پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
صاحب الامر اصفهان

حوزه / کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در هر برهه‌ای که کشور در آستانه جهش اقتصادی بوده، دشمن دست به کار شده و لذا در اغتشاشات اخیر نیز در همین راستا دشمن به دنبال این است که این تحول اقتصادی به دست نظام اسلامی رخ ندهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محمد مطلبی کارشناس مسائل اقتصادی پیش از ظهر امروز در جمع طلاب علوم دینی مدرسه صاحب الامر(عج) به تبیین موضوع جهش اقتصادی، موانع و فرصت‌های آن پرداخت و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب از سال ۸۷ تا ۱۴۰۱ در بیانات خود مکررا به مسائل اقتصادی اشاره و در ۶ سال اخیر نیز در زمینه اقتصاد روی عنوان تولید تأکید داشته‌اند.

وی افزود: یکی از شاخص‌هایی که وضعیت اقتصادی یک کشور را با آن می‌سنجند تولید است، لذا می‌گویند اگر میزان تولید ناخالص ملی افزایش یابد، آن کشور رشد اقتصادی داشته و از این رو است که رهبر انقلاب درباره تولید تأکید دارند.

جهش تولید نخستین پازل مسیر پیشرفت کشور است

حجت الاسلام مطلبی به تشریح دلایل طرح موضوع جهش اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: این موضوع نکته بسیار دقیقی است، چرا که اگر یک کشور بخواهد فرایند پیشرفت را سیر کند، باید جهش تولید در آن شکل گیرد و جهش تولید نیز به معنای افزایش پرشتاب، مستمر، درون‌زا و متکی به توان و ظرفیت‌های داخلی در سطح تولید کالا و خدمات به منظور کاهش عقب ماندگی است.

وی با بیان اینکه جهش تولید در ادبیات اقتصاد غرب به عنوان خیز علمی یا اقتصادی مطرح می‌شود، یادآور شد: اقتصاددان غربی می‌گوید اگر می‌خواهید فرایند اقتصادی شکل گیرد، باید خیز اقتصادی بردارید.

کارشناس اقتصادی با تأکید بر ضرورت جبران عقب ماندگی تاریخی در بحث اقتصادی، تصریح کرد: جهش اقتصادی از آن جهت مهم است که اولا باید عقب ماندگی تاریخی خود را جبران کنیم و علاوه بر آن اهداف و آرمان‌های بلند ترسیم کرد تا جهش تولید پشتوانه آن اهداف و آرمان‌ها خواهد بود، هم چنین شکست گفتمان مذاکره و تأکید بر توان داخلی از دیگر ضرورت‌های جهش اقتصادی است.

غارت نخبگان کشور توسط غرب به دلیل عدم تحقق جهش اقتصادی است

وی خاطر نشان کرد: ایران ظرفیت‌های بسیار فراوانی دارد که می‌تواند در جهش اقتصادی و در جهش تولید کمک نماید، از جمله اینکه با داشتن یک درصد از جمعیت جهان و ۹ درصد از ذخایر نفتی و ۱۶ درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان و هم چنین نیم درصد از تولید جهانی و صادرات، از جمله کشورهای پیشرو در زمینه تکنولوژی است و بر اساس داده‌ها با رشد ۸ درصدی، دارای رتبه اول رشد علمی در دنیا است.

حجت الاسلام مطلبی به رتبه ۱۰ ایران در عرصه بین الملل در زمینه اختراع اشاره کرد و اظهار داشت: بر همین اساس است که کشورهای غربی نخبگان کشورهای دیگر را غارت می‌کنند، زیرا می‌دانند که نخبگان یک جامعه می‌توانند تصمیم ساز برای جهش اقتصادی کشور باشند و لذا روی آنها سرمایه گذاری می‌کنند.

برای تحقق جهش تولید ابتدا باید عوامل جهش تولید را بررسی کرد

وی افزود: اگر مسیر شرکت‌های دانش بنیان را نگاه کنید، در سال ۹۲ نزدیک ۵۵ شرکت دانش بنیان در کشور وجود داشت ولی تا سال ۹۸ تعداد ۵ هزار و سیصد شرکت دانش بنیان ایجاد شد که نشان می‌دهد تحولی در این فضا ایجاد شده، هم چنین ظرفیت‌هایی مانند صنایع پیشرو و تکنولوژی بالا، کاهش خام فروشی نفت و رفتن به سمت تولیدات نفتی، حضور فعال و آتش به اختیار نهادهای مردمی در عرصه اقتصاد را نیز شاهد هستیم.

کارشناس مسائل اقتصادی به سابقه جهش اقتصادی در کشورهای دیگر مانند کره‌جنوبی و چین اشاره کرد و گفت: برای تحقق جهش تولید ابتدا باید عوامل جهش تولید را بررسی و سپس ظرفیت‌های موجود را شناخت و بعد از آن موانعی که برای رسیدن به جهش تولید وجود دارد را برطرف کنیم تا ظرفیت‌ها بالفعل شده و منجر به رشد اقتصادی شود.

وی اضافه کرد: در تاریخ کشور فرصت‌های جهش تولید در قبل و بعد از انقلاب را داشته‌ایم، از جمله اولین فرصتی که در این زمینه وجود داشت، بین جنگ جهانی اول و دوم و در زمان تضعیف دو استعمار شوروی و انگلیس بود، از طرفی اکتشاف نفت در سال ۱۲۸۰ که می‌توانست به شدت به فضای اقتصادی ما کمک کند، اما این فرصت با کودتای سیدضیاء و بعد از پنج سال روی کار آمدن رضاخان باعث شد، حدود ۲۰ سال فرصت تاریخی برای جهش تولید از بین برود.

فرصت‌هایی که پیش و پس از انقلاب برای جهش اقتصادی از دست رفته است

حجت الاسلام مطلبی عنوان کرد: برخی شبهه می‌کنند که رضاخان اقدامات فراوانی انجام داده، در حالی که پیشرفت‌های اقتصادی متناسب با فضای اقتصاد ایران نبود و اتلاف ظرفیت‌ها و فرصت تاریخی در این زمان رخ داد، هم چنین در کنار آن تمامی خدمات رفاهی و آموزشی در تهران و به میزان کمتری در چند شهر دیگر متمرکز بود، در حالی که عمده جمعیت کشور روستایی بودند.

وی به تبیین فرصت‌های از دست رفته برای جهش اقتصادی در پیش از انقلاب در وقایعی چون نهضت ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد و اظهار داشت: در این فرصت استعمار انگلیس دچار ضعف شده بود و مردم نفرت زیادی نسبت به این استعمار داشتند، اما اشتباهات مصدق باعث شد نیروهای ملی مذهبی کنار گذاشته شوند و با امید بستن به آمریکا به عنوان یک قدرت جدید کودتای ۲۸ مرداد اتفاق افتاد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر فرصت‌های تاریخی جهش اقتصاد و تولید پس از انقلاب اسلامی در دولت‌های مختلف، یادآور شد: ما پیشرفت‌های مثبتی از لحاظ اقتصادی داشتیم، از جمله رشد صنایع کوچک و دفاعی، افزایش مراقبت‌های بهداشتی، احداث هزاران کیلومتر راه جدید و برق رسانی و افزایش میزان سواد مردم برخی از این موارد است، اما زمان رشد اقتصادی به دلیل درگیری‌های داخلی به خصوص با سازمان مجاهدین خلق، جنگ ایران و عراق و رفتن سرمایه‌ها به سمت جنگ و از بین رفتن بسیاری از زیرساخت‌ها در جنگ و هم چنین تحریم‌های مختلف و کاهش شدید قیمت نفت به تأخیر افتاد.

وی خاطرنشان کرد: فرصت بعدی که از دست رفت پس از پایان جنگ است، چرا که مردم روحیه قناعت و جهاد را آموخته بودند و فضای فرهنگی بسیار غنی برای مردم ایجاد شده بود، همچنین دستاوردهای زیادی در دوران دفاع مقدس از جمله خودکفایی و استفاده از نیروها و توان داخلی شکل گرفته و فروپاشی شوروی نیز رخ داده بود، اما به جای اینکه فرهنگ کشور به سمت تولید برود به سمت مصرف گرایی رفت و دولت وقت به جای اتکاء به نیروهای داخلی به سمت غرب تمایل یافت و علاوه بر آن استقراض از بانک جهانی و افزایش فاصله طبقاتی نگرانی‌هایی در مردم ایجاد کرد و در واقع این فرصت را نیز از دست دادیم.

حجت الاسلام مطلبی در ادامه به فرصت تاریخی دیگری که برای جهش اقتصادی در دولت احمدی نژاد وجود داشت اشاره کرد و افزود: در زمان احمدی نژاد نیز آن جهشی که مورد انتظار بود تحقق نیافت و عامل آن درگیری داخلی بود، به این معنا که دشمن متوجه شد شاخص اقتصادی ایران به شدت افزایش یافته و لذا فتنه ۸۸ را برپا کرد.

وی با تأکید بر سنگ اندازی دشمنان برای جلوگیری از جهش اقتصادی در کشور عنوان کرد: در هر برهه‌ای که کشور درآستانه جهش اقتصادی بوده، دشمن دست به کار شده و در اغتشاشات اخیر نیز همین گونه بود و لذا دشمن به دنبال این است که این تحول به دست انقلابی‌ها رخ ندهد، به همین دلیل رهبر انقلاب در فرمایشات اخیر خود به دولت فرمودند که فرصت خود را مشغول اغتشاشات و مسائل سیاسی نکند.

در هر زمان که مشکلی در جهش اقتصادی داشتیم، یکی از عوامل آن درگیری‌های داخلی بود

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: در این سیر تاریخی در هر زمان که مشکلی در جهش اقتصادی داشتیم، یکی از عوامل آن درگیری های داخلی بوده است، هم چنین نگاه و اتکاء به غرب باعث شده فرصت‌های تاریخی را از دست دهیم، زیرا دشمن این فرصت‌ها را از ما می‌گیرد و برای خود زمان می‌خرد.

وی نقش علما و حوزه‌های علمیه در رفع مشکلات در عرصه اقتصاد ایران را مهم دانست و گفت: در تاریخ ایران می‌بینیم که علما به این فضا کمک کردند و علمای اصفهان همچون آیت الله آقا نورالله نجفی در حمایت از کالای ایرانی گام‌های موثری برداشته‌اند.

انتهای پیام

درگیری‌های داخلی و نگاه به غرب، دولبه قیچی علیه جهش اقتصادی کشور است

درگیری‌های داخلی و نگاه به غرب، دولبه قیچی علیه جهش اقتصادی کشور است

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha