ثبت‌نام نکرده‌اند می‌توانند از روز یکشنبه ۱۳ آذر ماه تا روز دوشنبه ۱۴ آذر ماه با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org نسبت به ثبت نام اقدام کنند. بر اساس اعلام سازمان سنجش این زمان آخرین فرصت ثبت نام آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ است و داوطلبان می‌توانند با مطالعه دفترچه راهنمای ثبت‌نام و اصلاحات مندرج در اطلاعیه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ که از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قابل دسترس است، در این آزمون ثبت‌نام کنند و بعد از تاریخ فوق هیچ درخواستی برای ثبت‌نام قابل پذیرش نخواهد بود. داوطلبانی که قبلاً در آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۲ ثبت نام کرده‌اند امکان ویرایش اطلاعات برای آنها میسر نیست. آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۲ برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

منبع: مهر

اونتاریو در خاموشی مطلق فرو رفت

در پی باد و طوفان شدید در ایالت اونتاریو کانادا، برق دستکم ۱۰۰ هزار خانوار در شهر تورنتو در جنوب این ایالت قطع شد. بنابراین گزارش، بادهای شدید و طوفان همراه با بارش در ایالت اونتاریو موجب قطعی گسترده برق در این منطقه شده است. شبکه تلویزیونی CBC در گزارشی اعلام کرد که خسارات ناشی از این طوفان در شهر تورنتو شدیدتر بوده است. براین اساس، در پی این رخداد آب و هوایی دستکم برق ۱۰۰ هزار خانوار کانادایی در تورنتو قطع شده است. گفتنی است کانادا و آمریکا در قاره آمریکا به دلیل پدیده‌های خاص آب و هوایی هر ساله با طوفان‌های شدیدی روبرو می‌شوند که خسارات سنگینی نیز بر جا می‌گذارد.

منبع: مهر

سیل ۱۴ کشته برجای گذاشت

در پی وقوع باران‌های سیل‌آسیا و طغیان یک رودخانه در شهر ژوهانسبورگِ آفریقای جنوبی دست‌کم ۱۴ نفر کشته شدند. عملیات امدادای برای نجات افراد ناپدیدشده ادامه دارد. «رابرت مولودزی»، سخنگوی اورژانس آفریقای جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد هنگام وقوع سیل ناگهانی ۳۳ نفر در ساحل «رودخانه جوسکی» حضور داشتند. به گفته مولودزی، هنگام طوفان و وقوع سیل بسیاری از افراد داخل رودخانه حضور داشتند و سیل و شدت جریان آب آنها را به داخل رودخانه برده است. گفته می‌شود طغیان ناگهانی رودخانه‌های اغلب در این منطقه از ژوهانسبورگ رخ می‌دهد.

منبع: مهر

گینس پیرترین گربه جهان را ثبت کرد

پیرترین گربه جهان با نام فلوسی که هم اکنون ۲۷ سال سن دارد به عنوان پیرترین گربه جهان نامش در کتاب گینس به ثبت رسید. صاحب فلوسی گفته که این گربه علی رغم سن زیاد از سلامت جسمانی خوبی برخوردار است و تنها کمی گوشهایش دچار ناشنوایی شده و چشمانش کم سو است. مالک این گربه پیر می‌گوید از ابتدا که این گربه را برای سرپرستی انتخاب کرده مشخص بود که او گربه‌ای خاص است، ولی هرگز تصور نمی‌کرده که این گربه نامش در کتاب رکوردهای جهان به ثبت برسد. صاحب این گربه در مورد رفتارهای فلوسی گفت: او گربه‌ای بسیار مهربان و بازیگوش است و از ابتدا رفتارهای بسیار شیرینی داشته است. فلوسی که متولد ۲۹ دسامبر ۱۹۹۵ است تا به امروز بیش از دو صاحب داشته، اما زمانی که از سال ۲۰۲۲ به سازمان حفاظت از گربه‌ها در انگلیس سپرده شد به طور غیرمنتظره‌ای بیخانمان شد. نائومی روسلینگ، مدیر شعبه حفاظت از گربه‌ها گفت: زمانی که پیشینه‌های پزشکی فلوسی را دیدم و متوجه شدم که او ۲۷ سال سن دارد کاملاً مات و مبهوت شدم.وی در ادامه افزود: بیشتر افرادی که تمایل دارند گربه‌ای را به سرپرستی بگیرند دوست دارند سن گربه کم و جوان باشد، ولی فلوسی علی رغم سن بالایش بسیار مهربان و دوست داشتنی است.

منبع: خبرنگاران جوان

بزرگترین کارخانه آیفون جهان برگشت

شرکت فاکسکان انتظار دارد کارخانه ژنگژو در چین که بزرگترین کارخانه تولید آیفون در جهان است، از اواخر دسامبر تا اوایل ژانویه، تولید کامل را از سربگیرد. کارخانه ژنگژو با محدودیت‌های کرونایی سخت گیرانه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که نارضایتی گسترده در میان کارکنان درباره شرایط کار و استراحت در این کارخانه ایجاد کرده است. تولید دستگاه‌های اپل در آستانه فصل کریسمس و ایام تعطیلات سال نوی چینی در پی قرنطینه شدن شماری از کارکنان این کارخانه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و فرار شمار زیادی از آنها، مختل شده است. رویترز ماه گذشته به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرده بود در پی اعتراضات کارگران این کارخانه در نوامبر که به درگیری با پرسنل امنیتی منتهی شد، تولید دستگاه‌های اپل ممکن است ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. اما فاکسکان که بزرگترین تولیدکننده قراردادی اپل است، به تاثیر این اختلال بر برنامه‌های تولید یا وضعیت مالی خود اشاره‌ای نکرده است. به گفته تحلیلگران، فاکسکان تولیدکننده حدود ۷۰ درصد از آیفون‌هایی است که به بازار عرضه می‌شود و کارخانه ژنگژو، اکثر مدل‌های گران قیمت آیفون ۱۴ پرو را تولید می‌کند. یک منبع آگاه اظهار کرد: ظرفیت تولید به تدریج و با استخدام کارکنان جدید، ازسرگرفته می‌شود. اگر روند استخدام‌ها بدون مشکلی پیش برود، حدود سه تا چهار هفته طول خواهد کشید تا تولید کامل از سرگرفته شود که تقریبا از اواخر دسامبر تا اوایل ژانویه می‌شود. فاکسکان و دولت محلی به سختی برای استخدام کارکنان جدید تلاش می‌کنند اما ابهامات زیادی به قوت خود باقی مانده است. بعضی از کارکنان ممکن است درباره کار کردن برای این شرکت پس از اعتراضات گسترده ماه گذشته در کارخانه ژنگژو که به خشونت کشید، واهمه داشته باشند. یک منبع دیگر به رویترز گفت: فاکسکان امیدوار است هر چه زودتر تولید کامل را از سر بگیرد اما نمی‌تواند زمان مشخصی را تعیین کند. وی با اشاره به اعتراضات اخیر و تسهیل محدودیت‌های کرونایی از سوی دولت، اظهار کرد: وضعیت ثبات پیدا کرده است و دولت محلی برای ازسرگیری تولید فعالانه کمک می‌کند. بر اساس گزارش رویترز، شرکت تایوانی فاکسکان ماه گذشته گفته بود انتظار دارد درآمد سه ماهه چهارم کسب و کار محصولات الکترونیکی مصرف این شرکت که شامل تلفن‌های هوشمند است، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اندکی افت پیدا کند اما محصولات ابری و شبکه رشد قابل توجهی خواهند داشت.

منبع: تسنیم

شبکه افق فراخوان داد

شبکه افق سیما فراخوانی برای "روایت مردم" منتشر کرده و گفته که آماده دریافت تصاویر و ویدئوهای مردمی با موضوع وضعیت جاری زندگی در شهرها بر خلاف دروغ پراکنی‌ها در فضای مجازی است.در شرایطی که شبکه‌های فارسی‌زبان و فضای مجازی تصاویری از اعتصاب بازاریان منتشر می‌کردند، مغازه‌ها در حال کار کردن بودند و مردم به روند عادی زندگی‌شان ادامه می‌دادند. این قدرت رسانه است که می‌تواند با استفاده از بازنمایی، تصاویری وارونه از یک حقیقت را به مخاطبان نشان داده و آنها را برای انجام کارهایی خاص قانع کنددر این شرایط جنگ رسانه‌ای، پاسخ نیز باید از جنس رسانه باشد و در زمانی که دشمن در حال ایجاد جو روانی و ملتهب‌کردن فضا با استفاده از بازنمایی‌های اشتباه رسانه‌ای است، باید پاسخ‌هایی درست و متقابل با استفاده از رسانه‌ها داده شود. در همین راستا شبکه افق سیما فراخوانی برای "روایت مردم" منتشر کرده و در آن اعلام کرده که آماده دریافت تصاویر و ویدئوهای مردمی با موضوع وضعیت جاری زندگی در سطح شهرها بر خلاف دروغ پراکنی‌ها در فضای مجازی حول محور اغتشاشات است. براین اساس و برحسب فراخوان معاندین در خصوص اعتصاب و ایجاد آشوب در روز های آتی، این شبکه در نظر دارد به منظور مقابله با روایات کذب شبکه‌های معاند و ضدانقلاب، اقدام به جمع‌آوری و پخش روایات حقیقی و مردمی از امنیت و فضای آرام خیابان‌ها و کسبه کند. شبکه افق سیما برای تصویربرداری و ارسال فیلم از طریق تلفن همراه در این فراخوان، شرایطی را معین کرده و شماره‌ای را برای ارسال فیلم‌ها معرفی کرده است:

۱. فیلمبرداری با تلفن همراه و به صورت افقی باشد۲. لوکیشن فیلمبرداری مربوط به بازار واماکن کسب پر تردد و خیابان ها باشد۳. زمان و ساعت و مکان فیلمبرداری در فیلم ذکر شود. ۴. وضعیت آرام لوکیشن به صورت کوتاه شرح داده شود. ۵. آخر فیلم ذکر شود، این فیلم برای شبکه افق تهیه شده است.

شماره فضای مجازی: ۰۹۹۳۶۷۹۴۲۲۶۴

منبع: ایرنا

زور باران به فرودگاه امام نرسید

سخنگوی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: شرایط جوی مانع از انجام پروازها نشده است. صالحی گفت: در زمان حاضر مشکل دید به‌دلیل شرایط جوی در فرودگاه امام برای انجام پروازها وجود ندارد. وی افزود: تیم برف‌روبی فرودگاه از دیشب آماده است که در صورت نیاز اقدام به اوره‌پاشی کند، اما از آنجا که هنوز دما به زیر صفر درجه نرسیده است اوره‌پاشی نیز صورت نگرفته است.

منبع: ایرنا

پایتخت میزبان «طرح حامی‌شهر» شد

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران با اشاره به فرارسیدن فصل سرما و زمستان از اجرای «طرح حامی‌شهر» خبر داد و گفت: مراکز شهرداری آماده‌ پذیرش افراد بی‌خانمان هستند و از شهروندان می‌خواهیم در صورت مشاهده این افراد با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند. امین توکلی‌زاده افزود: سال گذشته طرح «زمستان گرم» را داشتیم و امسال «طرح حامی‌شهر» برای فرایند شناسایی، جذب و انتقال افراد آسیب‌دیده و در معرض آسیب همچون افراد کارتن‌خواب و بی‌خانمان، معتادین خیابانی، در راه ماندگان، بیماران روانی سرگردان، معلولان جسمی حرکتی و ذهنی، سالمندان طرد شده از سوی خانواده، کودکان کار خیابان و زباله‌گرد از سطح شهر و ساماندهی آنان اجرا می‌شود و در این طرح نقش مناطق شهرداری و معاونت‌های اجتماعی پررنگ‌تر می‌شود. وی با اشاره به فعالیت قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران اظهار داشت: در حوزه قرارگاه اجتماعی ۳۲ جلسه با حضور شهردار تهران برگزار شد و ۱۴ دستگاه پای کار آمدند که بتوانند روند کاهنده‌ای در آسیب‌های اجتماعی تهران ایجاد کنند. توکلی زاده با بیان اینکه نمی‌توانیم ادعا کنیم آسیب اجتماعی را به صفر می‌رسانیم، تصریح کرد: باید روند آسیب‌های اجتماعی را کاهشی و مدیریت کنیم تا از حالت بحرانی خارج شود. در بسیاری از آسیب‌ها به بحران‌های جدی رسیده بودیم؛ از جمله معتادان متجاهر که بعضی مناطق را دچار چالش کرده بود. معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران گفت: ۶ مرکز بحرانی در تهران داشتیم که همه‌ دستگاه‌ها معتقد بودند این مراکز از آسیب عبور کردند و وارد بحران شده‌اند اما بحران این کانون‌ها را کاهش دادیم و اکنون اگر به دره فرحزاد یا کوه‌سنگی بروید، می‌بینید که از آن مناطق از بحران خارج شده است.توکلی زاده درباره وضعیت معتادان متجاهر تاکید کرد: در زمینه پذیرش معتادان متجاهر، قاطعانه می‌توانیم بگوییم منع پذیرش برای همه آنها نداریم؛ یکی از موانع اصلی کار در حوزه معتادان متجاهر، منع پذیرشی‌ها بودند و برخی دستگاه‌ها به هر دلیلی ظرفیت پذیرش نداشتند اما شهرداری تهران با افتخار اعلام می‌کند که برای همه منع پذیرشی‌ها جایگاه در نظر گرفته است.توکلی‌زاده در پاسخ به این پرسش که در بین معتادان، کودک معتاد پذیرش شده وجود دارد، گفت: یک مرکز برای این افراد افتتاح شده است که البته تعداد محدودی هم مراجعه کردند که خانواده هایشان آنها را بردند؛ در تهران معتاد کودک متجاهر که زمانی طولانی‌ای میزبان او باشیم تاکنون نداشته‌ایم. وی درباره خدمات شهرداری تهران در مراکز تحت پوشش اظهارداشت: زنجیره‌ای از خدمات از جمله پذیرش، استحمام، آرایشگاه، معاینه اولیه، ۲ وعده غذای گرم و خدمات پزشکی در مددسراها ارائه می‌شود که امیدواریم با کیفیت بهتری ادامه یابد. معاون شهردار تهران با بیان وضعیت رهاشدگی که در مراکز در ابتدای دوره جدید مدیریت شهری حاکم بود، گفت: در بسیاری از مراکز آب گرم برای استحمام نداشتند، ملحفه‌ها کثیف بود و این میراثی بود که به سازمان اجتماعی رسیده بود همچنین مراکز فرسوده و امکانات آنها از بین رفته بود و از لحاظ نظافت و بهداشت دچار مشکلات جدی‌ بود که تیم‌های بازرسی به بررسی وضعیت مراکز پرداختند و معایب مراکز را استخراج و در اختیار سازمان اجتماعی قرار دادند. وی افزود: این ارزیابی‌ها مجدد در حال انجام است که آیا اشکالات رفع شده یا نه و با تدارکی که دیده شده امیدواریم اشکالات برطرف شود.

منبع: ایرنا

خسارات اغتشاشات به ۴۰۰ میلیارد رسید

شهردار تهران گفت: اغتشاشات اخیر ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به تاسیسات شهری به دنبال داشت اما مساله مهم‌تر از این خسارات، آسیبی است که به پاکبانان، رانندگان و آتش‌نشانان وارد شده است. علیرضا زاکانی روز شنبه در مراسم بهره برداری از طرح های مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی تهران افزود: آنچه برای ما آزاردهنده است تعرض به انتظامات مترو، آتش‌نشانان و پاکبانان در جریان اغتشاشات اخیر است. وی با بیان اینکه از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون جهش بسیار خوبی در حوزه ساخت بوستان داشتیم گفت: قبل از انقلاب در همه شهر تهران ۷۲ بوستان وجود داشت اما اکنون تعداد بوستان‌ها به بیش از سه هزار عدد رسیده است. زاکانی با اشاره به افتتاح بوستان جدید در منطقه ۱۰، اظهارداشت: این بوستان وسعتی بالغ بر ۶ هزار متر مربع دارد و بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان قدرالسهم خرید این بوستان بود. شهردار تهران با بیان اینکه منطقه ۱۰ کمترین سرانه فضای سبز را دارد، افزود: بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع فضا در این منطقه در دوره جدید مدیریت شهری تملک و بوستان در آن اجرا شد که مرحله نخست بوستان منطقه ۱۷ نیز در ۱۷ هزار متر مربع افتتاح شد و مرحله دوم در ۹ هزار متر مربع به بهره برداری خواهد رسید. زاکانی یادآور شد: میزان مناسب‌سازی بوستان‌ها تا قبل از مدیریت شهری ششم ۱۲۷ عدد بود اما تا امروز ۵۳ پارک به اتمام رسیده و تا پایان سال تعداد این بوستان‌ها به ۱۱۷ عدد خواهد رسید. وی ادامه داد: امروز از قدرالسهم پیش‌بینی شده خود بیشتر مناسب‌سازی انجام داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم مناسب‌سازی بیشتری را هم انجام دهیم البته هر منطقه مکلف شد ۲۰۰ کیلومتر مناسب‌سازی را جبران کند. زاکانی با بیان اینکه در کمیسیون ماده ۱۰۰ تخلفاتی که مرتبط با آسایش معلولان است به جرایم ختم نمی‌شود، افزود: این تخلفات منجر به بازسازی خواهد شد و به جریمه منتهی نمی‌شود؛ دستورالعمل مناسب سازی ساختمان‌ها وجود دارد و افراد ملزم به اجرای آن هستند که البته در مواردی که انجام نمی‌شود جریمه لحاظ نخواهد شد بلکه مناسب‌سازی می‌شود. شهردار تهران با بیان اینکه تعیین تکلیف حریم راه آهن در منطقه ۱۷ موضوعی فراتر از شهرداری است، گفت: باید رفع این مشکل در دولت تصویب شود و این مساله را از طریق وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌کنیم.

منبع: ایرنا

بوستان تخصصی مادر و کودک افتتاح شد

بوستان تخصصی مادر و کودک «باغ نظر» در پانزدهمین شنبه «امید و افتخار» در منطقه ۱۰ افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.بوستان تخصصی مادر و کودک باغ نظر صبح امروز (شنبه) با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر تهران افتتاح شد. در این مراسم که اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مهدی بابایی عضو شورای اسلامی شهر تهران حضور داشتند، بوستان تخصصی مادر و کودک باغ نظر به دست مادر بزرگوار شهید هشت سال دفاع مقدس، شهید عارف فرزانی از خانواده‌های معظم شهید ساکن در محله هفت چنار افتتاح شد. این بوستان که در هشتمین قرار خدمت شهردار تهران در ۳۰ دی سال گذشته به عنوان نخستین بوستان مادر و کودک شهر تهران کلنگ‌زنی شد، ۶ هزار و ۶۲۶ مترمربع مساحت دارد و با همکاری مشترک شهرداری منطقه ۱۰ و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران مورد بهسازی و احداث قرار گرفته است. در این بوستان از امکاناتی مانند ایستگاه تندرستی بزرگسالان، اتاق مادر و کودک، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی، نمازخانه، سفره‌انداز، مسیر تندرستی برخوردار است و ضمن مورد مناسب‌سازی قرار گرفتن برای بهره‌برداری از سوی معلولان، وسایل مختص به کم‌توانان و نابینایان نظیر وسایل ورزشی، نیمکت و ایستگاه تندرستی برای استفاده از سوی افراد معلول را داراست. احداث این بوستان در محله هفت چنار، باعث ارتقای کیفیت زندگی و رونق گردشگری و اکوتوریسم برای سالم‌سازی هوای شهر خواهد شد. گونه‌های گیاهی کاشته شده در این بوستان شامل زیتون تلخ، توت، توری، یاس هلندی تیژ و قیچی خورده، انارگل، یاس هلندی جنگلی، شمشاد سبز و ابلق، شمشاد قیچی خورده، زرشک قرمز، انواع رز و بوته دائمی است. براساس این گزارش، علاوه بر افتتاح بوستان مادر و کودک باغ نظر، ۲ ملک دیگر نیز در منطقه ۱۰ برای احداث بوستان در دست تملک قرار دارد که تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

منبع: ایرنا

بورکینافاسو رادیو فرانسه را تعلیق کرد

دولت نظامی بورکینافاسو روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد پخش رادیو بین‌المللی فرانسه (RFI) را در این کشور به حالت تعلیق درآورده است. علت این اقدام پخش گزارش‌های نادرست و پخش بیانیه گروه‌های مخالف رئیس جمهوری اعلام شده است. در این بیانیه آمده است که RFI روز شنبه پیامی از یکی از رهبران یک گروه شبه نظامی پخش کرد که در آن مردم را تهدید می‌کرد. رادیو دولتی فرانسه که معمولاً در کشورهای آفریقایی طرفداران زیادی دارد، درباره این اقدام دولت بورکینافاسو اظهارنظر نکرده است. دولت بورکینافاسو در بیانیه خود رادیوی فرانسوی را به پخش گزارش‌هایی علیه ابراهیم ترائوره رئیس جمهور کنونی کشور متهم کرده است.

منبع: ایرنا

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی تسلیم نشد

سیریل رامافوزا رئیس جمهوری آفریقای جنوبی که به دلیل رسوایی مالی با تهدید استیضاح روبرو است، گفت که از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد.وینسنت ماگونیا سخنگوی رامافوزا شنبه شب گفت: رئیس جمهوری بخاطر گزارش‌های نادرستی که منتشر شده است، کناره‌گیری نخواهد کرد. رامافوزا به دلیل کشف نیم میلیون دلار پول نقد در مزرعه‌اش تحت فشار قرار گرفته است که استعفا دهد، در غیر اینصورت برکنار خواهد شد. روز چهارشنبه یک هیات پارلمانی در آفریقای جنوبی اعلام کرد که رامافوزا «شاید» مرتکب تخلفاتی شده باشد که خلاف قانون اساسی بوده و مممکن است به استیضاح وی منجر شود. یک مقام اطلاعاتی آفریقای جنوبی ماه ژوئن در شکایتی اعلام کرد که رامافوزا میلیون‌ها دلار پول غیرمجاز یا دزدی را در مزرعه‌اش در شمال شرق کشور پنهان کرده است. رامافوزا که ریاست حزب حاکم «کنگره ملی آفریقا» را بر عهده دارد، ارتکاب هر گونه تخلفی را رد کرده است. تاکنون اتهامی رسمی به وی وارد نشده است اما تحقیقات پلیس همچنان ادامه دارد. این اتهام در شرایط بسیار حساسی به رامافوزا وارد شده است زیرا دو هفته دیگر در آفریقای جنوبی انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود و وی قصد دارد در این مقام بماند. سخنگوی ریاست جمهوری آفریقای جنوبی گفت که به رغم این اتهام، رامافوزا «به اصلاحات اقتصادی و کشوری ادامه خواهد داد.» کادر رهبری حزب حاکم آفریقای جنوبی روز جمعه جلسه‌ای در ژوهانسبورگ تشکیل داد و اعلام کرد که این تحولات را از نزدیک دنبال می‌کند. قرار است که کمیته اجرایی حزب کنگره ملی آفریقا روز دوشنبه جلسه‌ای در این باره تشکیل دهد. در همین حال، کلیسای آنگلیکن آفریقای جنوبی هشدار داد که اگر رامافوزا استعفا کند کشور در معرض خطر «هرج و مرج» قرار می‌گیرد.

منبع: ایرنا

مقامات انتخاباتی کنیا تعلیق شدند

دفتر ریاست جمهوری کنیا جمعه شب اعلام کرد ویلیام روتو رئیس جمهور کنیا چهار بازرس انتخاباتی را که از تائید پیروزی او در انتخابات ماه آگوست خودداری کرده بودند، تعلیق کرد و هیاتی را برای بررسی امکان برکناری آنها تشکیل داد.این اقدام رئیس جمهور کنیا که جبهه نبرد جدیدی را بین دولت و مخالفان در بزرگترین اقتصاد آفریقای شرقی باز کرده است، پس از آن صورت می‌گیرد که مجمع ملی از روتو خواست تا دادگاهی را علیه چهار بازرس انتخاباتی به نام‌های جولیانا چرا، یوستوس نیانگایا، ایرنه ماسیت و فرانسیس واندری تشکیل دهد. رایلا اودینگا رهبر کهنه‌کار حزب مخالف دولت که در انتخابات آگوست (مرداد) با اختلاف اندکی شکست خورد و در نهایت نتیجه را پذیرفت، اقدام روتو در مورد این بازرسان را محکوم کرده است. اودینگا جمعه شب با متهم کردن دولت به اینکه قصد مهندسی انتخابات ۲۰۲۷ را در سر می‌پروراند، گفت: آنها برنامه‌های خود برای مدیریت انتخابات ۲۰۲۷ را از هم اکنون و با تلاش برای برکناری چهار بازرسی که از عدالت دفاع کردند، آغاز کرده‌اند و قصد دارند دست‌نشاندگان خود را در کمیسیون نظارت بر انتخابات منصوب کنند.بر اساس گزارش رسانه‌های محلی یکی از این چهار بازرس به نام یوستوس نیانگایا جمعه شب از سمت خود استعفا کرد و در نامه‌ای خطاب به روتو نوشت: من همیشه تلاش کرده‌ام تا در راستای منافع کشور عمل کنم ولی از اقداماتی که با حسن نیت انجام داده‌ام، اشتباه برداشت شده است. چهار بازرس فوق‌الذکر روز ۱۵ آگوست (۲۴ مرداد) در یک کنفرانس خبری مشترک اعلام کردند که نمی‌توانند در برنامه زنده اعلام نتایج انتخابات در تلویزیون که از سوی رئیس هیات بازرسان و دو عضو این هیات برگزار می‌شد، شرکت کنند. این اختلاف به دیوان عالی کشیده شد که در نهایت انتخاب روتو را تائید و استدلال‌های ارائه شده توسط این چهار بازرس در مورد غیرشفاف بودن روند شمارش آرا را رد کرد. دادگاهی که وظیفه رسیدگی به این موضوع را داشت، اعلام کرد که اگرچه بروز اختلافات در میان اعضای هیات نظارت، موجب تضعیف اعتماد عمومی به نتیجه انتخابات شده است اما دلایل ارائه شده توسط بازرسان معترض برای ابطال انتخابات کافی نیست.

منبع: ایرنا

انفجار مقر "قسد" در سوریه را لرزاند

منابع خبری از انفجار یک دستگاه خودروی بمب گذاری شده در یکی از مقرهای گروه مسلح موسوم به "نیروهای دموکراتیک سوریه" (قسد) که مورد حمایت آمریکا است، خبر دادند.یک دستگاه خودروی بمبگذاری شده در یک مدرسه در خیابان القوتلی که به مقر عناصر قسد تبدیل شده است، منفجر شد. منابع محلی به سانا گفتند که در این انفجار شماری از عناصر قسد زخمی و خسارت سنگینی به این مقر وارد شد. مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آن‌ها در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است. دولت سوریه بارها تاکید کرده است که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

منبع: ایرنا

جرایم بیمه شخص ثالث بخشیده شد

وزیر اقتصاد گفت: جرایم تمام وسایل نقلیه موتوری در گذشته تا پایان این ماه بخشیده شده و اگر مردم تا ۳۰ آذر مراجعه کنند، بدون پرداخت هیچ جریمه‌ای می‌توانند از بیمه شخص ثالث استفاده کنند.سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با بخش خبری سیما گفت: امروز ۱۳ آذر روز ملی بیمه بود و همه مدیران صنعت بیمه کشور برای هماهنگی برنامه صنعت یکسال آتی بیمه کشور گرد هم آمده بودند. وی در ادامه با اعلام اینکه همه جرایم بیمه شخص ثالث بخشیده شده است، بیان کرد: امروز با پیشنهاد رییس کل بیمه مرکزی برای بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث موافقت شد و این امکان به صاحبان همه وسایل نقلیه موتوری برای استفاده از این بخشودگی تا پایان آذرماه داده شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: طبق ماده ۲۴ قانون بیمه شخص ثالث، اساسا این قانون یک بیمه اجباری برای تمام وسایل نقلیه است که اگر صاحبان وسایل نقلیه وسیله خود را مدتی بیمه نکنند، مشمول جریمه می‌شوند و بخشودگی این جریمه‌ها سبب ترغیب صاحبان وسایل نقلیه می‌شود که به بهانه جریمه‌ها بیمه وسایل خود را به تاخیر نیندازند. خاندوزی همچنین اعلام کرد که، با بخشودگی تمام جریمه‌های وسایل نقلیه موتوری در گذشته نیز موافقت شده است، بنابراین صاحبان وسایل نقلیه دو هفته فرصت دارند از این بخشودگی استفاده کنند. وزیر اقتصاد در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این بخشودگی شامل همه وسایل موتوری از جمله ماشین آلات کشاورزی نیز می‌شود افزود: در خصوص موتور سیکلت و ماشین آلات کشاورزی از اواسط آبان ماه این امکان فراهم شده بود تا از این فرصت استفاده کنند، اما چون اکثر مردم از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند، این تا پایان آذر تسری داده شد به همه وسایل نقلیه موتوری زمینی. وی افزود: برای این‌که مردم بتوانند تا پایان آذرماه از بیمه شخص ثالث استفاده کنند با مراجعه به مراکز بیمه کسی از این بابت که در گذشته بیمه شخص ثالث نداشته اند، بازخواست نمی‌کند و تاکید می‌کنم که همه جرایم در گذشته تا پایان این ماه بخشیده شده و اگر مردم تا سی آذر به این مراکز مراجعه کنند، بدون پرداخت هیچ جریمه‌ای می‌توانند از بیمه شخص ثالث استفاده کنند.

منبع: شبکه خبر

پر تاخیرهای هواپیمایی جریمه می شوند

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تاخیر چند ساعته پرواز تهران - نجف و معطلی مسافران در فرودگاه در روزهای اخیر گفـت: رئیس سازمان هواپیمایی ضمن برخورد قاطع با ایرلاین‌های پر تاخیر، اسامی آنها را اعلام و به کمیسیون عمران نیز گزارش کند.محمدرضا رضائی کوچی با اشاره به گلایه مسافران از تاخیر مکرر در پروازها و اطلاع‌رسانی نامناسب گفت: متاسفانه تاخیر در پروازها بیش از حد استاندارد بوده و این عدم احترام به وقت مردم غیر قابل قبول است. ایرلاین‌ها نباید تنها به منافع خودشان توجه کنند و اگر تاخیری در پروازها به هر علتی وجود دارد باید در اسرع وقت به مسافران اطلاع رسانی شود. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه حمل و نقل هوایی تنها یک الی دو ایرلاین فعال هستند و اگر نقص فنی برای هواپیمایی ایجاد شود، سریعا جایگزین و پروازها با کمترین تاخیر انجام می‌شود، در حالی که در کشور ما بیش از ۶۰ شرکت هواپیمایی با تعداد اندکی هواپیما بدون پشتیبان فعال هستند. وی با تاکید بر اینکه باید با ایرلاین‌ها متخلف قاطعانه برخورد شود، اظهار کرد: طبق گزارش‌های واصله همین امروز نیز یکی از پروازها به سمت نجف اشرف با تاخیر چندین ساعته همراه بوده که موجب معطلی و گلایه شدید مردم شده است؛ لذا از سازمان هواپیمایی کشور درخواست داریم به این موضوع ورود و در صورت تکرار تاخیرهای طولانی ضمن جریمه و برخورد قاطعانه، اسامی شرکت هواپیمایی مذکور را اعلام کند و به کمیسیون عمران نیز گزارش دهد. رئیس کمیسیون عمران مجلس از برخورد نکردن رئیس سازمان هواپیمایی با ایرلاین‌های دارای بیشترین تاخیر پروازی گلایه کرد و گفت: بارها اعلام کردیم که سازمان هواپیمایی مانع از ایجاد و فعالیت شرکت جدید هواپیمایی شود و تمرکز خود را بر تقویت شرکت‌های فعال و افزایش کیفیت بگذارد. از این رو مجددا تاکید داریم باید شرکت‌های هواپیمایی برای وقت مردم ارزش قائل شوند و مجموعه سازمان هواپیمایی نیز بر عملکرد و نظم ایرلاین‌ها در پروازها نظارت کند.

منبع: شبکه خبر

داعش نمازگزاران نیجره ای ر ا ربودد

پلیس نیجریه اعلام کرد مردان مسلح با حمله به مسجدی در شمال غربی این کشور ۱۹ نمازگزار مسلمان را ربودند.پلیس نیجریه یکشنبه اعلام کرد مردان مسلح با حمله به مسجدی در شمال غربی این کشور که ناآرام است، ۱۹ نمازگزار مسلمان را ربودند. گامبا عیسی سخنگوی پلیس محلی گفت: «مهاجمان شنبه در زمان برگزاری نماز عشا به داخل این مسجد در روستای مایگامجی در ایالت کاتسینا حمله کردند و پس از تیراندازی و مجروح کردن امام جماعت و یک نمازگزار دیگر، افرادی را همراه خود بردند. نیروهای ما بسیج شده اند و به دنبال راهزنان رفتند. نیروهای ما موفق به نجات شش نمازگزار از دست آدم ربایان شدند و تلاش‌ها برای آزاد کردن ۱۳ نفر باقی مانده ادامه دارد. دو فرد زخمی شده نیز در بیمارستان مداوا شدند گروه‌های تبهکار که به راهزن معروف هستند، در قسمت‌های شمال غربی و مرکز نیجریه فعالیت می‌کنند. اعضای این گروه‌ها با حمله به روستاها، دام‌ها را سرقت می‌کنند، افراد را برای باج گیری می‌ربایند و پس از غارت کردن وسایل، خانه‌ها را آتش می‌زنند. این گروه‌های تبهکاری، معمولاً گروگان‌های خود را پس از دریافت باج، آزاد می‌کنند. اعضای این گروه‌ها در «روگو فارست» در اطراف چهار ایالت از جمله کاتسینا در شمال غربی نیجریه پناه گرفته اند. مقامات نیجریه اعلام کردند ماه گذشته در یک رشته حملات راهزنان به روستاهای ایالت کادونا که مجاور ایالت کاتسینا قرار دارد، ۱۵ نفر کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند. محمدو بوهاری رئیس جمهور نیجریه سال آینده در پایان دوره تصدی ۸ ساله خود از این سمت کناره گیری می‌کند. وی برای پایان دادن به این خشونت ها، تحت فشار قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha